Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék"— Előadás másolata:

1 BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Támop szeptember Zárókonferencia Az elégedettségi kérdőív bemutatása január: A kérdőívek kialakítása május: A kérdőívek validitásvizsgálata Előadó: Juhász Márta BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

2 Az elégedettségvizsgálat célja
élőfej Az elégedettségvizsgálat célja felmérni, hogy a pályaorientációs programok felhasználói – a tanácskérők – elégedettek-e a tanácsadási szolgáltatással, és ez az elégedettségük az egyes területeken mérve milyen mértékű. Az elégedettségvizsgálat célja felmérni, hogy az elsődleges (intézmények: iskolák, alapítványok, cégek) és a másodlagos célcsoport tagjai, azaz az on-line vagy hagyományos (egyéni, csoportos, elérő) pályaorientációs programok felhasználói, a tanácskérők elégedettek-e a tanácsadási szolgáltatással, illetve az elégedettségük az egyes területeken mérve milyen mértékű.

3 Az elégedettségről… BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

4 Az elégedettség B = f (P, E) B: behaviour, P: person, E: environment
Környezet (E) egyéni,individuális különbségek (P) szubjektív interpretáció ELÉGEDETTSÉG (B) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

5 Herzberg, 1970.

6 Herzberg kétfaktoros elmélete
Motivátorok kihívás, önmegvalósítás, felelősség, előléptetés, fejlődési lehetőség, elismerés, feladat tartalma, jelentősége = meglétük elégedettséget okoz Higénés tényezők fizikai és pszichológiai környezet, vállalati politika, vezetési stílus, munkafeltételek, személyes kapcsolatok, beosztás, munkahely biztonsága, fizetés = hiányuk elégedetlenséget okoz A tanácskérő elégedettsége a tanácsadó szakmai munkájával. A tanácskérő személyiségének fejlődése a tanácsadás segítségével (célkitűzés, növekedés, kibontakozás, önmegvalósítás, énhatékonyság, kompetencia érzés). Szervezés, struktúra, tárgyi, személyi feltételek, pszichológiai környezet: kapcsolat a tanácsadóval, hangulat, csoportlégkör, bizalom. Tárgyi feltételek: a terem elrendezése, esztétika. A modell lényege, hogy a munkahelyi elégedettséget és elégedetlenséget okozó tényezőket függetlennek tartja egymástól.

7 A kérdőív kialakításáról…
BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

8 KÖSZÖNET a győri és a budapesti Életpálya-tanácsadó Programiroda nagyon kedves munkatársainak! BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

9 Az elégedettségvizsgálat kialakításának lépései
Célcsoport megismerése és annak feltárása mit jelent számukra az „elégedettség a szolgáltatással”. Specifikus modulokból épül fel, melyhez alapul szolgálnak azok az elemek, amelyek a szolgáltatás részét képezik.

10 élőfej A kérdőív a pályaorientációs tevékenység típusai alapján modularizált, így összesen az alábbi 5 fő modulból épül fel: Egyéni tanácsadás Személyes Távtanácsadás: telefon, , csevegés Csoportos tanácsadás Csoportos fejlesztés Elérő programok: Távtanácsadás: telefon, , csevegés, fórum Intézményekkel való kapcsolattartás 6. Nemzeti Pályaorientációs Portál (jelenleg nem képez modult, viszont az erre vonatkozó kérdések beépülnek a többi modulba, illetve a portál elkészültével külön modul kialakítására kerül sor).

11 Kérdőívek Kérdőív az egyéni tanácsadásról
3-6 alkalmas egyéni konzultáció: a tanácskérő egyéni pályaorientációs problémáinak kezelése áll. pl. pályaorientáció, pályakorrekció,. Személyes, távtanácsadás Kérdőív az egyéni tanácsadásról Kérdőív a csoportos tanácsadásról Kérdőív a csoportos fejlesztésről Kérdőív az elérő programokról Kérdőív az intézményekkel való kapcsolattartásról 3-6 alkalmas csoportos konzultáció, olyanokkal, akik hozzá hasonló helyzetben vannak. Hosszabb időtartamú, képzésjellegű min. 7 alkalmas csoportfoglalkozás-sorozat. Funkciója kettős: a) program népszerűsítés, b) tanácskérők informálására, tájékoztatására. Pl. állásbörze, karrierbörze, osztályfőnöki óra,, fesztiválokon, táborokon való megjelenés. Személyes és távtanácsadás. Az életpálya tanácsadók a társintézmények vezetőivel is felveszik a kapcsolatot. A társintézmények bevonása, véleményük megkérdezése az életpálya-tanácsadási szolgáltatás minőségére vonatkozóan kiemelten fontos. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

12 Faktorok és skálák BIZALMI LÉGKÖR (B) ÉRTŐ FIGYELEM (F)
élőfej Faktorok és skálák I. Kapcsolat (K) Bizalmi légkör (b) Ülés hangulata (h) Értő figyelem (f) Nyitottság (ny) II. Tanácsadó elérhetősége (E) III. Szolgáltatás körülményei (Kö) IV. Szolgáltatás minősége (M) Együttműködés (e) Szorongásoldás (sz) Információ validitása/érvényessége (e) Kapott-e segítséget (s) Rugalmasság (r) Tanácsadó megbízhatósága (m)  BIZALMI LÉGKÖR (B) ÉRTŐ FIGYELEM (F) SZOLGÁLTATÁS KÖRÜLMÉNYEI (Kö) EREDMÉNYESSÉG (Er) Kapcsolat (K) A pályaorientációs tanácsadó és a tanácskérők közötti kapcsolat minőségét méri. A program felhasználói hogyan ítélik meg: a tanácsadás folyamata során sikerült-e kialakítani egy érdeklődő, nyitott, elfogadó, bizalmi kapcsolatot a tanácskérő és a tanácsadó között. A tanácsadó a pályaorientációs szolgáltatás során kialakult csoportfolyamatokat hogyan kezelte. Bizalmi légkör (b): a szolgáltatás során kialakult-e egy olyan kapcsolat a tanácsadó és a tanácskérő között, amelynek keretei között a tanácsadó őszinte bizalommal meg tudott nyilvánulni a tanácsadó előtt. Ülés hangulata (h): az ülések hangulatával, légkörével való elégedettség. Értő figyelem (f): azt méri, a tanácskérő aktív figyelmet kapott-e a tanácsadási folyamat során (tanácsadótól, csoporttársaktól). Nyitottság (ny): a tanácsadó/a csoporttagok érdeklődését, viszonyulását méri a tanácskérő problémái, kérdései iránt. Tanácsadó elérhetősége (E) A tanácsadó elérhetősége azt méri, hogy program felhasználói hogyan vélekednek a tanácsadó elérhetőségéről. Szolgáltatás körülményei (Kö) A szolgáltatás körülményei a pályaorientációs szolgáltatás helyszínének megközelíthetőségével (bejutás a tanácsadókhoz), elhelyezkedésével és a tanácsadói iroda belső állapotával (helyiség állapotával, megvilágításával, hőmérsékletével) való elégedettséget méri. Szolgáltatás minősége (M) A szolgáltatás minősége a szolgáltatás tartalmi részével való elégedettséget méri, olyan tényezőkre összpontosítva, mint az együttműködés, a szorongásoldás, rugalmasság, a kapott információ hasznossága, megbízhatósága. Együttműködés (e): azt méri, a tanácsadó a kölcsönös megértés jegyében kommunikál-e a tanácskérővel. Szorongásoldás (sz): azt méri, a tanácsadó törekszik-e a tanácskérő tanácsadási folyamattal kapcsolatos esetleges szorongásainak feloldására. Információ validitása/érvényessége (e): arra vonatkozik, hogy a tanácskérő saját véleménye szerint hiteles és használható információkat kapott-e a tanácsadótól. Kapott-e segítséget (s): arra vonatkozik, hogy a tanácsadási folyamat révén a tanácskérő eszköztára bővült-e álláskeresési technika, önismeret, pálya- és szakmaismeret, konkrét információ tekintetében. Rugalmasság (r): azt méri, a tanácsadó hajlandó volt-e alkalmazkodni a tanácskérő lehetőségeihez, igényeihez. Tanácsadó megbízhatósága (m): azt méri, a tanácskérő rá merte-e bízni magát a tanácsadóra, tudott-e rá számítani/benne bízni BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

13 Az egyéni személyes (Esz) tanácsadás
Bizalmi légkör (B) Őszinte tudtam lenni. El mertem mondani a problémámat. Jól éreztem magam. A beszélgetés hangulata jobb volt, mint gondoltam. Értő figyelem (F) A tanácsadó kedves volt. A tanácsadó törekedett arra, hogy megoldást találjunk a kérdésemre. Úgy éreztem, a tanácsadó megérti a helyzetemet. Szolgáltatás körülményei (Kö) Kellemes hőmérséklet volt a szobában. A tanácsadói iroda világítása megfelelő volt. Könnyen megtaláltam a tanácsadói irodát. Nyugodtan tudtunk négyszemközt beszélgetni. A tanácsadás helyszínének hangulata kellemes volt. Eredményesség (Er) Ismerőseimnek is ajánlanám ezt a tanácsadási szolgáltatást. Megértettem, amit a tanácsadó mondott nekem. A tanácsadó utánanézett a kérdéseimnek a következő alkalomra. A tanácsadó emlékezett arra, amiről előző alkalommal beszéltünk. Kaptam segítséget problémám megoldásához.

14 Az egyéni távtanácsadás (Et) kérdőív
Bizalmi légkör (B) Őszinte tudtam lenni. El mertem mondani a problémámat. Jól éreztem magam. A beszélgetés hangulata jobb volt, mint gondoltam. Értő figyelem (F) A tanácsadó kedves volt. A tanácsadó törekedett arra, hogy megoldást találjunk a kérdésemre. Úgy éreztem, a tanácsadó megérti a helyzetemet. Szolgáltatás körülményei (Kö) A tanácsadói -címét és/vagy telefonszámát és/vagy a csevegőszobát könnyen megtaláltam. A tanácsadói honlap könnyen kezelhető. Eredményesség (Er) Ismerőseimnek is ajánlanám ezt a tanácsadási szolgáltatást. Megértettem, amit a tanácsadó mondott nekem. A tanácsadó utánanézett a kérdéseimnek a következő alkalomra. A tanácsadó emlékezett arra, amiről előző alkalommal beszéltünk. Kaptam segítséget problémám megoldásához.

15 A csoportos tanácsadás (Cs) kérdőív
Bizalmi légkör (B) Őszinte tudtam lenni a csoportban. El mertem mondani a kérdésemet a csoport előtt. Jól éreztem magam a csoportban. A csoport hangulata jobb volt, mint gondoltam. Szívesen szólaltam meg a csoportban. Volt lehetőségem szóhoz jutni a csoportban. Kedveltem csoporttársaimat. Értő figyelem (F) A csoport figyelmesen meghallgatott engem. A csoport vezetője kedves volt velem. A csoportban törekedtünk arra, hogy megtaláljuk a megoldást a felmerült kérdésekre. Úgy éreztem, a csoportvezetőt valóban érdekelte a helyzetem. A csoportban mindenki részt vett a közös beszélgetésben. A csoport vezetője kézben tudta tartani a csoportot. Szolgáltatás körülményei (Kö) Kellemes hőmérséklet volt a teremben. A terem világítása megfelelő volt. A csoportos tanácsadás helyszínét könnyen megtaláltam. A program helyszínének hangulata kellemes volt. Eredményesség (Er) Ismerőseimnek is ajánlanám ezt a tanácsadási szolgáltatást. Értettem, amit a csoport vezetője mondott. A csoport vezetője utánanézett a kérdéseinknek a következő alkalomra. A tanácsadó emlékezett arra, amiről előző alkalommal beszéltünk. A csoportban segítséget kaptam a problémáim megoldásához.

16 A csoportos fejlesztés (CsF) kérdőív
Bizalmi légkör (B) Őszinte tudtam lenni a csoportban. El mertem mondani a kérdéseimet a csoport előtt. Jól éreztem magam a csoportban. A csoport hangulata jobb volt, mint gondoltam. Szívesen szólaltam meg a csoportban. Volt lehetőségem szóhoz jutni a csoportban. Kedveltem csoporttársaimat. Értő figyelem (F) A csoport figyelmesen meghallgatott engem. A csoport vezetője kedves volt velem. A csoportban törekedtünk arra, hogy megtaláljuk a megoldást a felmerült kérdésekre. Úgy éreztem, a csoportvezetőt valóban érdekelte a helyzetem. A csoportban mindenki részt vett a közös beszélgetésben. A csoport vezetője kézben tudta tartani a csoportot. Szolgáltatás körülményei (Kö) Kellemes hőmérséklet volt a teremben. A terem világítása megfelelő volt. A csoportos fejlesztés helyszínét könnyen megtaláltam. A program helyszínének hangulata kellemes volt. Eredményesség (Er) Ismerőseimnek is ajánlanám a csoportos fejlesztés szolgáltatást. Értettem, amit a csoport vezetője mondott. A csoport vezetője utánanézett a kérdéseinknek a következő alkalomra. A tanácsadó emlékezett arra, amiről előző alkalommal beszéltünk. A csoportban segítséget kaptam a problémáim megoldásához.

17 A személyes elérő (Sze) program kérdőív
Bizalmi légkör (B) Fel mertem tenni kérdésemet a tanácsadónak. Jól éreztem magam. A tanácsadó törekedett arra, hogy válaszolni tudjon a felmerült kérdésre. Szolgáltatás körülményei (Kö) Kellemes hőmérséklet volt a teremben. A terem világítása megfelelő volt. A program helyszínét könnyen megtaláltam. Lehetőség volt külön is beszélni, egyeztetni a tanácsadóval. A program helyszínének hangulata kellemes volt. Eredményesség (Er) Ismerőseimnek is ajánlanám az életpálya-tanácsadási programot. Értettem, amit a tanácsadó mondott. Kaptam segítséget az álláskereséshez. Kaptam információt a képzési lehetőségekről. Kaptam segítséget abban, hogy milyen szakmák közül választhatok. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

18 Az elérő távszolgáltatás (Te) program
Bizalmi légkör (b) Fel mertem tenni kérdésemet a tanácsadónak. Jól éreztem magam. A tanácsadó törekedett arra, hogy válaszolni tudjon a felmerült kérdésekre. Szolgáltatás körülményei (Kö) A tanácsadói -címét és/vagy telefonszámát és/vagy a csevegőszobát könnyen megtaláltam. Lehetőség volt külön is beszélni, egyeztetni a tanácsadóval. A tanácsadói honlap könnyen kezelhető. Eredményesség (Er) Ismerőseimnek is ajánlanám az életpálya-tanácsadási programot. Értettem, amit a tanácsadó mondott. Kaptam segítséget az álláskereséshez. Kaptam információt a képzési lehetőségekről. Kaptam segítséget abban, hogy milyen szakmák közül választhatok. A tanácsadó sok hasznos információval szolgált. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

19 Egyéb adatok 1. Nem: a) férfi b) nő 2. Tényleges családi állapot
a) Hajadon / nőtlen b) Házas / élettársi kapcsolatban él c) Elvált, vagy külön él d) Özvegy 3. Életkor a) 6-10 év b) év c) év d) év e) év f) év g) év h) év i) 63 év felett 4. Legmagasabb iskolai végzettség Ha tanuló, akkor alsós (általános iskolában); felsős (általános iskolában); középiskolás; felsőoktatási hallgató; felnőttképzésben tanul. Ha már nem tanuló: Nem járt iskolába; Kevesebb, mint 5 osztály; 8 osztályos; 10 osztályos; Szakmunkásképző; Szakiskola; Speciális szakiskola; Szakközépiskolai érettségi Gimnáziumi érettségi; Főiskolai vagy alapdiploma; Egyetemi vagy mesterdiploma. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

20 0 – Rám nem vonatkozik az állítás.
Kérdőív alkalmazása 1 –Nem értek egyet; 2 –Bizonytalan vagyok; 3 – Egyet értek; 0 – Rám nem vonatkozik az állítás.

21 Egyéb adatok 5. Munkaerőpiaci státusz a) Tanuló b) Pályakezdő
c) Képzési lehetőséget kereső d) Munkaerőpiaci aktivitást mutatók: Tartós álláskereső: Friss álláskereső Állást váltani szándékozó Pályát váltani szándékozó Vállalkozást indítani szándékozó e) Gyermekgondozás f) Nyugdíjas 6. Jelenleg dolgozik-e? Igen Nem 7. Munkahely típusa állami szféra - központi költségvetési szerv állami szféra - helyi önkormányzati költségvetési szerv non-profit szektor versenyszféra Lakóhely BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

22 A kérdőív kitöltésének körülményei
élőfej A kérdőív kitöltésének körülményei A tanácsadónak a tanácsadási tevékenység típusa alapján ki kell választania a kérdőív melyik modulját tölteti ki a tanácskérővel. A felvétel módja A felvétel időzítése A személyes találkozások esetében az utolsó tanácsadási találkozást követően. Egyéni távtanácsadás (telefon, , csevegés) esetében az utolsó alkalmat követően ben. Elérő programok esetében (személyes és távtanácsadás) a program befejezését követően. Intézményekkel való kapcsolattartás esetében az adott megbízás teljesítését követően. Idozites: A személyes találkozások esetében (egyéni személyes tanácsadás, csoportos tanácsadás, csoportos fejlesztés) az utolsó tanácsadási találkozást követően kell felkérni a tanácskérőt a kérdőív kitöltésére. Egyéni távtanácsadás (telefon, , csevegés) esetében az utolsó alkalmat követően ben, vagy postai úton kell felkérni a tanácskérőt a kérdőív kitöltésére. Erre már a beszélgetés folyamán fel lehet hívni a figyelmet. Elérő programok esetében (személyes és távtanácsadás) az elérő program befejezését követően kell felkérni a tanácskérőt a kérdőív kitöltésére. Intézményekkel való kapcsolattartás esetében az adott megbízás teljesítését követően kell felkérni az intézmény illetékes személyét a kérdőív kitöltésére. A kérdőív tanácskérőkhöz történő eljuttatásával és a kitöltött kérdőívek tőlük való begyűjtésével lehetőség szerint egy semleges személyt kell megbízni. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék


Letölteni ppt "BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék"

Hasonló előadás


Google Hirdetések