Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kompetencia Végzettség
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szerepvállalása a duális szakképzés kialakításában
2
Miért vált szükségessé a magyar szakmunkásképzés rendszerének
újjáépítése?
4
A szakiskola presztízsének helyreállítása
A tanulók alapkészségeinek hiánya A tanulás iránti érdektelenség, teljesítmény nélküliség A fizikai munka elutasítása Iskolai morál felbomlása, nagyfokú lemorzsolódás A szakiskola presztízsének leértékelődése Nőtt a képzésben eltöltött idő és az iskolázottsági szint, ezzel arányosan nem növekedett a tanulók tudásszintje
5
Az általános iskolából, illetve azt követően kimaradók számaránya: 14-19 év a legkritikusabb!
között általános iskolába járók száma: , lemorzsolódás 4 ezer fő (3,6 %) 2010-ben a 19 évet betöltött korosztály létszáma: 127 ezer fő ebből 31 ezer főnek 8 osztályos vagy alacsonyabb iskolai végzettsége volt (24,7%)
6
Kormányprogram, kormány-kamara szakképzési keret megállapodás
A szakképzés rendszerének teljes átalakítása, a duális képzés bevezetése A felnőttképzési rendszer és a foglalkoztatás összhangjának megteremtése A munkaerő-piaci szükségletekhez igazodó felsőoktatási rendszer kialakítása A változtatásokhoz kamarai szakképzési feladatok kiszélesítése: felelősségvállalás és cselekvőképesség
7
A 2011/2012-es tanévben 48 szakmában
már a duális képzés követelményei szerint 50%-kal növekedett a gyakorlati órák száma és a nyári összefüggő gyakorlatok ideje Megszűntek a 4-5 napig tartó maratoni vizsgáztatások Az új szakmai és vizsgakövetelmények és központi programok: A munkatevékenységbe ágyazott szakmatanulás pedagógiai modellje szerint A szeptemberi tanévinduláskor 10 ezer tanuló került beiskolázásra a kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumokra.
8
Az új OKJ fejlesztésének eredményei I.
A kamara szakmai koordinációjával elkészült és júliusban, kormányrendeletben már megjelent az új OKJ. Kidolgozásában 7 minisztérium 14 államtitkársága, 250 szakmai szervezet és 800 fejlesztő vett részt.. Az eddigi átláthatatlan, kezelhetetlen OKJ rendszer helyett egy szélesebb alapozású szakmai keretrendszert sikerült kialakítani, amelynek köszönhetően a kimenetek számát sikerült a felére csökkenteni. Az elméletorientált, akadémikus jellegű szakmatanulás helyett a munkával egybekötött szakmatanulás került a középpontba. A szakma tanulás súlypontja a vállalati-üzemi gyakorlati képzésre helyeződött, amely a teljes képzési időkereten belül meghatározóvá vált.
9
Az új OKJ fejlesztésének eredményei II.
Bevezetésre kerül a komplex szakmai záróvizsgáztatás rendszere, amely a modulokon átnyúló kulcskompetenciákat, legfontosabb munkaműveleteket, verseny és piacképes gyakorlati ismereteket helyezi majd a középpontba. Atomizált, virtuális ismeretek helyett: használható gyakorlati tudás A felnőttképzés és az iskolarendszerű képzés szakmai összhangjának a megteremtése A modul rendszer és a tantárgyszemlélet összhangja Egyidejűleg alulról és felülről történő expanzió. A kerettantervi ajánlások megjelentetésével opcionálisan már az idei tanévtől lehetővé válik az új OKJ szerinti kerettantervi képzések kipróbálása.
10
Kedvező jelek, elmozdulások, biztató sikerek a szakképzés megítélésében!
11
A válság ellenére javult saját szakmában a tanulók elhelyezkedése!
MKIK GVI felmérés 2 ezer tanuló körében 2012.
12
Presztízsben javuló tendenciák, szakképzett elit!
MKIK GVI felmérés 2012.
13
Javult az elhelyezkedők aránya: Összesen 48,3% dolgozik
MKIK GVI felmérés 2012.
14
Érezhetően javult a képzőhelyek megítélése
MKIK GVI felmérés 2012.
15
A vállalati gyakorlati képzőhellyel kapcsolatos
elégedettség a legmagasabb MKIK GVI felmérés 2012.
16
Vállalati gyakorlati oktatói felmérés eddigi eredményei: az oktatók 55%-a több, mint szakmunkás!
17
Új időszámítás a magyar szakképzésben 2013.
Az új szakképzési szerkezet szeptembertől válik teljessé: 8. osztályra épülő 3 éves szakmunkásképzés Tankötelezettség: általános és szakmai Új OKJ, kerettantervi rendszer 37 ágazati szakközépiskola, technikusképzés FSZ képzés kivezetése az OKJ-ból A kamarák megnövekedett felelőssége, szerepvállalása
18
De a fordulat éve a 2012. június 4-i parlamenti döntés már idén szeptembertől
33%-os közismereti szabály alkalmazása 9. évfolyamon ellenőrzött körülmények között vállalati tanműhelyben tanulószerződéssel Szintvizsga mindenkinek kötelező Híd program: az általános iskola problémájának kezelése Nem százalékokról szólt a vita: elvekről, lényegről, a szakiskola döntően a szakmatanulásról szól
19
Középtávon elérendő célok
A szakképzés és a szakiskola presztízsének helyreállítása, a vonzerő növelése A kihullók számának csökkentése, a szakmával rendelkezők növelése, versenyképes és eladható szaktudás biztosítása Adófizető állampolgár, középosztályba történő felemelkedés, szakképzett elit, élethossziglan tanulás A szakképzés szereplőivel történő összefogás, duális képzés lehetőség egy életszerűbb rendszer működtetésére
20
Az előadás elérhető: www.mkik.hu
Köszönöm a figyelmet! Az előadás elérhető:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.