Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Balatonboglár, április 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Balatonboglár, április 1."— Előadás másolata:

1 Balatonboglár, 2010. április 1.
Uniós programok, pályázatok a szociális területen és a szakértői tevékenység Balatonboglár, április 1. Vincze Viktória, FSZH Szociális Főosztály

2 Új Magyarország Fejlesztési Terv
Magyarország évekre szóló legfontosabb stratégiai dokumentuma Összesen mintegy 8,7 ezer Mrd forintnyi fejlesztési forrás prognosztizálható 6 prioritás, 15 operatív program Átfogó cél: a foglalkoztatás bővítése és a tartós növekedés elősegítése Európai Unió strukturális alapjaiból és Kohéziós Alapjából származó támogatások 2007 és 2013 közötti felhasználásához szükséges tervezet

3 Prioritások és programok
Gazdaság- fejlesztés Közlekedés Társadalmi megújulás Környezeti és energetikai fejlesztés Terület- fejlesztés Állam- reform Környezeti és Energetikai OP Gazdaságfejlesztési OP Konvergencia Regionális OP-k Közlekedésfejlesztési OP Közép Magyarországi ROP Társadalmi Megújulás OP Technikai Segítség- nyújtás OP Államreform OP hat kiemelt terület Elektronikus közig. OP Társ.-i Infrastruktúra OP

4 Humánerőforrás-fejlesztési operatív programok
Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) Európai Szociális Alapból finanszírozandó humán-jellegű fejlesztések Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP) Európai Regionális Fejlesztési Alapból finanszírozandó – az TÁMOP-hoz kapcsolódó - infrastrukturális fejlesztések Az OP-k a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (Irányító Hatóságok) koordinációjával, az OKM, az SZMM, az EÜM együttműködésével készülnek. A társadalom megújulásának alapja az emberi erőforrások minőségének fejlesztése. A társadalmi megújulás stratégiája – a társadalmi kohézió erősítése és a területi egyenlőtlenségek csökkentése mellett – hozzájárul a fenntartható fejlődés, a foglalkoztatás bővítése és a tartós növekedés eléréséhez, mindezek meghatározó tényezője.

5 Szervezetek és feladataik
Irányító hatóság (IH) Az egyes Operatív Programokhoz nyújtott támogatások szabályszerű, hatékony és eredményes felhasználásáért az OP irányító hatósága a felelős. Nemzeti Fejlesztési Ügynökség ( feladatai: az Új Magyarország Fejlesztési Terv egészének tervezése, végrehajtása, valamennyi Operatív Program (OP) irányító hatósági funkcióinak ellátása. IH: jóváhagyja a pályázati kiírásokat és a támogatási szerződésmintákat, a projektjavaslatokról szóló döntéseket, befogadja és ellenőrzi a forráslehívásokat, hitelesítési jelentéseket. Biztosítja, hogy az Operatív Programok értékelései a vonatkozó közösségi rendelkezésekkel összhangban történjenek. NFÜ :Az érintett minisztériumokkal és a fejlesztési régiókkal együttműködésben

6 Közreműködő szervezet (KSZ)
Az Irányító Hatóság által delegált, Operatív Programonként eltérő feladatai vannak, általában az alábbi - pályázatkezeléssel kapcsolatos - tevékenységeket látják el: pályázatok érkeztetése, formai és tartalmi ellenőrzése, értékelése, értékelő bizottság működtetése, támogatási szerződések megkötése, szükség szerint módosítása, a szerződésben foglaltak (projekt megvalósulása) nyomon követése, beérkezett jelentések és kapcsolódó számlák ellenőrzése, kifizetés engedélyezés és naprakész és valós statisztikai és pénzügyi információ szolgáltatása az egységes monitoring információs rendszer segítségével, rendszeres és ad-hoc jelentések elkészítése az Irányító Hatóság számára. Míg az Irányító Hatóságok megtartják az Operatív Programok működtetésével kapcsolatos stratégiai jellegű funkciókat (pl. monitoring, pénzügyi menedzsment, értékelés) számos, a napi működtetés során felmerülő feladat ellátásával közreműködő szervezeteket bíznak meg.

7 ESZA Nonprofit Kft. http://www.esza.hu/
A humán programok felelőse az uniós támogatáskezelés terén a NFÜ közreműködő szervezeteként, ellátja a hazai pályázatok kezelését is a Szociális és Munkaügyi Minisztérium pályázatkezelő szervezeteként. Pályázatok meghirdetésével, elbírálásával, a kifizetések intézésével, a megvalósítás során az ellenőrzésekkel foglalkozik. ellátja a hazai pályázatok kezelését is A Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) pályázatkezelő szervezeteként. Ezek legnagyobb részét a Nemzeti Civil Alapprogram pályázatai adják. ESZA Kht. hazai pályázatokkal foglalkozó honlapja: A Nemzeti Fejlesztési Terv keretében a lezárás előtt álló Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program, az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében a társadalmi megújulást elősegítő, illetve a hozzájuk kapcsolódó infrastrukturális fejlesztéseket lehetővé tévő programok intézményi kapcsolattartója

8 A szakértő lehetőségei
A szakértő felkérésre részt vehet: Pályázat írói tevékenységben önállóan vagy munkaszervezet tagjaként, pályázatok bírálatában. A pályázati értékelő tevékenységre történő felkérés rendszerint előválogatással, pályáztatással történik, Egyes pályázatokat megelőzően kötelező felkészítő tanfolyamon kell részt vennie, Szakértői kinevezésének megőrzése érdekében - rendszeres időközönként - szakmai továbbképzésen kell részt vennie,

9 Bírálói feladatok Az NFÜ-höz benyújtott egyéni pályázat szükséges hozzá A sikeres pályázók belekerülnek a HEP IH által létrehozandó értékelő és monitoring szakértői adatbázisba, ahonnan – a felmerülő feladatok függvényében - értékelői feladatok ellátása esetén az IH vagy a közreműködő szervezet választja ki a szakértőt. Értékelő: pályázatok és kiemelt projektek kiírásaira beérkező projektjavaslatok értékelése Szakterületi monitoring szakértő: a támogatást elnyert projektek szakmai monitoring szakértői feladatai

10 TÁMOP prioritástengelyei
Foglalkoztathatóság fejlesztése, a munkaerőpiacra való belépés ösztönzése Alkalmazkodóképesség javítása Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek A felsőoktatás tartalmi és szervezeti fejlesztése a tudásalapú gazdaság kiépítése érdekében Társadalmi befogadás, részvétel erősítése (10,8%) Egészségmegőrzés és egészségügyi humánerőforrás-fejlesztés Technikai segítségnyújtás

11 TÁMOP 5. prioritás intézkedései
A kiemelt leghátrányosabb helyzetű térségek, valamint a településen belüli szegregáció csökkentését célzó komplex fejlesztések támogatása Beruházás a jövőnkbe, gyermek és ifjúsági programok A halmozottan hátrányos helyzetű csoportok szociális ellátórendszerhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférésének javítása - munka-erőpiaci integrációjuk előmozdítása érdekében A szociális ellátórendszer fejlesztése, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása Helyi közösségek és a civil társadalom fejlesztése A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal

12 A TÁMOP 5.4 programjai Szociális szolgáltatások modernizációja, központi és területi stratégiai tervezési kapacitások megerősítése, szociálpolitikai döntések megalapozása. Központi szociális információs fejlesztések Házi segítségnyújtás fejlesztése A fizikai és infó-kommunikációs akadálymentesítés szakmai hátterének fejlesztése A látássérült emberek számára elemi rehabilitációs szolgáltatás fejlesztése A komplex rehabilitáció szakmai hátterének megerősítése

13 A TÁMOP 5.4.2 kiemelt projekt alapadatai
A projekt költségvetése:1,279 milliárd forint Időtartama: 24 hónap Kezdete: november 1. Résztvevők: Szakmai közreműködők –kb. 160 fő Projektiroda (Szociális Főosztály) - 19 fő 4 alprogramból áll

14 A TÁMOP program céljai szociális ágazat működésének modernizációja ágazati szolgáltatások átláthatóvá tétele központi elektronikus szolgáltatások fejlesztése az ágazati adminisztráció elektronikus rendszerének kialakítása A központi ágazati adatszolgáltatási és információs rendszer továbbfejlesztése Kiemelt projekt: A stratégiai fontosságú fejlesztési, beruházási elképzelésekről a kormány nem pályázatok útján, hanem az adott fejlesztés fontosságát, az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) céljaihoz való illeszkedését mérlegelve egyedileg dönt. Ilyen kiemelt beruházások támogatására kizárólag tanácsi döntéssel a regionális fejlesztési tanácsok (RFT), miniszteri jóváhagyással a szaktárcák, valamint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) tehetnek javaslatot. A projekt eredményes befejezésével kialakítjuk, továbbfejlesztjük a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások központi hivatali folyamatainak elektronikus rendszereit (működési engedélyezés, ellenőrzés, ágazati azonosító, központi nyilvántartás, országos jelentési rendszer,), adatot szolgáltatunk a központi tervezéshez, a lakossági szükségleteken alapuló szolgáltatásfejlesztéshez, széleskörű szakmai és lakossági tájékoztatást nyújtunk a szolgáltatások elérhetőségéről, igénybevételéről, annak minőségéről. Az SZMI és az FSZH közötti együttműködésben és feladatmegosztásban: az SZMI-ben történő szolgáltatásfejlesztési standardok, protokollok, minőségfejlesztési és ellenőrzési rendszerek felkerülnek az FSZH által működtetett ágazati portálra, így használhatóvá válnak a hatóságok, szolgáltatók, tervezést végzők számára.

15 A program célcsoportjai
Lakosság: ellátást igénybe vevők Szolgáltatók: információk áramlása, jogszabályok, szakmai elvárások elektronikus elérése Hatóságok: adattartalmak cseréje, elektronikus ügyintézés, tájékoztatás Ágazati és helyi irányítás: megalapozottabb tervezés, fejlesztés, ellenőrzés Szakemberek: naprakész szakmai információk ágazati irányítás (központi szakmai és pénzügyi tervezés, állami támogatás felhasználása, ellenőrzése), szociális hatóságok (szociális és gyámhivatal, városi jegyzők), a szociális feladatok megszervezésére kötelezettek (települési és helyi önkormányzatok), szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatást nyújtók (állami, nem állami és egyházi fenntartók és intézményeik), a szociális ágazatban dolgozó szakemberek, szociális képzést szervezők, a szociális ellátást igénylők (idősek, fogyatékos személyek, pszichiátriai és szenvedélybetegek, hajléktalan emberek) és azok hozzátartozói

16 Programelemek I. alprogram Hatósági feladatok elektronizálása:
Intézményi adatok elektronikus gyűjtése, rendszerezése Adatszolgáltatási tartalmak (jelentések továbbfejlesztése) A működési engedélyezés, ellenőrzési rendszer egységesítése, elektronizálása Elektronikus információs és dokumentációs rendszer kifejlesztése 1.1. A szociális ágazati regiszter továbbfejlesztése (lekérdező funkciókkal való bővítés) 1.2. A működési engedélyezés gyakorlatának feltérképezése (felmérés, vizsgálat, elemzés), jogszabályi előírásokkal való összehasonlíthatóságának vizsgálata. 1.3. A működési engedélyezések és ellenőrzések elektronizálásának kidolgozása Az eljárásrend, elektronikus nyilvántartás és dokumentációs rend kidolgozása A szükséges, elektronizálásra alkalmas dokumentáció elkészítése 1.3.3.Követelmény specifikáció elkészítése Szoftverfejlesztés Eljárásrendi, alkalmazási kézikönyv elkészítése 1.4. A szakmai felügyeleti rendszer továbbfejlesztése Szakmai felügyeleti rendszer fejlesztésében való részvétel - az időskorúak bentlakásos intézményei és a családsegítő szolgáltatás esetében A felügyelethez kapcsolódó szoftver-fejlesztése (párhuzamosan az idősek bentlakásos intézményei és a családsegítő szolgáltatások esetében) 1.5. A tevékenységlista, és az elektronikus beszámoltatás rendszerének kialakítása 1.6. Dokumentációs mintatár és eljárásminták szabványosítására is alkalmas digitális adattárolási rendszer kialakítása 1.7. Hatósági munkatársak felkészítése az elektronikus alkalmazás használatára (képzési tematika, oktatási anyagok elkészítésével – az FSZH a képzési tematikát a szakmai felügyelet használatára kiképzett személyek rendelkezésre bocsátja). 1.8 Szociális Igazgatási Mintahelyek szakmai munkájának fejlesztése- szociális igazgatási tanácsadási feladatok koordinációja

17 Programelemek II. alprogram A szociális ágazati portál kifejlesztése:
Informatikai keretrendszer megtervezése A különböző modulok tartalmi és formai kialakítása Web-alapú tájékoztatási módok és tartalmak, kapcsolati hálók tervezése A tevékenység-adminisztrációt segítő alkalmazások Szolgáltatói és lakossági tájékoztatási rendszerek kiépítése Informatikai keretrendszer megtervezése, a különböző modulok tartalmi és formai kialakítása, Web-alapú tájékoztatási módok és tartalmak, kapcsolati hálók tervezése, elérhetőség hozzáférése, szolgáltatói és lakossági tájékoztatási rendszerek kiépítése. 2.1. Igényfelmérés elvégzése (lakosság, ellátást igénylők és már ellátottak csoportjai, szolgáltatók és fenntartók, hatóságok, önkormányzatok és képzőhelyek) kérdőíves lekérdezéssel 2.2. Országos adatokat gyűjtő szervezetek (KSH, VÁTI, OEP, ONYF, érdekvédelmi szervezetek, képzőhelyek, stb.) feltérképezése, koordináció kialakítása (az együttműködés formáinak meghatározásával) 2.3. Tartalomfejlesztés, kiemelten a TÁMOP termékeinek befogadására (on-line alapú szolgáltatások kidolgozása), a Szociális és Munkaügyi Intézettel szoros együttműködésben A szociális és gyermekjóléti valamint gyermekvédelmi szolgáltatások szakmai szabályozó rendszere fejlesztésének és elterjesztésének támogatása Disszemináció - Segítségnyújtás a népszerűsítésben Együttműködés a szakmai szabályozó rendszer tesztelésében az időskorúak bentlakásos intézményei és a családsegítő szolgáltatások területein A tevékenység-adminisztrációhoz kapcsolódó szoftver-fejlesztés szakmai támogatása A tevékenység-adminisztrációhoz kapcsolódó szoftver-fejlesztés Közreműködés a tevékenység-adminisztrációhoz kapcsolódó szoftvertesztelésben A tevékenység-adminisztrációhoz kapcsolódó szoftver tesztelésében résztvevők felkészítése - FSZH információs-technikai, szakmai támogatást nyújt a program használatához Gyakorlati kipróbálás a tevékenység-adminisztrációhoz kapcsolódó szoftver tesztelésében részt vevők körében - FSZH információs-technikai, szakmai támogatást nyújt a program használatához 2.4.  Szociális Ágazati Portál kialakítása (internet, intranet és extranet létrehozása és fejlesztése) Portálindítás Portál tesztelés 2.4.3. Az ágazati portál tartalomfejlesztése 2.4.4. Népszerűsítés (kapcsolódó PR, szakmai konferenciák szervezése) Elégedettségmérés a portál használatával kapcsolatban

18 Programelemek III. alprogram
Elektronikus nyilvántartások rendszerének kidolgozása: Települési, megyei önkormányzatok szolgáltatástervezési koncepciójának összegyűjtése, megjelentetése Országos szolgáltatástervezési koncepció készítése A helyi döntéstámogatások elősegítése Szakmai-módszertani anyagok elérhetővé tétele Program a települési önkormányzatok szolgáltatásfejlesztési koncepcióinak elektronikus gyűjtéséhez, valamint a helyi szolgáltatástervezéshez, az ágazati fejlesztéshez, a területi kiegyenlítéshez szükséges adatok elektronikus gyűjtéséhez (ráépülve az SZMI módszertani tevékenységére, lehetővé téve az ott kidolgozott szakmai anyagok gyakorlati használatát, elektronizálását) 3.1. Az önkormányzatok által készített szolgáltatástervezéshez szükséges adatok feltárása, a tervezési koncepciók elkészültének felmérése, a szolgáltatástervezési koncepciók elektronikus gyűjtése 3.2. Az adatszolgáltatók körének meghatározása, javaslat a tervezési koncepciók használhatóságára 3.3. Ágazati tervezést szolgáló módszertani anyagok (TÁMOP program keretében kifejlesztett) elektronikus hozzáférhetőségének biztosítása 3.4. Szakmai felkészítések a digitális eszközök használatára, a szociális tervezésre (a helyi önkormányzatok munkatársai és a szociális kerekasztalok résztvevői számára). 3.5. A helyi adatbázisok elérhetőségének megteremtése az ágazati portálon keresztül 3.6. Országos szolgáltatástervezési koncepció készítése 3.7. Szolgáltatási térképek készítése 3.8. A szociális kerekasztalok működtetésének szakmai támogatása 3.9. Szakértői munkacsoportok működtetése, műhelykonferenciák szervezése a szakmai anyagok megfelelő színvonalának biztosítása érdekében

19 Programelemek IV. alprogram Szakmai- szolgáltatói alkalmazások:
Szociális szakemberek információhoz juttatása Szakmai bemutatók, videó-konferenciák Adattárak, publikációs lehetőségek Fórum oldal Help-desk szolgáltatások Szakmai bemutató, oktatófilmek publikációs lehetőségeinek, szakmai képzési programok, konferenciák elérhetőségének megteremtése. Az új informatikai rendszer, információs fejlesztés működésének megtanítása, képzési programok. Videó konferenciahálózat internetes multimédiás működési módjainak megtervezése, igényfelmérés és tartalom elemzés készítése 4.1. A szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatásokat igénybe vevők tájékoztatása 4.2.  A szakterület szereplőinek elérése, igényeik megismerése (felmérés). 4.3.  Szakmai konferenciák, rendezvények, továbbképzések listájának összegyűjtése 4.4.  Szakemberek elhelyezkedésének segítésére adatbázis megteremtésének előkészítése, megjelentetése (állásajánló) 4.5.  Adatbank szociális közérdekű önkéntes munkához előkészítése, megjelentetése 4.6.  Innovációs adattárak fejlesztése 4.6.1.  Innovációs adattár előkészítése, megjelentetése (dokumentált,új és jó módszerek elterjesztésére) – a tevékenység keretében a TÁMOP program keretében kidolgozott szakmai anyagok előkészítése és megjelentetése történik Szakmai adatbázisok kialakítása és fejlesztése: módszertani innovációk, jó gyakorlatok- előkészítése és megjelentetése az ágazati portálon– a tevékenység keretében a TÁMOP program keretében kidolgozott szakmai anyagok előkészítése és megjelentetése történik Módszertani anyagok kidolgozása a TÁMOP keretében - előkészítés és megjelentetés az ágazati portálon– a tevékenység keretében a TÁMOP program keretében kidolgozott szakmai anyagok megjelentetése történik Távoktatási programok - előkészítés és megjelentetés az ágazati portálon– a tevékenység keretében a TÁMOP program keretében kidolgozott szakmai anyagok megjelentetése történik Help-desk szolgáltatások (pl. jogi, információs, technikai, stb.) - előkészítése és megjelentetése az ágazati portálon – a tevékenység keretében a TÁMOP program keretében kidolgozott szakmai anyagok megjelentetése 4.7. Internetes fórum, szakemberek levelezése, szakirodalom ajánló és sajtófigyelő rendszer kidolgozása, működtetése, fejlesztése 4.8. Könyv, folyóirat, audiovizuális eszközök tára – könyv, folyóirat, tanulmány előkészítése és elektronikus megjelentetése az ágazati portálon 4.9. Szociális Füzetek sorozat, elektronikus újság, szakmai hírlevél előkészítése, megjelentetése. 4.10. Népszerűsítő szakmai kampány indítása (konferenciák, szakmai rendezvények). 4.11. Szakértői munkacsoportok működtetése, műhelykonferenciák szervezése és lebonyolítása a szakmai anyagok megfelelő színvonalának biztosítása érdekében

20 Kimeneti és eredményindikátorok
Központi elektronikus adminisztrációs folyamatok száma Látogatottság a portál különböző funkciói szerint Felhasználói képzésbe bevont szakemberek száma Publikált szolgáltatástervezési koncepciók száma A projektben elkészült elektronikus dokumentációs rendszerek száma Tervezési felhívásra a projektgazda tesz projekt javaslatot.

21 Elérhetőség A projekttel kapcsolatos szakmai anyagok elérhetők a
weboldalon (ÁFSZ Portál TÁMOP TÁMOP ) További kérdések esetén:

22 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Balatonboglár, április 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések