Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2015. április 24. Kissné Papp Gabriella

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2015. április 24. Kissné Papp Gabriella"— Előadás másolata:

1 2015. április 24. Kissné Papp Gabriella
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT tapasztalatainak reflexiós feldolgozása, programzárás ötletek 2015. április 24. Kissné Papp Gabriella

2 IKSZ = PEDAGÓGIAI ESZKÖZ
Fejlődnek a tanulók személyes és szociális kompetenciái Újfajta tudásra és készségekre tesznek szert TAPASZTALATI TANULÁSON keresztül fejlődhetnek ezek a készségek: Több mint maga a tevékenység – tervezés/cselekvés/megfigyelés/reflexió

3 FELELŐSSÉG – TANÁRÉ? DIÁKÉ?
IKSZ = KIHÍVÁS / ÉLVEZETES IDŐTÖLTÉS / ÖNISMERET FEJLŐDÉSE TANULÓK ÉLETÉT IS KÉPES MEGVÁLTOZTATNI A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLATOT SZERVEZŐK FELELŐSSÉGE

4 A FELKÉSZÍTÉS, A TEVÉKENYSÉG ÉS A FELFOLGOZÁS HÁRMAS EGYSÉGE
Miért? Hogyan? Hol? Kikkel? Mit? Várható problémák és azok megoldására való felkészítés TEVÉKENYSÉG – KÍSÉRÉS – segítő személyes kapcsolat, elérhetőség

5 FELDOLGOZÁS - LEZÁRÁS:
Élmények, eredmények megosztása – önmagában nem elég Reflexió Értékelés – visszajelzés egy formája

6 Tevékenység ciklus Tervezés Előkészítés Bemutatás Megosztás
Reflexió Bemutatás Megosztás

7 REFLEXIÓ (megjegyzés, észrevétel, elmélkedés, szemlélődés, önmegfigyelés, visszaverődés)
KIK? Résztvevők köre: diákok, tanárok, szülők, fogadó intézmények HOGYAN? NYILVÁNOS / BIZALMAS EGYÉNI / CSOPORTOS OBJEKTÍV / SZUBJEKTÍV SZÓBAN / ÍRÁSBAN (keretek, útmutató / portfólió)

8 FELDOLGOZÁS KIK? adott csoport, adott tevékenységi kör, osztály, évfolyam, egész iskola HOL? osztályterem, fogadó intézmény, ….. HOGYAN? szóban - beszámoló, beszélgetés, kiselőadás…… írásban - honlap, iskolaújság, napló,…. egyéb – tablók, fotókiállítás, kisfilm, vetítés…… MIKOR? a folyamat, tevékenység közben – terv módosítása, beavatkozás a folyamat, tevékenység/program/projekt végén – megvalósult folyamat elemzése,értékelése

9 Reflexió - beszámolók Segítő kérdéssor (pl.: naplóban)
Élmények, tapasztalatok a naplóban Külön „projekt” a beszámoló írása – teljesítés feltétele Kérdőív formában

10 Első reflexiós alkalom lehetséges kérdései
A közös értékelés a következő kérdésköröket járja körül az első alkalommal: hányszor végezted a tevékenységet eddig? mi volt az első benyomásod a fogadó szervezetről? milyen találkozásod volt a többi segítővel vagy a segítettekkel? mi volt nehéz a tevékenység végzésében? mi okozott örömet a tevékenység végzése során? mi volt számodra meglepő? mit őrzöl meg az eddigi élményeidből a továbbiakra? mit jelent számodra egy szóval összefoglalva: „időt szánni valamire”?

11 Második reflexiós alkalom kérdései
Milyen észrevételeid lennének távolabbról szemlélve az egész tevékenységet: 1. a fogadó szervezet vonatkozásában (tevékenységek, munkatársak stb.) 2. a segítettek vonatkozásában 3. mivel gazdagított téged vagy milyen nehézséget jelentett általánosságban? 4. mit tehetnél saját életedben (személyes, leendő foglalkozás, család), hogy ne múljon el nyomtalanul, hanem hasznosuljon ez a tapasztalat? 5. mit jelent számodra egy szóval/jelzős szószerkezettel összefoglalva: „elköteleződés”/közösségi szolgálat?

12 Záró esszé szempontjai 1
Záró esszé szempontjai 1. Karlowits-Juhász Orchidea Reflektív segítés a pedagógusképzésben , 2016.alapján Hol és milyen segítőtevékenységeket végeztél a Közösségi szolgálat keretében? Melyik volt az a tevékenység, ami a legjobban tetszett? Volt-e olyan, ami nem tetszett? Mit gondolsz, kinek mit adtál az IKSZ során? Mit gondolsz, mi az, amiben fejlődtél, mi az, amit tanultál a program során? Mit gondolsz, hol tudod hasznosítani az IKSZ során tanultakat? Melyik volt a legemlékezetesebb napod ? Kérlek, meséld el! Ütköztél-e nehézségekbe? Ha igen, mik voltak ezek? A teljesítéséhez elegendő segítséget kaptál az iskolától és a fogadó intézménytől?

13 Záró esszé szempontjai 2
Záró esszé szempontjai 2.. Karlowits-Juhász Orchidea Reflektív segítés a pedagógusképzésben , 2016.alapján Mennyire tartod sikeresnek az IKSZ során végzett tevékenységedet? Min lehetett volna javítani? Közösségi Szolgálat során szerzett tapasztalataid és tanulmányaid között látsz-e kapcsolatot? Mik ezek a kapcsolódási pontok? Hasznos segítségnyújtás, az IKSZ? Ha igen, miben? Tervezed-e, hogy a jövőben önkéntesként folytatod a megkezdett segítő tevékenységedet? Tervezel-e más önkéntes tevékenységet? Mit gondolsz, az általad segítettek számára milyen további segítség lenne hasznos a jövőben?

14 ÉRTÉKELÉS KI? Többi diák Pedagógus
Fogadó intézmény mentora, kapcsolattartója Önértékelés HOGYAN? A pozitívumokat kiemelve Előrelépést szem előtt tartva

15 A reflexió jelentősége
Fejlődik a tanuló: önismerete önbizalma reális önértékelése érzelmi kiegyensúlyozottsága flexibilitása nyitottsága interperszonális és kommunikációs képességei felelősségtudata

16 Kispesti Deák Ferenc Gimnázium
 Név: …oszt.: …….....  Visszatekintés a közösségi szolgálatra 2016. Beszámoló a közösségi szolgálati tapasztalataimról, véleményemről Hová jártál, milyen területen segítettél, milyen rendszerességgel? Milyen gondolatokkal, érzésekkel kezdted a szolgálatot és ez változott-e benned a hónapok, évek során? Mit tapasztaltál-tanultál magadról a szolgálat végzése folyamán? Mi okozta a legjobb érzést? Mi ment könnyen? (konkrét szituációt is írhatsz) Mik voltak a nehézségek? Hogyan próbáltad legyőzni őket? (konkrét szituációt is írhatsz) Hogyan fogalmaznád meg egy mondatban a magad számára és másoknak „mottóként” a közösségi szolgálat lényegét?

17 Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma

18 Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma

19

20

21 Zárás Szempontok a záró rendezvény szervezéséhez: időpont
résztvevők köre érintettek köre konkrét tapasztalatok meghívott vendégek, előadók elismerések, köszönetnyilvánítás

22 Zárás A tevékenységek bemutatásának módjai: egyéni portfoliók
egy-egy helyszín bemutatása egyéni vagy közös készítésű plakáttal, prezentációval fotók, kisfilmek tanév végi (záráshoz tartozó) kiállítás

23 Záró/nyitó rendezvény
Kastély ppt KUOpJTE (füzet) YC2QuY (Mogyoród)

24 FELADAT (3.nap) TERVEZZÜNK MEG EGY REFLEXIÓS FOGLALKOZÁST, ESEMÉNYT
HOL? MIKOR? KIK VESZNEK RÉSZT? SZÜKSÉGES ESZKÖZÖK, ELŐKÉSZÜLETEK TEVÉKENYSÉGEK, MÓDSZEREK EGYÉB…..


Letölteni ppt "2015. április 24. Kissné Papp Gabriella"

Hasonló előadás


Google Hirdetések