Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGizella Deákné Megváltozta több, mint 6 éve
1
az önkormányzati hivatalok dolgozóinak Megyei Polgármesteri Fórum
Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) az önkormányzati hivatalok dolgozóinak ÉLETPÁLYÁJÁÉRT Megyei Polgármesteri Fórum 2016. Boros Péterné MKKSZ Főtitkár Szakszervezeti Együttműködési Fóruma (SZEF) Konföderáció Alelnöke
2
2001 2012 Jogalkotási előzmények
A 2001-től hatályos Köztisztviselők jogállásáról szóló törvény a karrierelvű és európai színvonalú életpálya modell bevezetését tette lehetővé. Az a törvény garantálta a kiszámíthatóságot, bizonyos mértékben a foglalkoztatási biztonságot, és szavatolta az érdemeken alapuló előmenetelt is. Ennek nyomán javult a közszolgálatban dolgozók jövedelmi helyzete. A március 1-étől hatályos – a Közszolgálati tisztviselőkről szóló – törvény. Ennek egyik deklarált célja, a civil és a fegyveres közszolgálat átjárhatóságának megteremtése. A másik jelentős paradigmaváltás: a karrierelvet felváltotta a szolgálati elv. Probléma ugyanakkor az, hogy e törvényi változásokhoz nem járult többlet forrás. 2012 1
3
Az MKKSZ-nek a JÓ ÁLLAM Az államhatalom mindenkori birtokosai – a szolgálati jellegű munkavégzés elrendelése, ezzel kapcsolatos elvárások, és a mindenre kiterjedő szigorú követelmény támasztás mellett – a jól teljesítő közszolgálati dolgozókat megfelelő védelemben részesítik, és munkájuk értékével arányos javadalmazást biztosítanak számukra. JÓ ÁLLAM 2
4
A jövedelmi helyzet alakulása
Az elmúlt nyolc évben a közszolgálati keresetek reálértéke drasztikusan csökkent. Ennek oka mindenekelőtt az, hogy a bértarifák nyolc éve változatlanok, megszűnt a 13. havi juttatás, jutalmazásra nincs forrás, és jelentősen csökkentek (vagy végképp megvonták) a béren kívüli juttatásokat. 3
5
25% nem a reá irányadó illetménytábla szerinti fizetést kap
A jövedelmi helyzet alakulása A közszolgálati jogviszonyban dolgozók létszáma kb. 710 – 720 ezer fő 25% nem a reá irányadó illetménytábla szerinti fizetést kap 55 ezer fő minimálbért: nettó Ft = kb EURO 165 ezer fő a szakmunkás bérminimumot: nettó Ft = kb EURO 4
6
A jövedelmi helyzet alakulása -kttv illetményrendszer
I. Besorolási osztály (felsőfokú iskolai végzettségű közszolgálati tisztviselők) Sárga= garantált bérminimum 5
7
A jövedelmi helyzet alakulása -kttv illetményrendszer
II. Besorolási osztály (középiskolai végzettségű közszolgálati tisztségviselő) piros = minimálbér Sárga= garantált bérminimum 6
8
A jövedelmi helyzet alakulása -kjt illetményrendszer
A közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összege forintban, valamint a fizetési fokozatokhoz tartozó legkisebb szorzószámok évben Fizetési Fizetési osztályok fokozatok A B C D E F G H I J 1. 69 000 77 000 78 000 79 000 89 000 2. 70 208 78 348 79 560 80 975 91 448 3. 71 415 79 695 81 120 82 950 93 895 4. 72 623 81 043 83 070 84 925 97 010 5. 73 830 82 390 85 020 86 900 6. 75 038 83 738 86 775 88 875 7. 76 418 85 278 88 725 91 048 8. 77 798 87 780 90 675 93 813 9. 79 350 90 283 93 210 96 775 10. 80 903 92 978 95 940 99 738 11. 82 455 95 673 98 865 12. 84 008 98 368 13. 85 560 14. 87 113 15. 88 665 16. 90 218 17. 91 770 Minimálbér (2016.): Bérminimum (2016): 7
9
Jövedelmi helyzet alakulása
A közszolgálati munkavállalók több mint 40 %-ának (kb. 350 ezer fő) 2010 óta változatlan összegű a nominális nettó keresete től a személyi jövedelemadó törvény változása (az adójóváírás kivezetése) miatt a bruttó Forintnál kevesebb illetménnyel rendelkezők számára – fizetésük négy évvel ezelőtti nominális összegének megtartása érdekében (bonyolult, bürokratikus, egyéni igénylés alapján) – bérkompenzációt kell fizetni. bérkompenzáció 8
10
Mindent felülíró érték számunkra a munkahely stabilitása, és biztonsága
17 évi tapasztalat szerint a létszámcsökkentések mindig lehetőséget biztosítottak a politikai töltésű, tisztogatás jellegű személycserékre, főleg a vezetői beosztásokban. A közszolgálati életpálya modellel kapcsolatos elvárásunk az is ,hogy az biztosítsa a közszolgálati munkavégzés pártpolitikai semlegességét. Az államhatalom mindenkori birtokosai biztosítsanak megfelelő védelmet és garanciát a jogszabályokat, a közhatalmi akaratot érvényesítő munkavállalók számára. Stabilitás biztonság 9
11
Szigorú törvényességet a közszolgálati munkavégzésben
Követelménynek tekintjük a megfelelő és alkalmazható „munkaeszközt”, a színvonalas időtálló jogszabályokaA jó minőségű közszolgáltatáshoz az ellátandó feladatokkal arányos foglalkoztatotti létszám kell. Az állam nem teheti meg, hogy nemcsak tudomásul veszi, a törvényes munkaidő díjazás nélküli törvénysértő túllépését, hanem azt rendszerszerűen elvárja. Ez az állami szerep hitelességét kérdőjelezi meg arányosság 10
12
a szolgálati idő teljesítmény
Az MKKSZ egy jól működő munkadíjazási-, bérrendszer alapjául 4 tényezőt tekint elengedhetetlennek a feladat, a munkakör, a felelősség tartalma a szolgálati idő teljesítmény a szakirányú, munkakörhöz szükséges kvalifikáltság 11
13
A munka értékével arányos javadalmazás
A közszolgálati életpálya modell szerves része a sajátos közszolgálati juttatás Magyary Zoltánra hivatkozunk, aki többször rámutatott arra, hogy az állam olyan jelentős teljesítményt és lojalitást kér a közszolgáktól, hogy azt a piacgazdaság, de még a válságos gazdasági helyzet viszonyai között is méltó jogosítványokkal és szolgáltatással, javadalmazással kell elismerje. Az államnak nincs igazgatási versenytársa. Tehát nem az a kérdés, hogy ugyan azt a teljesítményt, produktumot hol tudják olcsóbban, vagy azonos költség mellett jobb eredménnyel előállítani. A munka értékével arányos javadalmazás 12
14
Az életpályamodell működtetés biztosítéka a szociális partnerség, a szociális párbeszéd
Általános európai tapasztalat az, hogy a válságkezelés ott volt eredményes és mindenki számára elfogadható megoldásokat jelentő, ahol széleskörű, a szociális partnereket érdemi módon kezelő érdekegyeztetés történt. párbeszéd 13
15
Az életpálya modell működtetés biztosítéka a szociális partnerség, a szociális párbeszéd
Az MKKSZ nem vitatja azt, hogy a munkáltató birtokolja az erőforrások döntő többségét, legyen az anyagi, szellemi, humánkapacitás, információs többlet, szervezeti előny, lobbi előny, hálózati előny, stb. Éppen ezért érdekes az a felvetés, hogy ennyi előny birtokában mégis miért érdeke a munkáltatónak (esetünkben az állam képviselőinek) leülni a tárgyalóasztalhoz? Rendkívül egyszerű a válasz! Az összes erőforrás használhatatlan, vagy holt tőke, ha nincs meg az azt működtető emberi tényező közös érdekeltsége. partnerség 14
16
Mi várható 2016-ban? Állami tisztviselői kar kialakítása - alulról építkező módon, első lépésben a járásoknál Várható változások: Új illetményrendszer bevezetése Béren kívüli juttatások átalakítása Előmeneteli feltételek módosítása Jubileumi jutalom átalakítása Végkielégítés mértékének teljesítményfüggővé tétele A jogviszony megszüntetési indokok változása 15
17
Új illetményrendszerk - vezetők
16
18
Új illetményrendszerk – ügyintéző, kiemelt ügyintéző
17
19
A járási hivataloknál:
Illetmény emelés tervezett mértéke és menetrendje A járási hivataloknál: felsőfokú végzettségűek %, középfokú végzettségűek %, ügykezelők %, munkavállalók (Mt.) %, vezetők (szakmai címesek is) differenciáltan % bevezetése: július 1. A fővárosi és megyei kormányhivatalok megyei szintjén: felsőfokú végzettségűek %, középfokú végzettségűek %, munkavállalók %, vezetők (szakmai címesek is) % bevezetése: január 1. 18
20
19
21
20
22
Illetményemelés az önkormányzati hivatalokban
? Kormányzati ígéret : május hónapban tárgyalás a Közszolgálati Érdekegyeztető Fórumon (KÉF) „ Polgármesteri, önkormányzati, hivatali köztisztviselők jövedelem kérdéséről” MKKSZ álláspont: illetményalap emelés irányadó illetmény emelkedés a járási hivatalokhoz hasonlóan 21
23
22
24
MKKSZ Tagkártya – OTP Platina csomag
Kedvezményes munkáltatói számlacsomag ajánlat Igényeljen OTP MKKSZ számlacsomagot, amellyel számos kedvezménye mellett akár több mint Ft megtakarítás is elérhető az MKKSZ tagjai számára az alábbi termékek és szolgáltatások igénybevételével a legnagyobb lehetséges megtakarítás összege • Lakáshitel: Ft • OTP Lakástakarék: Ft • Személyi kölcsön: Ft* • OTP Travel: Ft *Ha az ügyfél a futamidő alatt végig teljesíti a kamatkedvezményre jogosító feltételeket. Az MKKSZ tagi kedvezmény igénybevételének alapvető feltétele, hogy a munkáltatótól jövedelem érkezzen a munkavállaló számlájára. 23
25
24
26
felkeltette érdeklődését, van lehetőség időpontegyeztetésre itt a
Amennyiben az MKKSZ OTP Tagkártya felkeltette érdeklődését, van lehetőség időpontegyeztetésre itt a helyszínen. 25
27
Pénzügyi érdekvédelem az önkormányzati hivatalokban dolgozó
MKKSZ tagok részére! 26
28
Köszönöm figyelmüket! Elérhetőségeink
Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) Levélcím: H-1146 Budapest XIV., Abonyi utca 31. Telefon: (36-1) honlap címünk: Facebook: 27
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.