Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szakmai megfigyelési gyakorlat I.
Óratípusok Felkészülés az órára Az óravázlat felépítése Az óra időbeosztása
2
Ajánlott tankönyv Farsang A.: Földrajzoktatás korszerűen GeoLitera Kiadó, 2011 Makádi Mariann: Módszertani kézikönyv I-II. Nagy Lászlóné: Segédanyag a tanórai megfigyelésekhez (JATE Press)
3
A földrajztanításban alkalmazott óratípusok
Bevezető, motivációs órák Új ismeret szerző és feldolgozó órák Képesség fejlesztő, gyakorló órák Ismereteket elmélyítő, rendszerező órák Ismereteket, képességeket ellenőrző órák
4
Új ismeret feldolgozó óra
Óra kezdete (jelentés, adminisztráció) Ellenőrzés Írásbeli vagy gyakorlati házi feladatok ellenőrzése Az elmúlt órák anyagának felelevenítése (katekizáló beszélgetés) Egyéni szóbeli vagy írásbeli feleletek
5
Új ismeret feldolgozó óra
Az új anyag feldolgozása Motiváció, célkitűzések (a tanulók pontosan tudják mire kell összpontosítani a figyelmüket, milyen feladat áll előttük) Az új anyag logikai egységeinek feldolgozása változatos módszerekkel és munkaformákkal Az egyes logikai egysége részösszefoglalása, rögzítése változatos módszerekkel (pl. applikációk, munkafüzet kapcsolódó részeinek megoldása, vázlat készítés, beszélgetés stb.)
6
Új ismeret feldolgozó óra
Óra végi összefoglalás Értékelés Az osztály munkájának értékelése Egyes tanulók (legjobb vagy/és a leggyengébb teljesítményt nyújtók egyéni értékelése)
7
Képességet fejlesztő, gyakorló földrajz óra
Didaktikai felosztása nagyon különböző lehet, ahány feladat, annyiféle óra felépítés lehetséges. DE: Célkitűzés (annak kiemelése, hogy az adott tevékenységnek mi a jelentősége a tanulók mindennapi életében, hol vehetik hasznát a megszerzett képességeknek stb.. Munka megtervezése, megszervezése Feladat elvégzése a háttérben maradó tanár irányításával, segítségével Összefoglalás, rögzítés Értékelés
8
Ismereteket elmélyítő, rendszerező óra didaktikai felépítése
Cél megjelölése, az adott témakörrel kapcsolatos új szempontrendszer megfogalmazása Az ismeretek rendszerező összefoglalása a megadott szempontok szerint, lehetőség szerint a feldolgozáshoz képest más, új módszerekkel Általánosítások, következtetések levonása, az ok-okozati összefüggések hangsúlyozása, törvényszerűségek, hasonlóságok, különbségek kiemelése Tanulói otthoni feladatok kijelölése Értékelés
9
A tanmenet A tanév földrajztanítási folyamatát összegző munkaterv
Előrehaladási ütemterv, amely felsorolja, hogy az egymást követő órák sorozatában mivel foglalkoznak a tanulók. A szakmai feladatokon kívül tartalmazza a módszertani eszközöket és a technikai feltételeket is. A tanmenetet minden év eleje, szeptember végéig készíti el a tanár. Készítésének alapja a tantervi program, de figyelembe kell venni a tanulócsoport összetételét, aktualitásokat, alkalmazott tankönyvcsaládot stb…
11
Az óra megtervezése Nem lyukasórában.
Legalább előző nap, hogy legyen idő az eszköz előkészítésre, szervezésre. Sosem hagyható el! Minden óra új kihívás, sajátos feladatokkal.
12
Végiggondolni…. Mi az óra konkrét anyaga?
Mik az óra céljai és feladatai? Didaktikai feladatok Oktatási feladatok Nevelési feladatok Képzési feladatok Milyen óratípus szükséges? Mely munkamódszerekre van szükség? Hogyan épüljön fel az óra? A kiválasztott tananyagot logikai sorba kell rendezni, időbeosztás tervezése. Milyen eszközöket igényel az óra? Milyen szervezési feladatok vannak?(pl. tanterem átrendezés)
13
Az elkészített tervezetet mentortanár hagyja jóvá. Két részből áll:
Általános rész Az óra menete, a tényleges földrajz órai munka cselekvési menete
14
Általános rész
15
Általános rész
16
Milyen a jó óravázlat? Amiből a készítője eredményesen tud tanítani, így személyenként nagyon különböző is lehet. Idővel változik, egyszerűsödik. Tartalmazhatja az óra menetét, időbeosztását, lényeges tanári kérdéseket, a tananyag vázát, a szükséges eszközöket stb. Óravázlat célja: Az órát előre átgondoljuk Az órán belepillantsunk, fogódzó
17
A tanítási tervezetek javasolt felépítése
Idő Az óra menete Didaktikai mozzanatok Módszerek, munkaformák Eszközök
18
Tanárok előkészítő szokásai
A megkérdezettek 61,3%-a naponta előkészül a másnapi órákra, de Csak 6,1%-uk készít naponta részletes óratervet.
19
Az óra időbeosztása Általánosan elfogadott irányszámok:
15 perc ellenőrzés 25 perc új anyag 5 perc összefoglalás A.-M. Tausch féle időbeosztás: 1-5 perc Érdekes, korosztálynak megfelelő probléma szituáció Az össz. idő 40-80%-a az új anyag feldolgozása a tanár irányításával 5-15 perc absztraháló, rendszerező fázis, összefoglalás, lényeg kiemelés, precíz megfogalmazás 5 perc TRANSZFER (tanultak integrálása az addigi ismeretekbe)
20
Földrajzórák elemzése
21
Az óra megfigyelés típusai
Kötetlen megfigyelés: jellemzője a sokoldalú adatgyűjtés, a megfigyelő nagyfokú szabadsága a megfigyelendő jelenségek kiválasztásában, értelmezésében és a megfigyelés módjában. Struktúrált megfigyelés: jellemzője a rendszeresség és az objektivitásra való törekvés. A megfigyelés irányulhat egy tanárra, tanulókra, a pedagógus és az osztály interakciójára. A tematikus megfigyelés valamilyen didaktikai változó (pl. a tanár kérdései, szemléltetés stb.) megfigyelését jelenti. A pedagógus egész napi munkája is nyomonkövethető.
22
A struktúrált megfigyelés szempontjai
Motiváció Rend és fegyelem, tanulók magatartása Az óra logikai menete felépítése Humor, mint tanítási stratégia A kérdezés technikája, tanári és tanulói kérdések Tanári magyarázat Szemléltetés Tartalmi differenciálás módszerei, a differenciálás módjai a tanulásszervezésben, munkaformák Táblakép Hatékony értékelés Képesség fejlesztés Nevelési feladatok Szakmai követelmények
23
Megfigyelés rögzítése
Teljes és szelektív jegyzőkönyvezés Teljes jegyzőkönyv: a megfigyelők valamennyi verbális és nem verbális megnyilatkozást igyekeznek rögzíteni. Előnye, hogy semleges, különböző szempontból elemezhető. Szelektív jegyzőkönyv: kiemeli a jelenségek egy körét, és ezen körön belüli eseményeket rögzíti
24
Az óraelemzés sémája
25
VÉGE!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.