Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A motiváció szerepe a testnevelésben Készítette: Pelyhe Árpád 4.éves Osztatlan Testnevelő- Kommunikáció és média tanári szak
2
Miről lesz szó?! Motivációról általában Kulcsszavak Motívumok, Típusai Tanulási motiváció napjainkban Motiváció lehetőségei Hogyan motiváljunk?
3
Motivációról általában Latin „Movere” kifejezésből ered Érzelmek és a motíváció között szoros kapcsolat van. (Tringer 2005) Érzelmek: Cselekvésre késztetnek Motiváció: Felelős a cselekvés beindításáért és fenntartja azt, amíg a cselekvés el nem éri célját. A folyamat végén megjelenő érzelmek megerősítik, vagy kioltják a cselekvés mozgatóit
4
Kulcsszavak Motiváció Tevékenységre késztető belső feszültség, valami eléréséért vagy elkerüléséért Viselkedést kiváltó belső indíték Motiválás Külsőleg kiváltott viselkedés Tanulási motiváció Tanulást eredményező, kedvet fenntartó indítékok együttese Teljesítménymotiváció Eredményért, sikerért, elismerésért
5
Motívumok A motiváció pedagógiai, pszichológiai szemponton belül fontos, hogy a motívumok tanulhatóak A család, a környezet hatására motívumokat tanulunk és motívumrendszert sajátítunk el
6
Tanulási Motiváció típusai Beépült Lelkiismereti okok, Kötelességtudat Belső Kíváncsiság, érdeklődés az új iránt Külső Család, barát, Iskola Presztízs Belső önérvényesítés és külső versenyhelyzet okozza, ezzel bírnak a „törekvő” tanulók.
7
Kutatás Hamar Pál, Karsai István :AZ Iskolai testnevelés affektív jellemzői 11–18 éves fiúk és lányok körében
8
Motiváció a testnevelés órán Sajnos elmúlt, hogy a tanulók nagy részére a testmozgás lehetősége is ösztönzőleg hat Különösképpen a középiskolákban romlik a motíváció, Sok kutatás negatív tendenciát mutat Ezen okokból a tanári tevékenységek között megjelennek a tanulási motiváció kialakítása testnevelés órán, a testmozgásokhoz szükséges kedv megteremtése és fenntartása Tantárgyi cél: Önkűködő motívációs rendszer kialakítása
9
A tanulók testmozgással kapcsolatos motivációi Új készségek tanulása Fittségi állapot, külcsín Versenyláz Csapattag lehet Funkcionális késztetés Mozgáskészség fejlődés Öröm és élmények Edwin és Sheefeldt (1989)
10
Motiválás lehetőségei Tervező munkában Az óra bevezető részében: érdeklődés,kíváncsiság felkeltése a tanulandó feladatok iránt Az óra fő részében: Szemléltetés, hibajavítás, dicséret, buzdítás, Differenciálás, önbizalom növelése, játék és versengés, tanulási sikerek Az óra befejező részében: Visszatekintés, értékelés
11
Motiválás lehetőségei A tanár, mint motiváció fő forrása: Szakmai tudás Tanár- diák viszony Légkör A testnevelés és sport értékeit tanórán kívüli tevékenységekben megjelenítése Pl: Tömegsport, Házi versenyek, Szemináriumok sportolókkal( eszménykép, példakép kialakítása) Kirándulások.
12
Hogyan motiváljunk? Differenciálás Elérhetővé kell tenni a tudást, a tanulási sikerekre alapozva. Növelni kell az önbizalmat. A testre szabott feladatok szintje természetesen függ a tapasztalt tanulási motivációtól. Pozitív tanulási környezet Vidám hangulat sok pozitív visszacsatolással, esetenkénti jutalmazásokkal, értelmező elmarasztalással. Bevonás A tervező munkán keresztül a tanulási folyamatba – indirekt stratégiával (nagyobb tanulói önállóság biztosítása). Tanár személyisége Érezhető, milyen a tantárgyi beállítottság – ez meghatározza a „belelkesítés” megvalósíthatóságát.
13
Összegzés Motiválást elsősorban úgy érhető el, ha valamilyen tevékenységet, eseményt, tanulói szerepet vagy tananyagot érdekessé teszünk, vagyis felkeltjük a tanulók érdeklődését. „Érdeklődés megteremti a motivációt” Tanár jelleme Szakszerűsége Óra változatossága
14
Felhasznált irodalom Sportpedagógia – Kézikönyv a testnevelés és sport pedagógiai kérdéseinek tanulmányozásához Dialóg Campus Kiadó-Nordex Kft. (2011) A motiváció komplex értelmezése a testnevelés műveltségterületen http://www.szecsoiskola.hu/gyuri/szakirodalom/motivacio_komplex_ertelmezese_te stneveles.pdf http://www.szecsoiskola.hu/gyuri/szakirodalom/motivacio_komplex_ertelmezese_te stneveles.pdf Tringer László (2005). A pszichiátria tankönyve. Semmelweis Kiadó, Budapest. Fejes J. B. (214) Miért olyan nehéz motiválni? Hamar Pál, Karsai István Az önmotiváció szerepe 11–18 éves erdélyi tanulók iskolai testnevelés iránti affektivitásában. Testnevelés tanítása és módszertana TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-001 Németh Szilvia: Motiváció a testnevelésben, Egyéni portfólió
15
Köszönöm a figyelmet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.