Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A hetedik esztendő végén…

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A hetedik esztendő végén…"— Előadás másolata:

1 A hetedik esztendő végén…
Múzeumandragógiai csoport Hódmezővásárhelyen; szemelvények egy művészettörténeti önképzőkör életéből

2 Az összeállítás bemutatásra került:
a Nemzeti Múzeumban rendezett II. Országos Múzeumandragógiai Konferencián 2011. október 17. A Kaposvári Egyetem Pedagógia Kara „MÚZEUM és PEDAGÓGIA < MÚZEUMPEDAGÓGIA” című konferenciáján 2011. november 18.

3 (Múzeumandragógiai programok a gyakorlatban)
Szinopszis a II. Országos Múzeumandragógiai Konferencia II. szekciójához (Múzeumandragógiai programok a gyakorlatban) Kiselőadásomban, s a hozzá kapcsolódó ppt bemutatóban hetedik esztendeje működő hódmezővásárhelyi múzeumandragógiai csoportom, a közép-, idős- és szépkorú tagokat számláló Művészettörténeti Önképzőkör tevékenységének legújabb eseményeiről, tapasztalatairól, e közös munka gyakorlatáról szeretnék beszámolni, ahogy tettem eddig is évről évre, a mostanihoz hasonló országos találkozókon. Új fordulat, mozgás csoportunk életében a komplex itáliai-, azon belöl a velencei reneszánsz téma lezárása egy a tagok részéről rendkívüli módon előkészített, komoly szakmai úttal Velencébe. Új esemény továbbá, hogy honlapunkon hetente változó-fejlődő modulok s egy szakmai blog jelentek meg: nem kicsiny erőfeszítés az efféle napi részvétel megszoktatása e korosztállyal. Végül nyári extránkról (július-augusztusi programjainkat nevezzük így, mivel sosem tartunk vakációt, lévén hogy találkozásainkat aktív pihenésként fogjuk fel, de a nyarakat mindig mással töltjük, különlegessel), a Mátyás-kori magyar reneszánszban történő, specialitásokkal teli elmélyedésről szeretnék Önöknek referálni. Mindezt elméleti következtetésekkel, befogadáslélektani reflexiókkal fűszerezve. S szó esik a másik, REÖK Palota-beli kortársművészeti önképzőkörömmel történő fúzió állomásairól is.

4 A hódmezővásárhelyi Bessenyei Ferenc
Művelődési Központ Művészettörténeti Önképzőkörének bemutatása 2005. februárjában, indulásunkkor a jelentkezők köre vegyes volt: a gimnazista diákoktól a Szegedre járó főiskolásokig, fiatal értelmiségiekig s az idősebb korosztályig, nyugdíjasokig egyaránt képviseltették magukat. Később az arány változott: a fiatalok, sok más elfoglaltságuk, felvételire készülésük stb. miatt elmaradtak, s csakhamar kialakult a mindmáig tartó s így állandósultnak mondható állapot. Maradtak a középkorú vagy kissé idősebb felnőttek: elő-nyugdíjasok, rokkantnyugdíjasok, nyugdíjasok néhány „vérfrissítő”, kitartó fiatallal, akiknek a száma aztán, érdekes mód ismét szaporodni kezdett: többen a korábban elmaradtak közül visszatértek. A törzstagság azonban a (kis)nyugdíjasokból kerül ki. Sok köztük az egyedülálló, vagy olyan, akinek felnőtt gyerekei már elegendő időt engednek a kirándulásra, önképzésre. Így hát nekem (életemben nem először, mivel középiskolai tanár koromban s most, az egyetemen is foglalkozom levelező oktatással) az andragógia feladata jutott: nagy kedvvel csinálom, amilyen kedvvel és invencióval járnak a csoport tagjai is a foglalkozásokra.

5 Mivel városunk életének immár színfoltjává váltunk, számolnak velünk Vásárhely művészetpártoló életének palettáján, és nyilvános bemutató foglalkozásunk is megvalósul évről évre – mindig van új tagunk, s a kör holdudvara is szélesedik: más szakkörök, baráti- és olvasókörök tagjai kapcsolódnak hozzánk az „extrákon”, mikor kimozdulunk pénteki kultúrházi helyszínünkről, hogy templomokat, műemlékeket, kiállításokat, szélmalmokat, műtermeket stb. látogassunk. Rendkívül érdekes feladat ezzel a korosztállyal együtt dolgozni. Az előképzettség hiányát a lelkesedés, finom intelligencia, igaz érdeklődés és szerénység pótolja. Megható látni, hogy az idősebbek hogy nyílnak meg, hogy bátorodnak fel, s vállalnak mind többen kiselőadást (hiszen itt nem tanári előadásokról, hanem önképzőkörről van szó). A fegyelem, egyetértés és nyugalom uralja foglalkozásainkat, és a maximális szakmai légkör. A csoport tagjai nyitottak az újra, s ha lettek volna előítéleteik a művészet bizonyos kortárs áramlataival kapcsolatosan, készek e gátló tényezőket levetkezni. Kíváncsiak, derűsek és elégedettek, mindennek tudnak örülni stb., azaz valóságos jutalom mindez a velük foglalkozó tanárnak. Németh Lászlóval (és helybéli jeles magyartanárommal, Láng Istvánnal) szólva: egy tanár feladata nem szükségszerűen az ismeretek tömegének átadása, ellenben a „megkínálás”: felmutatni, érzékeltetni a jónak mindazt a sokaságát, ami a tudás megszerzése révén várhat az emberre. Bármely életkorban.

6 MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÖNKÉPZŐKÖR
HÓDMEZŐVÁSÁRHELY

7

8

9 Fotó a Csoportról a gyulai Kohán György Múzeum nagy Bivaly-képe előtt
Tagtársaink írásaiból, festményeiből, fotóiból Közösen szerzett „csoport-novellánk”

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20 Évenkénti nyílt foglalkozásaink meghívói

21

22

23

24

25

26 A továbbiakban 2011 tavaszi velencei tanulmányutunkból,
illetve legizgalmasabb művészettörténeti témáinkból mutatunk be néhányat, a Kör irányultságát, érdeklődését és munkamódszerünket érzékeltetendő.

27

28

29

30 Legizgalmasabb műelemzési kísérleteinkből…

31

32

33 Vásárhely városi műemlék-feltáró sétáinkhoz fűzött találós-vetítéseink egy darabja

34

35 A részletek bűvöletében…

36

37

38 Egy festő, akit a Csoport együtt fedezett fel, szeretett meg, mindenekelőtt kifejezhetetlen „zöldjei” miatt: Nyilasy Sándor

39

40 Egy speciális feladat az Önképzőkör számára: készülő Szokolay Sándor-kismonográfiájához kér tanácsot a Kör vezetője, a Zilahy György-párhuzamállítással

41

42 Feladatlapok a hódmezővásárhelyi Alföldi Galéria tárlatbejárásához, illeszkedve az Agora-program Minden Nap Kultúra! mozgalmához

43

44

45

46

47

48

49

50

51 Hímzőasszonyaink munkáiból

52

53 Bekapcsolódunk a Madách Társaság munkájába; Az ember tragédiája a Szegedi Szabadtérin – előkészületek, utómunkálatok a darab megtekintéséhez

54

55

56 A Mátyás-kori magyar reneszánsz építészete: egy múltfeltáró budai tanulmányi kirándulás előkészítése

57

58

59 Archívum és válogatás azokból a legfontosabb műalkotásokból, melyeknek „extráinkon” eddig a legtöbb időt szenteltük, problémafelvető műértelmezéseink által

60 A hasonlóságokat, párhuzamokat, hatásokat vallattuk

61

62 A „Három Mária” Grünewald Isenheimi oltárán, és egy Holbein Halott Krisztusát idéző predella

63

64 Anamorfotikus tükrözéssel festett koponya tűnik fel a két francia követ lábánál…

65

66 „Óriásképek a félhomályban”: mise en abyme az előtér történését a háttér képei magyarázzák

67

68 Ékszerek, hatalmi jelvények egy korán elhalt, különös sorsú személy portréja hátterében

69

70 Variációk az Utolsó vacsorára

71

72

73

74 Két mélyrealista portré a reneszánsz és a barokk korából két asszony képmása; összevetések

75

76

77 Egy felejthetetlen performansz az identitásról, toleranciáról, veszélyeztetett tisztességről: Milica Tomić

78

79

80 El Kazovszkij installációiból

81

82

83 Két templombelső performansz, „jóváteendő”, amit a szárnyasoltárok közt láttunk volt a Galériában…

84

85

86 Kalandozásaink más médiumok felé: egy irodalomelméleti fogalom lehetséges „eredetének” tettenérése egy krónika illusztrációján: metalepszis („alászálló határátlépés”, transzgresszió, kilépés a keretből)

87

88


Letölteni ppt "A hetedik esztendő végén…"

Hasonló előadás


Google Hirdetések