Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A problémafeltárás technikái

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A problémafeltárás technikái"— Előadás másolata:

1 A problémafeltárás technikái
CÉL: új helyzetek, új problémák újszerű, hatékony megoldása csoportos kreativitás, team jellegű, innovatív munkavégzés keretében

2 a problémafeltárás lépései általában:
1. a probléma megfogalmazása, szűkítése 2. a módszerek megválasztása 3. a munkavégzés előkészítése 4. az ötletek, javaslatok gyűjtése, rendezése 5. a megoldás(ok), javaslat(ok) kidolgozása

3 a legfontosabb módszerek:
1. ötletroham (brainstorming) 2. Delphi 3. NCM (Nominális Csoport Módszer) 4. K-J (Kawakito-Jiro) módszer 5. továbbiak: 635-ös módszer, Philips 66 módszer

4 az ötletroham jellemzői:
kötetlen, gyors, hatékony, interaktív nem eléggé elmélyült a résztvevők egyidőben, egy helyen kell legyenek nem mindig rendezi az ötleteket torkollhat értelmetlen vitákba

5 az ötletroham lépései:
a szabályok ismertetése, megbeszélése az ötletek, javaslatok gyűjtése az ötletek javaslatok rendezése, súlyozása, csoportosítása (nem minden esetben !!)

6 a Delphi módszer jellemzői:
elmélyült egyéni munkára épül igen kevéssé interaktív a résztvevők nem kell egyidőben, egy helyen legyenek hosszú ideig tart az értékelő csoportnak kritikus szerepe van

7 a Delphi módszer lépései: a probléma megfogalmazása (értékelő csoport)
a módszer többlépcsős végrehajtása (döntően a résztvevők, összegező-integráló szerep az értékelő csoportnál) a végső komplex megoldás kidolgozása (döntően az értékelő csoport, a résztvevőké a véleményező, jóváhagyó szerep)

8 az NCM jellemzői: az előző kettő előnyeit próbálja ötvözni
egyes szakaszokban interaktív, gyors – más szakaszokban elmélyült, egyéni munka a résztvevők egyidőben, egy helyen kell legyenek, de lényegesen rövidebb az összidőigény, mint a Delphi-nél általában eljutunk elfogadható, kidolgozott javaslatig, megoldásig

9 a probléma ill. a kérdés megfogalmazása
az NCM lépései: a probléma ill. a kérdés megfogalmazása az egyéni javaslatok kidolgozása a javaslatok közös megtárgyalása a javaslatok értelmezése, egységesítése rangsorolás, szavazás az eredmény, a megoldás ismertetése

10 K-J (Kawakito-Jiro) módszer(affinitás diagram):
CÉL: az ötletcsokor egyéni+team szerinti csoportosítása, rendezése; többszintű, fokozatos tömörítése, majd az egyes „problémacsokrok” összefüggéseinek megállapítása. A végső következtetés(ek) levonása MÓDSZER: egyéni javaslatok egyéni „cédulákon”; a javaslatok többszintű, fokozatos csoportosítása; a csoportok fokozatos szűkítése (maximum 3 szint); a „problémacsokrok” közötti összefüggések; végső következtetés.

11 a kérdés megfogalmazása alapcetlik írása a kérdésre
csoportosítás a csoportok címzése 1.,2.,3. szinten

12 a végső következtetés levonása
2. vagy 3. szintű címek közötti logikai kapcsolat meghatározása diagram készítés 1. szintű címek fontossági sorrendjének meghatározása a végső következtetés levonása

13 „Első szintű” ötletek, „cédulák”:
1. a team felfogás hiánya - határidőcsúszásokat okozó anyagbeszerzési késedelmek - a szállítási határidők és a termelésütemezés eltérései - rugalmas munkaidő bevezetése a nem termelő alkalmazottaknál - jelenléti ívek helyett mágneskártya - munkaköri leírások hiánya - a kiszállítási idők pontos definiálása - a termék akkor kész, ha kiszállítható

14 1.1 a kereskedelem és termelés összhanghiánya
„Második szintű” csoportok: 1. a team felfogás hiánya 1.1 a kereskedelem és termelés összhanghiánya - határidőcsúszásokat okozó anyagbeszerzési késedelmek - a szállítási határidők és a termelésütemezés eltérései 1.2 a szellemi dolgozóknál fennálló bürokrácia - rugalmas munkaidő bevezetése a nem termelő alkalmazottaknál - jelenléti ívek helyett mágneskártya 1.3 a szervezési és működési hiányosságok - munkaköri leírások hiánya - a kiszállítási idők pontos definiálása - a termék akkor kész, ha kiszállítható

15 -gyártáselőkészítési hiányosságok -anyagátviteli és kooperációs
VEVŐORIENTÁLT SZEMLÉLET HIÁNYA - helytelen vezetői magatartás - alkalmatlanság, képesség hiány - új típusú vevőorientált szemlélet hiányosságai TEAM FELFOGÁS HIÁNYA - kereskedelem és termelés összhangjának hiánya - a szellemi dolgozóknál fennálló bürokrácia - szervezési és működési hiányosságok MÜKÖDÉSI ZAVAROK - nem egységes a vezetés - az információs rendszer nem megfelelő - nem kielégítő bérek, hiányzó munkakörök TERMELÉSI ZAVAROK -gyártáselőkészítési hiányosságok -anyagátviteli és kooperációs

16 a végső következtetés:
a privatizáció után nem alakult ki olyan csapatmunka és szervezet, amelynek célja a vevőigények maradéktalan kielégítése.

17 6 fős csoport(ok) egyenkénti 3-3 ötletet 5-ször továbbfejlesztenek
a 635-ös módszer: 6 fős csoport(ok) egyenkénti 3-3 ötletet 5-ször továbbfejlesztenek

18 a Philips 66 módszer: 6 fős csoportok 6 perc alatt gyors megoldást keresnek, majd a javaslatokat a többi csoporttal közösen megbeszélik a végleges megoldás érdekében


Letölteni ppt "A problémafeltárás technikái"

Hasonló előadás


Google Hirdetések