Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRebeka Szőkené Megváltozta több, mint 7 éve
1
Wölfling Zsuzsanna köznevelési szakértő mesterpedagógus 2017.08.31.
A gyermeki fejlődés nyomon követésének, dokumentációjának jogszabályi háttere Wölfling Zsuzsanna köznevelési szakértő mesterpedagógus
2
Hangsúlyok Az óvoda esélyteremtő szerepe.
Milyen okok miatt kerül előtérbe a gyermekek fejlődésének, fejlesztésének szakszerű követése? Az óvoda esélyteremtő szerepe. Az óvodai nevelés, képességfejlesztés hatékonysága, színvonala. A pedagógusok munkájának, módszertani felkészültségének fókuszba helyezése. Az oktatás terén az EU azt tűzte ki célul, hogy 2020-ra az uniós tagországokban: a (4. életévüket betöltött óvodáskorú) gyermekek legalább 95%-a részesüljön koragyermekkori nevelésben. Megfelelés az Óvodai nevelés országos alapprogramjában és az óvodák pedagógiai programjában szereplő kimeneti jellemzőknek. Adaptivitás a pedagógiai munkában, a módszertani kultúra tudatos megújítása. Visszajelzés saját munkánk eredményességéről. Külső szakmai ellenőrzés, tanfelügyelet.
3
A nyomon követés, értékelés szintjei
Az egyes gyermek önmagához mért fejlődése. Az adott gyermekcsoport fejlődésének értékelése. Az óvoda gyermekközössége fejlődési mutatói kimenetkor (programbeválás része).
4
Jogszabályi háttér 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 62. § (1) A pedagógus alapvető feladata a rábízott gyermekek, tanulók nevelése, oktatása, óvodában a gyermekek Óvodai nevelés országos alapprogramja szerinti nevelése, f) a szülőt (törvényes képviselőt) rendszeresen tájékoztassa a tanuló iskolai teljesítményéről, magatartásáról, az ezzel kapcsolatban észlelt problémákról, az iskola döntéseiről, a gyermek tanulmányait érintő lehetőségekről,
5
Jogszabályi háttér 2 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 63. § (1) Az óvoda az óvodás gyermekek fejlődését folyamatosan nyomon követi és írásban rögzíti. Az óvodás gyermek fejlődéséről a szülőt folyamatosan tájékoztatni kell. (4) Az óvoda a gyermek értelmi, beszéd-, hallás-, látás-, mozgásfejlődésének eredményét – szükség szerint, de legalább félévenként – rögzíti. Rögzíteni kell a gyermek fejlődését szolgáló intézkedéseket, megállapításokat, javaslatokat.
6
Jogszabályi háttér 3 Nkt. 72.§ (5) A szülő joga különösen, hogy
b) gyermeke fejlődéséről, magaviseletéről, tanulmányi előmeneteléről rendszeresen részletes és érdemi tájékoztatást, neveléséhez tanácsokat, segítséget kapjon, 72. § (1) A szülő kötelessége, gondoskodjon gyermeke értelmi, testi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges feltételekről és arról, hogy gyermeke teljesítse kötelességeit, továbbá megadjon ehhez minden tőle elvárható segítséget, együttműködve az intézménnyel, figyelemmel kísérje gyermeke fejlődését, tanulmányi előmenetelét, b) biztosítsa gyermeke óvodai nevelésben való részvételét, továbbá tankötelezettségének teljesítését,
7
Jogszabályi háttér 4 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 63. §(2)
Ha a gyermeket nevelő óvodapedagógus a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének elérése érdekében indokoltnak tartja, az óvoda vezetője tájékoztatja a szülőt az Nkt. 72. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt kötelességekről, továbbá a kötelességek nem megfelelő teljesítéséből eredő következményekről, valamint az Nkt § (4) bekezdésében foglalt jogokról. (3) Amennyiben a szülő az óvoda döntésében foglaltaknak önként nem tesz eleget, az óvoda vezetője az Nkt. 72. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint (4) bekezdésében foglaltak alapján a szülői egyet nem értést alátámasztó nyilatkozat megküldésével értesíti a gyermek lakóhelye szerint illetékes járási hivatalt.
8
A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció vezetése
A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció a gyermek fejlődéséről folyamatosan vezetett olyan dokumentum, amely tartalmazza a gyermek fejlettségi szintjét, fejlődésének ütemét, a differenciált nevelés irányát. Vezetése kötelező 20/ § f) Nem része a csoportnaplónak 20/ § Vezetése papíralapon és elektronikus formában is lehetséges (SZMSZ) 20/ §
9
A gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció tartalma
a) gyermek anamnézise, b) a gyermek fejlődésének mutatói (érzelmi-szociális, értelmi, beszéd-, mozgásfejlődés), valamint az óvoda pedagógiai programjában meghatározott tevékenységekkel kapcsolatos egyéb megfigyelések, c) a gyermek fejlődését segítő megállapítások, intézkedések, az elért eredmény, d) amennyiben a gyermeket szakértői bizottság vizsgálta, a vizsgálat megállapításai, a fejlesztést végző pedagógus fejlődést szolgáló intézkedésre tett javaslatai, e) a szakértői bizottság felülvizsgálatának megállapításai, f) a szülő tájékoztatásáról szóló feljegyzések.
10
Mire terjed ki a nyomon követés, értékelés
A tudás, készségek, jártasságok, attitűdök, motiváció, értékek és személyiségvonások alakulása. Hogyan? Tapasztalatokon keresztül, játékban, művészeti tevékenységekben, alkotó munkában, a tanulás legváltozatosabb formáiban, társakkal együttműködve. Inspiráló tanulási környezetben, szeretet kapcsolatban, elismerésben.
11
A kompetencia alapú nevelési folyamatban szerveződő tudás
Minden gyermek különleges és különböző, más és más adottságokkal, lehetőségekkel, előzetes tudással rendelkeznek. Szüleikkel együttműködve, egyénileg differenciálva formáljuk személyiségüket, kompetenciájukat és formálódunk magunk is. Ezt a pedagógiai folyamatot mutatja be a nyomon követés, formatív értékelés
12
Az értékelések alapja A gyermekek sokoldalú megismerése
Az óvodai nevelés országos alapprogramja Az óvoda pedagógiai programja Pedagógiai, pszichológiai, fejlődés-lélektani ismeretek
13
Az értékelés eredményeinek beépülése
A gyermekek fejlesztésébe, szummatív értékelésébe, továbbhaladásuk segítésébe Összesített eredmények formájában a csoportos és óvodai értékelésbe Pedagógusok értékelési kultúrájába (tanfelügyelet, pedagógusminősítés)
14
Néhány fontos kérdés Az értékelések szakszerű elemzése, okok feltárása
Összehasonlítás, trendvizsgálat A mérőeszközök, megfigyelési szempontok összeállítása ( a cselekvések, megfigyelhető jellemzők egységes értelmezése) A megfigyeléshez alkalmazható eljárások, játékok gyűjtése, bővítése
15
A témához javasolt irodalom
Óvodáskorú gyermekek fejlődésének nyomon követése. Összeállították a Budapesti POK szaktanácsadói: Barkóczi Mariann, dr. Böjtös Zoltánné, Hamvasné Bögre Julianna, gerencsér Zita, Gáspár Jánosné, Budapest, 2016.
16
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.