Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
BBN-ORO 11-231 Orosz irodalomtörténet 1. : A 19
BBN-ORO Orosz irodalomtörténet 1.: A 19. századi orosz irodalom vázlatos története OT-ORO-103 Az orosz irodalom vázlatos története BBN-ORO-241 Orosz irodalomtörténet 1. (Vázlatos irodalomtörténet a kezdetektől a XIX. sz. végéig) Tanár: Szokolov Makarné
2
A «klasszikus» orosz irodalom keletkezése
3
Tradicionalista kultúra korszakai
A «klasszikus» irodalom fogalma A 19. századi orosz «klasszikus» irodalom előzményei: Archaikus kora (kb. i. sz. u. 10. századig) nincs „irodalma”, a „szóművészet” nyomait megőrizte a folklór. Középkori orosz irodalom (10.–17. sz.). Irodalom / kultúra egymáshoz való viszonya a korai tradicionalista korszakokban Újkori orosz irodalom (18. századtól): 1) 18. század 2) 19. század 3) 19.–20. század fordulója 4) a szovjet korszak irodalma (1920–1980 évek) 5) posztmodern orosz irodalom (1980-as évektől). Tradicionalista kultúra korszakai
4
Az orosz irodalom keletkezésének körülményei Условия возникновения русской литературы
Az európai kultúra nagy korszakai
5
Az európai kultúra kontextusában В контексте европейской культуры
Az archaikus kor: A kultúra szinkretikus (a különböző kulturális elemeket egybeötvöző) mind ideológiailag (mítoszon alapul), mind formailag (rituálék körül szerveződik), szóbeli szövegeire („folklór” és archaikus „irodalom”) az anonimitás és a változhatóság (variabilitás) jellemző. A tradicionalista normatív („retorikai”) kultúra hagyományosság (tradicionalizmus) = a hagyomány, a norma meghatározó jelentősége retorikai jelleg традиционализм, традиция, норма риторика „retorika” az alkalmazott szó stílustana; általános „irodalomtudomány” (a stílust, a tematikát, szüzsét, motívumokat és topikát határozza meg) a gondolkodás hierarchikus normatív rendszere (az élet minden területén érvényesült. Vergilius kereke
6
A szóbeli szövegeit az etikett (этикет, этикетность) jellemzi.
Д. С. Лихачев: Литературный этикет слагается из представлений о том : каким должен быть тот или иной ход событий (этикет миропорядка); как должно вести себя «герой» сообразно своему общественному положению (этикет поведения) ; 3) какими словами должен описывать писатель события и «героев» (этикет словесный). stílusbeli, műfaji, tematikai, szüzsé- stb. mintára vagy kánonra való orientáltság (образец, канон, стиль, жанр, тематика, сюжет) az állandósult univerzális irodalmi modellek „készlete” normatív módon realizálódnak a stílusban és műfajban (нормативность) a szerzői szubjektív intenció (szándék) alárendeltsége egy-egy stílusnak vagy műfajnak (авторская воля)
7
A középkori – óorosz irodalom Средневековая древнерусская литература
Társadalmi berendezkedés: törzsi-közösségi rend államalapítás (városállamok). Kultúra: 1) nyelv: a három szláv ág nyelvi differenciálódása (XII.–XIII. sz.); 2) világkép: törzsi (rendszeren kívüli) mítoszok és istenségek. A kereszténység felvétele 988.-ban Bizánctól (összeurópai, a kultúrát meghatározó ideológia elfogadása és az elsődleges hagyomány = az írásbeliség mintáinak forrása), A szláv (cirill) írásbeliség átvétele Bulgáriától (a közös szláv nyelv szentsége, érthetősége és a másodlagos hagyomány = az „irodalmi” minták szláv forrása és fordítói útmutatója).
8
Az orosz irodalom „elkésettsége”
Az irodalom / kultúra transzplantációja (átültetése) трансплантация, перенос, пересадка „Érett” „korai” középkor A fordítás és az irodalom „eredetiségének” problémája a középkori irodalomban перевод и оригинальность новая редакция, компилятивный свод A „közvetítő irodalom” литература-посредница, книжный фонд Az ószláv és az óorosz nyelv
9
Az óorosz irodalom történeti periodizációja Периодизация истории древнерусской литературы
10
Az irodalom viszonylagos egységének korszaka (11. – 12. sz. kezdete):
A monumentális historizmus két szakasza (монументально-исторический стиль) Az irodalom viszonylagos egységének korszaka (11. – 12. sz. kezdete): két központú (Kijev, Novgorod), a történelmi historizmus stílusának kialakulása, hagiográfia és krónikaírás агиография, житие, летописание, летопись Új irodalmi központok kialakulása kezdete (kb – 1230 évek): a helyi jelleg irodalmi kifejeződése, a műfajpaletta szélesedése, a publicisztikai pátosz és az aktualitás erősödése; набор жанров, публицистика, публицистичность и злободневность A tatárdúlás korának irodalma (kb. 1230– 1350) (монголо-татарское нашествие) egy domináló téma történelmi elbeszélések (военные повести), tragikus lírai fennköltség (трагизм, лирическая приподнятость)
11
A „prereneszánsz” kora (1350–1450) (эпоха Предвозрождения)
emocionálisan expresszív stílus (эмоционально-экспрессивный стиль), a krónikaírás, a történelmi elbeszélés és a panegirikus (dicsőítő) irodalom újjászületése; (панегирическая литература) A „prereneszánsz” háttérbe szorítása (1450-es – 1550-es évek) új formák — világi elbeszélő művek (светская повествовательная литература, беллетристика, повести), a publicisztika előretörése. A második monumentalizmus kora (16. sz. második fele) (второй монументализм) a „hivatalos” vonulat az irodalomban («официальная струя») a hagyományokat felélesztő műfajok, témák, stílusjegyek.
12
Átmenet az óorosz irodalomtól az újkori orosz irodalomhoz Переход от древнерусской к русской литературе нового времени A 17. sz. első felének irodalma: a hagyományos értékrend felbomlása (распадение традиционной системы ценностей), egyéni sors és látásmód (индивидуальное начало), a tudósköltészet megszületése (книжная поэзия); A 17. sz. második fele: életrajziság (биографичность), az egyéni stílusok alakulása (индивидуальный стиль), új irodalmi fajok és műfajok (литературный род, жанр): líra: szillabikus költészet (лирика, силлабическая поэзия), színház és dráma (театр, драма) az orosz barokk (русское барокко).
13
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1.
Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе 1.
14
A közös egyházi szláv irodalom műfajai
I. Vallási és teológiai irodalom A keresztény tanítás és világkép alapművei: a Szentírás könyvei, liturgikus irodalom, Zsoltárkönyv (egyházi költészet prózában) Книги Священного писания: Новый Завет, богослужебные книги, Псалтырь (в прозе) A 3. – 6. századi bizánci „egyházatyák” művei, szerzetesek és kolostorok életéről szóló elbeszélések gyűjteményei Патристика, патерики Apokrifok (legendák, apokaliptikus és eszkatológiai látomások) Апокрифы, легенды, апокалипсические откровения, эсхатологические пророчества Szűzanya pokoljárása Хождение Богородицы по мукам Jézus pokolraszállása. A kijevi Szófia-bazilika freskója es – es évek eleje Сошествие Иисуса Христа во ад. Фреска Софийского собора в Киеве е – начало 1050-х гг.
15
Hagiográfia – típusai жития: szentek „életrajzai”
Didaktikus gyűjtemények: bibliai idézetek, antik szerzők és egyházatyák mondásai; poétológiai értekezés stb. Изборник Святослава (1073): О образех , VI–VII век Hagiográfia – típusai жития: szentek „életrajzai” szentéletű és istenfélő aszkéták élete жития подвижников Alexius, Isten Emberének élete Житие Алексия, Человека божия vértanúk élete житие-мартирий a hagiográfiák poétikája: – kanonikus felépítés, – ógörög (kaland-) regények szüzsé-modellek és motívumok (сюжетные модели и мотивы древнегреческих романов приключений) – a fantasztikum „hitelessége és valódisága” (иллюзия достоверности фантастического) и Szimon Usakov, Szent Alexius – az Isten embere. 17. sz. második fele, Moszkva Симон Ушаков, Алексий человек Божий. Вторая половина XVII в. Москва
16
II. Történelmi, természettudományos és elbeszélő művek
Krónikák Хронографы «Hatnaposok» Шестодневы «Fiziológok» Физиологи Keresztény topográfiák Христианские топографии Történelmi elbeszélések Исторические повести Nagy Sándor-regény «Александрия» «Hatnapos». Moszkva, 1678. Шестоднев. Москва, 1678. Szerb Alexandria, 17. sz. Сербская Александрия, экземпляр XVII века
17
Az „irodalmiság” problémája a középkori irodalomban
A népköltészet és a szláv eposz hagyománya (képi világ, topika és motívumok) Традиции устного поэтического творчества и славянского эпоса (система образов и сюжетных мотивов) Az óorosz irodalom eredetiségének problémája «оригинальность» древнерусской литературы : 11. század folyamán kialakult az óorosz irodalmi nyelv és saját stílusrendszere. 13. század elejére a középkori irodalom majdnem minden műfajának megvoltak az óorosz szerzők tollából keletkezett művei, amelyek mintául szolgáltak és befolyásolták az adott műfaj orosz fejlődését. Létrejöttek olyan művek, amelyek feszítették a műfajrendszer határait. Létrejött több kulturális központ.
18
Képek forrásai Источники иллюстраций
I. I. Glazunov, Oroszország népeinek hozzájárulása a világkultúra és civilizáció fejlődéséhez, 1980, Párizs, UNESCO-központ. Rota Vergilii
19
Képek forrásai Источники иллюстраций
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.