Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Reklám etika.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Reklám etika."— Előadás másolata:

1 Reklám etika

2 Reklámtörténet – reklámetika
3000 éve kikiáltók ókori görögök első kóstoltatók – reklámügynökök ókori Róma Cicero csalók-reklámhiénák elleni bírálat, első etikai szabályozási igény Cégreklámok – mai emblémák ősei Lovas szobor talapzatán az első reklámok Anglia III.Henrik – állami jogi szabályozás - cégér

3 Reklámtörténet – reklámetika
1292. bor- és általános kikiáltók – reklámszakemberek első egyesülése XIV-XV cégérek elterjedése  művészi reklám Könyvnyomtatáskönyvkatalógus XVII újsághirdetések 1937 első nemzetközi reklámetikai kódex

4 Reklám funkciói Üzenetet hordoz Információt nyújt Tájékoztat
Terméket ajánl Vásárlásra ösztönöz Fogyasztói döntéseket befolyásolja Szórakoztat Erkölcsi értékeket, antiértékeket hordoz

5

6 Reklámszabadság- Reklámkorlátozás
Érvek a reklámszabadság mellett: Szólásszabadság egy alesete a reklámszabadság Ami termelhető, annak reklámozása is indokolt

7 Reklámszabadság- Reklámkorlátozás
Érvek a reklámkorlátozás mellett: egészségvédelem

8 Gyermek- és ifjúságvédelem Nem hathat a reklám károsan a gyerekkorúak
Fizikai Szellemi Erkölcsi fejlődésére

9 Fogyasztóvédelem

10 Közbiztonság védelme Fegyver Lőszer Robbanószer reklám tilalma

11 Rekláméletet befolyásolja, szabályozza
Gazdaság Jog Erkölcs

12 A gazdaság szabályozó szerepe
Gazdasági átalakulás: Nő a kínálat Bővül a választék Telített és aktív a piac Versenyhelyzet Növekvő reklámtevékenység: Fogyasztót el kell igazítani Vevők érdeklődését orientálni, befolyásolni „Közhírré kell tenni”

13 A jog szabályozó szerepe
Gazdasági reklámtevékenységről szóló évi LVIII. Törvény (2001ben módosították) A kereskedelmi szólásszabadságot megadja, néhány meghatározó össztársadalmi érdek, érték oldaláról korlátozva. Szakmai önszabályozást ösztönzi Nem terjed ki a hatálya más reklámokra (politikai, társadalmi célú) Kerettörvény

14 Etikai szabályozás Erkölcs alkalmas a legszélesebb körű szabályozására

15 Területek jellemzői, ahol az erkölcsi szabályozás indokolt
Tevékenysége, közvetlenül az emberre irányul, vagy nagy hatással van a tömegekre (emberi értékek közvetítése) Kiszolgáltatott az egyik fél, hatalmi pozíció Sajátos konfliktuslehetőség Tevékenységek: Alkotás, kreativitás jellemzi Kockázatvállalással – felelősséggel jár

16 Reklám erkölcsi szabályozásának eszköztára
Pozitív előírások Megengedés Tiltás Külső eszközök Belső eszközök

17 A. Erkölcsi szabályozás külső eszközei
Szokások Közvélemény Erkölcsi normarendszer Normák élet minden területén jelen van Normák, speciálisan reklámhoz kapcsolódnak

18 B. Erkölcsi szabályozás belső eszközei
Reklámetikai kódexek 1997-es reklámtörvény: jog – gazdaság harmonizálása Magyar Reklámszövetség Magyar Reklámetikai Kódex 1997: jog – gazdaság – erkölcs harmonizálása Kódex a jogot kiegészíti

19 Reklámetikai kódex legfontosabb szabályozási területei
Társadalmi hatás Erotika, szexualitás öncélú felhasználása Megtévesztő reklámok Személyiségi jogok védelme, újkori technológiák Gyerekek és fiatalkorúak védelme

20 Gyerekek és fiatalkorúak védelme
Gyerekeknek szóló reklám. Rajzfilm- és játékfigura használat Szégyenérzet kialakítása a vásárlás hiányában Szülői tekintély rombolása Gyerek szerepeltetése reklámba Közoktatási intézmények

21 Az etikus reklámok nem csupán a rájuk vonatkozó törvényi, és etikai szabályoknak tesznek eleget, hanem valamivel többet adnak a társadalomnak. (pozitív magatartás, értékrend formálás)


Letölteni ppt "Reklám etika."

Hasonló előadás


Google Hirdetések