Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Stratégiai menedzsment

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Stratégiai menedzsment"— Előadás másolata:

1 Stratégiai menedzsment
A stratégiai döntés és a célmeghatározás Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

2 Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME
A döntés A döntés választás eltérő lehetőségek, reális cselekvési változtok között. Homlokterében mindig valamilyen megoldásra váró probléma áll. A döntés cselekvésre irányul. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

3 A stratégiai döntés összetevői
1. Megfelelőség (Annak vizsgálata, vajon az adott stratégiai alternatíva megoldást kínál-e az elemzés során felvetődött problémákra?) 2. Megvalósíthatóság (Annak vizsgálata, vajon az adott stratégia megvalósításához rendelkezésre állnak-e a szükséges feltételek?) 3. Elfogadhatóság (Annak vizsgálata, vajon a meghatározó érdekcsoportok számára elfogadható-e az adott stratégia?) Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

4 A szelekciós mátrix döntési módszere
Gyorsan növekvő piac Stagnáló, lassan növekvő piac Erős vállalati versenyhelyzet Piacfejlesztés Piaci behatolás Termékfejlesztés Előre-hátra integráció Koncentrikus diverzifikáció Horizontális diverzifikáció Konglomerációs diverzifikáció Közös vállalat létrehozása Gyenge vállalati versenyhelyzet Diverzifikáció Horizontális integráció Tőkekivonás és felszámolás „Szűkítés” Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

5 A döntés során elkövethető stratégiai hibák
A piacvezető másolása Újabb „csodatermékben” való reménykedés A „fegyverkezési verseny” eszkalációja Mindennel foglalkozni, amely lehetőséggel kecsegtet „Jó pénzt dobni, a rossz után” Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

6 A stratégiai döntések eltérő stílusa
A tervezéses modell A kikényszerített döntés modellje A fokozatos alkalmazkodás modellje A parancsnoki utasítás modellje Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

7 A stratégiai célmeghatározás
A célok az egyének és szervezetek törekvéseinek irányát jelölik. A jövőbeli helyzetre vonatkozó - többnyire számszerűsített – szándékot fejeznek ki. A stratégiai célok meghatározása teremt hidat a stratégiai döntés és a stratégia megvalósítása között. A célok felrajzolják azt az útvonalat, amelyen a szervezet végig akar haladni Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

8 A célok szerepe az üzletben
Meghatározzák azt az üzletágat, amelyben tevékenykedni akarunk, Jelzéseket küldenek a érdekcsoportoknak arról, mit akar tenni a szervezet a jövőben, Irányt szabnak a szervezet tevékenységének, Segítenek összehangolni az egyének, és szervezet törekvéseit, tevékenységét, Igazodási pontot jelent az alkalmazottak törekvései számára Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

9 A célok típusai A cél jellege Közös jellemzői Küldetés Stratégiai cél
Általános, jövőkép jellegű, mindenkire érvényes, minden célt meghatároz Mindig nyitott, általános törekvéseket és értékeket tartalmaz Stratégiai cél A tulajdonosok érdekeit tükröző, hosszabb távra érvényes, pénzügyi mutatókat tartalmazó Általában zárt, mindig eldönthető kell legyen az adott időszakban elérték-e vagy sem Operatív cél Egyetlen egysége jellemző, éves vagy azon belüli, működésre vonatkozó Mindig zárt jellegű, amelyről eldönthető, elérték-e vagy sem. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

10 A küldetés meghatározása
A küldetés a vállalat nyilatkozata arról, hogy miért létezik, mire törekszik, kiket és hogyan kíván szolgálni, milyen társadalmi értékekben hisz, és mit tekint megkülönböztető jellemvonásának. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

11 A küldetés funkciója a vállalat szemszögéből
Biztosítani a törekvések és a célok azonosságát a szervezet egészében Létrehozni azt a légkört, amely kialakítja a tulajdonosok által elvárt viselkedést Igazodási pontként szolgálni a belső, és igazolható elvárást kelteni a külső csoportokban Megkönnyíteni, hogy az egyének könnyebben lefordíthassák a szervezeti elvárásokat saját céljaikká Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

12 A küldetés meghatározásának alapelemei
A szervezet 3-4 meghatározó érdekcsoportjának (személyeknek) az azonosítása A kiemelt érdekcsoportok hosszú távú érdekeinek azonosítása Ígéretek megfogalmazása, amelyek az érdekek érvényesítésére irányulnak Az ígéretek rövid, világos, mozgósító erejű összefoglalása Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

13 A leggyakrabban felvetődő érdekcsoportok elvárásai
A tulajdonosok: magas megtérülés, alacsony kockázat, társadalmi elismertség, lendületes fejlődés Fogyasztók: kiváló minőség, kitüntetett figyelem, magas-szintű szolgáltatások, alacsony ár Dolgozók megfelelő jövedelem, fejlődési lehetőség, az emberi méltóság tiszteletben tartása, kitüntetett figyelem Társadalom Környezetbarát működés, társadalmi felelősség, etikai elvek tiszteletben tartása, szakmai igényesség stb. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

14 A küldetés formai követelményei
Legyen jövőbe mutató, és viszonylag hosszú távon változatlan Tegye világossá a szervezet alapcélját, létezésének indokát Utaljon a szervezet meghatározó tevékenységére Rögzítse a tulajdonosokra, a fogyasztókra és a dolgozókra vonatkozó alapértékeket Legyen röviden megfogalmazott, világos, és mozgósító A dolgozók ismerjék, és tekintsenek úgy rá, mint ami kihívást jelentő, de megvalósítható Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

15 Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME
A vízió meghatározása A vízió = a kívánatos jövőkép általános értékekből építkező, nyitott, és a jelennel gyakran éles konfliktusban levő megfogalmazása Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

16 A jó célmeghatározás elvei
A cél legyen konkrét, egyszerű, világos, A cél mindig eredményre vonatkozzon, soha ne cselekedetre, A cél mindig legyen mérhető, vagyis egyértelműen eldönthető, elértük-e, vagy sem, A célhoz mindig hozzátartozik a határidő és a felelős, A cél legyen kihívást jelentő, de megvalósítható, A cél legyen lefogadható azok számára, akiknek végre kell hajtani Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

17 A célok hierarchiájának kialakítása
A hierarchikusan magasabban fekvő célokat kell „lebontani” az alacsonyabb szintek céljaira Az alacsonyabban fekvő szintek céljaiból kell „felépíthetők” legyenek a magasabban fekvők, A hierarchikusan egymás felett elhelyezkedő céloknak illeszkedni kell időtávban és irányultságban Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

18 A célok hierarchiája Stratégiai célok Éves működési célok
16 %-os vagyonarányos megtérülést elérni 2 éven belül A piaci részesedést 12%-ról 21%-ra emelni 2010-ra A szervezet ismertségét 43%-ról, 2009-re 86%-ra emelni A dolgozói elégedettséget javítani Éves működési célok A következő évben a megtérülést 14%-ra emelni A fogyasztói elégedettséget 67%-ról, 81%-ra emelni A minőségi reklamációk számát felére csökkenteni Egység szintű célok A költségek 12%-os csökkentése A fluktuáció 10%-os csökkentése A kapacitások kihasználtságának javítása Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

19 A kiegyensúlyozott mutatószám rendszer négy alapvető célja
Fogyasztói igények (ez a fogyasztókra irányul) Működésbeli hatékonyság (ez a a tulajdonosokra, a társadalomra és a fogyasztókra irányul) Pénzügyi teljesítmények (ez a tulajdonosokra, és a dolgozókra irányul) A szervezet tanulóképessége (ez a dolgozókra és a társadalomra irányul) Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

20 Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME
A számítógépek sohasem fogják átvenni a könyvek szerepét. Nem állhatsz rá egy floppy lemezre, hogy elérj valamit egy magas polcon. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME


Letölteni ppt "Stratégiai menedzsment"

Hasonló előadás


Google Hirdetések