Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A közúti infrastruktúra finanszírozása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A közúti infrastruktúra finanszírozása"— Előadás másolata:

1 A közúti infrastruktúra finanszírozása
Kerékgyártó Attila főigazgató KKK Budapest 2009. szeptember 25.

2 Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ
Az országos közúthálózat szakmai intézményrendszere Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium KHEM szakállamtitkár Közúti és Vasúti Infrastruktúra Főosztály Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Magyar Közút NZRt. M6 Duna Koncessziós Autópálya ZRt. Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRt. Nemzeti Közlekedési Hatóság Alföld Koncessziós Autópálya ZRt. Állami Autópályakezelő ZRt.

3 Közlekedési szakterülethez tartozó előirányzatok 2009. , ill. 2010
Közlekedési szakterülethez tartozó előirányzatok 2009., ill évi költségvetési támogatásának összehasonlítása (M Ft)

4 A KözOP új keretszámai /EU-s forrásmegoszlás/
EU rész: ~1597 Mrd Ft Hazai forrás: ~282 Mrd Ft ∑ ~ 1879 Mrd Ft

5 A KözOP új keretszámai ~1879 Mrd Ft
közötti időszakban a rendelkezésre álló ~784 MrdFt helyett ~2000 MrdFt összegre lenne szükség projektfinanszírozásra

6 ROP források között A közötti időszakban a ROP keretéből 220 Mrd Ft áll rendelkezésre közútfejlesztésre, - felújításra. Ezek aránya: ~ Megoszlása a régiók között: Észak-Magyarország 23,2 Mrd Ft Észak-Alföld 28,15 Mrd Ft Dél-Alföld 31 Mrd Ft Dél-Dunántúl 25 Mrd Ft Közép-Dunántúl 15,5 Mrd Ft Nyugat-Dunántúl 10,5 Mrd Ft Közép-Magyarország 86,69 Mrd Ft

7 EU-s projektek előkészítésére fordított költségvetési források visszafizethetősége
∑16136 ∑14517 ∑5264 ∑2363 ∑97 ∑5657

8 Útpénztár bevételek 2006-2013 2018.09.17. ∑ 112 315,2 MFt

9 A 2009. évi Útpénztár alakulása
∑ ,1 ∑ ,9 ∑ ,2 Az úthasználati díjból és pótdíjból származó bevételek ugyan csökkentek, de az egyéb bevételek növekedése elősegítette a felhasználható összeg emelkedését

10 A 2010. évi Útpénztár tervezése
∑ 80568,1 ∑ 88268,1

11 A Magyar Közút NZRt. és az ÁAK ZRt
A Magyar Közút NZRt. és az ÁAK ZRt. szinten tartásra igényelt és ténylegesen felhasznált, illetve felhasználható költségvetése ( )

12 A Magyar Közút NZRt. és az ÁAK ZRt
A Magyar Közút NZRt. és az ÁAK ZRt. állapot javításra igényelt és ténylegesen felhasznált, illetve felhasználható költségvetése ( )

13 Országos közutak burkolatállapota

14 Az országos közúthálózat állapota

15 Az országos közúthálózat állapota
Az országos közúthálózat nyomvályús szakaszainak hossza megyei bontásban Teherbírás nyomvályú > 17 mm arány nyomvályú > 17 mm hossz Felületépség ∑ nyomvályú > 17 szakaszok [km]/ összhossz [km] ∑ nyomvályú > 17 szakaszok [km]

16 Szükséges és rendelkezésre álló finanszírozás a nem gyorsforgalmi országos közúthálózat vonatkozásában 48377,0 45795,6 43214,2 40632,8 38067,0 35313,0 33631,4 32091,4 30360,5 29053,1 26387,9 „C” szolgáltatási szint

17 Az Útpénztár előirányzat (2010
Az Útpénztár előirányzat (2010.) csökkenésének következményei az országos közutak működésében Útpénztár előirányzat (88.268,1 MFt) gyorsforgalmi út nem gyorsforgalmi út 2010-ben 14,2 Mrd Ft forrás áll rendelkezésre, mely a hálózatbővülés mellett a évi csökkentett szolgáltatási szinthez képest < 1,5 Mrd Ft-al minimális szolgáltatási színvonal forrásigénye > 50 Mrd Ft ebből a tervezhető összeg csak 33,8 Mrd Ft a mintegy km országos közúthálózatból km hosszúságú legrosszabb útállapotú mellékút-hálózatot „sorsára kell hagyni” téli védekezés keretében a jellemzően főúthálózati sózott utak mintegy km hosszát mintegy km-rel csökkenteni kell.

18 Az Útpénztár előirányzat (2010
Az Útpénztár előirányzat (2010.) csökkenésének következményei az országos közutak felhalmozási kiadásaira gyorsforgalmi út rendelkezésre álló keret 2,5 Mrd Ft, melyből a gyf-i úthálózat értékmegőrzése nem biztosítható (100 km hosszban fokozódó burkolat-állapot romlás tapasztalható) nem gyorsforgalmi út rendelkezésre álló keret 2010-ben 7,3 Mrd Ft. Ezzel szemben éves szinten 35 Mrd Ft-ra lenne szükség /NÚP program – 12 éven keresztül 100 Mrd Ft forrás biztosítását tartja szükségesnek az állapotok programszerű javításához –/ . A forrás hiánya, évi 30 Mrd Ft-os évenkénti vagyonvesztést okoz a 8000 Mrd Ft-ra becsült országos útvagyonban burkolatállapot javító beavatkozások élettartama legfeljebb év, a tervezett nagyfelületű beavatkozások ciklusideje azonban több, mint 40 év A több, mint 7100 db , az országos közúthálózaton található hídból közel 2500 db nem felel meg az EU előírásoknak szélesség, magasság illetve teherbírás szempontjából A nem megfelelő hidak 50%-án súlykorlátozás van érvényben, ez növekedni fog és már a főutakon is hídlezárások várhatóak Útpénztár előirányzat (88.268,1 MFt)

19 A KKK stratégiai feladata az elkövetkező években
Megtett úttal arányos díjbeszedési tarifarendszer bevezetése Vagyongazdálkodás komplexitásának megteremtése Meglévő közúthálózat felújítása (NÚP) A meglévő közúthálózat működtetésének piaci alapokra helyezése Hosszú távú hálózatfejlesztési koncepció törvényesítése 1. az elektronikus díjszedési (ED) projekt első lábaként a nyár folyamán a KHEM és a KKK közösen lefolytatta a díjpolitikai reform Zöld Könyvének társadalmi vitáját (szakmai szervezetek, fuvarozói érdekképviseletek, Autóklub, környezetvédők, önkormányzati érdekképviseletek): erről tartok én előadást szerdán délután; az ED projekt második lábaként meg kell határozni az üzleti struktúrát (szolgáltatás vagy rendszer vásárlás), ami az egy ideig párhuzamosan futó két tarifarendszer (e‑matricával működő használati díjas (HD) és fedélzeti eszközzel működő útdíjas (UD)) költségeinek optimalizálására is alkalmas (EMED: Első Magyar Elektronikus Díjszedési Zrt.); az ED projekt harmadik lábaként biztosítani kell a megfelelő garanciákat jelentő jogszabályi háttér (törvényi, kormányrendeleti és miniszteri rendeleti szinten) kellő időre való rendelkezésre állását; a fentiekből következően pontosítható az időbeli ütemezés (amelyben még forgalmi és díjbevételi becslésekre, stratégiai környezeti vizsgálatra, projekt szintű megvalósíthatósági tanulmányra, valószínűleg társadalmi hatásvizsgálatra és nemzetgazdasági szintű hatékonyság elemzésre is szükség van még), amely szerint optimális esetben 2012-ben indulhat az új rendszer (de közben választások elé nézünk ám!). 2. Vagyon-nyilvántartás modernizálása: egyrészt térinformatikai szempontból, másrészt az adatok nyilvántartásának oldaláról. Mindkettő vonatkozásában nagy előrelépéseket tett a KKK, és lehet az egész egy nagy komplex rendszerré alakulhat át; Vagyonkezelés/gazdálkodás racionalizálása szükséges. Döntési mechanizmusok hatékonyabbá tétele szükséges. Nemzetközi tapasztalatok alapján nincs olyan szervezet (MNV Zrt.), akitől a vagyongazdálkodónak jóváhagyásokat kell kérni (akár éveket is kell várni egy döntésre). Vagyonkezelőnek jóval szélesebb határkört kell biztosítani (2007. évi CVI. törvény 59. § (5) bekezdése alapján június 30-ig kellett volna az új, módosított vagyonkezelési szerződést megkötni, ami azonban az MNV Zrt. miatt a mai napig sem született meg. Tudomásunk szerint senkivel sem kötöttek még újat.).; Új hasznosítási koncepció: KKK a NIF Zrt. nevében még a beruházás ideje alatt nyilvános versenyeztetési eljárás keretében hasznosítja a komplex pihenőket. Ezzel elérhető az, hogy egyszerre nyisson meg az autópálya és a benzinkút (MNV 8 hónap után adta meg a pályázathoz a jóváhagyását ezeknél is). Emellett milliárdos megtakarítást érünk el (nyertes ajánlattevő építi meg saját költségén a komplex pihenőt), és több száz milliós bevételt is eredményez. (M31 és M43 tekintetében éppen szeptember 10-én van a pályázat benyújtásának határideje, az új koncepciónak megfelelően) Ösztönözzük a szerződéses partnereket, hogy az autópálya melletti pihenőkben, minél magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsanak. Ennek érdekében többek között évente díjazza is a KKK a legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtó partnereket (4 kategória: komplex szolgáltatás, benzinkút, étterem és büfé). 3. Meglévő közúthálózat felújítása (NÚP): A jelenlegi finanszírozási háttér problémája, tarthatatlansága. Az ED bevezetésének halasztása a NÚP indítását is elodázta Jelenlegi feladat: A NÚP „finomhangolása”, javítása, az eddigi észrevételek bedolgozása. A program társadalmi és politikai elfogadtatása 4. A meglévő közúthálózat működtetésének piaci alapokra helyezése: A jelenlegi intézményrendszer átvilágítása A közútkezelői feladatok szétválasztása („piacosítható” tevékenységek meghatározása) Jogszabály módosítás által biztosított a versenyeztetés lehetősége (Kkt) Teszt jelleggel versenyeztetés lefolytatása Az eredmények feldolgozása, jövőkép 5. „Az országos gyorsforgalmi és főúthálózat nagytávú terve és hosszútávú fejlesztési programja” című hálózatfejlesztési terv I. fázis elkészült - módszertani javaslat Tervező: Főmterv-Transman-KTI Konzorcium, A munka II. ütemére július 09-n az EU OJ TED adatbankjában 2009/S számon jelent meg a részvételi felhívás közösségi, gyorsított meghívásos közbeszerzési eljárásra. Az eljárás lezajlott. A nyertes Tervező: Unitef-COWI-Közlekedés-Utiber Konzorcium, „Az országos gyorsforgalmi és főúthálózat nagytávú terve és hosszútávú fejlesztési programja” megfelelő szakmai javaslatként kell majd szolgálnia a következőkben (2013-ban) ismét aktuálissá váló Országos Területrendezési Terv (OTrT) módosításához, az EU országok évben esedékes TEN-T hálózat felülvizsgálatához, továbbá az országos közúthálózaton közötti időszakban elvégzendő és időszakra előirányozható beavatkozások megalapozásához.

20 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A közúti infrastruktúra finanszírozása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések