Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
GYAKORLAT2. dr. SZabó Gábor CSaba
2
a módszerek csoportosítása3.:
a leggyakrabban alkalmazható, alkalmazott, és a legegyszerűbb technikák, módszerek: - a 4 egyszerű módszer, - a 4 hibaelemzési módszer, - a 4 LEGES(legjobb) módszer, - további gyakrabban alkalmazott (vagy speciális) módszerek, - további ritkábban alkalmazott módszerek.
3
- erőtérelemzés: gyengeségek/erősségek (SWOT)
a 4 egyszerű módszer: - TIPHIB - erőtérelemzés: gyengeségek/erősségek (SWOT) 5S/6S 5W + 1/2 H módszerek
4
a 4 hibaelemzési módszer: TIPikus HIBaforrás (TIPHIB)
ABC-Pareto ok-okozati/Ishikawa - FMEA
5
és befolyásoláselemzés
F M E A hibalehetőség- és befolyásoláselemzés valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, három szempont (vevő - gyártó/szolgáltató -gyakoriság) szerinti súlyozása (1-10 közötti súlyszámokkal) – majd a legnagyobb rizikószámú (RPN/RPZ) hibalehetőségek „mélyelemzése”
6
hibalehetőség és befolyásolás elemzés
F M E A Failure Mode and Effect Analysis (Fehler Möglichkeits und Einfluss Analyse) hibalehetőség és befolyásolás elemzés - Tervezési(konstrukciós)-FMEA - Folyamat-FMEA - Rendszer-FMEA - Interface (kapcsolódó elemek) FMEA
7
Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/1. rész
B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Rendkívül súlyos hiba1.!!! Amely csökkenti a biztonságot és/vagy sérti a törvényes előírások betartását anélkül, hogy ezzel kapcsolatban figyelemfelkeltésre kerülne sor; illetve ez a hiba a termék/szolgáltatás eladhatatlanságát eredményezi. 10 Rendkívül súlyos hiba2.!!! Amely esetleg a biztonságot csökkenti és/vagy a törvényes előírások betartását sérti, miközben erre figyelemfelhívás történik. 9 Súlyos hiba1.!! A termék/szolgáltatás fő funkcióinak kiesése. 8 Súlyos hiba2.!! A termék/szolgáltatás fontos funkcionális képessége erősen korlátozott, szükség van azonnali javító jellegű beavatkozásra a használathoz. 7 Közepesen súlyos hiba1.! A termék/szolgáltatás fontos funkcióinak kiesése. Szükség van hozzáértő szakember azonnali javító beavatkozására. 6
8
Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/2. rész
B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Közepesen súlyos hiba2.! A termék/szolgáltatás fontos funkcionális tulajdonságainak korlátozottsága. 5 Közepesen súlyos hiba3.! A termék/szolgáltatás használati jellemzőinek kismértékű funkcionális korlátozottsága; ezt minden vevő/dolgozó érzékeli. 4 Jelentéktelen hiba. A vevőt/dolgozót csak kis mértékben érinti hátrányosan, és valószínűleg csak kis mértékben korlátozza; átlagos képességű vevő/dolgozó érzékeli. 3 Nem valószínű. Nem valószínű, hogy a hiba valamilyen észrevehető hatást gyakorol a termék/szolgáltatás használatára. Csak kvalifikált gyártó/szolgáltató, javító személyzet érzékeli. 2 Nincs kihatás. 1
9
1. A hibalehetőségek feltérképezése
az FMEA lépései: 1. A hibalehetőségek feltérképezése 2. A hibalehetőségek súlyozása három szempont alapján; az RPZ (RPN) meghatározása 3. A legnagyobb RPZ (RPN) számú hibákkal kezdve az ok-okozati összefüggések feltárása 4. A feltárt összefüggések alapján a lehetséges megelőző intézkedések kidolgozása
10
Folyamat FMEA Kompo- nens, folya- mat Hibafajta Hiba ok A hiba követ-
készítette: Folyamat FMEA Oldal: Készítette: FMEA-szám: Dátum: Kompo- nens, folya- mat Hibafajta Hiba ok A hiba követ- kezménye a vevőnél Felis- merés /Meg- előzés (jelen- leg) A hibakö-vetkez-mény súlyos- sága A hiba fellépés gyakorisága A hiba felfedez- hetősége RPZ/RPN kockázati szám Javasolt intézkedések Felelős/ határidő
11
cél: a hatékonyság növelése
HIBA-kombinációk; cél: a hatékonyság növelése pl: új termék/szolgáltatás/folyamat/rendszer – ezért kevés adat/információ. Lépések: TIPHIB; FMEA a tipikus hibákra; a nagy rizikószámúakra Ishikawa vagy ABC-Pareto.
12
HIBA-kombinációk2. Helyzet: magas a nemmegfelelési, selejt, reklamációs szint. Sok adat áll rendelkezésre, döntően végellenőrzési. Lépések:
13
a „4 LEGES(legjobb)” módszer:
- ABC-Pareto elemzés - ok-kapcsolati elemzések, diagramok - PDCA elemzés - dinamikus adatrögzítés, dinamikus diagramok, szabályozó kártyák
14
ok-kapcsolati elemzések, diagramok:
Ishikawa 5W+ 1/2 H hibafa
15
Előnye: fokozatosan nagyobb szakmai hozzáértés – és több megoldás
hibafa alkalmazása akkor célszerű, ha a valószínűsített hibák eloszlása horizontálisan és vertikálisan is bonyolult, és nagy valószínűséggel a hiba/hibaok/hibafajta/hibacsoport eloszlás közel egyenletes Előnye: fokozatosan nagyobb szakmai hozzáértés – és több megoldás
16
O K O Z A T OK 1 OK 2 OK 3 OK 4 OK 2.1 OK 2.2 OK 3.1 OK 1.1 OK 2.1.1
2.1.2 meg- oldás meg- oldás OK 3.1 meg-oldás OK 1.1 meg- oldás OK 1.1.1
17
a feleség hosszú beszélgetései
nagy wattos égők az égők cseréje a feleség hosszú beszélgetései nagy villany- fogyasztás standby üzemű TV, komputer az eszközök kikapcs. a szobák túlfűtése hőfokszabályozás nagy gázfogyasztás rossz nyílászárók ablak-ajtó szigetelés Okozat: magas lakásrezsi költségek rossz csapok szerelő kihívása nagy vízfogyasztás hosszú zuhanyozás a zuhanyidő szabályozása időmérő bevezetése nagy telefonszámla a feleség megszabályozása
18
Egy HACCP rendszer kidolgozásának döntési fa blokksémája
19
HIBAFA1. m e g o l d á s o k (m i n i m u m 16)
Gyermekkori elhízás okai Gyermek hibája Szülő hibája Környezet hibája Információ hiány Szófoga-datlanság Kevés mozgás Lusta ság Szülők bosz-szan tása Nem törő-dömség Idő hiány Nem megfelelő nevelési módszerek Kevés mozgási lehetőség biztosítása Rossz beideg ződések Baráti társa ság hatása Reklá mok befolyásoló hatása Gyer mek orvos figyel metlen sége Iskola figyel met-lensége Példa muta tás hiánya Szigo rúság hiánya Rossz időbe osztás Nem meg felelő ételek főzése Tanult viselkedés (hozott tapasz-talatok) Moti váció hiánya m e g o l d á s o k (m i n i m u m 16)
20
HIBAFA O K O Z A T 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint Megoldási szint
21
PDCA elemzés
22
Act Plan Check Do P D C A AVATKOZZ BE! TERVEZD MEG! FIGYELD MEG!
9 10 1 2 3 4 AVATKOZZ BE! Act Plan TERVEZD MEG! P D C A 7 8 FIGYELD MEG! 5 6 Check HAJTSD VÉGRE! Do
23
A PDCA (logikájú problémamegoldás) lépései:
1. a vevő-igények felmérése és elemzése 2. a jelenlegi folyamatok leírása 3. mérés, elemzés; az alapvető okok feltárása és azonosítása 4. a javítási-fejlesztési lehetőségekre koncentrálás 5. a folyamat eredmény-mérésének meghatározása 6. a javaslat bevezetése (kísérleti jelleggel) 7. az eredmények értékelése 8. a következtetések levonása 9. az elért eredmények ismertetése, és a változtatások bevezetése 10. megfigyelés; az eredmények stabilizálása
24
PDCA 1. Tervezd meg 4. Avatkozz be 3. Ellenőrizd le 2. Csináld meg
1.A probléma leírása 2.Az információk gyűjtése 3.Az alap okok azonosítása 4.A javaslatok kidolgozása 5.A javaslatok mérlegelése 6.A legjobb megoldás kiválasztása Ha az eredmények megfelelnek a tervezetteknek, és az ellenőrzés megerősítette: a bevezetés feltételrendszerének kidolgozása, és a végleges verzió bevezetése új PDCA-val. 3. Ellenőrizd le 2. Csináld meg A bevezetett intézkedések folyamatos figyelése és elemzése A tervezett verzió megvalósítása
25
ötletroham, minőségi kör, TIPHIB, FMEA, 5W+1H A módszerek konkrét alkalmazása egy tervező iroda PDCA folyamatai során Act ötletroham, minőségi kör, tipikus hiba elemzés a cselekvési terv bevezetése az eredmények fejlesztése a hibák azonosítása minőségi kör, FMEA elemzés az eredmények megtartása a hibák minősítése ötletroham, minőségi kör, TIPHIB, FMEA Plan egy-és/több dimenziós 5W+1H, Ishikawa az eredmények kiértékelése a hibák okainak megértése PDCA ciklus intézk edések kidolgozása az eredmények meghatározása cselekvési terv, többdimenziós elemzés minőségi kör, FMEA elemzés a folyamat- javítások elindítása a mérés lehetőségei ötletroham, TIPHIB, FMEA a cselekvési terv alkalmazása Check Do
26
4. ACT 1.PLAN 3.CHECK 2.DO PDCA
27
6. az erőforrások biztosítása P
az EN ISO 9001:2008 szerkezete: 5. TOP menedzsment feladatok és felelősség P 6. az erőforrások biztosítása P 7. a folyamatok menedzselése D 8.1 mérés, elemzés C 8.2 a rendszer továbbfejlesztése A
28
a PDCA team-rendszere:
a teljes rendszerre kiterjedően %-ot „minőségkulturális” megalapozással, a számára szükséges speciális módszerekkel felkészíteni, és működtetni folyamatos részvétellel ( CQI-CIP ) - felsővezetői PDCA team - minden kulcsfolyamaton PDCA team - minőségrendszeri és -módszertani PDCA team.
29
a PDCA elemzés néhány jellemzője:
- folyamatos munkavégzés igénye - aktív és kreatív hozzáállás - a teljes rendszert átfogó működés - a „kis lépésekben” történő fejlesztés lehetősége - erős szemléleti és módszertani megalapozás
30
PDCA folyamatjavítási jegyzőkönyv/1. oldal
1.P = tervezzük meg! 2.D = hajtsuk végre, csináljuk meg!
31
PDCA folyamatjavítási jegyzőkönyv/2. oldal
3.C = figyeld meg, ellenőrizd le! 4.A = avatkozz be, véglegesítsd !
32
dinamikus adatrögzítés,
dinamikus diagramok
33
a kiszállítás ppm értékei:
a statikus hisztogram átlag = 45 a kiszállítás ppm értékei: 21, 96, 15, 35, 31, 34, 9 41, 78, 32, 44, 56, 53, 65 59, 48, 42, 47, 53, 50, 39 43, 41, 45, 40, 38, 31, 7
34
a folyamat képességhatárai
átlag = 45 a folyamat képességhatárai 80 ppm f. 0-9 ppm • 40-49ppm az adatok dinamikus rögzítése/ellenőrző kártya
35
a folyamat szabályozási határai
- 50% !! átlag = 30 - 33% ! a folyamat szabályozási határai 80 ppm f. ! 40-49ppm • • • • • • • 0-9 ppm hibaelemzés és csökkentés után az új adatok dinamikus rögzítése szabályozó kártyán
36
jellegzetes, nagy valószínűséggel több veszélyes hibával befolyásolt folyamat diagramja
dim. x EH idő, t
37
dim xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxx xxxx xxxx xx xx xx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxx xx xx xx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxx 525 520 515 510 505 idő, t jellegzetes, nagy valószínűséggel egy veszélyes hibával befolyásolt folyamat diagramja
38
a dinamikus rögzítés néhány jellemzője:
- erős, és többnyire aktív adatháttér igény - nehezebb és speciális módszertani ismeretek - többnyire már feltárt ok-okozati háttér kell - szabályozottság és/vagy képesség”közeli” helyzet - aktív, folyamatközpontú megközelítés
39
a „7 legjobb” módszer – PDCA elemzés;
– dinamikus adatrögzítés, dinamikus diagramok, szabályozó kártyák; – ok-kapcsolati elemzések, diagramok; – ABC-Pareto elemzés; – kérdéslisták, ellenőrzőlisták, audit kérdéslisták, EFQM és hasonló kérdéslisták; – hisztogramok, tapasztalati eloszlások; – blokksémák, folyamatdiagramok.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.