Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Ahol a világ összerakható” / Czippán /

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Ahol a világ összerakható” / Czippán /"— Előadás másolata:

1 „Ahol a világ összerakható” / Czippán /
Erdei iskola szervezési kérdései Bilku Rolandné 2008.

2 Erdei iskola fogalma: Sajátos, a környezet adottságaira építő nevelési, tanulásszervezési egység. Szorgalmi időben megvalósuló, egybefüggően többnapos, a szervező oktatási intézmény székhelyétől különböző helyszínen megvalósuló tanulásszervezési mód.

3 Feladata: A választott helyszín természeti és, társadalomtudományi, művészeti,- komplex feldolgozása.

4 Lényege A tanulók aktív, cselekvő, kölcsönösségen alapuló együttműködésére épül. Kiemelkedő nevelési feladata: a környezettel harmonikus, egészséges életvezetési képességek fejlesztése és a közösségi tevékenységekhez kötődő szocializáció.

5 Szervezési egységei: Program: Egy nagyobb pedagógiai cél érdekében egymáshoz rendelt modulok kapcsolódó egysége. Modul: Egy pedagógiai cél elérése érdekében tervezett integrált tevékenységek kapcsolódó egysége. Foglalkozás: A legkisebb pedagógiai tervezési egység, azonos típusú, megszakítás nélküli, közvetlen pedagógiai tevékenység.

6 Az erdei iskola Nem tanulmányi kirándulás Nem csillagtúra
Nem „ bejárós” Nem a tantervi anyag feldolgozása Nem az iskolai élet folytatása másutt

7 Hogyan szervezzünk erdei iskolát? 1.lépés
Tájékozódjunk a szakirodalomban. Ha lehetséges,- vegyünk részt ilyen irányú továbbképzéseken. Szerezzünk közvetlen tapasztalatokat, látogassunk meg egy működő erdei iskolát. Vegyünk részt az ilyen témájú konferenciákon. Kapcsolódjunk be ilyen irányú tevékenységet folytató civil szervezetek munkájába.

8 2. lépés: Támogató kollégák megkeresése, az un. „aktív mag” létrehozása Az iskolavezetés tájékoztatása, megnyerése A szülők tájékoztatása, megnyerése / SZM Választmány/ Diákok tájékoztatása, motiválása a pozitív döntéshez / DÖK / Testületi döntés, annak rögzítése a pedagógiai programban a törvényi keretek beépítésével

9 3. lépés Kísérő tanár felkérése a tanulók véleményének meghallgatásával. Helyszínkeresés, helyszínbejárás. Helyfoglalás, elhelyezési feltételek tisztázása. Fizetési feltételek egyeztetése. /kedvezmények/ Közlekedés, csomagszállítás megoldása.

10 4. lépés: Anyaggyűjtés a helyszínről, tájékozódás a szolgáltató által kínált programokról. Csoportalakítás. Előzetes gyűjtőmunka kijelölése a csoportoknak. Programírás, segédeszközök összeállítása, elkészítése.

11 5. lépés:Megvalósítás

12 Munkaformák Keretjáték /a helyhez kötődő /
Frontális munka / dráma játék, daltanulás/ Csoportmunka / előzetes gyűjtőmunka, dramatizálás, vetélkedő, stb./ Páros munka / mérés, becslés, stb./ Bemutatás / tanári közlés / Irányított megfigyelés / lehet frontális, csoport, egyéni /

13 Módszerek. Megfigyelés Analízis- szintézis
Szövegalkotás / dráma, zajvers/ Becslés- mérés Vizuális megjelenítés Tárgyalkotás Dicséret, bíztatás Folyamatos és heti értékelés Jutalmazás

14 Utógondozás Naplóvezetés értékelése Kiállítás a hét munkáiból
Beszámolás az évfolyamnak

15 Szervezési nehézségek
Iskolavezetés elutasító viselkedése, érdektelensége Kollégák elutasító viselkedése, érdektelensége Fizetési problémák / családok anyagi nehézségei, iskolavezetés nehézségei: kísérő nevelők térítési díjai, túlórák, ügyeleti díjak, készenléti díjak/ Elmaradó szakórák Helyettestési problémák, helyettesítési díj

16 Hogyan illeszthető a tanrendbe?
KT Magyarország Pedagógiai program Éves munkaterv SzM Választmányi munkaterv DÖK munkaterv Munakaközösségi munkaterv Osztályfónöki munkaterv Felhasználható órakeret / Mo.: Szabadon választható órakeret terhére: évfolyamonként változó százalékban : KT 52. par.

17 Az erdei iskola szervezésének lehetséges eredményei
Rendszerszemlélet alapjainak lerakása Fenntarhatóságra nevelés kezdeti lépéseinek megvalósítása Ökológikus gondolkodás fejlesztése Holisztikus ismeretszerzés megvalósításának lehetőségei Közvetlen tapasztalatokon való ismeretszerzés megvalósításának lehetőségei Szociális érzékenység fejlesztése Önellátásban való jártasság fejlesztése Egészséges életmód kialakítása, fejlesztése Tanár-diák viszony új aspektusának kialakítása

18 Vissza a címhez: Az erdei iskolában a fentiek alapján a gyeremek számára a világ összerakható,- kerek lesz, holisztikusan érzékelhető egész és nem részismeretek halmaza. Döntse el minden pedagógus,- mit szeretne! Amennyiben a jövőéért felelősen gondolkodó,- a természet és társadalmi felelősséggel bíró polgárt szeretne nevelni- ne hagyja ki az erdei iskola adta lehetőségeket sem!

19 Kedves Kollégám! Köszönöm, ha elgondolkodott a hallottakon és külön köszönet, ha élni is kíván ezekkel a lehetőségekkel!

20 Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségeim: Bilku Rolandné / Hilda /
Környezeti nevelési szakértő Deák Ferenc Általános Iskola Bakony- Balaton Környezetvédelmi Oktató Központ 8200 Veszprém Aradi vértanúk útja 2.


Letölteni ppt "„Ahol a világ összerakható” / Czippán /"

Hasonló előadás


Google Hirdetések