Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szervezeti viselkedés

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szervezeti viselkedés"— Előadás másolata:

1 Szervezeti viselkedés
Dr. Gyökér Irén Szigorlati felkészítő Marketing mesterszak, 5.,6.,7.,8. tételek

2 5. tétel: Mi a menedzsment?
A szervezetek és menedzsment fogalma Menedzsment funkciók Menedzseri szerepek

3 5.a. A szervezetek és menedzsment fogalma
A szervezet emberek közös tevékenysége révén kialakult társadalmi formáció, olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvéseken keresztül valósul meg cél(ok) megvalósítása, (eredményesség) túlélés, hosszú-távú fennmaradás hatékonyság A menedzsment egy szervezetben fellelhető emberi, pénzügyi, fizikai és információs erőforrások tervezésének, szervezésének, vezetésének és irányításának folyamata a szervezet céljainak eredményes és hatékony megvalósítása érdekében.

4 5.b. Menedzsment funkciók

5 Dr. Gyökér Irén - Szervezeti Viselkedés MBA
Szervezés Tervezés Feladatok és erőforrások egymáshoz rendelése, a működés strukturálása Munkakörök kialakítása Erőforrások allokálása Kapcsolatok létrehozása Szervezeti felépítés kialakítása Célok kitűzése, elérésük módjának eldöntése Előrejelzés Vállalati politikák kialakítása Célkitűzés Program kidolgozása Ütemterv kidolgozása Költségvetés kidolgozása Eljárások kidolgozása

6 Dr. Gyökér Irén - Szervezeti Viselkedés MBA
Irányítás Vezetés Követelmények előírása, teljesülésük ellenőrzése, beavatkozások Követelmények megfogalmazása Mérés Értékelés Beavatkozás A szervezet tagjai viselkedésének befolyásolása Munkaerő-biztosítás Képzés, fejlesztés Felügyelet Döntéshozatal Motiváció Tanácsadás Kommunikáció

7 5.c. Menedzsment szerepek
Interperszonális szerepek Információs szerepek Képviselő Kapcsolattartó Vezető Információgyűjtő Információ-elosztó Szóvivő Döntési szerepek Vállalkozó Zavarelhárító Erőforrás-elosztó Tárgyaló

8 6. tétel: Melyek a szervezetek strukturális jellemzők?
A szervezeti struktúra kialakításának alapvető jellemzői Szervezeti formák A környezet, a technológia és a stratégia hatása a szervezetre

9 6.a. A szervezeti struktúra kialakításának alapvető jellemzői
Elsődleges jellemzők Munkamegosztás Egydimenziós vagy többdimenziós Hatáskörmegosztás Egyvonalas vagy többvonalas Koordinációs eszközök Technokratikus, strukturális, személyorientált Másodlagos Centralizáltság, decentralizáltság Hierarchia nagysága Utasítások egységessége

10 6.b. Tipikus szervezeti formák
Lineáris Törzsegységi Funkcionális Divízionális Mátrix Csak felsorolás, statikus, dinamikus jellemzőkkel

11 6.b. Az egyes szervezeti formák sajátosságai
NEM KELL ELMONDANI MINDEGYIKET, egyet-kettőt kérdezünk Pl. Lineáris Munkamegosztás: egydimenziós (pl. termék szerint) Hatáskörmegosztás: egyvonalas Koordináció: szolgálati úton, hatalmi eszközökkel Centralizált, hierarchikus, egységes szolgálati út Alkalmazhatóság: statikus környezetben, egyszerű, homogén feladatok esetén jól alkalmazható Előnye: egyszerű, jól áttekinthető, a méret növelhető horizontálisan és vertikálisan is Hátránya: rugalmatlanság, túlterheltség, információ torzulásának veszélye

12 6.c. A környezet, a technológia és a stratégia hatása a szervezetre
Környezeti hatás Egyszerűség - komplexitás Statikus - dinamikus viselkedés Bizonytalanság Reagálás a környezeti hatásokra Védekezés, előnyös kapcsolatok ápolása Aktív befolyásolás, termékszerkezet, koalíciók, befolyásos emberek, PR A stratégiaváltás jellemző strukturális vonzatai diverzifikáció és növekedés profilszűkítés és leépítés A technológia meghatározó szerepe a tömegszerűség hatása a struktúrára

13 7. tétel: Mi a szervezeti kultúra jelentősége?
A szervezeti kultúra fogalma Milyen tényezők alakítják a szervezeti kultúrát? Ismert kultúra tipológiák (Handy, Quinn, Schein, Hofstede)

14 7.a. A szervezeti kultúra definíciója
Az emberek közös cselekvései révén sajátos gondolkodási és cselekvési minták alakulnak ki. E minták alapját közös értékek képezik, és az emberek között sokszor szimbolikus cselekedetek közvetítik őket. A szervezeti kultúra egy normarendszer, amely közös értékekre, hiedelmekre, magatartási szabályokra épül. 14 14

15 7.b. Milyen tényezők alakítják a szervezeti kultúrát?
15 15

16 NEM KELL ELMONDANI MINDEGYIKET, egyet-kettőt kérdezünk
7.c. Kultúra tipológiák Handy Quinn NEM KELL ELMONDANI MINDEGYIKET, egyet-kettőt kérdezünk Schein Hofstede Szakmakultúrák A végrehajtók kultúrája A technokraták kultúrája A vezérek kultúrája Nemzeti kultúrák Hatalmi távolság Bizonytalanság Individualitás vagy kollektivizmus Férfias vagy nőies értékek

17 8. tétel: Hogyan motiválhatják a menedzserek munkatársaikat?
A motiváció fogalma A motiváció tartalomelméletei (Maslow, Alderfer, Herzberg, McClelland) A motiváció folyamatelméletei (Méltányosság, Célkitűzés, Elváráselmélet)

18 8.a. A motiváció fogalma A motiváció fogalmát kétféleképpen is használjuk: egyrészt a belső késztetések megszervezését nevezzük motivációnak (pszichológiai eredetű fogalom), másrészt az ösztönzés szinonimájaként használjuk, azt vezetői magatartást jelöli, amelyben beosztottjait a szervezeti célok elérésére készteti (vezetés-elméleti fogalom). A motiváció és a teljesítmény kapcsolata

19 b. Tartalomelméletek: Maslow
Hierarchia-törvény! A modell kritikája

20 8.b. Tartalomelméletek: Alderfer
E (existence): Létérdek Maslow-féle fiziológiai szükségletek Biztonsági szükségletek R (relatedness): Kapcsolati érdek Maslow-i társas igény G (growth): Növekedési igény Megbecsülés iránti és Önmegvalósítási szükséglet Hierarchia megbomlása, kulturális, nem szükséglet alapú

21 8.b. Tartalomelméletek: Herzberg
Higiénés tényezők fizetés munkafeltételek munkahely biztonsága személyes kapcsolatok elégedetlenség MUNKA FELTÉTELEK Motivációs tényezők felelősség vállalás a nagyobb teljesítmény a fejlődés a karrierépítés lehetősége elégedettség MUNKA TARTALMA A modell kritikája

22 8.b. Tartalomelméletek: McClelland
Siker vagy teljesítmény motívum (achivement need) a siker elérésére, a teljesítmény fokozására vonatkozó késztetés (ellentéte a kudarc kerülés) Hatalom motívum (power need) mások befolyásolásának fontossága Társulási motívum (affiliation need ) a mások általi elfogadás, együttműködés igényéből fakad

23 8.c. Folyamatelméletek: Méltányosság elméleti modell
A késztetés alapja a másokkal való összehasonlításból fakadó feszültség. Méltányosság: A méltánytalanság érzete reakciókat vált ki.

24 8.c. Folyamatelméletek: Célkitűzéselmélet

25 8.c. Folyamatelméletek: Elváráselmélet
Vroom szerint az emberek erőfeszítésre vonatkozó pszichológiai késztetése a jövővel kapcsolatos elvárásokkal és a jövőbeli következmények vonzóságával (valencia) arányos. Erőfeszítés Teljesítmény Következmény P(E T) P(T K) -elvárt teljesítmény -képességek - feltételek - a következmény biztonsága - elérhető - gyors Valencia Me = P(E T) x P (T K) x V


Letölteni ppt "Szervezeti viselkedés"

Hasonló előadás


Google Hirdetések