Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDóra Farkas Megváltozta több, mint 6 éve
2
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők Jogelőd: Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet – 2005. Feladata: A már bekövetkezett események független szakmai vizsgálata során feltárt tapasztalatok, megállapítások eredményeként a jövőbeni hasonló közlekedési események megelőzése Létszám: 54 fő
3
KBSZ HELYE A KORMÁNYZATI STRUKTÚRÁBAN
4
KBSZ – MULTIMODÁLIS SZERVEZET
5
KBSZ – MULTIMODÁLIS SZERVEZET
6
REPÜLÉS - NEMZETKÖZI ELVÁRÁSOK
Polgári repülés A nemzetközi polgári repülésről Chicagóban, az évi december hó 7. napján aláírt Egyezmény Az Európai Parlament és a Tanács 996/2010/EU rendelete (2010. október 20.) a polgári légiközlekedési balesetek és repülőesemények vizsgálatáról és megelőzéséről és a 94/56/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről az Európai Parlament és a Tanács 2003/42/EK irányelve (2003. június 13.) a polgári repülésben előforduló események jelentéséről Katonai repülés NATO Szabványosítási Egyezmény (STANAG) 3531
7
NEMZETI JOGSZABÁLYI HÁTTÉR
2005. évi CLXXXIV. törvény a légi-, a vasúti és a vízi közlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról 123/2005. GKM rendelet a légi közlekedési balesetek, a repülő-események és a légi közlekedési rendellenességek szakmai vizsgálatának szabályairól 35/2008. KHEM-HM-IRM együttes rendelet a kizárólag állami légijárművel bekövetkezett légiközlekedési balesetek, repülőesemények és légiközlekedési rendellenességek szakmai vizsgálatának részletes szabályairól, valamint a kizárólag állami légijárművel összefüggő üzembentartói vizsgálat szabályairól 7/2006. GKM rendelet a súlyos vasúti balesetek, a vasúti balesetek és a váratlan vasúti események szakmai vizsgálatának részletes szabályairól 77/2011. NFM rendelet a súlyos vízi közlekedési balesetek és a rendkívüli hajózási események vizsgálatának részletes szabályairól
8
FÜGGETLEN SZAKMAI VIZSGÁLAT
Cél: jövőbeni hasonló események megelőzése Eszköze: - balesetek szakmai okainak megismerése - tanulságok levonása - tapasztalatok közzététele - biztonsági ajánlások kiadása Módszere: - függetlenség - nyilvánosság - anonimitás NEM CÉL: a jogi felelős keresése Függetlenség: évi CLXXXIV. tv. - a Szervezet független minden olyan személytől és szervezettől, akinek vagy amelynek érdekei a kivizsgáló szervezet feladataival ütköznek, így különösen - az engedélyező hatóságtól - a közlekedési infrastruktúra üzemeltetőjétől - a közlekedési társaságoktól - a vasúti díjszabály meghatározásáért és a menetvonal elosztásáért felelős szervezetektől - a biztonsági hatóságtól.
9
FÜGGETLEN SZAKMAI VIZSGÁLAT
A KBSZ a évi CLXXXIV törvény értelmében kötelezően kivizsgálja a légiközlekedési balesetet, súlyos repülőeseményt, a súlyos vasúti balesetet és a súlyos víziközlekedési balesetet. A KBSZ kivizsgálhatja azokat az egyéb közlekedési eseményeket, amelyek megítélése szerint más körülmények között közlekedési balesethez vezethettek volna, a közlekedési rendszer egésze szempontjából jelentősséggel bíró eseménysorozat részét képezik, a közlekedésbiztonságra európai közösségi szinten gyakorolnak hatást, a vizsgálatot az infrastruktúra üzemeltetői, a közlekedési társaságok, a biztonsági hatóságok, továbbá nemzetközi együttműködés keretében az Európai Unió más tagállamának balesetvizsgáló szervezetei kérik.
10
KBSZ - JELENTÉSEK Repülés ICAO
Notification, Preliminary Report, ADREP Report (csak 5700 MTOM fölött), Final Report a 2250 MTOM feletti légjárműveket ért balesetek és súlyos események esetén ECAC Éves statisztika az 5700 MTOM feletti légiközlekedési balesetekről, súlyos repülőeseményekről Érintett külföldi társszervek Notification, Preliminary Report, Draft Report, Final Report Eurocontrol Summary Template félévente a légiforgalmi irányítással kapcsolatos bejelentésekről EASA Notification, Final Report a 2250 MTOM feletti légiközlekedési balesetekről, súlyos repülőeseményekről, évente statisztikák a 2250 MTOM alatti légijárműveket ért balesetekről European Commission DG MOVE Jelentések alapja: ECCAIRS = A repülési események európai bejelentő rendszere
11
KBSZ - JELENTÉSEK „ A közlekedésbiztonsági szerv évente beszámol a Kormánynak az előző évben vizsgált balesetek okainak feltárása során szerzett tapasztalatokról, a közlekedés biztonságát érintő folyamatokról, és a közlekedésbiztonság állapotáról, és ezt követően - legkésőbb szeptember 30-áig - a honlapján közzéteszi az előző évben végzett vizsgálatokról, a kiadott biztonsági ajánlásokról és a korábban kiadott biztonsági ajánlásokkal összhangban végrehajtott intézkedésekről készített beszámolóját, és azt az Európai Bizottság, valamint az Európai Vasúti Ügynökség részére megküldi.„ (2005. évi CLXXXIV. tv.)
12
FÜGGETLEN SZAKMAI VIZSGÁLAT
13
KBSZ – BEJELENTÉSEK Bejelentések KBSZ 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Repülés* 436 530 562 506 491 518 Vasút ** 324 478 578 672 613 671 Hajózás ** 65 73 69 72 90 79 * től ** től
14
KBSZ – MEGKEZDETT SZAKMAI VIZSGÁLATOK
2006 71 16 17 2007 86 12 11 2008 66 2009 75 19 15 2010 56 39 14 2011 48 10
15
60 114 KBSZ ÁLTAL KIADOTT BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK 2006-2011
Polgári repülés - 271 Állami repülés - 50 114 60
16
POLGÁRI LÉGIKÖZLEKEDÉS BEJELENTÉSEK 2006 – 2011.
Bejelentések az esemény osztályozása szerint Bejelentések lajstromozó ország szerint
17
POLGÁRI LÉGIKÖZLEKEDÉS
BEJELENTÉSEK SZÁMA Irregularities Acc. Incidents Serious incidents Accidents Serious Incidents Incidents Irr. SZAKMAI VIZSGÁLATOK SZÁMA/INFOR-MÁCIÓK
18
POLGÁRI LÉGIKÖZLEKEDÉS KBSZ ÁLTAL VIZSGÁLT ESEMÉNYEK 2006 -2011.
KBSZ kivizsgálások az esemény osztályozása szerint KBSZ kivizsgálások lajstromozó ország szerint
19
POLGÁRI LÉGIKÖZLEKEDÉS KBSZ ÁLTAL VIZSGÁLT ESEMÉNYEK 2006 -2011.
KBSZ kivizsgálások a légijármű kategóriája szerint
20
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!
Bajkó Erika
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.