Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gondolatok a szociális ellátórendszer működéséről

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gondolatok a szociális ellátórendszer működéséről"— Előadás másolata:

1 Gondolatok a szociális ellátórendszer működéséről
SZIME konf, okróber 5., Szekszárd Gondolatok a szociális ellátórendszer működéséről Nyitrai Imre szociológus, szociálpolitikus c. főiskolai docens helyettes államtitkár

2 Alapszolgáltatást igénybevevők száma 2010-2016

3 Szociális szakosított ellátásokat igénybevevők száma 2010-2016

4 Család- és gyermekjóléti központok
A kormány elkötelezett abban, hogy a korábbinál is jóval összefogottabb, hatékonyabb és célzottabb segítséget adjon a családoknak és az őket segítő, gyermekvédelemmel foglalkozó szakembereknek. Az alapvető cél az, hogy a gyermekek minél fiatalabb korban megkapják azokat a javakat, szolgáltatásokat, amelyek szükségesek testi, lelki, szellemi fejlődésükhöz.

5 Család- és gyermekjóléti szolgálat
2016. január 1-jét követően gyermekjóléti szolgáltatás és családsegítés kizárólag egy szolgáltató keretében működtethető. Az intézkedés célja az volt, hogy a gyermekek védelmét és a családok érdekét jobban szolgáló rendszer jöjjön létre. Az átalakulás sikeresen megtörtént, 197 Család- és Gyermekjóléti Központ és 711 Család- és Gyermekjóléti Szolgálat működik az országban.

6 A család- és gyermekjóléti szolgáltatás szakmai szabályozó dokumentumai:
1 db Módszertani útmutató a gyermekbántalmazás felismeréséről és megszüntetéséről 1 db Szakmai ajánlás az észlelő- és jelzőrendszer működéséről és működtetésének szabályairól 3 db Protokoll az észlelő- és jelzőrendszer folyamatairól, a család-és gyermekjóléti szolgáltatás folyamatairól, és a szociális segítő munka folyamatairól

7 Jelzőrendszer A jelzőrendszeri működés hatékonyabbá vált a 2016-os többszintűvé válás óta a Szolgálatok és a Központok szakmai együttműködésének köszönhetően. 2017. január 1-től megyei szinten a gyermekvédelmi és gyámügyi feladatkörében is eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalok feladata lett szakmai tanácsadás nyújtása főként a gyermekvédelmi jelzőrendszer működése kapcsán létrejött problémák, nehézségek kezeléséhez, valamint évente közösen értékeli a központokkal a megye (Budapesten kerület) gyermekvédelmi jelzőrendszerének működését. Az SZGYF elindította az országos gyermekvédelmi jelzőrendszeri telefonosos szolgáltatást a számon, mely 24 órán át ingyenesen hívható. Célja a gyermek veszélyeztetettségét jelző bejelentések fogadása. A hívásokat a gyermekvédelemben jártas szakemberek kezelik, és továbbítják a jelzéseket a megfelelő szolgáltatóhoz.

8 Óvodai és iskolai szociális segítés
2018 szeptemberétől kerül sor az óvodai és iskolai szociális segítés szolgáltatás teljes körű bevezetésére. A feladatellátás országos szintű bevezetéséhez a évi központi költségvetésben szeptember-december hónapokra a forrás rendelkezésre áll, mintegy 1 379,90 millió forint összegben. Az EFOP projekt is támogatja a bevezetést 2,07 milliárd Ft forrással. A projekt átfogó célja az elsődleges prevenció megerősítésével az óvodás és iskolás gyermekek és fiatalok (köztük a szociálisan hátrányos helyzetűek) szociális jólétének, életminőségének javítása az óvodai és iskolai szociális segítés feladatellátás feltételeinek megteremtésével család-és gyermekjóléti központok vagy az általuk kiszerződött feladatellátó szolgáltatók vagy az általuk létrehozott konzorciumok által.

9 Családok Átmeneti Otthona

10 Családok Átmeneti Otthona
A 2017 augusztusi szolgáltatói nyilvántartás szerint 165 családok átmeneti otthona van, 4057 férőhellyel. EFOP „Átmeneti és rehabilitációs intézmények korszerűsítése” c. projekt keretében külső férőhely létrehozásához ingatlanvásárlás, új épület építése, meglévő épület átalakítása, bővítése, korszerűsítése tervezhető, valamint tárgyi-környezet feltételeinek biztosítására, akadálymentesítés kialakítására kerülhet sor 3,8 Mrd forint támogatásból.

11 Szakápolási központ Kialakítására a 2018-as költségvetésben 1 641,8 millió Ft-ot szán a Kormány. A személyes gondoskodást nyújtó tartós bentlakást nyújtó intézményrendszerben kialakítandó szakápolási központ képes lesz a komplex szolgáltatásnyújtásra. A szociális és mentálhigiénés végzettségű szakemberek mellett jelentős számban jelen vannak az egészségügyi végzettségű szakemberek is a szociális ellátásban, ami biztosítja ezen igény kielégítését. 2018 január 1-től: egészségügyi végzettséggel, egészségügyi munkakörben dolgozók (kb kollégánk) egészségügyi bértábla szerinti bérezést kap. Az új, komplex szakápolási központ a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság fenntartásában kerül kialakításra 150 férőhelyen, Mátészalkán.

12 Szociális ágazat dolgozóinak bér helyzete
2013-hoz képest 2018-ra közel 63 százalékkal emelkednek a bérek a szociális ágazatban ben 12 milliárd forint bérpótlékot, 2015-ben és 2016-ban pedig 8-8 milliárd forint bérkiegészítést biztosított a Kormány az ágazat dolgozóinak, mivel kiemelt célunk, hogy ne csak erkölcsileg, de anyagilag is támogassuk az ágazatban dolgozókat. A garantált bérminimum idei és 2018-as emelése mellett a magasabb iskolai végzettségűek, a régebben a pályán dolgozók számára nagyobb fizetést biztosít a kormány, erre 9 milliárd forintot különítettünk el a költségvetésben.

13 Fogyatékosságügy A Kormány 2017 januárjában fogadta el a 1023/2017. (I. 24.) Korm. határozatot, amely a fogyatékossággal élő személyek számára ápolást-gondozást nyújtó szociális intézményi férőhelyek kiváltásáról szóló 2017–2036. évekre vonatkozó hosszú távú koncepciójáról (kiváltási stratégia) szól.

14 Fogyatékosságügy - kitagolás
Kiváltási stratégia EFOP projekt 21,8 Mrd. forint keretösszeggel, az EFOP konstrukció 56,24 Mrd. forintos keretösszeggel támogatja. A projekt célja a fogyatékossággal élő, pszichiátriai beteg, továbbá szenvedélybeteg személyek számára ápolást-gondozást nyújtó, a célcsoportok vonatkozásában engedélyesenként 50 főnél nagyobb intézményi ellátási forma teljes körű kiváltása, és a lakók igényeire reflektáló, magas minőségű, hozzáférhető közösségi alapú ellátási formák kialakítása.

15 Fogyatékosságügy - innováció
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft. (FSZK) a fogyatékosság területén jelentős szakmafejlesztési innovációk megvalósítását koordinálja (számos EFOP/VEKOP programból és hazai forrásból). FECSKE program - a jövőben hazai költségvetési forrásból kerül finanszírozásra az eddigi alapítványi finanszírozást felváltva ben 35 millió forint, míg 2017-ben 67,2 millió forint áll rendelkezésre a program megvalósításához.

16 A fogyatékosságügy területén működő érdekvédelmi szervezetek és civil szervezetek hazai támogatása 2018-ban

17 Fogyatékosságügy Segítő kutya kiképzés támogatása: a segítő kutyák kiképzésének támogatását szolgáló pályázati keret évtől az eddig biztosított 25,3 millió forintról 45,3 millió forintra emelkedik Szülősegítő Az úgynevezett szülősegítő szolgáltatások támogatására szolgáló pályázati keretünk évtől az eddig biztosított 19,6 millió forintról 29,6 millió forintra emelkedik.

18 Fogyatékosságügy Elemi rehabilitációs szolgáltatások támogatása- a meglévő 100 millió forintos pályázati keret mellett – 2018-ban további 20 millió forint áll rendelkezésre rehabilitációs tanárok képzésére. Autóplusz2017 pályázat- legsúlyosabb állapotú mozgássérült személyek is hozzájussanak támogatással a számukra megfelelő gépjárművekhez. Ennek megvalósításához 100 millió Ft forráskeret áll rendelkezésre.

19 Hajléktalan ellátásban 2010 és 2016-ban ellátottak száma (fő)

20 Hajléktalan ellátás A Kormány elkötelezett, hogy senki ne kényszerüljön arra, hogy közterületen kelljen éjszakáznia. Ennek a célnak az elérése érdekében a Kormány komplex intézkedéseket tett az elmúlt időszakban. Éves szinten több mint 9500 hely áll rendelkezésre a hajléktalanszállókon az országban, a téli időszakban pedig további férőhellyel bővül az igénybe vehető szálláshelyek száma.

21 Hajléktalan ellátás 2016-ban a Kormány összesen több mint 9 milliárd forintot költött a hajléktalan-ellátásra. Hazai forrásból a 2017/2018. évi pályázatok (téli krízis ellátás) forintot biztosítottunk, melyből többek között regionális diszpécserszolgálati feladatok ellátása, és hajléktalan személyek ellátásának megszervezése került finanszírozásra.

22 Hajléktalan ellátás Az „Elsőként lakhatás” című projekt (EFOP ) keretében 1,7 milliárd forint áll rendelkezésre. Elsődleges célja az utcán élők kivezetése krízishelyzetükből. A program újszerű megközelítése abból indul ki, hogy az utcán élők sikeres és eredményes társadalmi integrációjához széles körű szociális segítés, egészségügyi ellátás, képességbeli és mentális fejlesztés, az aktív és passzív foglalkoztatáspolitikai eszközök alkalmazása szükséges - ezek azonban csak akkor alkalmazhatóak sikerrel, ha a biztonságos lakhatás iránti alapvető emberi igényt ki tudjuk elégíteni. A segítségnyújtás első lépése tehát a biztonságos (nem intézményi keretek között biztosított) lakhatás megteremtése.

23 Hajléktalan ellátás Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program - Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása (RSZTOP-2). Ennek keretében 4 milliárd forint áll rendelkezésre, amely 2016 és 2020 között munkanapokon átlagosan fő, közterületen élő, éjjeli menedékhelyen éjszakázó, illetve hajléktalanok átmeneti szállásán vagy elsőként lakhatásban élő hajléktalan ember számára biztosít lehetőség szerint egyszeri étkezést.

24 Hajléktalan ellátás Mentális zavarokban szenvedő hajléktalan emberek pszichiátriai ellátáshoz való hozzásegítése munkacsoport, kihűléses halálokok vizsgálata céljából felállított munkacsoport. „Vörös kód” bevezetése a hajléktalan-ellátásban. Ennek célja, hogy kritikus időjárási helyzetben felhívja a szociális ellátórendszer figyelmét, hogy a segítő tevékenység legfőbb feladatai közé tartozik az élet védelme. A vörös kód ideje alatt az élet védelme érdekében a szociális szolgáltatást nyújtók a bejegyzett szolgáltatásuk típusától, férőhelyszámától és ellátási területétől függetlenül, az utcai szociális szolgálatokkal és a regionális diszpécserszolgálatokkal együttműködve fogadni kötelesek hajléktalan személyt.

25 Falu- és tanyagondnoki szolgálatok 2009-2017

26 Falu- és tanyagondnoki szolgálatok fejlesztése
Működési források – állami támogatás + bérpótlék Központi állami támogatás összege 2018-ban: 2,5 millió Ft + a béren felül garantált összeg ( ,- Ft). A Szociális törvény módosításával az önkormányzati fenntartónak nem kell kérnie külön a finanszírozási rendszerbe való befogadást.

27 Gondolatok a jövőről A következő időszak szociálpolitikai irányítói számára utat jelenthet: HÜT (Hajléktalanügyi Teendők), készülő Demencia Stratégia (CsIÁT felelőssége), kiváltási stratégia, szociális szakmai kollégiumok rendszere és az Országos Szociálpolitikai Tanács Szociális Ágazati Érdekegyeztető Fórum szociális diagnózis, szolgáltatási elemek, „igazi” feladatfinanszírozás család- és gyermekjóléti központok centrális szerepe KENYSZI adminisztráció (átalakuló MÁK)

28 Gondolatok a jövőről gyermekvédelmi rendszer újragondolása
a kitagolás valódi lényege: az otthonközeli ellátások, alapszolgáltatások érezhető fejlesztése az egyházi intézmény átvételről szóló döntés végigvitele az ápolási díj rendszerének alapos felülvizsgálata és újraszabása Idősügyi Infokommunikációs Modellprogram

29 Gondolatok a jövőről

30 szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkár
Köszönöm a figyelmet! Nyitrai Imre szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkár


Letölteni ppt "Gondolatok a szociális ellátórendszer működéséről"

Hasonló előadás


Google Hirdetések