Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század"— Előadás másolata:

1 A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
WITTENBERG

2 A reformáció és pedagógiai céljai
Humanizmus és reformáció A reformáció és képviselői A reformáció pedagógiai céljai: - őszintén átélt, belűről fakadó vallásosság; - humanisztikus műveltség - anyanyelvű olvasás Kálvin Luther

3 A wittenbergi templom belseje
LUTHER ( ) A gyermekek iskoláztatásáról (1530) A középkori iskola kritikája Az oktatás tartalma: vallás,nyelvek, természettudományok,történelem, zene --> anyanyelven Az oktatás módszerei: szabad, játékos szellem Luther A wittenbergi templom kapuja A wittenbergi templom belseje

4 MELANCHTON (1497-1560) Utasítás a felügyelők számára (1528)
A városi iskola humanista szellemű átszervezése Az egyetem reformja Melanchton Az „Utasítás” címlapja Melanchton lakóháza

5 Goldberg város iskolája Tortzendorf idejében
TROTZENDORF ( ) Goldberg város iskolájának átszervezése Goldberg város iskolája Tortzendorf idejében

6 STURM (1507-1589) Strasbourg (1538)
Cél: vallásos érzés elmélyítése; nyelvi kultúra, tudományos képzettség Az iskola szervezete: 7-16 évesek: nyelvi irodalmi képzés 16-21 évesek: tudományos képzés Sturm iskolája

7 AZ ELLENREFORMÁCIÓ NEVELÉSÜGYE
A jezsuiták és iskoláik Loyola Ignác A jezsuita nevelés célja Az első jezsuita iskolák: Messina, Róma, Köln Prága, Bécs A „Ratio Studiorum” 1599 A jezsuita gimnáziumok felépítése A jezsuita oktatás sajátosságai Loyola Ignác Ratio Studiorum

8 A KOLLÉGIUMI TÍPUSÚ ISKOLA (XVI. század vége)
Gimnáziumi tagozat Grammatikai osztályok év Latin nyelvtan Retorikai osztályok év Ókori latin prózai művek a retorika elmélete és gyakorlata Poétikai osztályok év Ókori latin költői művek poétika Akadémiai tagozat Filozófiai Kar év filozófia, etika Teológiai Kar év teológia

9 A REFORMÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
„Lutheránusok” Dévai Bíró Mátyás Sylvester János Honterus János „Kálvinisták” Szegedi Kis István Méliusz Juhász Péter Sylvester János bibliafordításának címlapja Dévai Bíró Mátyás Szegedi Kis István Honterus János

10 PROTESTÁNS KOLLÉGIUMOK
Református kollégiumok Debrecen Pápa Sárospatak Evangélikus kollégiumok Pozsony Eperjes Sopron

11 PÁZMÁNY PÉTER (1570-1634) Első közoktatáspolitikusunk Élete
Közoktatáspolitikai koncepciója székfoglalója A népoktatás korszerűsítése A középszintű oktatás korszerűsítése A felsőoktatás 1624 Collegium Pazmanianum 1635 Egyetem (Nagyszombat) Nézetei a nevelésről „A fiak istenes neveléséről” „Mint kell a keresztény leányt nevelni?” Pázmány Péter „Kalauz” Nagyszombat

12 A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Apáczai Comenius

13 COMENIUS (1592-1670) Élete * 1592 - Morvaország-Magyarbród
Tanulmányok: Strassnitz Prerau Herborn Heidelberg Munkásság:Fulnek-lelkész, tanár Lesno -tanár, igazgató Anglia -London Svédország-Stocholm Lengyelország -Lesno Magyarország -Sárospatak Németország-Hamburg Hollandia-Amsterdam Amsterdam

14 Comenius az ember neveléséről és nevelhetőségéről
„Minden ember nevelhető, mert az értelem, erkölcs és vallás csíráit mindenki magában hordozza.” „Mindenkinek, aki embernek született, szüksége van oktatásra, azért, hogy ember legyen, és ne vadállat, buta szörny vagy tétlen fajankó.” Három szükséges dolog: képzettség, erkölcs, vallás

15 A panszofia és a panszofikus iskola
Panszofia = a tudományok enciklopédikus egysége Panszofikus iskola: Alsó szint: latin nyelv (3 osztály) Felső szint: filozófia, logika, teológia politika (4 osztály)

16 Comenius iskolakoncepciója
Anyaiskola (0-6) Anyanyelvi iskola (6-12) Latin iskola (12-18) Akadémia (18-24)

17 Comenius didaktikai elvei
Szemléletesség Tudatosság Rendszeresség Következetesség A tananyag koncentrikus bővítésének elve

18 Az iskolai munka megszervezése
tanév osztályrendszer tanórarendszer tanterv tanmenet felvételi vizsga

19 Comenius Magyarországon 1650-1654
Lorántffy Zsuzsanna meghívása - Sárospatak Cél: a Sárospataki Református Kollégium átszervezése, modernizálása 1650 május: „A nagyhírű pataki főiskola eszméje” 1650 november: „A képességek kiműveléséről” 1651”A hétosztályos panszofikus iskola terve” A tankönyvek Comenius távozása Sárospatakról 1654

20 Comenius művei Tankönyvek: Pedagógiai mű: Filozófiai mű: Vestiublum
Janua Atrium Orbis Pictus (1658 Nünberg) Pedagógiai mű: Didactica Magna (1657 Amsterdam) Filozófiai mű: Egyetemes tanácskozás (1660)

21 Az erdélyi protestáns iskolaügy a XVII. században
Erdély 1571-től; önálló fejedelemség Államvallás: református Fejedelem: Bethlen Gábor A gyulafehérvári latin iskolát --> európai hírű kollégiummá fejleszti Tudós tanárok: Opitz, Alsted, Bisterfeld Bethlen Gábor Opitz Alsted

22 APÁCZAI CSERE JÁNOS (1625-1659)
Élete * 1625 Apáca (Erdély) Tanulmányok: Gyulafehérvár, Kolozsvár, Leyden, Utrecht, Harderwijk (1651) Munkássága: Gyulafehérvár Kolozsvár + 1659 Gyulafehérvár Harderwijk

23 Tanári működése 1653-1659 Gyulafehérvár (1653-1656)
Beköszöntő beszéde: „A bölcsesség tanulásáról” (1653) Descartes és Ramus tanai Basirius és Apáczai ellentéte Távozása Gyulafehérvárról Kolozsvár ( ) Beköszöntő beszéde: „Az oskolák fölöttéb szükséges voltáról” (1656) Descartes Ramus Apáczai sírja a Házsongárdi temetőben

24 Magyar Enciklopédia (1653)
A legfőbb tudományok egybefüggő, rendszerbe foglat ismertetése magyar nyelven. Alapvetés: I-V. rész: ismeretelmélet, matematika, geometria, mechanika. (22%) Természettudományok: VI-VIII. rész: csillagászat, földrajz, fizika, kémia, biológia fiziológia, pszichológia, állattan, növénytan, ásványtan, városépítés, mezőgazdaság (50 %) Humán tudományok: IX-X. rész: történelem, erkölcstan államtan pedagógia (17 %) Teológia: XI. rész: (11%) Nem tankönyv! Tudományos kézikönyv+módszertani segédkönyv

25 További művei Magyar logikátska (1654)
Egy akadémia felállításának módja és formája (1658) Philosophia Naturalis

26 A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA

27 Korai felvilágosodás-Németország A pietizmus
Központ: Halle Cél: a bensőséges hit felélesztése Pietisták: Spener Thomasius Francke A nevelő feladata Az oktatás tartalma Módszerek Intézményei: elemi iskola gimnázium pedagógium könyvtár nyomda Thomasius Halle a 18. században Francke

28 A magyar pietisták Bárány György, Fábri Gergely BÉL MÁTYÁS
A pozsonyi evangélikus líceum szervezet tanterv módszerek tankönyvek az iskolai újságolvasás Bél Mátyás

29 Korai felvilágosodás- Anglia John Locke 1632-1705
Élete: * 1632 Tanul: London, Oxford --> orvos Shaftesbury, a presbiteriánusok vezére 1683- Hollandia 1690- visszatér Angliába +1705

30 Filozófiai nézetei Értekezés az emberi értelemről (1690)
velünk született eszmék nincsenek, minden ismeretünk a tapasztalásból ered a lélek születésekor fehér lap (tabula rasa), melyre a környezet és a nevelés hatása nyomja rá bélyegét

31 Pedagógiai nézetei Gondolatok a nevelésről (1693)
A nevelés célja: a gentleman, a művelt úriember kialakítása Magánnevelés vagy iskolai nevelés? A nevelő A nevelés területei: Testi nevelés Erkölcsi nevelés Értelmi nevelés tantárgyak az oktatás módszerei Vallási nevelés Munkára nevelés

32 A francia felvilágosodás Rousseau (1712-1778)
Élete * Genf 1712 Rézmetszést tanul zenetanár, kottamásoló, nevelő autodidakta tanulmányok Párizs--> az Enciklopédia szerkesztése 1749-->dijoni akadémia pályázata > Uj Heloise > Társadalmi szerződés > Emil, vagy a nevelésről + 1778

33 Pedagógiai rendszere A természetes nevelés elve A negatív nevelés elve
Iskolai vagy családi nevelés

34 A gyermeki fejlődés szakaszai
1. Szakasz: 0-2 év 2. Szakasz: 2-12 év (az értelem alvásának ideje) 3. Szakasz: év (az értelem kibontakozásának korszaka) év (az érzelmek kibontakozásának korszaka) Rousseau a nőnevelésről

35 A német felvilágosodás A filantropizmus
Basedow Campe Salzmann

36 A filantropisták pedagógiai nézetei
A nevelés célja: a gyermeket felruházni minden olyan ismerettel, készséggel és jellembeli tulajdonsággal, melyre az életben szüksége lesz. A nevelés területei: testi nevelés erkölcsi nevelés értelmi nevelés az oktatás módszerei Salzmann intézete Schnepfenthalban


Letölteni ppt "A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század"

Hasonló előadás


Google Hirdetések