Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök"— Előadás másolata:

1 Dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök
Magyarok a piacon II. konferencia A mikro- kis és középvállalkozások nemzetközi versenyképességének helyzete november Dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

2 „Oly korban éltem én e földön, mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,..” Radnóti Miklós

3 A versenyképesség alakulására ható tényezők:
Adórendszer Támogatási rendszer Gazdaságpolitikai programok Költség struktúra

4 Tehernövelő tételek 2004-ben (Mrd Ft)
A járulékalapot kiszélesítik − a természetbeni juttatások többsége 2004-től bérjellegű jövedelem módjára viselkedik, ezért a járulékterheket is t. viselik (-10) A rehabilitációs hozzájárulás összege Ft-ról Ft-ra nő, (-7) ÁFA: a 0-kulcs megszűnik, 5%-ra emelkedik, a normál kulcs nem változik, a kedvezményes kulcs 3 százalékponttal emelkedik (mértéke 15% lesz). (-45) A támogatások utáni áfa levonásának tilalma (-22) SZJA: (-19) Egyes kedvezmények megszüntetése, illetve hatókörének és/vagy mértékének korlátozása (nyugdíjjárulék, befektetési adóhitel, lakásépítés). Az elkülönülten adózó jövedelmek adókulcsának emelése. A cégautó adótételének kétszeresre növelése Egyéb adóemelés és új adónemek bevezetése: Súlyadó felemelése. (-1) Energiaadó, és a környezetterhelési díj bevezetése. (-22) Bevezetik az innovációs járulékot (-25) Minimálbér emelés terhei (-39) ÖSSZESEN (-190)

5 Tehercsökkentő tételek 2004-ben Mrd Ft
A társasági adó két százalékponttal csökken (65) Az iparűzési adóból levonható a befektetett pénzügyi eszközök és a kamatbevételek 50 százaléka (7) A veszteség korlátlan ideig elszámolható Az ötven év feletti munkanélküliek, a gyesről visszatérők után nem kell megfizetni a havi forintos egészségügyi hozzájárulást Kedvezőbbé válnak a fejlesztési adókedvezmény feltételei. (5) A hátrányos helyzetű régiókban az eddigi 3 helyett 1 milliárd, az ország többi pontján 10 helyett 3 milliárd forintos beruházás is elegendő a kedvezmény igénybevételéhez. A további kötelező létszámnövelés a hátrányos régiókban 50 (az eddigi 300 helyett), az ország többi pontján 100 (az eddigi 500 helyett). A kedvezmény 5 helyett 10 éven át jár, azonban az adónak csak 80 százaléka írható le. A kedvezmény beruházási minimum nélkül igénybe vehető, ha a foglalkoztatottak számát 300 fővel (hátrányos helyzetű térségben 150 fővel) növelik, és 20 százalékuk pályakezdő, A kisvállalkozói beruházási kedvezmények a közepes vállalkozóknak is járnak. A kisvállalkozók beruházási hiteleinek – a kamat 40 százalékát jelentő – kedvezménye 5 helyett maximum 6 millió forint lehet, Az egyetemek területén működő vállalkozások kutatás-fejlesztési ráfordításaik háromszorosát, legfeljebb 50 millió forintot írhatjnak le az adóalapjukból de minimis támogatásként. A szakképző tanulói alkalmazottat foglalkoztatók a jelenlegi hatezer helyett a minimálbér 20 százalékával csökkenthetik az adóalapjukat A megváltozott munkaképességűeket alkalmazók dolgozónként a minimál- bér fele helyett annak teljes összegével csökkenthetik az adóalapjukat Az EVA árbevételi határa 25 millió forintra emelkedik. ÖSSZESEN (77)

6 vállalkozói teher növekedés
2004. évi hatás + 100 milliárd vállalkozói teher növekedés

7 Tehernövelő tételek 2005 Vállalkozási járulék bevezetése 17-18
Innovációs járulék ütemezett növelése Mobiltelefon Termékdíj növekedés, hulladék-feldolgozás többletterhei 4-6 Regisztrációs adó + áfa Cégautó adó emelése 0,5-0,6 Egyéb helyi adók emelése 3 Illetékek ,5-2,0 Együtt ,6 Bankadó Minimálbér emelése, közterhekkelb) Összesen ,6

8 Tehercsökkentő tételek 2005
Vállalkozói adóalap csökkentése az iparüzési adó felével 5,7 Iparüzési adóalap csökkenthető 1 M Ft/új foglalkoztatott mértékbenc) 0,5-1 Egyéb iparüzési adóval összefügg (megosztás az áram- és gázszolg.)ő 2-3,5 1-5 fös mikrovállalkozás vállalkozói adóalap csökkentésed) 4-6 Csoportos áfa-alanyiság kiterjesztése 1,4 Bioüzemanyagok utáni adóvisszatérítés 3,4 Tb-járulék 50%-ának átvállalása egyes munkavállalói csoportoknále) 7,3-8,5 EHO Ft/fö/hó csökkentése novembertől 9,4-10 Részmunkaidősök utáni EHO arányosítása 1-1,5 Egyéb (gyorsított écs, innováció támogatása, munkahelyteremtés, fejlesztési adókedvezmény feltételeinek enyhítése 4,7 Összesen ,9

9 vállalkozói teher növekedés
2005. évi hatás + 100 milliárd vállalkozói teher növekedés

10 Tehernövelő tételek 2006 Minimálbér-emelés (63 E Ft-ra) - 68,0*
- 68,0* Százalékos eho kiterjesztése - 4,0* Természetbeni juttatás adóztatása 400E Ft felett - 24,0* Megváltozott munkaképességűek utáni befizetés növelése Regisztrációs adó - 12,7* Innovációs járulék - 6,0* Összesen ,7

11 Tehercsökkentő tételek 2006
Társasági adó o        5 M Ft-ig 10% o        egyéb o        áfa eredmény-hatás o        iparűzési adó 100%-os leírása + 18,8 + 6,0 - 6,0 + 12,8 Egyszerűsített vállalkozói adó o        áfa-kulcs csökkentése o        ekho bevezetése + 4,9 + 2,8 + 2,1 Tb járulékok o        eho megszűntetése o        Start-kártya + 68,0 + 58,0 + 10,0* Összesen ,7

12 Vállalkozói teher növekedés
2006. évi hatás + 40 milliárd Vállalkozói teher növekedés

13 A „Gyurcsány csomag” részletei

14 vállalkozásokat érintő 2007-től jelentkező összes többlet terhelése
A „Gyurcsány csomag” vállalkozásokat érintő 2007-től jelentkező összes többlet terhelése Kb. 600 milliárd Ft/év

15 2004-5-6-7 években 2003-hoz képest nőttek a vállalkozások terhei!
kb milliárddal nőttek a vállalkozások terhei!

16 A magyar vállalkozások túladóztatottak!
Milyen értelemben? Időben: növekedés ! Térben: a környező országokhoz képest jelentősen magasabb elvonási mérték Közgazdaságilag: nincs meg az ésszerű arány a fejlesztési források meghagyásában központi költségvetés helyi költségvetés vállalkozó fejlesztési forrásai

17 Összefüggések I. Nőnek az adók: csökken a befektetési kedv !
csökken a beruházás ! csökken a foglalkoztatás! nő a munkanélküliség! nő a fekete gazdaság! Következmény: a gazdasági növekedés lassul!

18 Összefüggések II. Csökkennek a reáljövedelmek
Ha emiatt csökken a fogyasztás, csökkennek a fogyasztási típusú adó bevételek! és csökken a kereslet! Ha a megtakarítások terhére szinten marad a fogyasztás, csökken a megtakarítás, ezzel együtt csökken a beruházás! Következmény: a gazdasági növekedés lassul!

19 A versenyképesség alakulására ható tényezők:
Adórendszer Támogatási rendszer

20 Gazdaságfejlesztési források 2007-2013

21 Viszonyítás I. 2007- től évi átlag 131 milliárdos forrás bővülés
2003-hoz képest évi 800 milliárdos adóteher emelkedés 2007- től évi átlag 131 milliárdos forrás bővülés

22 Viszonyítás II. Ha az évi átlag 80% -át le tudjuk hívni: 104,8 milliárd Ft A Real Madrid egy évi költségvetése : 87,45 milliárd Ft

23 A versenyképesség alakulására ható tényezők:
Adórendszer Támogatási rendszer Gazdaságpolitikai programok

24 Eredmény nélküli gazdaságpolitikai programok
Első 100 napos program Második 100 napos program SMART Hungary Európa Terv Sikeres Magyarország Programja Első 100 lépés programja Második 100 lépés programja Nemzeti Fejlesztési Terv I Nemzeti Fejlesztési Terv II Új Magyarország Fejlesztési Terve Új Egyensúly Programja Konvergencia Program Új tulajdonosi program Megegyezés programja

25 A versenyképesség alakulására ható tényezők:
Adórendszer Támogatási rendszer Gazdaságpolitikai programok Költség struktúra

26 MIT TEHET AZ EMBER?: HA VÁLLALKOZÓ 2008-BAN!

27 Magyarország: 7,61 Eurocent/Kwh
A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Villamos energia: Magyarország: 7,61 Eurocent/Kwh (feldolgozóipari adat 2006) Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 7,08 Eurocent/Kwh átlagszám (feldolgozóipari adat 2006) Megjegyzés: Alacsonyabb a költségszint a volt EU15-ben: Ausztria, Finnország, Svédország, Franciaország, Spanyolország, Görögország, Dánia (2007-es adat)

28 Magyarország: 8,92 Eucent/Gjoule
A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Földgáz: Magyarország: 8,92 Eucent/Gjoule (feldolgozóipari adat 2006) Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 7,75 Eucent/Gjoule átlagszám (feldolgozóipari adat 2006) Megjegyzés: Németország, Svédország, Egyesült Királyság, Luxemburg kivételével valamennyi európai országnál magasabb a magyarországi árszint 2007-ben

29 Magyarország: 1,42 Euro/liter
A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Gázolaj: Magyarország: 1,42 Euro/liter Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 1, 25 Euro/liter átlagszám Megjegyzés: 2007-ben tartósan alacsonyabb gázolaj árak voltak érvényben Finnországban, Görögországban, Spanyolországban , Luxemburgban és Ausztriában

30 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek
Banki kamatok: Magyarország: 8,5 % Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 3,85 % átlagszám Megjegyzés: 2007 szeptemberi adat: magyar jegybanki alapkamat 7,5%, Németország 3,19% Ausztria 3,19%

31 Élőmunkát terhelő elvonások:
A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Élőmunkát terhelő elvonások: Magyarország: kb. 50,5 % Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 39,4% 46,6% 47,5% 46,8% Németország 42,0% Ausztria 39,4% (2007-es adat)

32 Mire költünk kevesebbet, mint az EU 15 a GDP %-ban;
Magyarország EU 15 Honvédelemre 1,3% 1,7% Egészségügyre 5,4% 6,5% Nyugdíjakra 9,3% 12,3% Kutatás- fejlesztésre 0,94% 1,91% Sportra 0,2% 2,0% Még jó néhány struktúra X < Y

33 Mire költünk többet, mint az EU 15 a GDP %-ban;
Állam adósság szolgálatra! Állami túlköltekezés a közszférában Korrupció dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

34 Maastrichti kritériumok
* Infláció: legfeljebb 1,5 % ponttal haladhatja meg annak a 3 EU-tagnak az átlagos inflációját, ahol az infláció a legalacsonyabb * 10 éves kamat: legfeljebb 2 % ponttal haladhatja meg annak a 3 EU-tagnak az átlagos kamatát, ahol ezek a kamatok a legalacsonyabbak * Forint árfolyam: az eurozónához való csatlakozás előtt minimum két év az ún. árfolyam mechanizmusban (ERM II); sáv: ± 15 % * Költségvetési hiány: a GDP 3 %-a * Államadósság: a GDP 60 %-a dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

35 dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök
Az Európai Unió (EU-27) és Magyarország nem pénzügyi szektorba tartozó vállalkozásainak fő jellemzői mikro kis közepes KKV együtt nagy Foglalkoztatottak megoszlása % EU-27 29,6 20,6 16.8 67,1 32,9 Magyarország 42,0 18,1 15,4 75,6 24,4 Hozzáadott érték (%) 20,9 18,9 17,8 57,6 42,4 20,2 15,6 17,6 53,4 46,6 Mért termelékenység (ezer euró/fogl.) 70,7 91,5 105,9 86,1 128.6 48,1 86,0 114,1 190,6 dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

36 dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök
A kettős könyvvitelt vezető vállalkozások átlagos adóterhelése (Adóterhelés = fizetendő adó / számított adó) (Forrás: APEH) 2002 2003 2004 2005 2006 0-1 fő 99,3 99,2 99.2 99.1 2-9 fő 98,0 98,6 98,5 10-49 fő 97,0 97,7 97,9 MKV átlag 97,8 98,3 98,8 86,5 95,0 97,4 97,5 92,9 KKV átlag 94,1 97,2 98,1 96,7 250 főnél nagyobb 56,4 46,8 65,3 42,2 Átlag 77,8 68,5 83,7 68,8 72,1 dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

37 dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök
Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH) dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök

38 Módszer: ár jóval a költség szint felett
extraprofit Multinacionális Vállalatok Bankok Kifosztás I. Kifosztás II. Módszer: magas kamat Módszer: ár jóval a költség szint felett Polgárok (6,5 milliárd) Vállalkozások

39 Érték?

40 Milyen korban élünk mi?:
Olyan korban, amikor ha pénzed van, mindent lehet! ( oktatás, kultúra, sport, egzisztencia ) És ha nincs?: Kérlek legyél boldog a tudattól, hogyha pénzed lenne, mindent lehetne.

41 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "Dr. Vereczkey Zoltán MKIK alelnök"

Hasonló előadás


Google Hirdetések