Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
ELEKTROMOS HAJTÁSÚ REPÜLŐGÉPEK
Prof. Dr. Makkay Imre id.Rubik Ernő Emléknap Esztergom
2
„ZÖLD ENERGIA” A FEDÉLZETEN
AZ ELEKTROMOS MEGHAJTÁS MÉRLEGE (kényelem, költség, biztonság, környezeti hatások) AZ ELEKTROMOS MEGHAJTÁSÚ REPÜLÉS ÚTTÖRŐI
3
„AKI NAPPAL REPÜL” (AZ ÉJJEL JÓL ALSZIK)
4
Belső égésű motor Elektromos hajtómű
56,6 kg 100 Le (73,5 kW) 11,5 kg 201 Le (150 kW) Rotax 912 S 1,78 Le/ kg % Plettenberg NOVA 150 17,4 Le/kg %
5
A motorok megbízhatósága
7
2011 Green Flight Challenge
The GFC requirements: to fly 200 miles in less than 2 hours and use less than 1 gallon of fuel (or energy equivalent) per passenger.
8
A „2011 GFC” döntősei
14
Energia hatékonyság (mpge) Nem érte el a (mpge) minimumot
„2011 GFC” eredmények Helyezés Csapat Sebesség (mph) Energia hatékonyság (mpge) Energiaforrás 1 Pipistrel - USA 113,6 403,5 Elektromos áram 2 e-Genius 107,3 375,7 Nem érte el a (mpge) minimumot PhoEnix 137,5 94,3 Repülőbenzin
16
PIPISTREL d.o.o. Ajdovščina
20
Eric Raymond Klaus Ohlmann
22
. „Sunseeker II” napenergiát használó motoros vitorlázó
23
Eric Raymond a napelemek alkalmazásáról tart előadást
26
Ő 13 évvel korábban 1990-ben hasonlóan átrepülte a kontinenst.
27
Ő csak nappal repült – az akkori akkumulátorok és napelemek erre adtak lehetőséget.
32
Azóta megépítette a Sunseeker Duo kétszemélyes, napelemekkel repülő gépét.
33
Szintén pilóta feleségével Irenával együtt is repülhetnek.
Látható az arcukon, mennyire unják ezt a dolgot
34
De ha kedvük szottyan akkor Eric visszaül a régi egyszemélyesbe Irena pedig az új járgányt hajszolja… Nagyon szimpatikus emberek. Összebarátkoztunk, meglátogattuk Őket Szlovéniában, voltunk a műhelyükben. Mindkét gép első, egyedi, úttörő a napenergiát felhasználó repülőgépek sorában. Eric Raymond a konstruktőr és kivitelező egy személyben. Maga készítette a teljes sárkány-, hajtómű- és avionika szerkezetet.
35
Épp hogy a Sunseeker Duo elkészült, már a következő csúcsgépen dolgozik – egy nagymagasságú repülésre képes robotrepülőgépen – amely a berepüléshez, hagy speciális feladathoz pilótát is tud a fedélzetén hordozni. Sunstar The SUNSTAR is Solar Flight's design for the HALE mission. (High Altitude Long Endurance)
37
2013 májusa és júliusa között a gép külső beavatkozás nélkül, nyugatról keletre átrepülte az Egyesült Államokat. Az utat San Francisco és New York között tette meg. Technikailag képes lett volna a teljes utat egyhuzamban megtenni, ám a 70 km/órás átlagsebesség mellett erre több napra lett volna szüksége, ami pilótát jelentősen megterhelte volna. Ezért az utat több szakaszra bontva tették meg és a szakaszok között lehetővé tették, hogy az USA nagyvárosaiban az érdeklődők megtekinthessék a gépet.
38
Az elektromotorok forgórésze gyorsan tudja követni a fordulatszám változtatására érkező parancsokat. Ez elengedhetetlen a multirotoros repülőgépek forgó légcsavarjainak vezérlése során. A korai – 60-as években végzett – kísérleti repülések éppen a meghajtás lusta dugattyús hajtóművei miatt hiúsultak meg. Thomas Senkel első repülése egy új alkalmazáshoz hozta közelebb a multikopteres repülő szerkezeteket – az ember vezette gépek kategóriájába emelte.
39
Először a rajzasztalom születtek tervek.
40
Majd megépült és már a tesztrepüléseket végzi az e-volo repülőgép.
41
A hajtómű meghibásodásból eredő baleset veszélye jelentősen lecsökkent azzal, hogy egy (néhány) hajtómű leállása esetén a többi átveszi az emelőszerepet és biztonsággal leszáll a repülőgép.
43
AZ ELEKTROMOS MEGHAJTÁS JÖVŐJE
Tiszta, „zöld energia” – a repülésben is A repülés biztonságának fokozása – technológia és környezeti hatások A légiközlekedés reformja – légi járművek, repülőterek, irányítás
44
REPÜLJ NAPPAL!
45
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.