Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben."— Előadás másolata:

1 Könyvtári protokoll

2

3 Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Információ: átvitel a feladótól a címzettig. Információ: átvitel a feladótól a címzettig. Verbális: -közvetlen -közvetett kommunikáció Verbális: -közvetlen -közvetett kommunikáció Non-verbális: mimika, tekintet, beszéd, mozgás Non-verbális: mimika, tekintet, beszéd, mozgás Eszköze: a nyelv Eszköze: a nyelv

4 Non-verbális kommunikáció Mimika: száj, szem, szemöldök, homlok, orr, fejtartás Mimika: száj, szem, szemöldök, homlok, orr, fejtartás Kézjel: tenyér-gesztusok (kézfogás, kézmozdulat, kéz-, kar-, csuklómarkolás, hüvelykujj Kézjel: tenyér-gesztusok (kézfogás, kézmozdulat, kéz-, kar-, csuklómarkolás, hüvelykujj Archoz illesztett gesztusok: orr, szemdörzsölés, füldörzsölés, nyakvakarás, körömrágás Archoz illesztett gesztusok: orr, szemdörzsölés, füldörzsölés, nyakvakarás, körömrágás Kar, mint védőkorlát Kar, mint védőkorlát

5

6 Gesztusok Testtartás: láb, kéz Testtartás: láb, kéz Távolságtartás: Távolságtartás: intim zóna (15-45 cm) személyes zóna (46 cm-1,2 m) társadalmi zóna (1,2 m-3,6 m) nyilvános zóna (3,6 m fölött)

7

8 A sikeres fellépés összetevői 1 A siker kezdete a magabiztosság. A siker kezdete a magabiztosság. Feltétele: ismeri saját magát, értékeit, hibáit. Feltétele: ismeri saját magát, értékeit, hibáit. Elfogadja saját magát. Elfogadja saját magát. Képes kommunikálni minden irányba. Képes kommunikálni minden irányba. Személyiségünk mint működő tőke: problémamegoldó képesség és készség Személyiségünk mint működő tőke: problémamegoldó képesség és készség Problémából feladat = pozitív gondolkodás

9 A sikeres fellépés összetevői 2 Első benyomás Első benyomás Személyi image Személyi image A jó PR= amikor az image és a design egyensúlyban van A jó PR= amikor az image és a design egyensúlyban van Ehhez szükséges: a látvány, az illat, a mozgás, testtartás, hang, hangszín, hangerő, köszönési stílus, öltözködés Ehhez szükséges: a látvány, az illat, a mozgás, testtartás, hang, hangszín, hangerő, köszönési stílus, öltözködés Nem lehet kétszer először bejönni

10 Viselkedéskultúra, illem, etikett, protokoll Mi az illem? Társadalmi érintkezés, a jó modor, az udvariasság szabályainak összessége. Mi az illem? Társadalmi érintkezés, a jó modor, az udvariasság szabályainak összessége. Mi az etikett? A társadalmi érintkezés viselkedési formáinak, illetve szabályainak megszabott rendszere. Mi az etikett? A társadalmi érintkezés viselkedési formáinak, illetve szabályainak megszabott rendszere. Protokoll: A. Politikai (egyezmények) Protokoll: A. Politikai (egyezmények) B. Politikai-diplomáciai C. A hivatalos érintkezés szabályainak összessége

11 Társadalmi érintkezés A közösségi lét terméke, az emberek élet- tevékenységükhöz való viszonya, a kultúra alapvető eleme A közösségi lét terméke, az emberek élet- tevékenységükhöz való viszonya, a kultúra alapvető eleme Magatartás: az egyén belső tulajdonságai, tudata, értékítélete által meghatározott viszony másokkal kapcsolatban. Viselkedés: a magatartás formai megnyilvánulásai. Udvariasság: az illemszabályok betartása a magatartás tartalmával és a viselkedési megnyilvánulásokkal. Udvariasság: az illemszabályok betartása a magatartás tartalmával és a viselkedési megnyilvánulásokkal.

12 A könyvtár, mint kultúraközvetítő intézmény Közintézmény: közérdeket szolgáló intézmény Közintézmény: közérdeket szolgáló intézmény A könyvtár: kulturális szolgáltató intézmény A könyvtár: kulturális szolgáltató intézmény Alapkérdés: az olvasó, a használó, a látogató „hogy megy be, mi történik bent, és hogy jön ki” Alapkérdés: az olvasó, a használó, a látogató „hogy megy be, mi történik bent, és hogy jön ki”

13 Megszólítás, avagy tényleg mindenkit le kell ma már tegeznünk? Köszönés – köszöntés: feliratok, porta, ruhatár, információs pont Köszönés – köszöntés: feliratok, porta, ruhatár, információs pont Jó napot! Jó estét! Viszontlátásra! Jó napot! Jó estét! Viszontlátásra! Hogyan NE tegeződjünk! Hogyan NE tegeződjünk! Miben segíthetek? (állok, ülök rendelkezésére) Miben segíthetek? (állok, ülök rendelkezésére)

14 Érted vagyunk itt, nem ellened Az olvasó, a könyvtárlátogató, a használó azért jön oda hozzánk, mert valami problémáját meg kívánja oldani. Az olvasó, a könyvtárlátogató, a használó azért jön oda hozzánk, mert valami problémáját meg kívánja oldani. A könyvtáros azért van, hogy saját maga számára a probléma megoldásához feladatot fogalmazzon. A könyvtáros azért van, hogy saját maga számára a probléma megoldásához feladatot fogalmazzon. A könyvtár megtisztelve érzi magát ha felkeresik, és szolgáltatásait igénybe veszik. Személyes, virtuális. A könyvtár megtisztelve érzi magát ha felkeresik, és szolgáltatásait igénybe veszik. Személyes, virtuális. A könyvtáros örül, hogy segíthet. Ezt felkészülten, udvariasan, valódi „könyvtárnokként” teszi, mivel ez egy szolgáltató intézmény, ahol Ő is hozzájárul az image építéséhez, vagy … A könyvtáros örül, hogy segíthet. Ezt felkészülten, udvariasan, valódi „könyvtárnokként” teszi, mivel ez egy szolgáltató intézmény, ahol Ő is hozzájárul az image építéséhez, vagy …

15 Mindennapi konfliktusaink Kinek van igaza? Kinek van igaza? A könyvtárosnak mindig igaza van, kivéve, ha olvasóval találkozik, mert akkor mégsem neki van igaza. A könyvtárosnak mindig igaza van, kivéve, ha olvasóval találkozik, mert akkor mégsem neki van igaza. Arra törekszünk, hogy megelégedetten távozzon a használó. Arra törekszünk, hogy megelégedetten távozzon a használó. Ha vita támad, akkor a könyvtáros tolarenciája nagyobb legyen és az érvényesüljön. Ha vita támad, akkor a könyvtáros tolarenciája nagyobb legyen és az érvényesüljön.

16

17 Munkahelyi kapcsolatok Ismerjük az intézményt, helyét, jelentőségét a kulturális életben. Ismerjük az intézményt, helyét, jelentőségét a kulturális életben. Munkahely ahol fizetnek, foglalkoztató, vagy hivatásgyakorló hely? Munkahely ahol fizetnek, foglalkoztató, vagy hivatásgyakorló hely? Ismerjük egymást, toleráljuk egymást, segítsük egymást, figyeljünk egymásra. Ismerjük egymást, toleráljuk egymást, segítsük egymást, figyeljünk egymásra.

18 Munkahelyi viselkedés A nyilvános tér fogalma és tisztelete. A nyilvános tér fogalma és tisztelete. A munkatársak szociális létesítménye (azért van, hogy itt kávézzunk, itt táplálkozzunk, itt pletykáljunk) A munkatársak szociális létesítménye (azért van, hogy itt kávézzunk, itt táplálkozzunk, itt pletykáljunk) Telefonálás: hivatalos, magán Telefonálás: hivatalos, magán Levelezés: tartalom, stílus, érthetőség Levelezés: tartalom, stílus, érthetőség Megjelenés Megjelenés

19 A könyvtáros és a politikai véleménynyilvánítás A könyvtár nem a politikai véleménynyilvánítás fóruma! A könyvtár nem a politikai véleménynyilvánítás fóruma! Politikai tartalmú rendezvények ne kapcsolódjanak össze a könyvtári helyszínnel. Politikai tartalmú rendezvények ne kapcsolódjanak össze a könyvtári helyszínnel. A könyvtáros politikai nézete magányügy, nem ez minősíti a teljesítményét. A könyvtáros politikai nézete magányügy, nem ez minősíti a teljesítményét. A könyvtáros és az olvasó találkozása ne legyen politikai vitafórum. A könyvtáros és az olvasó találkozása ne legyen politikai vitafórum.

20 Miért fontos a könyvtári protokoll? A hivatalos érintkezés udvariassági szabályainak összessége, amely rendszerezi a könyvtárral, könyvtárossal szembeni magatartási elvárásokat. A hivatalos érintkezés udvariassági szabályainak összessége, amely rendszerezi a könyvtárral, könyvtárossal szembeni magatartási elvárásokat. Valamennyi munkatárstól megköveteli ennek az alkalmazását. Valamennyi munkatárstól megköveteli ennek az alkalmazását. A legfontosabb követelményeket a Könyvtárosok Etikai Kódexe foglalja össze. A legfontosabb követelményeket a Könyvtárosok Etikai Kódexe foglalja össze.

21

22 Köszönöm a figyelmüket! fodorp@fszek.hu


Letölteni ppt "Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben."

Hasonló előadás


Google Hirdetések