Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Mindenkit befogadó nevelés
2
A curriculum development programme
a SOKRATES ERASMUS keretein belül 2001 július – 2005 augusztus, támogatta az Európai Közösség és az osztrák Oktatási Minisztérium, koordináció: Inkluzív Nevelési Intézet, Linz és a Felső-Ausztriai Állami Pedagógiai Akadémia
3
Áttekintés inkluzív nevelés célok/témák célcsoportok munkaterületek
tanterv fokozatok a modulok szerkezete módszerek a modulok tartalma partnerek
4
„Másnak lenni természetes.“
Inkluzív nevelés „Másnak lenni természetes.“
5
“Másnak lenni természetes.”
Inkluzív nevelés “Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Másnak lenni természetes.” “Het is normaal anders te zyn.” “It’s normal to be different.” “Es ist normal, verschieden zu sein.”
6
Inkluzív nevelés annyit jelent, hogy „Másnak lenni természetes“
… az iskolák fogadjanak be minden gyermeket, függetlenül fizikai, értelmi, szociális, érzelmi, nyelvi és egyéb állapotától. Beleértve a fogyatékos és a tehetséges gyermekeket, az utcagyerekeket és kiskorú foglalkoztatottakat, … a nyelvi, etnikai vagy kulturális kisebbséghez tartozó gyermekeket és más hátrányos helyzetű vagy peremterületeken élő csoportok gyermekeit. „Másnak lenni természetes“ (The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education, para 3. UNESCO 1994)
7
Inkluzív nevelés „Másnak lenni természetes“
Megfelelő választ kíván adni a tanulási szükségletek széles spektrumára a formális és nem formális oktatás kereteiben. Sokkal inkább ezzel foglalkozik, mintsem hogy csupán azt tematizálná, hogy egyes tanulók bevonhatók-e az általános oktatásba. Az inkluzív nevelés egy olyan megközelítésmód, mely arra terjed ki, hogy hogyan lehet az oktatási rendszereket átalakítani annak érdekében, hogy választ adjanak a tanulók különbözőségére. Célja: mind a tanárokat, mind a tanulókat képessé tenni arra, hogy a másságokkal jól együtt tudjanak élni, valamint hogy ezekben a különbözőségekben kihívást, és a tanulási környezetben való gazdagodást lássanak,ne csupán problémát. „Másnak lenni természetes“ (Overcoming Exclusion through inclusive Approaches in Education. A challenge and a vision. Conceptual Paper for the Education Sector, UNESCO 2001)
8
Célok/témák Posztgraduális tanulmányi program
Moduláris felépítésű mester fokú képzés Európa-szerte elfogadott MA a bolognai nyilatkozatnak megfelelően Szakmai kvalifikáció az inkluzív nevelési folyamatok erősítése Akadémiai minősítés Masters Degree in Inclusive Education, Inkluzív Nevelés (MA) mester fokozat
9
Célok/témák Moduláris program (3 szinten)
Rugalmasság Minőség Átláthatóság NemzetköziségKompatibilitás Bizonyítvány (30 EC) Diploma (60 EC) Inkluzív nevelés Mester fokozat (MA) (90 – 120 EC)
10
tanárok Célcsoportok tanárképzők hivatalnokok egyéb tanácsadók
intézményvezetők
11
Főiskolai szintű tanári diploma (min.180 EC)
Célcsoportok A beiratkozás előfeltételei Főiskolai szintű tanári diploma (min.180 EC) vagy azzal egyenértékű végzettség vagy 6 teljesített egyetemi félév és legalább két éves szakmai gyakorlat az inklúzió releváns munkaterületein.
12
Munkaterületek Nevelési intézmények
Bölcsődék, óvodák, iskolák, főiskolák… Non-profit szervezetek, civil szervezetek családoknak nyújtott szolgáltatás, munkahely, szabadidő, technikai segítség Szociális munka, rehabilitációs szolgáltatások Kutatási projektek
13
Tanterv Elméleti alapok Elméletvezérelt gyakorlat
Elmélet megvalósítása ALAP VÁLASZTHATÓ min. 30 EC Mindenki számára megfelelő nevelés Tanítás és tanulás Az inkluzív nevelés kutatása A mindenkit befogadó nevelés nemzetközi perspekívái C1 C2 C3 C4 min. 7.5 EC Vezetés és irányítás O1 SZAKMAI GYAKORLAT A megfigyeléstő és leírástól az adatok elemzéséig és összegzéséig (terepgyakorlat, előnyben részesítve a külföldi gyakorlatot) APP min. 15 EC Az inklúzió és a szociális-emocionális fejlődés O2 Befogadó tanulási környezet kialakítása és értékelése I / II O3 / O4 Interkulturális nevelés O5 Információs és kommunikációs technológiák (ICT) és segítő technológiák (AT) – Part I / II O6 / O7 Egyénileg kialakított modul O8 2 x min. 7.5 EC Szabadon választható modulok O9 … SZAKDOLGOZAT MT min. 30 EC
14
Végzettség Inkluzív nevelés egyetemi végzettség (MA) (90–120 EC)
4 alapmodul (min. 30 EC) 2 választható modul (min. 15 EC) terepgyakorlat (min. 15 EC) Mester fokozatú szakdolgozat (min. 30 EC) Inkluzív nevelés főiskolai végzettség (BA) (min. 60 EC) 4 alapmodul (min. 30 EC) 2 választható modul (min. 15 EC) terepgyakorlat (min. 15 EC) Inkluzív nevelés továbbképzésről szóló bizonyítvány (min. 30 EC) 4 modul, benne C1 és egy további alapmodul
15
Kulcskompetenciák Szakmai értékek és személyes elkötelezettség
(hatékonyság a mindenkit befogadó nevelés továbbépítésében; kritikai önreflexió és önfejlesztés; együttműködés és tekintély) Professzionális tudás és megértés Szakmai és személyes jellemzők Professzionális munkavégzés
16
Módszerek előadások egyéni és csoportmunka nemzetközi együttműködés
terepgyakorlatok e-learning a modulok külföldön is elvégezhetők ...
17
A modulok szerkezete kód, kreditek, szerzők minőségek
a modul helye és jelentősége előfeltételek célok tanulmányi kimenetek indikatív tartalom indikatív képzés és tanulás értékelés (feladatok és kritériumok) szakirodalom
18
C1 alapmodul Mindenki számára megfelelő nevelés (min. 7.5 EC)
Az emberi lét és a társas kapcsolatok A „deficit-modelltől“ a „kompetencia-modellig“ A szegregációtól az inklúzióig Az inklúzió megvalósítása a jelen nevelési valóság kontrasztjában Az inklúzió egyéni és társas perspektívából Inkluzív nevelési rendszer az inkluzív társadalomban
19
C2 alapmodul Tanítás és tanulás (min. 7.5 EC)
A nevelés és a neveléstudomány koncepciói, elvei társadalmi-történeti és intézményi feltételei A nevelési rendszer szocializációs funkciói Az inkluzív nevelés filozófiai aspektusai és elméletei A tanár és a tanuló személyisége, mint modellek Az együttnevelés nemi aspektusai és a sajátos nevelési igények A nevelés etikája és a nevelési tevékenység
20
C3 alapmodul Az inkIuzív nevelés kutatása (min. 7.5 EC)
A pedagógiai és társadalomtudományi kutatás elvei és problémái Kutatási paradigmák az inklúzió kontextusában Az inkluzív nevelés vizsgálatának és értékelésének modelljei A tudományos megfigyelés és elemzés módszerei Az inkluzív mérések koncepcióinak kifejlesztése Dokumentáció és közlés
21
C4 alapmodul A mindenkit befogadó nevelés nemzetközi perspektívái (min. 7.5 EC) Az Európai Bizottság nyilatkozata Egyéb nyilatkozatok elemzése (emberi jogok, UNESCO, nemzeti kormányok, törvények, ...) A fejlődés feltételeinek és következményeinek összehasonlítása az európai államokban Az inkluzív tevékenységi területek részletes tanulmányozása, nemzetközi partnerek együttműködésében
22
O1 választható modul Vezetés és irányítás (min. 7.5 EC)
Általános szervezet és vezetéselmélet A vezetéselméletek fejlődésének története Stratégiai orientáció, marketing Szervezeti magatartás Változásmenedzsment („nyitott rendszer” megközelítés) A minőségelemzés alkalmazása A szolgáltatást igénybevevők orientálása Szervezetfejlesztési folyamat (elkülönítés vagy helyzetfelmérés) Csoportépítés Vezetés Tanulásszervezés
23
O2 választható modul Az inkluzió és a szociális-emocionális fejlődés (min. 7.5 EC) A magatartás megítélése Feltűnő viselkedés és azt kiprovokáló környezet A rugalmas gyermek Erőszak Fejlesztő és prevenciós programok kritikai elemzése
24
O3 / O4 választható modul Befogadó tanulási környezet kialakítása és értékelése 1. rész: A gyermekkor és az iskolai évek (min. 7.5 EC) 2. rész: A fiatalkor és a fenőttkor (min. 7.5 EC) Korai fejlesztés, inkluzív óvoda A befogadó iskola Alkalmas inkluzív modellek és koncepciók Team-munka Fogyatékos emberek foglalkoztatása A fiatal személytől a felnőttig Egész életen át tartó tanulás fogyatékos emberek számára
25
O5 választható modul Interkulturális nevelés (min. 7.5 EC)
Kulturális és nyelvi különbségek A kisebbségek integrálásának stratégiái A kétnyelvűség elméletei Az előítéletekkel szembeni stratégiák és az attitűdök megváltoztatása Sikertörténetek a kétnyelvű tanulásról Interkulturális tevékenységek tervezése, kivitelezése és értékelése nemzetközi együttműködésben
26
O6 / O7 választható modul Információs és kommunikációs technológiák (ICT) és segítő technológiák (AT) – I / II (min. 7.5 EC/részmodul) Az ICT és az AT szerepe az inkluzív nevelésben Hozzáférhetőség, hasznosság és tervezés, univerzális formák A segítő technológia értelmezése A termékek és szolgáltatások értékelése Az ICT és az AT pedagógiai alkalmazási formái – gyakorlati példák A segítő technológiák alkalmazása az iskolán belül és kívül
27
O8 választható modul Egyénileg kialakított modul (min. 7.5 EC)
Az előadó és a hallgató közötti megállapodásra épülő munka Releváns témák a hallgató saját szakterületéről A tanulási szerződés (célok, értékelés, irodalom, munkaterv)
28
O9 / O10 választható modul Szabadon választható modulok (min. 7.5 EC)
Speciális modulok a részleges regionális és/vagy időszerű szempontok figyelembevételével. Más MA képzések megfelelő moduljai
29
Haladó szakmai gyakorlat
Szakmai gyakorlat (min. 15 EC) ‚életközeli ötletek‘ a terepgyakorlat során, azaz részvétel inkluzív vagy speciális intézmények munkájában (előnyös, ha külföldön, vagy legalább nemzetközi együttműködésben történik) kritikai nézőpont alkalmazása a folyamatra megfigyelés és leírás Adatok elemzése és rendszerezése a tapasztalatok kritikai értékelése tanulási szerződés [egyetem, hallgató(k) és munkahely]
30
Mesterfokozatú szakdolgozat
Mesterfokozatú szakdolgozat (min. 30 EC) A szakdolgozat bizonyítja, hogy a hallgató tudása pontos és az inkluzív nevelés témakörének megértését tükrözi képes független és kritikus szemléletű kutatásra képes különböző kutatások, elvek és gyakorlatok szintézisére az inkluzív nevelés területén képes követni saját, inkluzív neveléssel kapcsolatos nézeteinek fejlődését
31
Partnerek Norvégia Högskolen i Hedmark Kari Nes Harald Smedstadt
32
Partnerek Magyarország Eötvös Loránd Tudományegyetem
Schaffhauser Franz Réthy Endréné Schiffer Csilla
33
Partnerek Hollandia Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Linus Cornelissen Willem Vinkenvleugel
34
Partnerek Németország Universität zu Köln Walther Dreher Andrea Platte
35
Partnerek Németország Universität Bremen Georg Feuser
36
Partnerek Németország J. W. Goethe -Universität Frankfurt Helga Deppe
37
Partnerek Egyesült Királyság The University of Glasgow
Louise Hayward Nicki Hedge
38
Partnerek Spanyolország Universidád de Málaga Miguel Lopez Melero
39
Partnerek Ausztria Bécsi Szövetségi Pedagógiai Akadémia
Marianne Wilhelm Sonja Tuschel
40
Partnerek Ausztria Felső-Ausztriai Szövetségi Pedagógiai Akadémia
Ewald Feyerer Siegfried Kiefer
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.