Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Géczi József

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Géczi József"— Előadás másolata:

1 Készítette: Géczi József
Foglalkozás-, illetve munkakörelemzés (Nemzeti Fejlesztési Terv: „Új szakképzési szerkezet”) Készítette: Géczi József 2005. február 9. GjD

2 Kérdés: MIT tanítsunk? Amit a legjobban tudunk?
Amit nekünk tanítottak? Amit szeretünk tanítani? Amiben tapasztaltak vagyunk? Amit éppen benne van a tankönyvben? GjD

3 Válasz: Azt, amire a tanulónak (dolgozónak) a legnagyobb szüksége van a sikeres munkához! GjD

4 A tanterv tartalmi hibái
Nem azt tanítja, AMIT tanítani kellene! Azt tanítják, AMIT nem kellene tanítani! A foglalkozás-, illetve munkaszakértés jelentősen mérsékli ezeket a hibákat !!! GjD

5 Mi a foglalkozás-, illetve munkaszakértés lényege?
A tananyagfejlesztés angol megfelelőjének a DACUM-nak az adaptációja. (DACUM: Developing A CurriculUM) GjD

6

7 Mire használjuk az eljárást?
Munkakörelemzésre Foglalkozáselemzésre Folyamatelemzésre Feladatelemzésre GjD

8 Kik használják? Szakképzők, technikai oktatók
Üzleti-, ipari instruktorok Kormányzati szervek Katonai szervek GjD

9 Miért használják? Hatékony Gyors Alacsony költségű GjD

10 A műhelymunka filozófiája
A hozzáértő alkalmazottak mindenkinél pontosabban tudják megfogalmazni a munkakörüket A munkaköröket akkor tudjuk nagy hatékonysággal meghatározni, ha pontosan leírjuk a feladatokat, amelyet a hozzáértő alkalmazottak végeznek Ahhoz, hogy helyesen végezzük el a feladatokat, bizonyos ismeretekre, készségekre, eszközökre és dolgozói magatartásformákra van szükségünk GjD

11 Alapfogalmak Feladatcsoportok: Feladatok: Lépések:
Egymáshoz kapcsolódó feladatok együttese. Munkakörönként rendszerint 6-12. Feladatok: Konkrét értelmes munkaegységek. Feladatcsoportonként rendszerint 6-20, munkakörön-ként pedig 70 –125. Lépések: Egy adott feladat elvégzéséhez szükséges konkrét elemek vagy tevékenységek. Feladatonként mindig kettő vagy annál több. GjD

12 A feladatok megfogalmazása és elemei
Ige: Az ige legyen egyes szám harmadik személyben, aktív hangnemben. (pl. kiválasztja, előkészíti, karbantartja, fejleszti, meghatározza) Tárgy: A tárgy az a dolog, amellyel a dolgozó foglalkozik. (pl. jelentések, berendezések, nyilvántartások, ügyfelek) Jelző: A jelzők olyan szavak vagy kifejezések, amelyek a feladat leírását módosítják és tisztázzák (pl. az „egészségi” állapot nyilván-tartása; „pénzügyi” terv,) GjD

13 Feladatcsoportok megfogalmazása
Nagyobb munkaterületeket ír le Címként szolgál egymáshoz kapcsolódó feladatok együtteséhez (egy feladatcsoporthoz rendszerint 6-20 feladat rendelhető) Egy igéből, egy tárgyból és rendszerint egy melléknévből áll Általánosan, és nem konkrétan fogalmazza meg az elvégzett munkát (egy munkakör rendszerint 6-12 feladatcsoportra osztható) Önálló (a munkakörre utalás nélkül is van értelme) Nem utal a dolgozói magatartásformákra, az eszkö-zökre és a szükséges ismeretekre GjD

14 Feladatleírás Tömören, a ír le egy feladatot
Cselekvő igéből és az intézkedés tárgyát képező dologból áll Rendszerint egy (vagy több) vonatkozó jelzőt tartalmaz Egyértelműen megfogalmazott (kristálytiszta) Önmagában jelentéssel bír (nem függ sem a feladatcsoporttól sem más feladatoktól) Nem utal a dolgozóktól elvárt magatartásformákra Nem utal a feladat teljesítését támogató eszközökre és berendezésekre Nem utal a szükséges ismeretekre GjD

15 Példa a munkakörre, feladatcsoportra, feladatra és lépésekre (1)
Munkakör: Háztartásigép-szerelő Feladatcsoport: Háztartási hűtőgépet javít Feladat: Hűtőközeget fejt le lépés: Felszúrja a töltő csonkot GjD

16 Példa a munkakörre, feladatcsoportra, feladatra és lépésekre (2)
Munkakör: Autószerelő Feladatcsoport: Karbantartja a gépjárművet Feladat: Lecseréli a fáradt olajat lépés: Leengedi az elöregedett olajat GjD

17 A „műhely” alapszabályai
Mindenki egyenlő alapokon vesz részt. A ranglétrát és a szakmában eltöltött évek számát a termen kívül kell hagyni. Az elképzeléseket szabadon meg lehet osztani. Egyszerre egy személy beszéljen. Meg kell maradni a témánál. Rá kell állni mások elképzeléseire. Konstruktív javaslatokkal kell előállni, nem kritikával. Minden feladatot gondosan kell megfogalmazni. Ne használjunk utalásokat! Megfigyelők nem vehetnek részt (!?) Élvezzük a műhelymunkát! GjD

18 Az eljárás lépései A bizottság eligazítása, orientáció
A munkakör/foglalkozás áttekintése Ötletbörze Szervezeti ábra kidolgozása Feladatcsoportok meghatározása A konkrét feladatok meghatározása A feladatok és feladatcsoportok megfogalmazásának áttekintése/finomítása A feladatok és feladatcsoportok sorrendbe állítása A következő listák elkészítése: Az adott munkakörhöz szükséges általános ismeretek és készségek listája Dolgozói magatartásformák (elvárt viselkedésformák és hozzáállás) listája Eszközök, berendezések, készletek és anyagok listája Jövőkép és a környezetvédelem fontossága GjD

19 További szempontok Környezetvédelemmel összefüggő feladatok megfogalmazása. Milyen képességhiányokkal tölthető be a munkakör? - kérdés megválaszolása. GjD

20 (mozgás, látás, hallás, tanulásban akadályozottak, stb.)
FEOR foglalkozások leírása (Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere) Minden foglalkozás-, illetve munkakör-elemzés során el kell készíteni az adott foglalkozás leírását. Fel kell sorolni a jellemző munkaköröket. Javaslatot kell tenni, hogy az adott foglalkozás gyakorolható-e fogyatékkal élő személyeknek. (mozgás, látás, hallás, tanulásban akadályozottak, stb.) GjD

21 A műhelymunka szereplői
Bizottsági tagok (munkaszakértők) Facilitátor Kártyaíró(k) Megfigyelők (!?) GjD

22 A „műhely” elrendezése
Megfigyelők BIZOTTSÁGI TAGOK (munkaszakértők) 1. 2. 3. Kártyaíró Facilitátor tábla fal GjD

23 480 FEOR-ban szereplő foglalkozás munkakör- elemzésének elkészítése
EMLÉKEZTETŐ Feladat: 480 FEOR-ban szereplő foglalkozás munkakör- elemzésének elkészítése GjD

24 Köszönöm a figyelmüket! Kérem élvezzék a műhelymunkát!!!
GjD

25 Nemzeti Szakképzési Intézet Nemzeti Fejlesztési Terv Programiroda Budapest, Berzsenyi u. 6. Tel.: Fax:

26 A SCID fázisai GjD

27 Egy elkészült DACUM-tábla részlete
(Automata gyártórend-szerek üzemel-tetője) GjD

28 Szabványos feladatelemzés
GjD

29 Listák GjD

30 FEOR foglalkozások leírása
A foglalkozás száma, megnevezése A foglalkozás rövid tartalmi megfogalmazása Feladatok (DACUM tábla) Kapcsolódó foglalkozások Minimális képzettségi/képesítési feltétel Megváltozott munkaképességűek gyakorolhatják-e a foglalkozást? GjD


Letölteni ppt "Készítette: Géczi József"

Hasonló előadás


Google Hirdetések