Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A városi utak: átkelési szakasz, elkerülő út
Városi közlekedés, forgalomtechnika 7. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens
2
Az előadás tartalma A városi utak funkciói
Városi utak forgalmi méretezése Átkelési és elkerülő szakaszok viszonya Elkerülő utak forgalmi tervezése Átkelési szakaszok kialakítása 2/40
3
Városi utak - funkciók A városi út komplex megközelítést igényel.
A közlekedési funkció mellett más városi funkciók is megjelennek (pl. tartózkodás). Az út tervezése a szabályozási szélességben, „faltól-falig” illetve a kerítések között történik. Az út kezelője szerint lehet állami út vagy önkormányzati út. Az országos közutak (állami kezelésben) átkelési szakaszain fontos az egyeztetés az érintett önkormányzattal. 3/40
4
Városi utak - funkciók Az utakat oly módon célszerű kialakítani, hogy az úthasználó azonnal a szükséges és korrekt információ birtokába juthasson, mely megmutatja számára, hogyan viselkedjen megfelelően (önmagát magyarázó út). A tervezés magas szintű szabványosítása és a kellő vezetési tapasztalat a közúti forgalom biztonságának két alapvető tényezője. Forrás: Lene Herrstedt: Road User Ability and Behaviour – The Basis for a Safe and Road User Friendly Road Design. 4th International Symposium on Highway Geometric Design, 2010. 4/40
5
Városi utak - funkciók A közúti forgalom illesztése a belterületi funkcióhoz: település-kapuk és -bejáratok szerepe - belterületi szakaszok kezdeténél a lakott területre, a megváltozott körülményekre figyelmeztető eszköz, célja a forgalom lassítása, gyalogos átkelések középszigetekkel, közút menti növényzet telepítés, közterület rendezés, forgalomtechnikai figyelemfelhívó eszközök (fényvisszaverő prizmák, sárga villogó jelzés stb.). 5/40
6
Városi utak – forgalmi méretezés
A forgalmi méretezés célja annak biztosítása, hogy az adott mértékadó forgalomhoz (MOF) olyan útkeresztmetszetet válasszunk, amelynek a megengedett forgalomnagysága Feng≥MOF. A megengedett forgalomnagyságot a Közutak Tervezési Szabályzata (KTSZ) határozza meg. Városi utak esetén a funkció szerint 4 csoportot állapított meg a KTSZ, melyek megengedett forgalomnagysága eltérő. 6/40
7
Városi utak – forgalmi méretezés
Belterületi utak kapacitása (KTSZ) Forrás: MAÚT 1) az egy forgalmi sávra jutó mértékadó forgalmak összege 7/40
8
Városi utak – forgalmi méretezés
Az irányonként több sávos utak esetén a megengedett forgalomnagyságok mindig egy sávra, míg a kétsávos utak esetén a két sáv összegére vonatkoznak. Csökkentő tényezők: csomópontok távolsága, leállósáv, buszsáv, várakozás, ingatlan kiszolgálás, közforgalmú közlekedés pályája és megállói, gyalogos keresztezések, biztonsági sáv (kiemelt szegély mellett) hiánya. 8/40
9
Átkelési és elkerülő szakaszok - példák
Előbb elkerülő út, azután autópálya 9/40
10
Átkelési és elkerülő szakaszok - példák
Előbb autópálya, azután elkerülő út 10/40
11
Átkelési és elkerülő szakaszok - példák
Több átkelési szakasz együttes kiváltása 11/40
12
Átkelési és elkerülő szakaszok - példák
Elkerülő út és autópálya részben azonos nyomvonalon 12/40
13
Átkelési és elkerülő szakaszok - példák
Gyorsforgalmi jellegű elkerülő út 13/40
14
Átkelési és elkerülő szakaszok - példák
Kaposvár városközpont – a régi átkelési szakaszból gyalogos utca A 61. sz. főút kiváltása két ütemben történt: először a városon belül épült ki 4 sávos új átkelési szakasz, majd a városon kívül megépült a gyorsforgalmi jellegű elkerülő út, a régi városközponti átkelési szakaszból gyalogos utca, az első ütemű szakaszból városi főút lett. Forrás: Google Earth 14/40
15
Átkelési és elkerülő szakaszok - példák
Városközpontot elkerülő út, korábbi főúti átkelési szakasz 15/40
16
Átkelési és elkerülő szakaszok - példák
Kaposvár városközpont – a régi átkelési szakaszból gyalogos utca 16/40
17
Átkelési és elkerülő szakaszok - példák
Kaposvár városközpont – a régi átkelési szakaszból gyalogos utca Forrás: Google Earth 17/40
18
Átkelési és elkerülő szakaszok - forgalom
Az elkerülő szakasz a település nagyságától, jellegétől függően a korábbi átkelési szakasz forgalmának %-át képes átvenni. Nagyobb városok belső és cél-eredő forgalma nagyobb terhelést hagy az átkelési szakaszon. Minél kisebb a település, annál kisebb az átkelési szakaszon maradó forgalom aránya. Magasabb hálózati funkciójú főút elkerülő szakasza nagyobb arányban tehermentesíti a belterületi átkelési szakaszt. 18/40
19
Átkelési és elkerülő szakaszok - forgalom
Berkesz korábbi 4. főúti átkelési szakasz forgalomváltozása 19/40 Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt. Országos közúti Adatbank
20
Elkerülő út – forgalmi tervezés
Kis települések elkerülő útjai esetén egyszerűsített eljárás alkalmazható, amelynél a forgalom előrebecslése az „előrevetítő módszerrel” történik. A módszer azokban az esetekben alkalmazható, amikor a vizsgálandó fejlesztés az érintett települések saját belső forgalmában nem okoz változást. Ez általában nagy átmenő forgalmat bonyolító településeknél fordul elő, ahol a település belső forgalma nem jelentős (nem haladja meg az átkelési szakasz forgalmának 35%-át.). 20/40
21
Elkerülő út – forgalmi tervezés
Az érintett területek figyelembe vételével létre kell hozni a körzetbeosztást. Ez jellemzően néhány (8-10 db) forgalmi körzetet jelent, melyek a település jelenlegi területét (1-4), valamint a tervezett nyomvonal területét (5-7) is lefedik. Utóbbi terület bevonására főként abban az esetben van szükség, ha a tervezett nyomvonal mentén jelentős forgalomvonzó, vagy keltő létesítmények megjelenésére kell számítani. (Ebben az esetben már figyelemmel kell lenni arra, hogy az így keletkező forgalom mely területeket érinti.) 21/40
22
Elkerülő út – forgalmi tervezés
22/40
23
Elkerülő út – forgalmi tervezés
A körzetbeosztásban a jelenlegi és a tervezett elkerülő útvonal csatlakozási pontján kívül eső kordonpontok jelenítik meg az átmenő útvonalak forgalmát (11-14 pontok). El kell készíteni a közúthálózat modelljét, amely általában 50-nél kevesebb szakaszból felépíthető. A szakaszok utazási sebességét és az eljutási időket egyszerű kézi mérésekkel vehetjük fel. 23/40
24
Elkerülő út – forgalmi tervezés
A körzetbeosztásnak megfelelő forgalomáramlási mátrix kialakításához honnan – hová felvételt kell végezni. Ez történhet rendszámos vagy megállításos felvétel keretében, 12 órás időtartamban. A felvételi helyeken ennek megfelelően keresztmetszeti forgalomszámlálást kell végezni, melyek alapján a minta-adatok felszorozhatók a keresztmetszeti forgalomra. 24/40
25
Elkerülő út – forgalmi tervezés
A 12 órás mátrixot felszorzással kell napi mátrixszá alakítani. A felszorzáshoz a keresztmetszeti számlálások forgalom-lefolyási adatai, vagy a térségben végzett más forgalomszámlálási adatok használhatók. A jelenlegi forgalmi terheléseket alkalmas ráterhelési eljárás segítségével, a forgalom-áramlási mátrixot a hálózati modellre terhelve kell előállítani. Alkalmazhatók a szokványos programcsomagok, szükség esetén kézi ráterhelés is. 25/40
26
Elkerülő út – forgalmi tervezés
A jövőbeni forgalmakat növekedési tényezős módszerrel határozzuk meg, ahol a növekedési tényezőt kordonponti forgalmak esetében a „Közutak távlati forgalmának meghatározása előrevetítő módszerrel” útügyi műszaki előírásban foglaltak szerinti szorzótényezővel megegyezően, az egyéb (belső) forgalom esetében az országos növekedési tényezővel egyezően kell felvenni. 26/40
27
Elkerülő út – forgalmi tervezés
A térségben várható jelentős forgalomvonzó, vagy keltő létesítmények hatásainak figyelembe vételére szükség esetén külön utazásvégződési modell alakítható ki, amely a tervezett lakó, kereskedelmi vagy raktárterület jellemzői és fajlagos értékek alapján határozza meg a kiinduló vagy érkező forgalmi többlet mértékét. A jövőbeni forgalmak áramlási mátrixát a jelenlegi állapotnál alkalmazott módszerrel kell a hálózatra terhelni. 27/40
28
Elkerülő út – forgalmi tervezés
Forgalmi mátrix 1 - 4 5 - 7 össz. belső belső bővített cél-eredő keltés cél-eredő bővített átmenő vonzás összes forgalom 28/40
29
Átkelési szakaszok - kialakítás
Az átkelési szakaszok részleteinek kialakítása: alárendelt elválási csomópont elkerülő út esetén, a funkció változását hangsúlyozó településkapu, a meglévő forgalmi sávok számának csökkentése, a maradó forgalmi sávok szélességének mérséklése, forgalomcsillapítási eszközök alkalmazása, a település központját átszelő nyomvonal helyett a településközpont peremén vezetett nyomvonal, körforgalmú vagy jelzőlámpás csomópontok telepítése, parkolási lehetőségek biztosítása, a gyalogos és kerékpáros forgalom igényeinek figyelembe vétele. 29/40
30
Átkelési szakaszok - elválás
Elkerülő út építésekor a megmaradó régi átkelési szakasz (mely lehet továbbra is országos közút vagy önkormányzati kezelésű úttá válhat) csatlakozási csomópontját úgy kell kialakítani, hogy az átmenő forgalmat ne a település felé vezesse. A településbe irányuló célforgalom számára megfelelő tájékoztató táblarendszer szükséges, nagyobb település esetén a településrészek megjelölésével. 30/40
31
Átkelési szakaszok - településkapu
A településkapu jelzi a járművezetők számára a forgalmi körülmények megváltozását. A településkapuk egyik leggyakoribb eleme a sávelhúzás szűkített (pl. 3,25 m) szélességgel. Fontos egyrészt a biztonságos járhatóság, másrészt a sebesség tényleges csökkenésének biztosítása. Települések szélén lévő csomópont célszerű kialakítása a körforgalom, mely egyben településkapuként is megjelenik. 31/40
32
Átkelési szakaszok - visszaépítés
A korábban nagy forgalmú átkelési szakaszon a forgalmi sávok számának csökkentése (pl. 4 sávról 2 sávra) a visszaépítés (rückbau). Az út keresztmetszeti kialakítása alkalmazkodik a tényleges forgalomnagysághoz. Lehetővé válik a növényzet telepítése, a parkolás, a kerékpáros forgalom elválasztása. Hazánkban (még) nem igazán nyert teret. Forrás: Jeff kenworthy: Techniques for Urban Sustainability 32/40
33
Átkelési szakaszok - példák
Koppenhága - visszaépítés középen zöld sávval Hazai településkapu Forrás: Google Earth 33/40
34
Átkelési szakaszok - sebességmérséklés
A sebesség mérséklését el lehet érni a forgalmi sáv szélességének csökkentésével is. A sávszélesség csökkentésének lehetőségei: középsziget kialakítása csomópontban, középsziget kijelölt gyalogos átkelőhelyen, kerékpársáv felfestése, szegély menti parkolás megengedése. Alkalmas megoldás a forgalmi sávok elhúzása a szegély menti parkolás kétoldali változtatásával. 34/40
35
Átkelési szakaszok - sebességmérséklés
Nyergesújfalu – középszigetek rendszerben 35/40
36
Átkelési szakaszok - nyomvonal
A településközpont peremén vezetett nyomvonal megfelelő feltárást és megközelítést biztosít, lehetővé teszi a központban gyalogos övezet kialakítását és a kerékpáros forgalom átvezetését, megoldja a közforgalmú közlekedési ellátottságot, felfűzhető rá pl. a helyközi autóbusz állomás, csatlakozást ad a településközponti parkolókhoz, mindehhez alkalmas forgalomtechnikai kialakítás szükséges (négy forgalmi sáv, körforgalmú vagy összehangolt jelzőlámpás csomópontok stb.). 36/40
37
Átkelési szakaszok - nyomvonal
Szolnok átkelési szakasz a központ peremén 37/40
38
Átkelési szakaszok - csomópontok
Az átkelési szakaszon a forgalom folyamatos haladásának biztosítása nem elsődleges cél. A kanyarodás megengedése minden irányban indokolt a jobb megközelítés érdekében. A körforgalmak jól segítik a funkció változás érzékelését a városközpont peremén is. Összehangolt jelzőlámpás irányítás esetén is lehetséges egy meghatározott megállítási pont. Fontos a megfelelő számú gyalogos átvezetés. 38/40
39
Összefoglalás A közlekedő ember és az út viszonya függ az adott út elhelyezkedésétől, kialakításától. A közúti forgalmat illeszteni kell a belterületi funkcióhoz. A településkapu jelzi a járművezetők számára a forgalmi körülmények megváltozását. Az út keresztmetszeti kialakítása alkalmazkodik a tényleges forgalomnagysághoz. Az átkelési szakaszon a forgalom folyamatos haladásának biztosítása nem elsődleges cél. 39/40
40
e-mail: gulyasandras@hotmail.com
Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András adjunktus 40/40
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.