Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egy nyelvkönyv a sikeresebb idegennyelv-használatért

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egy nyelvkönyv a sikeresebb idegennyelv-használatért"— Előadás másolata:

1 Egy nyelvkönyv a sikeresebb idegennyelv-használatért
Kárpáti László Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

2 A kihívás Globális világ, idegen nyelvtudás felértékelődése
Angol: egyetemesen tanított nyelv Egyetemes kihívás? Beszélt nyelv használata Gyakori megakadások, bizonytalanságok (diszfluencia) Kommunikáció teljes hiánya Kellő nyelvtudás hiánya? Min. 8 év nyelvtanulás! Motiváció hiánya? Jobb esélyek a munka világában, szórakozás! Személyiség? Extravertált személyiségek! ?

3 Egy lehetséges megoldás: a KS
Kommunikációs stratégiák (KS) Részben tudatos módszerek, eljárások (Tarone, 1980; Faech és Kasper, 1983; Kasper, 1983) Megelőzi a szóbeli elakadást Segít ha megakadtunk Tanítható, illetve tanulható! (Dörnyei, 1995; Dörnyei, Thurrell, 1991; Eszenyi, 2001; Maleki, 2007, 2010)

4 Példák kommunikációs stratégiákra
Körülírás (Postás: aki a postát kihordja; money: something you can use to buy things with) Hasonló jelentésű szóhasználat (nagy – óriási, hatalmas, gigászi; average – mediocre, general, standard, normal) Ellentétes jelentésű szóhasználat (kedves – durva, nyers, erőszakos, tolakodó, udvariatlan; big – small, tiny, puny, meagre) Mutogatás, mímelés Szókölcsönzés (A helynek van egyfajta feelingje.; Let’s make a Gedankenexperiment regarding the subject. The book is full of humor noir like elements.)

5 Cél: az 1., illetve az 1b elhagyása!

6 Miért tanítsuk a KS-eket?
Taníthatók, tudatosíthatók! Növekszik az idegennyelvi fluencia (beszéd folyékonyság) Hatékonyabb helyzetmegoldás: Növekvő önbecsülés Csökkenő belső feszültség Fejlettebb tanulói autonómia Fokozódó nyelvhasználat, a nyelv és kultúra felé fordulás DE! nem váltja ki a rendszeres nyelvtanulást!

7 A nyelvkönyvről Angol nyelvhasználat fejlesztése DE! általánosítható
Középiskolai és felsőoktatásbeli célközönség Nyelvtanárok is használhatják Miért ez a korosztály? Nagyobb (passzív) szókincs Erősebb külső kényszer (nyelvvizsga, munka, továbbtanulás, hétköznap) Nyomatott anyagok nagy hagyománya Digitális tananyag még nem futott be

8 A tankönyv szerkezete Lépésről-lépésre végig vezetni a stratégiákon
Elméleti rész – gyakorlati rész Nagyobb hangsúly: körülírás – szinonima - antoníma Konkrétabbtól az elvontabbig (money, to walk, long, knowledge, to appreciate, irressitable)

9 Néhány lehetséges feladattípus
„1 perces beszéd” – nyelvvizsgaszituációk, hétköznapi és kedvenc témák Képleírások stratégiák használatával Hasonló/Ellentétes jelentésű szavak – „kakukktojás”; „szóvadászat” Összefoglaló készítés olvasmány alapján, kiemelt szavak cseréje

10 Összegzés Új módszer a nyelvtanításban
Megváltozott beszédtechnikák használata Tanítható eljárások Nem nyelvspecifikus! Új tankönyv Digitális tananyagok (?)

11 Hivatkozott források Dörnyei, Z. (1995): On the Teachability of Communication Strategies. TESOL Quarterly 29/ Dörnyei, Z. & S. Thurrell. (1991): Strategic competence and how to teach it. ELT Journal 45(1), Eszenyi Réka. (2001): Kommunikációs stratégiák a nyelvórán. Modern nyelvoktatás. VII. évfolyam, 4. szám, Faerch, C. & G. Kasper. (1983): Plans and strategies in foreign language communication. In C. Faerch & G. Kasper (Eds.), Strategies in Interlanguage Communication. London: Longman, Maleki, A. (2007): Teachability of communication strategies: An Iranian experience. System 35 (4), Maleki, A. (2010): Techniques to Teach Communication Strategies. Journal of Language Teaching and Research 1/ Tarone, E. (1980): Communication strategies, foreigner talk, and repair in interlanguage. Language Learning 30 (2),

12 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Egy nyelvkönyv a sikeresebb idegennyelv-használatért"

Hasonló előadás


Google Hirdetések