Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A 7 Szokás támogató háttere tehetséges tanulóknál
XII. Klebelsberg Pedagógiai Nap Tehetséggondozó konferencia Gálovics Edit
2
Lehetőség
3
Megpróbáltuk…
4
Miről is van szó? Szokás paradigma befolyásolási kör döntés felelősség érzelmi bankszámla bátorság figyelem egyensúly siker nyer-nyer nagy kövek értő figyelem Kapcsolat proaktív töltekezés vezetés
5
Mindenki szeretne valamit…
6
Hogy is van ez? Az életterünk olyan, mint egy olyan futball-meccs, amit egy lejtős, kör alakú pályán játszanak, ahol számtalan kapu és sok labda van. Mindenki a saját kapujára játszik. A bíró folyton csak sípol, hogy betartassa a szabályokat – ezzel persze zavarja a játékosokat. A játékot mindenki nagy odaadással játssza.
7
Kihívások, amit tapasztalunk
A tehetséges diák mindent akar A tehetséges diák csak azt akarja, amihez kedve van A tehetséges diák megy az árral A tehetséges diákból mindenki bajnokot akar faragni A tehetséges diák időhiánnyal küzd A tehetséges diák nem tudja eladni magát A tehetséges diák örlődik magában A tehetséges diák mélyvízben úszik, süllyed, emelkedik A tehetséges diák szárnyra kel….
8
Akaraterő és „nemakarom” erő
9
SEMMILYEN CÉL NEM KEDVEZ ANNAK, AKI NEM TUDJA MILYEN KIKÖTŐBE TART
Mi a te okos célod? Konkrétan, mit is akarsz az élettől? Honnan fogod tudni, hogy elérted-e a célod? Mit tartasz ebben kihívásnak, erőfeszítést igénylőnek? Melyek a szükséges erőforrások, amelyek segítik a célok elérését, Mennyi időt adsz magadnak a megvalósításra?
11
A szokás A szokások azok a dolgok, amelyeket automatikusan teszünk. Azt jelenti, hogy rendszeresen teszünk valamit, többnyire anélkül, hogy gondolkodnánk rajta. A szokások fontos részei az életünknek. A szokások alakítanak bennünket. Vagy mi alakítjuk a szokásainkat? Miért könnyebb jó szokást kialakítani, mint a rossz szokást elhagyni? 21 nap Téma: JÓ SZOKÁSAIM ROSSZ SZOKÁSAIM
12
Bátorság zóna és befolyásolási kör
Olyan szokások, amelyekre nem figyelünk eléggé, ezért változtatásra érdemesek! Olyan szokások, amelyek pozitív példaként állítandók mások elé
13
Diáknaptár, szokásalakítás, figyelek magamra
14
Új fogalom K A P C S o L T Á B R O G V Z D Ö N É I E M Í
1.Az emberek közti bizalom az alapja, a társas lét lényege 2.Lehet a lótusz is ilyen 3. Van, akinek az inába szokott szállni 4. Általában 21 nap alatt ezt lehet tenni egy szokással (főnévként) 5. Lehet jól és rosszul is tenni 6. Azt jelenti, hogy 1+1 az több mint 2, idegen szó 7. Nem lehet véka alá rejteni 8. Van betéti és kivéti oldala, lehet pénzügyi vagy kapcsolati és érzelmi is 9.Lehet pro és re K A P C S o L T Á B R O G V Z D Ö N É I E M Í
15
Sofőr-utas kérdés Reaktív viselkedés (körülmények)
Proaktív viselkedés (én döntök) Egyszerűen ilyen vagyok, én ezt nem tudom megcsinálni, nincs rá több időm. Átnézem, mit tettem eddig és változtatni fogok az időbeosztásomon. Én már csak ilyen vagyok. Másként is viselkedhetek, megváltozom.
16
FÜGGETLENSÉG, VEZETEM ÖNMAGAM Függetlenség Függetlenség Önállóság
Gondoskodás önmagamról Én irányítom magam Felelős döntések sorozata… FÜGGETLENSÉG, VEZETEM ÖNMAGAM
17
Tantermekben…
18
A támogatás lényege Szemléletet alakítunk…
Érdekeltséget teremtek, ennek felismerésére és alkalmazására alakítok ki új szokásokat: te döntesz, vagy más dönt helyetted Megtanulni másként is gondolkodni, mint eddig! Törődni magunkkal, az érzéseinkkel, az életünkkel! Megismerni önmagamat, felfedezni, miben vagyok tehetséges! Megéri proaktívnak lenni!
19
Szemlélet: tudatosan törődök magammal
MAGAMRA FIGYELEK Mit jelent ez számomra? Milyen tervem lehet ezzel kapcsolatban? Miért jó ez nekem? Hogyan tudok proaktív lenni? Milyen lehetőséget rejt? Felismerem-e? Mit érdemes figyelembe venni, amikor döntök? Melyek lesznek a sarokköveim? Van időm vagy lesz időm rá? Van elég akaratom hozzá? Most akkor a félelmen dönt vagy én? Mikor fogok magammal törődni?
20
Szemlélet:figyelemmel kísérem a tanulási utam
FELADATRA FIGYELEK Hogyan működik ez nálam? Ezt a feladatot hogyan tudom eredményesen teljesíteni? Hogyan szerzek jártasságot benne? Honnan hova szeretnék eljutni? Ki fog segíteni a feladat megoldásában? Mi lesz az első lépésem? Ez most fontos vagy sűrgős nekem? Miért válik ez a feladat hasznomra?
21
Szemlélet: másokra figyelek
Hogyan integráljuk közösen? Van még valami, amit jobban vagy másképp lehetne tenni? Ez jól működik, hogyan tudom másokkal is megosztani? Hogy lesz ebből közös győzelem? Mi a közös tervünk? Mi ebben az én felelősségem? Legutóbb hogyan tettük? Mit érdemes változtatni most? Figyelek rád! Te is érted, amit mondok? Így sokkal jobban megy! Gyengeségből erősséget!
22
Emlékeztetésként…. 1. szokás: Légy proaktív! Te vagy a felelős!
2. szokás: Tudd előre, hova akarsz eljutni! Készíts tervet! Ne fogadd el a középszerűséget! 3. szokás: Először a fontosat! Előbb a munka, aztán a többi! Ne a sürgős irányítson! Ütemezd nagy köveket! 4. szokás: Gondolkodj nyer-nyerben! Mindenki nyerhet! 5. szokás: Először érts, aztán értesd meg magad! Hallgass, mielőtt beszélsz! 6. szokás: Teremts szinergiát! Együtt jobb! 7. szokás: Élezd a fűrészt! Törekedj az egyensúlyra! Töltődj fel, ne égj ki!
23
Egy kis kitekintés…. A jobb alsós oktatás több millió forinttal növeli a diákok későbbi jövedelmét – mutatja be meggyőzően egy amerikai tanulmány. Az alsós osztály hatása a nyolcadikos kompetenciamérés pontszámára kicsi, viszont a felnőttkori jövedelemre nagy, azt sugallva, hogy nem az alsóban megszerzett tárgyi tudás, hanem az akkor elsajátított szociális és kommunikációs készségek számítanak! ottkori_jovedelemre/
24
Köszönöm a figyelmet! Gálovics Edit szakmai intézményvezető-helyettes
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.