Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítették: Gyenge Alexandra (VHXRPU) Nagy Barbara (Q6J7G9)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítették: Gyenge Alexandra (VHXRPU) Nagy Barbara (Q6J7G9)"— Előadás másolata:

1 Készítették: Gyenge Alexandra (VHXRPU) Nagy Barbara (Q6J7G9)
Testbeszéd formái és megnyilvánulásai a Dunaújvárosi főiskola berkein belül Konzulens: Nagy Enikő Készítették: Gyenge Alexandra (VHXRPU) Nagy Barbara (Q6J7G9) Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

2 Miről fogunk beszélni? A feladat célja A fogalom meghatározása
Kutatási mérföldkövek a témában A témában végzett kísérletek Érzelmekről árulkodó testbeszéd Intuitív emberek A gesztusok helyes értelmezése Nonverbális tantermi kommunikáció Paralingvisztikai kommunikáció Kinezika Proxemika Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

3 A feladat célja Milyen társas megnyilvánulások fordulnak elő mindennapjainkban Rávilágítsunk, hogy a metakommunikációnk és testbeszédünk mennyire árulkodik rólunk Bemutassunk pár jellegzetes gesztus csokrot Megmutassuk melyek vannak jelen a felsőoktatásban is Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

4 A fogalom meghatározása
Közlésünkkor: verbális, vokális (pl.: hangszín, hanghordozás) és nem verbális eszközöket használunk Az ember érzelmi állapotának külső leképződése egy olyan gesztuson vagy mozdulaton keresztül, amely akár tudat alatt is rávilágít az adott személy aktuális érzelmeire. Megértéséhez egyszerre kell hallgatnunk, amit mond az alany, és közben figyelni a körülményeket, mivel csak így lehetséges megállapítani a tényeket Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

5 Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP-13-002”

6 Miről árulkodik a kép? Nemzeti Tehetség Program
Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

7 Kutatási mérföldkövek a témában
Legfontosabb tudományos elemzés a témában Charles Darwin 1872-ben közzétett tanulmánya, Az érzelmek kifejezése az embernél és állatnál Albert Mehrabian 1950-ben a testnyelv kutatás úttörője (emberi közlés közel 7 százaléka verbális, 38 százaléka vokális (pl.: hangszín, hanghordozás) és 55 százaléka nem verbális) Ray Birdwhistell: körülbelül 250 000- féle arckifejezést vagyunk képesek produkálni és egyúttal felismerni Az emberek 80 százaléka alig 4 perc alatt alakítja ki első véleményét egy új ismerőssel kapcsolatban Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

8 A témában végzett kísérletek
Egy számítógépes avatár (animált emberi arc), ha utánozta a kísérletben résztvevő személyek gesztusait megkedvelték őt, míg ellenkező esetben, ha mogorvának tűnt az arckifejezése alapján, akkor nem szimpatizáltak vele Következtetés: ha egy új ismerős hasonlóan reagál az adott helyzetben, mint mi és lemásolja a gesztusainkat, nagyobb eséllyel kedveljük meg őt, mint ellenkező esetben A telefonon folyó tárgyalások során az erősebb érv győzedelmeskedik általában, addig a személyes találkozásnál a látottak esnek nagyobb latba a szavakkal szemben Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

9 Érzelmekről árulkodó testbeszéd
Félelem, védekezés esetén: összefonja a karját, keresztbe teszi lábát A súlya miatt feszélyezve érzett ember, aki hajlamos a hízásra, az a tokabőrét ráncigálja néha Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

10 Intuitív emberek Jó megérzésekkel rendelkezik, képes helyesen értelmezni az emberek testbeszédét, képes összevetni a hallottakat azzal, amit lát Képesek észrevenni, ha hazudnak nekik, mikor a beszélő testbeszéde ellentmond a hallottaknak Bizonyított hogy a nők megérző képessége sokkal fejlettebb, mint a férfiaké. Ösztönösen érzékelik a nem verbális jelzéseket a férj nem képes úgy hazudni, hogy felesége ne vegye észre Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

11 Kísérlet ennek igazolására
Kísérlet: Rövid filmrészleteket vetítettek le, melyben egy férfi és egy nő beszélgettek, azt nem lehetett hallani miről. A kísérlet alanyainak a mimikából kellett következtetniük a történésekre. Eredmény: A nők 87 százalékban helyesen vontak le következtetéseket, míg a férfiak 42 százalékban A „nevelő-gondoskodó” jellegű szakmák férfi tagjai (tanárok, művészek, színészek, ápolók), csak nem olyan jól teljesítettek, mint a hölgyek. A meleg férfiak is jó eredményeket értek el Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

12 A gesztusok helyes értelmezése
Első szabály: A gesztusokat mindig együttesen értelmezzük Például a fejvakarás: Izzadást, bizonytalanságot, korpát, bolhát, feledékenységet, vagy hazugságot Második szabály: Figyeljük meg, van-e összhang Sigmund Freud női páciense azt ecsetelte, hogy harmonikus és boldog házasságban él, de közben le-föl húzogatta a jegygyűrűjét Harmadik szabály: Fontos a kontextus A téli napon a buszmegállóban karba tett kézzel várakozó kisfiú valószínűleg fázik, és nem védekezik Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

13 Nonverbális tantermi kommunikáció
A tanári testbeszéd legfontosabb eleme a szemkontaktus. Ez az egyik legősibb kapcsolat felvételi és kapcsolattartási forma, rengeteg jelentéssel. Az oktató szeme azon a diákon pihen meg akiről látja, hogy figyel rá Ha szúrós összeszűkült szemekkel tekint, az elutasítást, esetlegesen gyűlöletet jelenthet Kulturális hagyományok is befolyásolják: a régi időkben a lányok, nem tekinthettek a kiszemelt fiúra hosszan, le kellett sütniük a tekintetüket. Ez a tanár diák kapcsolatban hazugságot jelenthet A tekintet szerepe a diákok részéről két csoportra osztható: Érdeklődés esetén keresi a szemkontaktust a tanárával A tekintet elkapása, a másfelé pásztázás, az elutasítást jelenti, ezzel a kapcsolatteremtést, felszólítást próbálja elkerülni. Az elfordított fej szintén az érdektelenséget, unalmat tükrözi, amely az arcra is kiülhet. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

14 Paralingvisztikai kommunikáció
Elsősorban érzelmeket, hangulatot fejez ki, mely döntően befolyásolja a mondanivaló jelentését Példák: - Monoton módon előadott szöveg nem kelt figyelmet - Hangját lehalkító tanár, figyelmet akarja felkelteni - Hangját felemelő tanár agresszívnak tűnhet - Hangmagasság ingadozása, kiegyensúlyozatlanságot, izgatottságot jelent - A csönd elgondolkodtatást fejez ki Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

15 Kinezika Minden test kollektív jelentőséget hordoz, üzenteket bocsát ki Tanári testtartás mintaképp szolgál Leggyakoribb testtartás a hátra tett kéz Zsebre dugott kéz feszültséget jelent Felemelt mutatóujj a felsőbbrendűséget fejezi ki A lehajtott fej érdektelenséget mutat Eszközökkel gazdagított testbeszéd: szemüveg levéve és szájba helyezve Fontos a külső megjelenés, a tanárnak elfogadható külsővel kell rendelkeznie Diákok testbeszéde az ülésmódban mutatkozik meg Görnyedt testtartás, könyöklék, fáradtság vagy érdektelenség jele Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

16 Proxemika A terem elrendezés is fontos nonverbális kommunikációs eszköz U alakban elrendezett teremben a tanár közelebbi kapcsolatot tud létesíteni Hagyományos elrendezésben, a tanári asztal elől van, szemben a diákokkal ami dominanciát sugall Az említett csatornák együtt vannak jelen az órai interakcióban, kommunikatív mintázatot alkotva. A kommunikáció funkcióját a kommunikatív viselkedés egésze határozza meg. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”

17 Köszönjük szépen a megtisztelő figyelmet!
Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”


Letölteni ppt "Készítették: Gyenge Alexandra (VHXRPU) Nagy Barbara (Q6J7G9)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések