Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJózsef Deák Megváltozta több, mint 6 éve
1
Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei
Városi közlekedés, forgalomtechnika 8. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens
2
Az előadás tartalma A forgalomcsillapítás célja
A forgalomcsillapítás eszközei Példák megvalósult forgalomcsillapításra Lakó-pihenő övezet, közös használat Városközpontok forgalmának mérséklése A sebesség szabályozás eszközei 2/21
3
Forgalomcsillapítás - célok
A forgalomcsillapítás célja a közúti közlekedés emberekre káros hatásainak mérséklése, ezen belül: a szabályos közlekedés kikényszerítése, figyelemfelhívás a körültekintő, óvatos járművezetésre, a közúti forgalom sebességének csökkentése, az adott útszakasz forgalomnagyságának mérséklése. A forgalomcsillapítási beavatkozásnak az emberi viselkedést kell befolyásolnia. Fontos a társadalmi részvétel, az elfogadtatás. 3/21
4
Forgalomcsillapítás - célok
A település átkelési szakaszán forgalomcsillapítás megvalósítása javasolható, ha az átlagos napi forgalom 8000 E/n alatti és a tehergépkocsik aránya 20%-nál kisebb. A beépítés és terület-felhasználás alapján eltérő kezelésmódú rész-szakaszokat kell meghatározni: külsőségi jelleg, átmeneti jelleg ritka beépítéssel, egyféle funkcióval, településközpont sűrű beépítéssel, komplex funkciókkal. 4/21
5
Forgalomcsillapítás - eszközök
A forgalomcsillapítás lehet pontszerű, vonalas és területi (gyalogos-kerékpáros, lakó-pihenő, korlátozott sebességű övezetek). A forgalomcsillapított szakaszokon a növényzet alkalmazása fontos, mert vonzóvá teszi a környezetet, vezeti és befolyásolja a forgalmat. Forgalomcsillapítás térbeli, időbeli, pénzügyi és jogi eszközökkel (illetve ezek kombinációjával) lehetséges. 5/21
6
Forgalomcsillapítás - eszközök
A területi forgalomcsillapítás eszköztára: a burkolatfelület anyagának változtatása, keresztmetszet szűkítés, járda szélesítés, pályaszint emelése (kedvező megoldás), sebességcsökkentő küszöb („fekvő rendőr”), csomóponti ágak tengelyének eltolása, mini körforgalom alkalmazása, forgalmi kapcsolatok megszüntetése, folyópálya sávelhúzás. 6/21
7
Forgalomcsillapítás - eszközök
Pályaelhúzás a sebesség csökkentésére: a fák kiemelik az íves szakaszt, a közvetlen parkolás mérsékli a sebességet. Forrás: MAÚT 7/21
8
Forgalomcsillapítás - példák
Sávszélesség szűkítése csomópont előtt Sávszélesség szűkítése csomópont után Budapest Lövőház u. 8/21
9
Forgalomcsillapítás – lakó-pihenő övezet
Lakó-pihenő övezetek létesítési feltételei: a gépjárműforgalom célforgalmi jellegű, a belső úthálózat jól elkülönül a környezet úthálózatától, nincs forgalomvonzó létesítmény, nem halad át forgalmi út vagy gyűjtőút, közforgalmú közlekedés. Megengedett sebesség 20 km/h. 9/21
10
Forgalomcsillapítás – lakó-pihenő övezet
Holland példa lakó-pihenő övezetre (woonerf). Már a hetvenes években alkalmazták a közös használatú útfelületet. A burkolat anyaga és színe eltér a forgalmi utaktól. A növényzet is megjelenik az útfelületen. Forrás: Google Earth 10/21
11
Forgalomcsillapítás – közös használat
A megosztott útfelület a belvárosi bevásárló utcákban és a kisvárosi főutcákon Európa-szerte alkalmazott tervezési filozófia. A megközelítés nem egészen új, egy ideje hivatalosan is szerepel a német és a holland tervezési előírásokban. A megosztott útfelület nem a gépjárművek közlekedésének korlátozó intézkedésein alapul, hanem a közterület használói közötti viszony önkéntes megváltoztatását szeretné elérni. 11/21
12
Forgalomcsillapítás – közös használat
A megosztott útfelület koncepció jellemzője a jelzőlámpák, jelzőtáblák és burkolati jelek mennyiségének lehető legnagyobb mértékű csökkentése. A megosztott útfelület szándékosan némi bizonytalanságot hoz létre, ami feltételezhetően növeli a tényleges biztonságot. Az alkalmazási lehetőségeknek azonban feltételei és korlátai vannak. 12/21
13
Forgalomcsillapítás – közös használat
Holland példa közös használatú azonos szintű megosztott útfelületre nem lakó-pihenő övezetben. Forrás: Prof. Gerlach, Jürgen - Drs. Methorst, Bob: Érvek és ellenérvek a megosztott útfelületekkel kapcsolatban. Egy népszerű tervezési filozófia objektív értékeléséről. Közlekedésépítési Szemle 13/21
14
Forgalomcsillapítás – városközpontok
Egyes nagyvárosok központjában a forgalom csökkentésére behajtási díjat alkalmaznak. Általában térben jól lehatárolt terület határán időben differenciált (csúcsidőszakban nagyobb) díjat szednek automatizált módon. Fontos a lakossági elfogadtatás és lényeges a megfelelő ellenőrzés. Forrás: Reducing Congestion and Funding Transportation Using Road Pricing. US Federal Highway Administration 14/21
15
Forgalomcsillapítás – városközpontok
Stockholm – csúcsidőszaki torlódási díj Cél: a torlódások mérséklése (elsődleges), a közforgalmú közlekedés arányának növelése és a káros anyag kibocsájtás csökkentése (másodlagos). Alkalmazás: városon belüli kordonos díjszedés. Díjszerkezet: napszaktól függő díjazás. A bevételek felhasználása: Stockholm város közúti és közforgalmú közlekedési fejlesztéseihez. Technológia: automatizált rendszámleolvasás és azonosítás. A bevezetés ütemezése: 2006 január-július próbaüzem, szeptemberben népszavazás, 2007 augusztustól üzemel. 15/21
16
Forgalomcsillapítás – városközpontok
Stockholm – csúcsidőszaki torlódási díj Irányító hatóság: Swedish Transport Administration Kapcsolódó fejlesztések: jelentős mértékű közforgalmú közlekedési fejlesztés a járművek, a létesítmények és az üzemeltetés területén. Lakossági elfogadtatás: 7 hónapos próbaüzem a végleges bevezetés előtt. Eredmények: 20 % forgalomcsökkenés a központban, % káros anyag kibocsájtás mérséklődés, % levegőminőség javulás. 16/21
17
Forgalomcsillapítás – városközpontok
17/21
18
Sebesség szabályozás - emelés
Lakott területen belül: differenciált sebességszabályozás 70 km/ó: Települések bevezető szakaszain, ha a szabályozási szélesség kellően nagy ahhoz, hogy a közút térsége jól belátható legyen, a beépítés jellege folytán (ipari, kereskedelmi, szolgáltató) a gyalogosok mozgása belső területeken történik, vagy a beépítési oldalon (oldalakon) van járda, nem jellemző a keresztező gyalogosmozgás, nincs jelentős forgalmú keresztező út. 60 km/ó: Települések átkelési szakaszain, ha a fenti feltételek fennállnak, van keresztirányú gyalogos- ill. járműmozgás, de az külön szintben megoldott, vagy jelzőlámpával szabályozott. Az emelt sebesség lehetősége hosszabb szakaszon (legalább méteren) fennáll. 18/21
19
Sebesség szabályozás - csökkentés
Korlátozott sebességű övezet létesítésének célja: az övezetben lakók életminőségének javítása, a közúti forgalom biztonságának növelése, a gépjárműforgalom okozta környezeti károk csökkentése, rendezett városépítési fejlődés biztosítása. Fontos a közösségi részvétel és az ellenőrzés. Forrás: Dr. Debreczeni Gábor: Közúti forgalomszervezés – fenntartható városi közlekedés 19/21
20
Összefoglalás A forgalomcsillapítás célja a közúti közlekedés emberekre káros hatásainak mérséklése. Lehet pontszerű, vonalas és területi. Fontos a társadalmi részvétel, az elfogadtatás. A megosztott útfelület jellemzője a szabályozás hiánya, de alkalmazásának korlátai vannak. Nagyvárosok központjában a forgalom csökkentésére behajtási díj alkalmazható. Lakott területen belül differenciált sebesség-szabályozás, valamint korlátozott sebességű övezet létesíthető. 20/21
21
e-mail: gulyasandras@hotmail.com
Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András 21/21
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.