Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kríziskezelés vakon Lelki Elsősegély telefonszolgálatok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kríziskezelés vakon Lelki Elsősegély telefonszolgálatok"— Előadás másolata:

1 Kríziskezelés vakon Lelki Elsősegély telefonszolgálatok
Székely András,

2 Az öngyilkosság multifaktoriális eredetű

3 Kora gyermekkori tapasztalatok
Genetikai tényezők Kora gyermekkori tapasztalatok Biológiai tényezők Pszichológiai tényezők Sérülékenység, érzékenység Szociális nehézségek Pszichiátriai rendellenességek Stressz tényezők A kockázatot, egyéni tűréshatárt növelő és csökkentő tényezők Média Öngyilkosság, mint minta Elérhető eszközök Szociális támogatás hiánya Ismeret és attitűdök az egészségügyi rendszerrel kapcsolatban Mentális egészség terén elérhető szolgáltatások Szociális támogatás Diagnózis, kezelés Prevenciós programok Öngyilkossági magatartás Az öngyilkossági magatartás magyarázó modellje (van Heeringen, 2001)

4 Eredmények Szolnokon EAAD

5 Without the last 2 months
Járóbeteg ellátás a Szolnoki Kórház Pszichiátriai gondozójában Corrected data Without the 1st quarter Without the last 2 months

6 Hívások száma a lelki-elsősegélyszolgálatnál 2003-2007 Hívások száma havonta és 6 hónapos átlag

7 Öngyilkossági problémával kapcsolatos hívások száma a lelki-elsősegélyszolgálatnál Hívások száma havonta és 6 hónapos átlag

8 Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon 100
Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon főre, 1998 és 2008 közt, teljes népesség

9 Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon 100
Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon főre, 1998 és 2008 közt, férfiak

10 Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon 100
Öngyilkossági arányok Magyarországon és Szolnokon főre, 1998 és 2008 közt, nők

11 OSPI kutatás 2009 december 1000-1000 fő Lakossági attitűdök vizsgálata
Németország Portugália Írország Magyarország Lakossági attitűdök vizsgálata

12 Personal stigma Germany Hungary Ireland Portugal
People with depression could snap out of it if they wanted 20,1 60,4 18,5 42,4 Depression is a sign of personal weakness 25,9 46 18,6 33,3 Depression is not a real medical illness 14,7 27,8 16,5 25,8 People with depression are dangerous 28,6 35,3 14,9 35,5 It’s best to avoid people with depression so you don’t become depressed yourself 13,7 20,3 8,2 24,6 People with depression are unpredictable 36,5 46,2 38 70 If I had depression I would not tell anyone 25,2 22,5 21,1

13 Perceived stigma (social norm)
Germany Hungary Ireland Portugal Most people believe that people with depression could snap out of it if they wanted 47,3 64,8 32,1 55,1 …depression is a sign of personal weakness 58,9 50,5 30,7 56,8 … depression is not a real medical illness 43,1 42,7 32,4 50,9 … people with depression are dangerous 35,5 26,3 37,8 … it is best to avoid people with depression so you don’t become depressed yourself 46,6 33,8 23,6 50,2 … people with depression are unpredictable 55,2 47 42 67,5 If they had depression, most people would not tell anyone 62,1 41 42,9 63,8

14 Openness to professional help
Germany Hungary Ireland Portugal If I believed I was having a mental breakdown, my first inclination would be to get professional help 84,2 74,6 77,5 89,1 If I were experiencing a serious a serious emotional crisis at this point in my life, I would be confident that I could find relief in psychotherapy 78,4 67,8 79,7 83,9 I would want to get psychiatric attention if I was worried or upset for a long period of time 69,9 40,3 82,5 80,6 At some future time I might want to have psychological counselling 30,5 14,5 38,7 77,4 A person with an emotional problem is not likely to solve it alone; he is likely to solve it with professional help 80,1 79,8 70,5 83,8

15 Value of professional help
Germany Hungary Ireland Portugal The idea of talking about problems with a psychologist strikes me as a poor way to get rid of emotional conflicts 29 59,4 26,2 35,2 There is something admirable in the attitude of a person who is willing to deal with his conflicts and fears without resorting to professional help 80,9 89,4 57,1 58,8 Considering the time and expense involved in psycho-therapy it would have doubtful value for a person like me 43,6 40,4 37,5 53,1 A person should work out his own problems; getting psychological counselling would be a last resort 51,7 79,5 35,9 48,9 Emotional difficulties, like many things, tend to work out by themselves 38 46 46,5 45,2

16 31 segélyvonal 23 országból 344 helyi szervezet 5 millió hívás évente
60,000 internetes megkeresés 70,000 chat megkeresés 21,000 ügyelő 67% nő, 33% férfi Kor: 50% 45 és 65 éves kor közt 841 fizetett alkalmazott(vezetők, képzők, adminisztráció)

17 Hívók megoszlása nem és életkor szerint, 2016

18 Önkéntesek jellemzői (TesVolSat kutatás)
Telefonos önkéntes jellemzői Közép- vagy felsőfokú végzettség, 45 éves kor fölött, élettapasztalattal, Még mindig aktív a szakterületén vagy érdeklődik új lehetőségek iránt, Megfelelő önértékelés, szociálisan aktív, nyitott a közösségi kérdések felé, fogékony az érzelmi krízishelyzetekre, képes és szeretne tanulni, készséget fejleszteni Összhanggban az EU célkitűzéseivel az aktív időskor támogatását illetően Telefonos önkéntesek motivációi Elsősorban a közösségért, másokért, A meglévő készségek és képességek kihasználása mellett a fejlődés, tanulás lehetősége is fontos tényező.

19 Az „értő meghallgató” jellemzői, a szükséges készségek
Nem szakember, szaktudás, hanem olyan alapvető készség, amely minden területen szükséges, de elsősorban ott, ahol a személyközi kapcsolatok és a segítségnyújtás vannak a középpontban. A szükséges készségek megtanulhatók, elsajátíthatók mindenki által a megfelelő képzés segítségével.

20 Legfontosabb készségek
Empátia 92% Érzelmi stabilitás 86% Erőforrások kihasználása 83% Aktív odafigyelés 89% A beszélgetés irányítása 63% Tisztelet 89%

21 Értő meghallgatás képzés részei 1.
Aktív hallgatás (Koncentráció, Türelem, Fókuszálás, Elfogadás, Empátia, kérdések fajtái) Hallgatásmérő, tér-adás a párbeszédben, a rossz hallgató, tartalom visszaadása Alapérzelmek, érzelmek felismerése, érzések visszaadása Értékek, elfogadás, határok lefektetése Empátia, empátia jellemzői, empatikus válaszok

22 Értő meghallgatás képzés részei 2.
Kommunikációs elméletek (Négy fül, visszatükrözés) Érzelmi stabilitás (Belső figyelem, belső hangok, belső csapat) Beszélgetés fázisai (Barátságos indítás, probléma feltárása, célok meghatározás, probléma kifejtése, lezárás) Erőforrások, optimalizálás (Életfa, kérdések fajtái) Erőforrások aktiválása (Pozitív szóbeszéd)


Letölteni ppt "Kríziskezelés vakon Lelki Elsősegély telefonszolgálatok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések