Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAdrián Barta Megváltozta több, mint 6 éve
1
1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István március 11.
2
Állítások A jelenlegi közvélemény-kutatási eredmények alapján nem az a kérdés, hogy melyik párt nyeri a választásokat, hanem, hogy mennyivel; A verseny tétje: meglesz-e a Fidesz kétharmados támogatottsága; melyik párt lesz a legnagyobb ellenzéki párt, vagyis, ki lesz a 2. helyezett – éles MSZP ↔ Jobbik küzdelem várható; az 5%-os küszöb elérése az MDF és az LMP esetében; A fenti kérdéseket alapvetően befolyásolja a választási részvétel.
3
A részvételről Az 1998-tól kezdve a választásszociológiai axiómája, hogy minél magasabb a részvétel, az annál inkább segíti: az MSZP-t, a kis pártok bejutási esélyeit (2006 MDF és SZDSZ jó szereplése) Az alacsony részvétel kedvez: a szélsőséges pártoknak (1998 – MIÉP) a jól szervezett jobboldalnak
4
Részvételi dimenzió
5
Biztosan részt vesz (%)
Jelenlegi részvétel I. A jelenlegi részvételi adatok az évinél magasabb, de a évinél alacsonyabb értéket mutatnak 1998-ban, 2002-ben és 2006-ban emelkedő volt a részvétei tendencia, 2010 elején inkább hektikus az eredmény – hol nő, hol csökken 1998 2002 2006 2010 Biztosan részt vesz (%) 60 69 56 63
6
Jelenlegi részvétel II.
A választást megelőző adatfile-okban mindig magasabb a részvételi szándék, mint a valós részvétel A részvétel növekedése egyértelmű összefüggésben a kampányaktivitással Minél erőteljesebb, minél személy közeli a kampány, annál magasabb a részvételi szándék Minél nagyobb a tét, annál magasabb a részvétel A többi választási kampányhoz képest 2010-ben jóval rövidebb a kampány, már most is erőteljesen jelentkeznie kellene a kampány mozgósító hatásának
7
Jelenlegi részvétel III.
Jelenleg azonban még nem érezhető a kampány egyértelműen részvételt ösztönző hatása nem történt meg a választópolgárok személyes megszólítása – nincs személyes érintettség; a Fidesz március 15-én kezdi kampányát, azaz az utolsó 4 hétre koncentrálódik a korábban 8-10 hetes kampány Ez még kiszámíthatatlanabbá teheti a részvételt
8
Jelenlegi részvétel IV.
A Fidesz számára a legfontosabb kérdés, hogy képes-e mozgósítani a meglévő, stabil, elkötelezett szavazóbázisát; Egyetlen párt esetében tehető fel a személyes érintettség, az elszántság maximuma – JOBBIK A Jobbik komoly meglepetést okozhat egyes megyékben
9
Konkrét adatok
10
63
12
A különböző szavazói csoportok részvételi hajlandósága
16
Összességében, mindezek a szempontok egy a 2002-nél alacsonyabb, de 50 százalékot meghaladó részvételt vetítenek előre!
17
Pártpreferenciák és mandátumbecslés
20
A 2/3-os többséghez szükséges támogatottsági szint becslése
evk területi lista országos lista Összesen Támoga-tottság (%) Fidesz 170 83 4 258 52 MSZP 5 33 29 67 23 Jobbik 1 27 51 18 MDF 2 9 11
21
Az egyszerű többséghez szükséges támogatottsági szint becslése
evk területi lista országos lista Összesen Támoga-tottság (%) Fidesz 123 67 9 199 40 MSZP 51 52 22 125 33 Jobbik 2 31 20 53 MDF 1 8 5
22
Egy extrém eset: a Jobbik előretörésének következményei
evk területi lista országos lista Összesen Támoga-tottság (%) Fidesz 162 76 2 240 45 Jobbik 11 40 25 MSZP 4 31 22 57 20 MDF 9 13 5
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.