Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A közoktatási kémia és fizika tananyagok közötti kapcsolatok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A közoktatási kémia és fizika tananyagok közötti kapcsolatok"— Előadás másolata:

1 A közoktatási kémia és fizika tananyagok közötti kapcsolatok
Szalay Luca ELTE Kémiai Intézet

2 Tartalom A kerettantervi óraszámok
Az általános tagozat „B” változatának tananyaga kémiából A reáltagozat emelt óraszámú tananyaga kémiából Kapcsolatok a fizika és a kémia tananyag között Hasznos linkek

3 1. A kerettantervi óraszámok a) alap óraszámok
FIZIKA KÉMIA Évfolyam Heti óraszám 7. 1,5 (1) 8. 1,5 (2) 9. 2 10. 11. 12.

4 1. A kerettantervi óraszámaok b) emelt óraszámok
FIZIKA KÉMIA Évfolyam Heti óraszám 7. 1,5 (1) 8. 1,5 (2) 9. 3 2 10. 11. 12.

5 2. a) Általános tagozat – Alapelvek
NAT kompatibilitás (kevés óra ↔ NAT tartalom sok!) A fogalmak és összefüggések logikus rendszere Cél: kémiai alapműveltség Eszközök: A természettudományos gondolkodás elemei (pl. megfigyelés, rendszerezés, modell- és hipotézisalkotás, kontrollvizsgálat, következtetések közzététele és megvitatása) Sok kísérlet (tanári, tanulói, ill. részben a tanulók által tervezett) Tudománytörténet Módszertani ajánlások (változatosság!) Szabadság a tankönyvírónak

6 2. b) Általános tagozat – A tananyag elrendezése
Moduláris felépítés: 6 évf. gim. = ált. isk. + 4 évf. gim. 7-8. évfolyam azonos a reál tagozatéval (mivel sajnos az óraszám is azonos) 9-10. évfolyam: A szervetlen kémia NEM maradhat ki: Általános – szervetlen – szerves kémia Az atomszerkezetben kevesebb absztrakt fogalom Csökkentett tananyag (cél a hétköznapokban, ill. a felnőtt életben való használhatóság, az informácókeresés- és feldolgozás tanítása)

7 2. c) Általános tagozat: 7-8. évfolyam
Részecskeszemlélet (golyómodell), Periódusos rendszer (Bohr-modell alapján) Oktett-szabály (kémiai kötések: ionos, kovalens, fémes) Anyagmennyiség van, de oldatösszetétel csak %! Kémiai reakciók Sav-bázis (csak a disszociáció elmélete alapján) Redoxi (csak oxigénátmenet alapján) Anyagismeret az előfordulás helye szerint: Élelmiszerek (egészséges életmód) Kémia a természetben (fenntarthatóság) Kémia az iparban (a vegyipar haszna) Kémia a háztartásban (balesetvédelem)

8 2. d) Általános tagozat: Általános kémia
Kvantummechanika csak érintőlegesen, ill. a módszertani ajánlások között Periódusos rendszer (Bohr-modell alapján) Elektronegativitás (kötések fajtái – kötéspolaritás – molekulapolaritás – makroszkopikus tulajdonságok halmazokban, pl. oldhatóság) Anyagi rendszerek (fázisok és komponensek) Kémiai reakciók Sav-bázis (protonátmenet alapján, gyenge sav/bázis) Redoxi (elektronátmenet alapján, oxidációs szám van) Elektrokémia

9 2. e) Általános tagozat: Szervetlen kémia
A periódusos rendszer csoportjai szerint haladva (hidrogén – nemesgázok – nemfémek – fémek) Szerkezet – tulajdonságok összefüggései Szempontok: Atom-, molekula- és halmazszerkezet Fizikai és kémiai tulajdonságok Előfordulás Előállítás Felhasználás Sok érdekesség a módszertani ajánlások között

10 2. f) Általános tagozat: Szerves kémia
Nevezéktan, képletek, izomériák Szerkezet – tulajdonságok összefüggései A legfontosabb képviselőkre koncentrál Felépítés Szénhidrogének és halogénezett származékaik Oxigéntartalmú szerves vegyületek Nitrogéntartalmú szerves vegyületek Az élet molekulái Sok érdekesség a módszertani ajánlások között

11 3. a) Reáltagozat - Alapelvek
7-8. évfolyam: azonos az általános tagozatéval 9-12. évfolyam: nagyobb óraszám → elmélyültebb tudás Összegezés a 12. évfolyamon Alapok az emelt szintű érettségire a szakirányú továbbtanuláshoz Sok kísérlet Sok érdekesség a módszertani ajánlások között

12 3. b) Reál tagozat – A tananyag elrendezése
7-8. évf.: azonos az általános tagozattal 9. évf. : Általános kémia: több absztrakt fogalom (pl. atom- és molekulapálya) nincs elektrokémia 10. évf. : Szerves kémia (bővebb, mint az általános) 11. évf.: Szervetlen kémia (elektrokémiával kezd!) 12. évf.: Összegzés, kitekintés Pályaorientáció (a kémikusok munkája) Felkészülés az érettségire: elvégzendő kísérletek számolási feladatok.

13 4. Kapcsolatok a fizika és a kémia tananyag között
? Kapcsolódási pontok Egymásra épülések Átfedések

14 4. a) A 7-8. évfolyamok témakörei („B” változatok)
FIZIKA KÉMIA 1. Természettudományos vizsgálati módszerek (6 óra) 1. A kémia tárgya, kémiai kísérletek (4 óra) 2. Optika, csillagászat (14 óra) 2. Részecskék, halmazok, változások, keverékek (16 óra) 3. Hőtan (14 óra) 3. A részecskék szerkezete és tulajdonságai, vegyülettípusok (12 óra) 4. Mozgások (16 óra) 4. A kémiai reakciók típusai (14 óra) 5. Energia (9 óra) 5. Élelmiszerek és az egészséges életmód (13 óra) 6. Nyomás (14 óra) 6. Kémia a természetben (12 óra) 7. Elektromosság, mágnesség (12 óra) 7. Kémia az iparban (12 óra) 8. Kémia a háztartásban (14 óra)

15 4. b) A 9-10. évfolyamok témakörei („B”)
FIZIKA KÉMIA 1. Minden mozog, a mozgás relatív – a mozgástan elemei (18 óra) A kémia és az atomok világa (5 óra) 2. Okok és okozatok (Arisztotelésztől Newtonig) ‑ A newtoni mechanika elemei (24 óra) Eddig össz.: 42 óra! 2. Kémiai kötések és kölcsönhatások halmazokban (8 óra) 3. Erőfeszítés és hasznosság Munka – Energia – Teljesítmény (7 óra) 3. Anyagi rendszerek (8 óra) 4. Folyadékok és gázok mechanikája (8 óra) 4. Kémiai reakciók és reakciótípusok (15 óra) 5. Közel- és távolhatás – Elektromos töltés és erőtér (7 óra) 5. Elektrokémia (6 óra) Általános kémia össz.: 42 óra! 6. A mozgó töltések – az egyenáram (14 óra) 6. A hidrogén, a nemesgázok, a halogének és vegyületeik (7 óra)

16 4. b) A 9-10. évfolyamok témakörei („B” folytatás)
FIZIKA KÉMIA 7. Hőhatások és állapotváltozások – hőtani alapjelenségek, gáztörvények (8 óra) 7. Az oxigéncsoport és elemeinek vegyületei (10 óra) 8. Részecskék rendezett és rendezetlen mozgása – A molekuláris hőelmélet elemei (4 óra) 8. A nitrogéncsoport és elemei vegyületei (6 óra) 9. Energia, hő és munka – a hőtan főtételei (15 óra) 9. A széncsoport és elemei szervetlen vegyületei (6 óra) 10. Hőfelvétel hőmérsékletváltozás nélkül – halmazállapot-változások (5 óra) 10. A fémek és vegyületeik (10 óra) 11. Mindennapok hőtana (4 óra) 11. A szénhidrogének és halogénezett származékaik (19 óra) 12. Az oxigéntartalmú szerves vegyületek (20 óra) 13. A nitrogéntartalmú szerves vegyületek (10 óra)

17 4. c) A 11. évfolyam témakörei („B” változat)
FIZIKA KÉMIA 1. Mechanikai rezgések, hullámok (11 óra) - 2. Mágnesség és elektromosság – Elektromágneses indukció, váltóáramú hálózatok (11 óra) 3. Rádió, televízió, mobiltelefon – Elektromágneses rezgések, hullámok (4 óra) 4. Hullám- és sugároptika (11 óra) 5. Az atomok szerkezete (6 óra) 6. Az atommag is részekre bontható – a magfizika elemei (6 óra) 7. Csillagászat és asztrofizika elemei (8 óra)

18 Kapcsolatok a fizika és a kémia tananyag között - konklúzió
Keressük meg a kapcsolódási pontokat! Valósítsuk meg az egymásra épüléseket! Lehetőleg kerüljük a teljes átfedéseket! Érdemes elolvasni a kerettantervek „Kapcsolódási pontok” oszlopaiba írtakat!

19 5. Hasznos linkek


Letölteni ppt "A közoktatási kémia és fizika tananyagok közötti kapcsolatok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések