Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndrea Kovács Megváltozta több, mint 6 éve
1
Az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Hálózat (EQAVET)
Karvázy Eszter az EQAVET nemzeti referenciapont vezetője
2
ehhez szakmai támogatás nyújtása.
EQAVET HÁLÓZAT Fő cél: A szakképzési minőségbiztosítási keretrendszer tagállami bevezetésének és alkalmazásának ösztönzése, előmozdítása, ehhez szakmai támogatás nyújtása. A szakképzés minőségbiztosítása terén az európai együttműködés fenntartása, fokozása.
3
SZAKMAPOLITIKAI HÁTTÉR
Lisszaboni Stratégia – március – új fejlesztési célok. Koppenhágai Nyilatkozat – november – az együttműködés fokozása a szakképzés minőségbiztosítása terén. Tanácsi Következtetések a szakképzés minőségbiztosításáról – május – a Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF) létrehozása és elfogadása (közös alapelvek, irányvonalak, útmutatók, eszközök). AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS AJÁNLÁSA a szakképzés Európai Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszerének létrehozásáról. Hivatalos elfogadás: június 18. Rigai Szakképzési Nyilatkozat – június 22. Prioritások 2020-ig. 2. pont: A felnőttek és tanköteles korú fiatalok szakképzési rendszerének további minőségi fejlesztése
4
SZAKMAPOLITIKAI PRIORITÁSOK
A munkaerő jobb foglalkoztathatósága. A képzési kínálat és a munkaerő-piaci kereslet közötti nagyobb összhang. A szakképzéshez való jobb hozzáférés biztosítása.
5
Az EQAVET CÉLJA Segítse elő a szakképzés minőségének folyamatos fejlesztését. 2. Viszonyítási (referencia) alapként segítse és támogassa a tagállamok nemzeti, regionális és helyi szintű minőségbiztosítási rendszereinek kialakítását, fejlesztését, reformját. 3. Növelje az átláthatóságot és az összhangot a szakképzés minőségbiztosítása és minőségfejlesztése terén az egyes tagállamok szakmapolitika kezdeményezései és cselekvési akciói között.
6
Az EQAVET ALKOTÓRÉSZEI
Minőségbiz-tosítási, minőségfejlesz-tési ciklus Mérőeszköz (indikátorok) Monitoring (önértékelés és külső értékelés) Előnyök Kölcsönös bizalom Átláthatóság Kredit Transzfer Mobilitás
7
MINŐSÉGBIZTOSTÁSI CIKLUS
1. Tervezés 4. Felülvizsgálat 2. Megvalósítás 3. Értékelés
8
Indikatív jellemzők a szakképző intézmény szintjén
1. TERVEZÉS Minőségi kritériumok Indikatív jellemzők rendszer szinten Indikatív jellemzők a szakképző intézmény szintjén A tervezés tükrözi a releváns érintett felek által osztott stratégiai jövőképet, továbbá egyértelmű, világos célokat/célkitűzéseket, intézkedéseket és mutatókat tartalmaz. A szakképzés céljai / célkitűzései le vannak írásban fektetve közép- és hosszú távra, és azok kapcso- lódnak az európai célokhoz. A releváns érintett felek a külön- böző szinteken részt vesznek a szakképzés céljainak és célkitű- zéseinek meghatározásában. A célokat specifikus mutatók se- gítségével tűzik ki és kísérik fi- gyelemmel a megvalósulásukat (sikerkritériumok). A szakképzési igények azonosítá- sára mechanizmusokat és eljárá- sokat hoztak létre. Tájékoztatási politikát alakítottak ki a minőségbiztosítással kapcso- latos eredmények nyilvánosságra hozatalának biztosítására. A szakképző intézmény által kitűzött helyi célokban tükröződnek az európai, országos és regionális szakképzés-politikai célok / célkitűzések. Egyértelmű, világos célokat / célkitűzéseket határoztak meg és a megvalósulásukat folyamatosan figyelemmel kísérik. A munkatársakat már a korai szakasztól bevonják a tervezésbe, többek között a minőségfejlesztési tevé- kenységek megtervezésébe is. A releváns érintett felek részt vesznek a helyi igények elemzésének folyamatában.
9
EQAVET INDIKÁTOROK Minőségbiztosítási/minőségirányítási rendszert alkalmazó szakképző intézmények aránya. A képzők képzésébe történő befektetés. A szakképzési programokban résztvevők aránya. A szakképzési programokat elvégzők aránya. A szakképzési programok résztvevőinek elhelyezkedési aránya. A megszerzett készségek alkalmazása a munkahelyen. Munkanélküliségi ráta. Hátrányos helyzetű, sérülékeny társadalmi csoportok aránya. A munkaerő-piaci szakképzési igények meghatározásának mechanizmusai. A szakképzéshez való jobb hozzáférés előmozdítását szolgáló rendszerek.
10
EQAVET+ 2009 után további a szakképzés (minőség)fejlesztését célzó és támogató szakpolitikai kezdeményezés, fejlemény, prioritás jelent meg EQAVET Ajánlás eredeti formájában nem vagy nem kellő mértékben tartalmazza: tanulási eredmények megközelítés a munkahelyi környezetben történő tanulás-képzés a tanárok, szakoktatók és a vállalati instruktorok továbbképzése, együttműködésének javítása 2016 európai munkacsoport: „EQAVET+ indikatív jellemzők – Az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Hálózat által készített kiegészítés az EQAVET Keretrendszerhez” (Ajánlás + kiegészítés)
11
EQAVET HÁLÓZAT 34 tagország (Magyarország a kezdetektől tag) Közgyűlés
4 fős Irányító Bizottság (Magyarország is tagja) Nemzeti Referencia Pontok (NRP) az érdekelt felek széles körének folyamatos tájékoztatása az EQAVET Hálózat tevékenységeiről; aktív támogatás nyújtása az EQAVET Hálózat munka-programjának megvalósításához; konkrét kezdeményezések az EQAVET Keretrendszer nemzeti kontextusban történő ország-specifikus bevezetésének és továbbfejlesztésének előmozdítására; az információ hatékony terjesztésének, az érdekelt felekhez történő eljuttatásának biztosítása; kapcsolattartás és együttműködés a Hálózat tagországaiban működő kapcsolattartó pontokkal.
12
EQAVET HÁLÓZAT Kétéves munkaprogram Fő tevékenységek
A évekre meghatározott 3 stratégiai prioritás: 1. Az EQAVET kiterjesztése, az EQAVET+ kidolgozása. 2. Az együttműködés erősítése – NRP-k egymás között, NRP-k és az érdekelt felek - szociális partnerek, szakképző intézmények, gazdálkodó szervezetek - között. 3. A minőségbiztosítás kultúrájának elmélyítése – vissza-csatolási mechanizmusok és körök működtetése. Fő tevékenységek Tematikus munkacsoportok Peer learning szakmai rendezvények Éves Hálózati találkozó EQAVET Fórum Honlap (
13
EQAVET MAGYARORSZÁGON
Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszert (ESZMK) TÁMOP „A képzés tartalmának és minőségének javítása” Célja a szak- és felnőttképzésben működtetett minőségirányítási rendszerek egységesítése és összehangolása már meglévő rendszerekre é hazai jó gyakorlatokra építve, az európai irányvonalakhoz is illeszkedő minőségbiztosítási referencia keretrendszer
14
EQAVET NRP PROJEKT 2016-2017 Cél
Az EQAVET NRP tevékenységének fejlesztése. Tevékenységek Nemzeti EQAVET Szakértői Munkacsoport létrehozása és működtetése. Az EQAVET+ Keretrendszer nemzeti adaptációja az iskolai rendszerű szakképzésre és felnőttképzésre, rendszer és szolgáltatói szinten. EQAVET Védjegy odaítélési rendszerének kidolgozása (koncepció, eljárásrend, módszertan) és kipróbálása. Együttműködési lehetőségek feltárása és együttműkö-dések megvalósítása más NRP-kkel és társhálózatokkal.
15
EQAVET NRP PROJEKT Az EQAVET NRP honlapjának formai és tartalmi megújítása. Az EQAVET IT eszköz adaptálása. Képzések: pilot képzések kifejlesztése és megtartása szak- és felnőttképző intézmények számára A minőségbiztosítási IT eszköz használatát bemutató képzés. EQAVET felhasználók továbbképzése a Minőség-biztosítási Ciklus „Felülvizsgálat, fejlesztés” fázisának alkalmazására.
16
Köszönöm a figyelmet! http://eqavet.nive.hu http://www.eqavet.eu
Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal Cím: 1089 Budapest, Kálvária tér 7. Telefon:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.