Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Operatív menedzsment és versenyképesség
2
Operatív menedzsment:
termelési és szolgáltatási folyamatok tervezése, szervezése Operatív folyamatok: rendszer, amelyben az inputok nagyobb értékű outputtá alakulnak át
3
Átalakulási folyamat Input Output Anyag Termékek Gép Szolgáltatások
Munka Menedzsment Tőke Átalakulási folyamat
4
Az átalakítási folyamat lehet:
Fizikai - termelés Helyzeti - szállítás Csere - kereskedelem Fiziológiai - egészségügy Pszichológiai - szórakoztatás Információ - kommunikáció
5
Az operatív menedzsment tevékenységi körei:
Munkaszervezés Módszerek közti választás Munkahelyek elrendezése Épületek elhelyezése Munkafolyamatok tervezése Teljesítmények mérése, követése Minőség ellenőrzése Tevékenységek időrendi, fontossági rangsorolása Raktárkészlet menedzsment Termeléstervezés
6
Operatív menedzsment a vállalati környezetben
7
Az operatív menedzsment története
1700-ig egyedi megrendelésre termelés 1700-as évek a fogyasztóknak gyártott javak termelésének kezdete Adam Smith – munkamegosztás speciális gépek gyártása Eli Whitney – standardizált alkatrészek, minőség-ellenőrzés Frederick W. Taylor (korai 1800-as évek) tudományos menedzsment megfigyelés, elemzése, a legjobb módszer kiválasztása Taylor követői: Frank és Lillian Gilbreth, Henry Gantt, Henry Ford Henry Ford: Model T – csökkentett termelési idő, 728 órából 1,5 órára
8
1900-1950 Amerikai tömegtermelés, a világ vezető gazdasága
Elton Mayo 1930-as évek – az emberi viszonyok fontossága, motiváció Frederick Herzberg, Abraham Maslow, Douglas McGregor – motivációs elmélete II. Világháború – mennyiségi modellek, számítógépek, automatizáció Eddig volt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
9
A japán siker A fogyasztó fontossága, az operatív menedzsment fontossága Just-in-time management Lean production rugalmasság & minőség Minőségmenedzsment „Total quality management” Termékek számának növekedése Rövidebb termékfejlesztési idő Gyors technológiai változások Több fogyasztói elvárásoknak megfelelő termék Területenként eltérő piac Rövid termék életciklus
10
Operatív menedzsment „e-business” környezetben
Az Interneten keresztül folytatott kereskedelem elnevezése elektronikus kereskedelem e-kereskedelem e-business
11
Az integrált értéklánc
Termelő Fogyasztó Ellátó Anyagáramlás Információ áramlás
12
Az elektronikus kereskedelem formái:
Vállalkozás – vállalkozás B2B Vállalkozás – fogyasztó B2C amazon Fogyasztó – vállalkozás C2B repülőjegy Fogyasztó – fogyasztó C2C eBay, Napster
13
B2C e-kereskedelem 2013-ban az e-kereskedelem lesz az össz. kereskedelem 20 %-a Lehetőségek az Interneten való kereskedésre: portálok agregátorok kereskedelmi oldalak összekapcsolása E-kereskedők – virtuális áruházak „Infomediaries” biztonság, pénzügyi szolgáltatás, szállítás
14
B2B e-kereskedelem A vállalkozások a következőkre használják az Internetet: tervezés szerződéskötés egyezmények munkaütemezés szállításütemezés vásárlás-eladás pénzátutalások ismeretközvetítés üzletkötés
15
B2B e-kereskedelem Megvalósítható a következő módokon:
e-katalógusok, e-áruházak eladók aukciója vásárlók aukciója cserék vagy E-piac
16
E-áruház Vásárló Eladó
17
Eladók aukciója Eladó Vásárlók
18
Vevők aukciója Vevő Eladók
19
Csere - E-piac Vevők Eladók
20
Az e-kereskedelem hatása az operatív menedzsmentre
Jobb fogyasztói kapcsolatok Hatékonyabb (tevékenység)folyamatok Alacsonyabb anyagárak Információs technológiai szinergia Jobb, gyorsabb döntéshozatal Új szervezeti formák Kiterjedtebb ellátási lánc Magasabb fogyasztói elvárások A vállalkozások új módjai Globalizáció
21
Globalizáció A helyi vállalkozások kétharmada globális kiterjedésű A globalizáció okai: Előnyös költségek Nemzetközi piacok elérése Az igények kielégítése Megbízható ellátási források Lépéstartás a technológiával
22
Versenyképesség Versenyképesség: a nemzetek Output
versenyképessége abban nyilvánul meg, ahogy azok árutermelése vagy szolgáltatása szerepel a nemzetközi piacon Termelékenység = Output Input
23
Az új vállalkozásoknak nehéz belépni a piacra, melynek okai:
Vállalati méret Tőkeerő nagysága Ellátási és elosztási rendszerek elérhetősége Tanulási folyamat
24
Az operatív menedzsment fő területei
Stratégia Termékek és szolgáltatások Folyamatok és technológiák Létesítmények Projektmenedzsment Ellátási lánc menedzsment Termékek és szolgáltatások iránti igény előrejelzése Termelés tervezése Minőség biztosítása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.