Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Villamosközlekedés Nagyváradon

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Villamosközlekedés Nagyváradon"— Előadás másolata:

1 Villamosközlekedés Nagyváradon
CSUZI István1, NAGY István2 1Nagyváradi Közszállítási Vállalat – OTL RA Oradea. 2Nagyváradi „Eminescu” Főgimnázium – C.N. „Eminescu” Oradea. A tanulmány átfogja az egyenáramú vontatású nagyváradi közszállítás rövid történetét, bemutatja az utazóvonalak átalakulását, majd számba veszi a volt és a jelen járműveit.

2 A nagyváradi villamosközlekedés “hőskorszaka” címszavakban:
Lóvasút tervek már 1868-ban Gőzüzemű teherszállítás augusztusa Gőzüzemű személyszállítás júniusa Villamos vontatású személyszállítás pályázatának nyertese a Nagyváradi Gőzmozdonyú Vaspálya Társaság, felvéve a Nagyváradi Városi Vasút elnevezést. ( N.V.V. ) A szükséges 550 V-os tápfeszültség biztosítását 2 darab egyenáramú 185 kW csúcsteljesítményű Ganz “unformer” áramátalakítóval oldották meg. Sikeres villamos próbajáratok 1906 márciusában

3 1906 április 25-én ünnepélyes keretek között megindult az első villamos

4 Kezdetben három vonalat létesítettek:

5 Útvonalhálózat – 1945-ig: A személyforgalomra használt vonalhálózat hossza eléri a 19,3 km-t, a teljes vágányhossz az iparvágánnyal együtt 41,2 km-re nőtt

6 Legkiterjedtebb útvonalhálózat - 1957
Ezzel a két vonallal, valamint a Püspökibe vezető vágány meghosszabbításával a váradi villamosvonalak elérik a maximális hosszukat. Ekkor 11 vonal létezett amin 36 Siemens típusú, részben saját építésű kocsik teljesített szolgálatot.

7 A gyér forgalmú vonalak felszámolása 1960 - 1994
1968 1990 1975 1983 1978 1960 1972 1960-ban megkezdődik az egyvágányú, főként kis forgalmú vonalak felszámolása. Ma már csak néhány a házak falán maradt felsővezeték tartó rozetta árulkodik arról, hogy erre is villamos járt. Megjelenik az autóbusz, ami legyőzni látszik a villamost. Sok városban be is szűntetik a villamosközlekedést. Talán a 70-es évekbeli üzemanyagválság is közrejátszott abban, hogy mégse szűnjön meg a villamosközlekedés. 1975 1994 1963

8 MA:

9 A nagyváradi villamosok:
tizennégy motorkocsi érkezik 1906-ban a győri vagongyártól, SSW (Siemens Schuckert Werke.) berendezésekkel és Aradról két villamos mozdony „A nagyváradi villamos kocsik a legmodernebb berendezésű alkotások, tetszetős, elegáns formával … csinos, szép művek, a magyar ipar remekei ”

10 SSW D54-es motor és kontroller
Ezek a villamosok két darab SSW D54-es típusú motorral voltak ellátva 2x25 kW teljesítménnyel, marokcsapágyas felfüggesztéssel

11 SSW D54-es motor és kontroller

12 Saját építésű villamosok
Az első világháború előtt már 22 motorkocsi és 10 pótkocsi közlekedett A harmincas évektől kezdve az NVV saját műhelyében is épített villamosokat, emellett elkészített még egy villamos meghajtású áruszállításra alkalmas mozdonyt is

13 „Pullmann” (Electroputere Craiova) villamosok
Az ’50-es években a craiovai Electroputere gyártól új, nagy befogadóképességű négytengelyes motorkocsikat rendeltek

14 Bukaresti I.T.B. V56-os villamosok
A ’60-as években a bukaresti I.T.B. gyártól pedig kis méretű kéttengelyes villamosokat, amelyek csak egy vezetőállással rendelkeztek

15 1975-től megérkeztek Temesvárról az új Timiş típusú villamosok
Temesvári Timiş 2 villamosok 1975-től megérkeztek Temesvárról az új Timiş típusú villamosok

16 Tatra T4 és KT4 villamosok
’90-es évek közepétől Németországból vásárolt használt cseh gyártmányú éves Tatra villamosokkal

17 Bécs után először Nagyváradon Siemens ULF

18 KÖVETKEZTETÉSEK: A nagyváradi villamosközlekedés egyike a legrégibbieknek Kelet-Európában, ennek megfelelően kell kezelni a fontosságát múltban, jelenben és a jövőben Az idők folyamán, a több mint száz év alatt, az utazóközönségnek része volt a legmodernebb csúcstechnológiával gyártott villamosokban, lásd az első Siemenstől a mai Siemens ULF-ig A tartós fejlődést sajnálatosan rossz (politikai!) döntések gátolták, ám az életképessége a villamosközlekedésnek erősebb volt és túlélt minden ellenszelet. A statisztikák bizonyítják, hogy ma Nagyváradon a tömegközlekedés 75%-a villamosokon zajlik, ennek megfelelően kell a döntéseket előkészíteni és meghozni


Letölteni ppt "Villamosközlekedés Nagyváradon"

Hasonló előadás


Google Hirdetések