Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBotond Péter Megváltozta több, mint 6 éve
1
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) EU-közösségi politikák
2
I. Közlekedéspolitika – transzeurópai hálózatok
Római Szerződés: közlekedéspolitika közösségi szintű politikaként való bevezetése. Közlekedés igen speciális terület, melynek főbb jellemzői a következők: Ágazat speciális jellege: Lisszaboni Szerződés: közlekedéspolitika a megosztott hatáskörű politikák közé tartozik.
3
II. A közlekedéspolitika fejlődése I.
Római Szerződés: Tanács feladata a szükséges intézkedések elfogadása a közös közlekedéspolitika területén. Római Szerződés rendelkezései a közlekedéspolitikát illetően: Schaus-memorandum (1961) és évi akcióprogram elvei: Liberalizációs, szervezeti és harmonizációs intézkedések végrehajtása. 1981. Közlekedési miniszterek döntése az ún. prioritást élvező programokról.
4
II. A közlekedéspolitika fejlődése II.
1985. Európai Bíróság ítélete: Tanács elmulasztotta kötelezettségei teljesítését a közlekedéspolitika területén. Egységes belső piac megvalósulásának előfeltétele: Piacok fokozatos megnyitása. Egységes közlekedési piac csak 1998-ra valósult meg (árufuvarozási kabotázs teljes liberalizációja). 1992-ben elfogadott Fehér Könyv „A közös közlekedéspolitika jövőbeni fejlesztéséről”.
5
II. A közlekedéspolitika fejlődése III.
Fontosabb dokumentumok a közös közlekedéspolitikával kapcsolatosan az 1990-es években. Bizottság által elfogadott cselekvési akcióprogram 1995 és között, amely három területre koncentrált: 2001-es Fehér Könyv: közös közlekedéspolitika 2010-ig követendő irányainak kijelölése. 2006. Bizottság időközi értékelése a 2001-ben Fehér Könyvben meghatározott célkitűzések teljesítéséről. További lépések szükségessége az alábbi területeken:
6
II. A közlekedéspolitika fejlődése IV.
2009. június. Bizottság nyilvánosságra hozta a közlekedés jövőjével foglalkozó dokumentumát. Hét tényező felsorolása, amely a közlekedéspolitika jövőjének alakulását befolyásolja. Közlekedéspolitika céljai: Szabályozások a közlekedéspolitika területén, melyek az európai polgárok mindennapi életét érintik.
7
II. A közlekedéspolitika fejlődése V.
Közlekedésbiztonság szerepének felértékelődése. De egyes területeken csak lassú előrehaladás történt: Galileo- rendszer + vasúti és belvízi fuvarozás szerepének növelése. Lisszaboni Szerződés: ötven év alatt elért eredmények + felmerülő nehézségek figyelembe vétele. Lisszaboni Szerződés: közlekedéspolitika megosztott hatáskörű politikaterület közé tartozik.
8
III. A transzeurópai hálózatok I.
Egységes közlekedési piac előfeltétele: megfelelő közlekedési infrastruktúra kialakítása volt. 1962. Első autópályaprogram kidolgozása. 1978. Infrastruktúra fejlesztésével foglalkozó csoport felállítása a Bizottság részéről. 1989. Európai Tanács strasbourgi értekezlete: Maastrichti Szerződés: transzeurópai hálózatokra vonatkozó szabályozás.
10
III. A transzeurópai hálózatok II.
Transzeurópai hálózatok három nagy területe: 1994. december: esseni csúcsértekezlet. 14 kiemelt projektek listájának elfogadása. 1994. II. Páneurópai közlekedési konferencia Krétán. 2001. TEN-projektlista kibővítése. Finanszírozás: tagállami források mellett Európai Beruházási Bank hitelei + Kohéziós Alap és Európai Regionális Fejlesztési Alap.
11
Irodalom - Káldy Zoltánné (szerk.): Integrálódó Európa II. Perfekt Kiadó, Budapest, 2010. - Horváth Zoltán – Ódor Bálint: Az Európai Unió szerződéses reformja. Az Unió Lisszabon után, hvgorac, Budapest 2010. - Homepage of the European Union. Transport, In:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.