Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Tizenévesek demokráciaképéről
Csákó Mihály ELTE TáTK Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
2
Az „ISKOLA ÉS TÁRSADALOM” kutatás (2005) alapadatai
Összesen budapesti Baranya megyei Fejér megyei Hajdú-Bihar m Szabolcs-Sz-B. m. 1170 Fiú Lány 7000 tanuló Gimnazista 2574 Szakközépiskolás 2769 Szakiskolás 1555 9. osztályos 3740 11. osztályos 3341 Az adatok, amelyek a tizenévesek társadalmi tudatát hívatottak itt reprezentálni, abból az adatfelvételből származnak, amelyet őszén végeztünk az ELTE, a Debreceni Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem szociológus hallgatóinak szakmai gyakorlataként, s amelynek kutatócsoportjában részt vett Szabó Ildikó, Murányi István, Péntek Eszter, Ligeti György, Domokos Tamás, valamint jómagam. A főváros, Baranya, Fejér, Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye reprezentatív középiskolai mintáján összesen 6875 kilencedik és tizenegyedik osztályos tanulót kérdeztünk meg a demokráciára nevelés évének jegyében. Ehelyütt kizárólag arról szeretnék megosztani néhány kutatói megfontolást, hogy miféle formát ölt a tizenévesek fejében a demokrácia, és e formák hogyan függenek össze politikai ismereteikkel és attitűdjeikkel. Olyan kérdések ezek, amelyekről azon melegében már nyilatkoztunk valamit kutatótársaimmal, de kiderült: nagyon helyes volt hangsúlyoznunk, hogy mélyebb elemzésre van szükség. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
3
Politológus Vándorgyűlés
A demokrácia elemei Mennyire része a demokráciának: Átlag (1–5) Szórás …a törvény előtti egyenlőség? 4,11 1,17 ...a magánélet tiszteletben tartása? 4,10 1,14 ...a törvények betartása? 1,19 ...a társadalmi igazságosság? 3,99 1,15 ...a szólásszabadság? 1,18 ...a politikai választás lehetősége? 3,76 1,21 ...a társadalmi különbségek csökkentése? 3,72 1,50 ...az egyesülési szabadság? 3,71 1,32 ...a szolidaritás a rászorulókkal? 3,69 1,34 ...a politikába való beleszólás lehetősége? 3,65 1,47 ...a többpártrendszer? 3,31 …a kisebbség jogainak érvényesülése? 3,21 1,29 Azt már első rátekintésre megállapítottuk, hogy a középiskolások legtöbbje (>66%) személyes biztonságot remél a demokráciától: a magánélet tiszteletben tartását (65-75%), törvény előtti egyenlőséget (58-68%). Jóval kevesebben (45-55%) tartják részének: a többpártrendszert (kb. 50%), az egyesülési szabadságot (kb. 55%), a beleszólást a politikába (50-55%) és a kisebbségi jogok érvényesülését (<50%). (A toligok itt a megyék közötti kisebb-nagyobb eltéréseket jelzik.) Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
4
Politológus Vándorgyűlés
A demokrácia elemei Az első elemzések után ezt mondtuk: „Még csak hipotéziseket fogalmazhatunk meg A középiskolások inkább védőpajzsnak remélik a demokráciát, mint aktivitásnak. Két demokrácia-felfogás keveredik bennük: egy politikai és egy társadalmi jellegű. Ebben a keverékben a politikai elem erősebb, de számíthatunk egy ezt elutasító jelentős csoportra is (akár 60:40 arányban).” Mit mondhatunk ezekről Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
5
Két demokrácia-felfogás?
A 12 ELEM FŐKOMPONENS-ELEMZÉSE Component Matrix(a) Component1 Component 2 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A TÁRSADALMI IGAZSÁGOSSÁG 0,76273 -0,18116 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A SZÓLÁSSZABADSÁG 0,75369 0,00898 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A POLITIKAI VÁLASZTÁS LEHETŐSÉGE 0,72522 0,26647 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: AZ EGYESÜLÉSI SZABADSÁG 0,71451 0,12185 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: TÖRVÉNY ELŐTTI EGYENLŐSÉG 0,71239 -0,04357 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A TÖRVÉNYEK BETARTÁSA 0,64407 -0,04629 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A TÁRSADALMI KÜLÖNBSÉGEK CSÖKKENTÉSE 0,62662 -0,11851 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: SZOLIDARITÁS A RÁSZORULÓKKAL 0,62013 -0,29202 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A KISEBBSÉGI JOGOK ÉRVÉNYESÜLÉSE 0,60651 -0,22997 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A MAGÁNÉLET TISZTELETBEN TARTÁSA 0,59883 -0,48339 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A POLITIKÁBA VALÓ BELESZÓLÁS 0,59308 0,52493 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A TÖBBPÁRTRENDSZER 0,59301 0,48049 Extraction Method: Principal Component Analysis. (a) 2 components extracted A főkomponens elemzésben két kivétellel rajta ülnek az elemek a főkomponensen. A két kivétel azonban nyugtalanító: a politikába való beleszólás a többpártrendszer súlya a 2. komponensen is igen nagy. Próbáljunk látens struktúrát – két demokrácia-felfogást – keresni. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
6
Két demokrácia-felfogás?
Rotated Factor Matrix(a) Factor 1 Factor 2 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A TÁRSADALMI IGAZSÁGOSSÁG 0,69652 0,33195 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A MAGÁNÉLET TISZTELETBEN TARTÁSA 0,61298 0,14741 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A SZÓLÁSSZABADSÁG 0,56810 0,46093 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: SZOLIDARITÁS A RÁSZORULÓKKAL 0,56431 0,22840 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: TÖRVÉNY ELŐTTI EGYENLŐSÉG 0,56005 0,38892 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A KISEBBSÉGI JOGOK ÉRVÉNYESÜLÉSE 0,47296 0,29888 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A TÖRVÉNYEK BETARTÁSA 0,46796 0,37207 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A TÁRSADALMI KÜLÖNBSÉGEK CSÖKKENTÉSE 0,46303 0,34344 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A POLITIKÁBA VALÓ BELESZÓLÁS 0,19212 0,64011 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A POLITIKAI VÁLASZTÁS LEHETŐSÉGE 0,37323 0,63393 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: A TÖBBPÁRTRENDSZER 0,24483 0,57069 A DEMOKRÁCIA RÉSZE: AZ EGYESÜLÉSI SZABADSÁG 0,47173 0,49297 Extraction Method: Maximum Likelihood Rotation Method: Varimax with Kaiser Normalization. a) Rotation converged in 3 iterations. A faktoranalízis nem vígasztal meg bennünket. Az SPSS engedelmesen csinál ugyan két faktort, de az elemek nagy része mindkettőn ül – annak jeléül, hogy egy ilyen kettős struktúrának csekély jele mutatkozik csak. Az egyik oldalon világosan kiválik a magánélet tiszteletben tartása és a szolidaritás a rászorulókkal, a másik oldalon pedig a politikába való beleszólás. De hiába van nagy súlya itt a többpártrendszernek és a politikai választás lehetőségének, ezek az első faktoron is komoly súllyal ülnek. (Kékkel jelöltem az elékülönülő és pirossal az összemosódó tényezőket.) Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
7
Két demokrácia-felfogás?
A tárgy megközelítése A demokrácia „szociális elemei” = kb. az egyenlőség, a testvériség és a szabadság passzív elemei a magánélet védelme; szolidaritás a rászorulókkal; társadalmi különbségek csökkentése; társadalmi igazságosság; kisebbségi jogok védelme két indexszel: A demokrácia „politikai elemei” = kb. az aktív szabadság megnyilvánulásai: beleszólás a politikába; politikai választás lehetősége; egyesülési szabadság; többpártrendszer; szólásszabadság; törvények betartása Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
8
Két demokrácia-felfogás?
Ez a hisztogram a két index arányával képzett változó eloszlását mutatja. Az 1-hez nagyon közeli kiugró átlag mutatja, hogy a két „oldalt” kevesen különböztetik meg. A politikai szempont egy icipicit erősebben érvényesül, mint a szociális. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
9
Két demokrácia-felfogás?
Az adatok csoportosításával létrehozhatunk egy „inkább szociális”, egy „inkább politikai” és egy „vegyes” csoportot: Ha tehát kétféle demokrácia-felfogásról nem is igen beszélhetünk, azért vannak a tizenévesek között olyanok, akik hajlamosabbak politikai intézményekre gondolni, amikor demokráciáról van szó, és vannak olyanok, akiknek hamarabb eszükbe jutnak az egyenlőség és a testvériség eszményeihez kapcsolódó elemek. Négy megye és a főváros középiskolásainak nagy valószínűséggel százaléka alkot a szociális, illetve a politikai jelleg felé hajló képet a demokráciáról, 60 %-uk képe pedig kiegyensúlyozott. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
10
A demokrácia-kép megyénként
Megye inkább szociális is-is inkább politikai N=100% Budapest 20,0% 61,8% 18,2% 825 Baranya 24,1% 56,6% 19,3% 970 Fejér 18,9% 59,2% 21,9% 1534 Hajdú-Bihar 22,1% 55,9% 22,0% 1001 Szabolcs-Szatmár-Bereg 18,4% 58,8% 22,8% 918 Együtt 20,6% 58,4% 21,0% 4693 Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
11
Személyes viszonyulás
MEGYE A DEMOKRÁCIA ELEMEINEK SZEMÉLYES FONTOSSÁGA Total alig van csekély közepe teljes Budapest 9,5% 18,0% 28,3% 44,3% 729 Baranya 9,0% 23,7% 30,8% 36,4% 873 Fejér 12,1% 23,3% 28,5% 36,1% 1356 Hajdú-Bihar 12,6% 25,2% 33,7% 903 Szabolcs-Sz-B 12,7% 29,4% 27,9% 29,9% 832 Együtt 11,3% 24,0% 28,8% 35,9% 4693 A demokrácia elemeinek személyes fontossága egy 100-fokú skála csoportosított adatait mutatja. Az osztályhatárok: 1/3; ½; 2/3. A megyei minták szignifikánsan eltérnek egymástól. A fővárostól, ill. délnyugattól északkelet felé haladva nő azoknak az aránya, akik alig tulajdonítanak személyes fontosságot a demokrácia elemeinek, és csökken azok aránya, akik „teljes” jelentőséget tulajdonítanak nekik. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
12
Személyes viszonyulás
KÖZÉPFOKÚ PROGRAM A DEMOKRÁCIA ELEMEINEK SZEMÉLYES FONTOSSÁGA Total alig van csekély közepes teljes N=100 Gimnáziumi 5,0% 19,7% 30,4% 44,9% 1840 Szakközépiskolai 11,6% 26,1% 29,5% 32,8% 1961 Szakiskolai 23,8% 28,5% 23,9% 892 Együtt 11,3% 24,0% 28,8% 35,9% 4693 Míg a demokrácia jellegében az iskolatípusok nem differenciálták a fiatalokat, addig a demokráciához való személyes viszonyban jelentős eltéréseket okoznak. A különbségek tendenciája a jól ismert presztízsrangsort követi. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
13
Politológus Vándorgyűlés
Politikai attitűdök A magyarországi politikával kapcsolatos kijelentések közül azonnal az a kettő keltette a legnagyobb érdeklődést, amely egy „ütős” párt szükségességéről, illetve törvények helyett egy vezér szükségességéről szólt. A kijelentések pontosan így hangzottak: „Magyarországnak nem törvényekre, hanem keménykezű vezetőre van szüksége.” „Olyan pártra van szükség, amelyik nem csak beszél, de ha kell, oda is üt.” Ezt a két véleményt 2005 őszén a középiskolások többsége elfogadta. A megyék között szignifikáns, de igen gyenge különbséget találtunk. Jelentős volt ellenben az iskolatípusok tanulóinak eltérése. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
14
Politológus Vándorgyűlés
Politikai attitűdök Látható, hogy minden iskolatípusban azok értenek leginkább egyet ezzel a két egyáltalán nem demokratikus véleménnyel, akiket hajlamosak lettünk volna a legpozitívabban értékelni a politikai szocializáció szempontjából: azok, akik nagy személyes fontosságot tulajdonítottak a demokrácia azon elemeinek, amelyeket leginkább a demokráciához tartozónak ítéltek. Most kiderül, hogy a nagyobb tudatosságnak ez a jele nagyon jól megfér keményen antidemokratikus véleményekkel a konkrét politikai viszonyokat illetően. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
15
Politikai attitűdök és ismeretek
Tests of Between-Subjects Effects Dependent Variable: A HELYES POLITIKAI ISMERETVÁLASZOK ARÁNYA, % (részlet) Source Type III Sum of Squares df Mean Square F Sig. Partial Eta Squared Intercept Hypothesis ,922 1 131,898 ,000 ,953 Error 59306,853 6,533 9077,603(b) disktip 4009,765 2 2004,883 3,380 ,130 ,608 2584,856 4,357 593,221(c) dd15 szülők 13076,364 9 1452,929 3,027 ,027 ,638 iskolázotts. 7434,206 15,489 479,965(d) dd6359no 15031,181 3 5010,394 5,582 ,025 ,686 dem fontos 6894,429 7,681 897,619(e) dd60pv 10366,256 4 2591,564 6,645 ,029 ,838 párt+vezér 2010,831 5,156 389,983(f) disktip * dd15 5991,068 18 332,837 1,292 ,253 ,406 8752,439 33,978 257,594(g) disktip * dd6359no 4576,923 6 762,821 2,518 ,039 ,295 10927,558 36,075 302,913(h) Egyedül az iskolatípusok és a demokrácia elemeinek személyes fontossága között van interferencia, egyébként a bonyolult modell tényezői egyenként hatnak. Feltűnő, hogy az iskolatípus hatása nem szignifikáns: de itt bevettük a két szülő iskolázottságát a magyarázatba. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
16
Politológus Vándorgyűlés
ÖSSZEFOGLALÁS A középiskolások demokráciaképe kevéssé differenciált. Kb %-ra tehető részük hajlamos a demokrácia szociális, illetve politikai elemeit hangsúlyozni erősebben. A demokrácia-felfogás nem iskolatípusonként differenciálódik, inkább nem és életkor szerint. Azt már az iskolatípusok és a megyék rangsora befolyásolja, hogy mekkora személyes jelentőséget tulajdonítanak a demokrácia elemeinek. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
17
Politológus Vándorgyűlés
ÖSSZEFOGLALÁS 5. Váratlan eredmény: akik nagyobb fontosságot tulajdonítanak annak, amit demokráciának tekin-tenek, jóval inkább hajlandók antidemokratikus véleményeket elfogadni, mint a többiek. 6. A probléma nem egyszerűen ismeret-hiányból adódik: a kritikus csoport tagjai a legtájékozot-tabbak közé tartoznak. A kutatás a demokráciára nevelés súlyos hiányos-ságait és zavarát tárja fel. Mivel 2005 ősze óta súlyos politikai események történtek, fontos lenne a kutatást megismételni. Pécs, június 22. Politológus Vándorgyűlés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.