Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaFriederike Meyer Megváltozta több, mint 6 éve
1
Tájékoztató a Be the Change projekt eredményeiről, megállapításairól
Modláné Görgényi Ildikó „BE THE CHANGE” ERASMUS+ PROJEKT ( ) Vállalkozóvá válás elősegítése a generációk közötti tudásátadással ZÁRÓRENDEZVÉNY Győr, október 16.
2
Helyzetkép Európa 2025-re 20% 65 év feletti
A népesség 15,4 %-a között nem dolgozik, nem tanul Az idősek tudását és tapasztalatát érdemes megosztani a fiatalokkal 114 ezer magyar fiatal NEET Az európai munkaerő szükséglethez új megközelítés vállalkozás szemléletű
3
Vállalkozói kultúra fejlesztése Európában
A vállalkozásra történő nevelés fejlesztése és támogatása az egyik legfontosabb célkitűzés az EU tagállamokban és Magyarországon között. A vállalkozói szellemre nevelés fiatalok potenciálját tudatosan növeli, hogy megtanulják, elindítsák és fejlesszék saját vállalkozásukat. Ezen az úton újítóvá, innovatívvá válnak a fiatalok azokon a területeken, ahol élnek és dolgoznak. A vállalkozásra nevelésnél központi szerepet játszanak a készségek, a tudás, az attitűd, a felfedezés és a cselekvés.
4
Mi történt ezalatt Magyarországon?
Elkészült az új Nemzeti Alaptanterv tervezete, amely szélesebben tartalmazza a vállalkozói kompetenciákra való felkészülést és a jellemző tanulási utakat biztosít ahhoz, hogy a diák megtanulja keresni a vállalkozási lehetőségeket, és a jövedelmezőséget. A szakképzésben nagyobb változások zajlottak. Időközben megjelent egy szerkezetében és tartalmában új Országos Képzési Jegyzék, amely letisztultabb, gazdasági elvárásokkal jobban összehangolt, a vállalkozási kompetenciák elsajátítását támogatja. Felsőoktatási intézmények vállalkozási ismeretek oktatása. A vállalkozások munkaerejének készség és kompetencia szint emelése, jelenleg is zajló három országos projekt alapvető célja és feladata, ahol felkészítik a vállalkozásokat, azok munkavállalóit a jövő elvárásaira, és a digitális vívmányok használatára. A kormány az OECD-vel együttműködve dolgozza ki az új KKV fejlesztési stratégiát, amely tartalmazza a kompetencia igényt is, így a képzés is benne foglaltatik.
5
Be The Change project 5 ország 6 szervezet 2 év Eltérő tradíciók
MNKSZ Magyarország UPI - Ljudska Univerza Zalec- Szlovénia Universita TA Malta AWO Berlin Spree Wuhle E.V. – Németország Ca Foscari- Egyetem Velence 5 ország 6 szervezet 2 év Eltérő tradíciók Idősödés NEET-ek Képzés Vállalkozás Eredmények európai szinten INCRA Gerontológiai Központ Olaszország
6
Be The Change project Generációk közötti tudásátadás során szerzett vállalkozói kompetenciák értékelése. A program segítségével az idősek aktívak maradnak a társadalomban, és megoszthatják életútjuk során szerzett tapasztalataikat és tudásukat. Ugyanakkor a NEET-ek képesek olyan készségeiket fejleszteni, amelyek ma a legfontosabbaknak számítanak, és segíti őket abban, hogy saját életük irányítói lehessenek. Kutatás, keretelemzés, tananyagok, tréningek, iránymutatások, non formális oktatás.
7
A partnerek néhány jellemzője
A partnerek EU tagországok Eltérő tradíciók Eltérő gazdasági háttér Azonos a képzésben az EU irányelvek használata Azonosak a célok Együttműködéssel közös szakmai nyelv és értelmezés
8
Munkanélküliség jellemzői a felmérésben résztvevő országok 15-24 éves korcsoportjában
9
Young people neither in employment nor in education and training aged 15 to 29
10
A projekt fő célja Mindkét célcsoport, az idősebb 50 +-os vállalkozók és a NEET fiatalok vállalkozói képzéséhez szükséges tartalmat, eszközöket és módszereket fejlessze. A fejlesztést megalapozó komplex kutatás elvégzése melynek vezetője az MNKSZ. A kutatás feltérképezze az idős vállalkozók képességeit a vállalkozói témában, valamint a nem formális oktatási módszertanokat. Információk gyűjtése a vállalkozói oktatás és a generációk közötti tanulás jó gyakorlatairól Európában az öt országban. Az idősebb vállalkozók és a NEET-ek oktatási igényeinek teljes megértése, a megfelelő képzés kialakítása.
11
A fejlesztést megalapozó kutatás 1.
A KERET ELEMZÉS lépései minden egyes partner szervezet esetében: A sztenderd kérdőívek és a szempontok kidolgozása; 15 sztenderd interjú és kérdőív készítése 50+ vállalkozók számára; 2 fókuszcsoport és a sztenderd egyéni kérdőívek, összesen 15 NEET fiatal éves, nem foglalkoztatott vagy formális oktatási pályán nem szerepel; Összegyűjteni a generációk közötti tanulás, legalább három jó gyakorlatát a vállalkozási témában sztenderd szempontok szerint.
12
A fejlesztést megalapozó kutatás 2.
A tematikus elemzés szempontjai: Az 50+-os vállalkozók strukturált interjújának tréningvezetője; A fókuszcsoport válaszainak a NEET-ekkel való összehasonlítása; A NEET-ek vállalkozói kompetenciáinak és oktatási szükségleteinek; Az 50+-os vállalkozók kikérdezése a mentorálási képességük ellenőrzésére; az oktatási szükségletre és a mentorálás tanfolyamra való hajlandóságra; A partnerek országonként elvégezték az összegyűjtött szöveges anyagok tematikus elemzését és a mennyiségi adatok leíró elemzését. Öt nemzeti jelentés készült; Az adatok alapján az öt ország tekintetében egy nemzetközi jelentés is készült; A KERET ELEMZÉS eredményei alapján a partnerek kidolgozták az idősebb vállalkozók és a fiatalok képzésének tervét és tartalmát a kísérleti szakaszhoz.
13
Elemzés 1. Öt ország elemzése a Google Drive segítségével
Szöveges adatok elemzése Kódolási technika Mátrixba rendezés Keret megalkotása
14
Elemzés 2. Az országoktól kapott jó gyakorlatok, esettanulmányok gyűjteménye értékes információkat tartalmaz, amelyeket képzési anyagokhoz lehet felhasználni. (közös jellemzők, eltérések, képzési alapok, téma, témarészek, absztrachálás stb); Az interjúk, a fókuszcsoportok eredményeinek elemzése, amely meghatározó témákat és al-témákat azonosított; Mindegyik partner e témákat és al-témákat egy közös mátrixba tette be, azzal a céllal, hogy összehasonlítsa az adatokat a különböző országok között - azonosítva az összes ország közös témáit is; A megalkotott keret elemzésének feladata volt, hogy áttekintést nyújtson az intergenerációs tanulás megközelítésének alkalmazásáról az európai fiatalok vállalkozói készségeinek növelésére irányuló oktatási programokban, továbbá a fiatalok oktatási igényeinek, nehézségeinek és vágyainak azonosításához, valamint a projektben részt vevő öt országhoz tartozó idősebb vállalkozók gondolataihoz.
15
Elemzés 3. Olyan módszer kerüljön kidolgozásra, amelyet más országok szinte algoritmusként tudnak alkalmazni; Javaslatok bőségéből választódik ki; Az interjú során rögzített válaszokat a zárt kérdésenként összesíti a google drive. Ezek a 1-13 kérdésig mind a kettő kérdéssorban (senior, NEETs) és a NEETs esetében a 21. kérdés és a seniorok esetében a 23. kérdés. Ez a rész alkotja a magot; A vállalkozói kompetenciák önértékelése körvonalazza a mentorálással kapcsolatos feladatokat; Speciális következtetések az országonként eltérő körülményekből és helyzetekből fakadnak. A sajátos elképzelések országonként.
16
A KÉPZÉSI TERV ÉS A KÉPZÉSI TARTALOM MEGHATÁROZÁSA 1.
A Képzési Keretrendszer elemzés eredményeinek tanulmányozása révén a partnerek a képzési tervek meghatározásán dolgoztak; Russel Smith (Málta) professzor személyében meghatározta a fogalmi keretet a képzési anyagok azonosításához és fejlesztéséhez; Ezt a keretet megosztották a partnerek között, az 50+-os vállalkozók és a NEET-ek jellemzőinek megfelelően; Az 50+-os vállalkozók, mint mentorok jellemzői, szükségletei és elvárásai meglehetősen homogének az eltérő országok ellenére is: középfokú vagy felsőfokú iskolai végzettségűek voltak, a mentori képességek javítására volt szükség.
17
A KÉPZÉSI TERV ÉS A KÉPZÉSI TARTALOM MEGHATÁROZÁSA 2.
A mentorok számára öt tervet dolgoztak ki a következő öt tanulási cél elérése érdekében: A mentorrá válás készsége; A fiatalok értékének meghatározása; Olyan készségek, termékek vagy szolgáltatások feltárása, amelyeket a fiatalok eladhatnak; Arra ösztönözve a fiatalokat, hogy saját „értékükből” származó bevételeket teremtsenek; A fiatalok számára a lehető legjobb lehetőség meghatározása.
18
A képzés A fiatalok esetében a keretrendszer elemzésből származó eredmények jelentős különbségeket mutattak a fiatalok körében; A tanulmány négy országát két csoportba sorolták; Az első csoport az alacsony iskolázottságú fiatalok, akiket a társadalmi szétesés veszélye fenyegetett Szlovéniából és Németországból; A második csoport közép- és magasan képzett fiatalok Olaszországból és Máltáról; Az első csoport fiataljai (Németországból és Szlovéniából) először meg kellett tanulniuk saját értéküket, tehetségüket és potenciáljukat azonosítani; A második csoportnak (Olaszország és Málta) meg kellett szereznie a fent említett előfeltételeket, valamint a vállalkozás megkezdéséhez és vállalkozóvá váláshoz szükséges konkrét gazdasági és vezetői kompetenciákat; Így két oktatási pályát terveztek a fiatalok minden igényeinek kielégítésére: az első a „Személyes Alapismeret” és a második „Önfoglalkoztatási és vállalkozói alapismeretek”; Ezeket a témákat az esetelemzés, a szerepjáték, a kapcsolati technikák (kooperatív, tanulás), az önmagát elbeszélés révén értük el. A NEET-eket az idősebb vállalkozók mentorálták.
19
A projekt fő pontjai és lépései 1.
Nyitott oktatás forrása Elemzési módszertan: Jó gyakorlatok gyűjteménye sztenderdizálással, szeniorok és a NEET-ek kérdőíves, interjús és fókuszcsoportos rendszerének megalkotása sztenderdizálás, analizálás, nemzeti jelentések, kvantitatív és kvalitatív elemek ötvözete Képzési keret meghatározása (matrix rendszer)
20
A projekt fő pontjai és lépései 2.
web platform műszaki megvalósítása az oktatási képzés tartalmának kidolgozása értékelési eszköz kifejlesztése NEET pilot képzések monitoring fázis
21
INTELLECTUAL OUTPUTS M1 M2 M3 M4 M5 M6 M7 M8 M9 M10 M11 M12 M13 M14 M15 M16 M17 M18 M19 M20 M21 M22 M23 M24 Nov Dec Jan Febr Mar Apr May June July Aug Sept Oct IO1-OER Draft A1 D1 D2 Final version A2 D3 D4 D5 A3 D6 A4 D7 IO2-Tools for the OER D8 IO3-GUIDELINES D9 D10 D11 D12 D13 MEETINGS MULTIPLIER EVENTS
22
Be The Change projekt eredményei
Kutatási anyagok: Nemzeti riport Nemzetközi riport A tananyagot megalapozó keretrendszer On-line tananyagok (jelenleg angolul). Képzések Útmutató Kézikönyv a projekt kutatási eredményeit, az oktatási anyagokat, a szempontrendszert, amely alapján értékelni lehet a tanulás során elsajátított vállalkozó kompetenciákat, kézikönyvben megtalálhatók azok a javaslatok is, amelyek a Be The Change módszer minél szélesebb körű alkalmazását támogatják. Zárókonferencia
23
A két keretrendszer egymástól függetlenül készült, de van kapcsolódási pontjuk
Be the change framework Framework for Training Materials European Entrepreneurship Competence Framework
24
Munkacsoport módszere
es egyeztetések az INCRA vezetésével Skype megbeszélések a teljes munkacsoporttal Személyes találkozók a projekt partnerek telephelyén mindenhol egyszer Felhő használata Valamennyi szereplő hozta az egymástól eltérő tudását, tapasztalatait egy cél érdekében (Spirál effektus)
25
A projekt további hozadéka
Nemzetközi együttműködés Szempontrendszer kidolgozásának módszere Kérdőívek interjú kérdések kidolgozásának módszere Mátrix alkalmazása szövegek kialakításához Informatika alkalmazása elemzésekhez
26
Be The Change project várható hatása
A program idős résztvevői megtanulják, hogyan legyenek a fiatal vállalkozók mentorai, hogyan maradjanak a társadalom aktív tagjai. Az elsajátított kompetenciákat a gyakorlatban az informális és nem formális oktatás keretében tudják hasznosítani. A NEET-ek számára a program segítséget nyújt önértékelésük és elhelyezkedési esélyeik növeléséhez. Javul vállalkozói attitűdjük és összességében segíti a társadalomba történő beilleszkedésüket személyes és szakmai szinten egyaránt.
27
MNKSZ „BE THE CHANGE PROJEKT” MUNKACSOPORT:
Ferenczi Andrea a projekt vezetője Modláné Görgényi Ildikó a projekt kutatásért felelős vezetője Dr. Zuti Pál a projekt kutatási feladatok menedzsere, kutatással és tananyaggal kapcsolatos feladatok felelőse Hajós Katalin a projekt disszeminációért felelős vezetője Be The Change project elérhetőségei: bethechange-project.eu facebook.com/bethechange.erasmus/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.