Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola"— Előadás másolata:

1 Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola

2 Minőség – szolgáltatási színvonal
A helyváltoztatásra fordított idő A helyváltoztatás körülményei Megbízhatóság, kiszámíthatóság, tervezhetőség Service Level Concept

3 Eljutási idő Időelemek Befolyásoló tényezők
gyaloglási idő a megállóhelyig tömegközlekedési vonalhálózat kialakítása, hálózatsűrűség megállóhelyek elhelyezése, átlagos megállótávolság várakozási idő a megállóhelyen járatsűrűség menetrendszerűség utastájékoztatás az utazást megelőzően felszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) menetjegyváltás, jegykezelés módja utastájékoztatás a járművön zsúfoltság

4 utazási idő jármű menetdinamikai tulajdonságai út- és forgalmi viszonyok átlagos megállótávolság tervezett utazási sebesség menetrendszerűség leszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) utastájékoztatás utazás alatt utasáramlás rendszere a járművön zsúfoltság átszállási idő átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése menetrendek összehangoltsága

5 Eljutási körülmények Elérési, megközelítési körülmények
a helyváltoztatás körülményei a rá- és elhordó közlekedésben megállóhelyek, végállomások megközelíthetősége Várakozási körülmények rendelkezésre álló hely várakozóhely kiépítettsége, komfortfokozata igénybevehető szolgáltatások utastájékoztatás a megállóhelyen, végállomáson Felszállási körülmények Leszállási körülmények ua., mint a felszállási időnél, mivel az időfelhasználást kiváltó tényezők a kényelemmel is összefüggnek

6 Utazási körülmények ülőhely-állóhely arány zsúfoltság horizontális gyorsulás vertikális gyorsulás hőmérséklet zajszint szellőzés intenzitása óránkénti levegőcsere mértéke egyedi szellőzés ülőhelyenként megvilágítás erőssége egyedi világítás ülőhelyenként ülőhelyek méretei ülésmagasság - ülés szélessége - ülés mélység üléstávolság ülőhelyek formája, anyaga utastájékoztatás az utazás alatt utazás alatt igénybevehető szolgáltatások

7 Átszállási körülmények
utastájékoztatás átszállásnál kapcsolódó megállóhelyek elhelyezése egyebekben ugyanaz mint a felszállási körülmények

8 Hasznosság kifejezése
Hasznosság (negatív) = user`s cost Operational cost + user`s cost + external cost = total cost Időköltség: eltöltött idő x idő pénzértéke Az idő egyes részei eltérően súlyozandók – generalized travel time

9 Gyaloglási idő súlyszámai 1
Gyal. idő Ut. táv szgk busz vonat Metro 2 2.18 1.68 1.28 1.5 5 2.79 2.15 1.65 1.93 10 3.37 2.59 1.99 2.33 20 4.07 3.13 2.4 2.82 1.72 1.49 1.14 1.33 2.2 1.91 1.46 1.71 2.66 2.3 1.77 2.08 3.21 2.78 2.13 2.5

10 Gyaloglási idő súlyszámai 2
Gyal. idő Ut. táv szgk busz vonat metro 2 25 1.5 1.39 1.07 1.25 5 1.92 1.79 1.37 1.6 10 2.32 2.16 1.65 1.94 20 2.8 2.6 1.99 2.34 100 1.22 1.26 0.97 1.13 1.57 1.61 1.24 1.45 1.89 1.95 1.49 1.75 2.28 2.35 1.8 2.12

11 Várakozási idő súlyozása 1
Vár.. idő Ut. táv szgk busz vonat Metro 2 3.68 2.57 2.51 2.93 5 4.25 2.97 2.9 3.38 10 4.73 3.31 3.24 3.77 20 5.28 3.69 3.61 4.2 2.29 2.24 2.6 3.35 2.64 2.58 3.01 3.73 2.94 2.88 4.16 3.28 3.21 3.74

12 Várakozási idő súlyozása 2
Vár. idő Ut. táv szgk busz vonat Metro 2 25 2.53 2.14 2.09 2.41 5 2.92 2.47 2.42 2.81 10 3.26 2.75 2.69 3.13 20 3.63 3.07 3 3.5 100 2.06 1.93 1.89 2.2 2.38 2.23 2.18 2.54 2.65 2.49 2.43 2.83 2.96 2.77 2.71 3.16

13 Körülmények kifejezése
Szorzószám alkalmazás az idő számításakor (a kényelmetlenség egyenértékét a számított pótidő tükrözi) Pénzértéket lehet tulajdonítani az egyes komfort szintekhez Ennek alapja a „willingness to pay” elv Átlagos érték – marginális érték

14 A zsúfoltsági kellemetlenség jelleggörbéje
zsúfoltsági érzés ~ ülőhelyek fele foglalt ~ 1 fő/m2 ~ 5 fő/m2 férőhelykihasználás a járműben

15 Recommended crowding penalties for passengers (p / min)
Leisure Business Load factor London Non- London 70% Sit 0.2 0.17 2.4 0.7 80% Sit 0.4 0.35 4.7 1.3 90% Sit 0.8 0.52 9.2 1.9 100% Sit 1.1 0.70 13.7 2.5 100% Stand 22.0 100.0 48.0 120% Stand 26.4 120.0 50.5 140% Stand 30.8 140.0 53,0

16 Valuation of bus service information levels
Információ értéke Valuation of bus service information levels (pence per journey) Information accuracy Work Non-work 10 minute displays 3.0 1.9 5 minute displays 4.7 3.8 1 minute displays 6.5 5.1

17 Bus specific attribute - Value per trip (pence)
Air conditioning at 20% extra fare 13 Wide entry/2 steps 7 Wide entry/no steps 8 Ride – generally smooth 16 Ride – very smooth 27 Clean enough 11 Very clean 15 Driver friendly enough Driver very friendly 32 Very safe Reasonably safe 12

18 Megbízhatóság Idő dimenzióban és pénzértékben is kifejezhető

19 Generalized cost Képzett utazási idő x idő pénzértéke + kényelmetlenségi pénzérték = felhasználói költség (user’s cost vagy generalized cost) Idő pénzértéke függ: Egyén jellemzőitől Gazdasági fejlettség, ár és bérszínvonal Az utazás jellemzőitől Átlag és marginális érték

20 Felhasználási célok Értékelés
Változatok összehasonlítása, intézkedések hatásainak kimutatása Választási helyzetek modellezése (közlekedési mód és eszköz, útirány választása)

21 Számítások Forgalmi körzetek Hálózati modell
Célforgalmi mátrix, időbeli bontások Keltés, megosztás, szétosztás Ráterhelés Időparaméterek számítása, felhasználói ktsg számítása Kínálat visszahat a keresletre

22 Optimalizálás A teljes költség minimuma

23 Értékelés Változatok összehasonlítása
Jelenlegi helyzet és tervváltozatok összehasonlító értékelése Hatásos-hatékony Költség és haszon COBA


Letölteni ppt "Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola"

Hasonló előadás


Google Hirdetések