Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
WORKSHOP A duális képzésekről Budapest, 2017. május 24.
2
Nyilvántartásba vétel folyamata az Oktatási Hivatalnál
1. A leendő partnerszervezet a felsőoktatási intézménnyel együttműködési megállapodást (kötelező elemeit a 230/2012.(VIII.28.) Korm. rendelet 4. fejezet 16. § sorolja fel) köt. A megállapodás vonatkozhat már meglévő duális képzésre, de a duális partnerek kezdeményezhetik új duális képzés indítását, adott intézmény már akkreditált szakán. A és a oldalakon találhatók a felsőoktatási intézmények duális formában induló képzései. 2. A partnerszervezet az intézménnyel közösen alakítja ki a gyakorlati duális tantervet, amely a képzés mintatantervéhez igazodik. Az együttműködési megállapodást, a vállalati tantervet és a szakindításról szóló szenátusi határozatot a felsőoktatási intézmény feladata eljuttatni kötelező jelleggel elektronikus formában a Szakmai Gyakorlatok és Duális Képzések Osztály tematikus címére.
3
3. A hiánypótlási határidőt követően az Osztály a Duális Képzési Tanács (továbbiakban: DKT) elé szavazásra bocsájtja a duális képzésben résztvevő intézményeket, az adott szakokat és partnerszervezeteket, amelyekről a DKT döntést hoz. 4. A duális képzési formában induló szakokat és a partnerszervezeteket a DKT támogató döntését követően az Oktatási Hivatal nyilvántartásba veszi, mely határozatot minden esetben a felsőoktatási intézmények kapják. 5. A nyilvántartásba vételt követően a partnerszervezet adataiban bekövetkező változásokat, az esetleges visszalépési szándékukat minden esetben a felsőoktatási intézmény felé jelezni szükséges, melyről az intézmény az Oktatási Hivatalnál kezdeményezi az adatmódosítást vagy a nyilvántartásból törlést.
4
Statisztikai adatok – duális létszám képzési területenként 2016 ősz
Hallgatói létszám (fő) őszi satisztika műszaki 573 gazdaságtudományok 257 informatika 137 agrár 83 társadalomtudomány 1 összesen 1051
5
Igény a duális műszaki mesterképzésekre
A DKT műszaki bizottsága a vállalatok bevonásával összeállította a vállalati követelmények egységesített rendszerét 2017 tavaszán. anyagmérnöki MSc gépészmérnöki MSc járműmérnöki MSc környezetmérnöki MSc logisztikai mérnöki MSc mechatronikai mérnöki MSc olajmérnöki MSc szerkezettervező építészmérnöki MSc településmérnöki MSc tervező építészmérnöki MSc villamosmérnöki MSc
6
Gyakorlati képzésben részt vevő szervezetek minőségi auditálása
A DKT március 19-ei ülésén döntött a minőségbiztosítási látogatások szervezéséről és azok lebonyolításáról. A látogató szakbizottságok tagjai: 1 fő vállalati szakértő (a Kamarák delegáltjai), 1 fő intézményi szakember (a Magyar Rektori Konferencia delegáltjai) 1 fő kormánytisztviselő (az OH Szakmai Gyakorlatok és Képzések Osztály részéről)
7
Főbb szempontok: Szakértő részéről elvárás a tudományos fokozat, vagy a legalább tízéves szakmai-gyakorlati munkatapasztalat A csatlakozott cégekhez 3 évente látogatás szervezése – egy képzési cikluson belül Helyszíni ellenőrzés (audit) keretein belül tapasztalatcsere a cégek, a felsőoktatási intézmények és az OH között Problémák megoldása közösen, mindegyik fél bevonásával Tapasztalatok, javaslatok átadása a DKT ülésein
8
A 2015/2016. tanévre vonatkozó duális minőségbiztosítási látogatások számokban
2016-ban összesen 17 intézmény 107 partnerszervezeténél volt minőségbiztosítási látogatás. 2017 első negyedévében 28 partnerszervezetnél zajlott le helyszíni ellenőrzés. A minőségbiztosítási látogatások során a formailag és tartalmilag megegyező, az Oktatási Hivatal munkatársa által kitöltött két helyszíni jegyzőkönyv közül egy példány a látogatás lezárultával a partnerszervezetnél marad. A látogatásokat követően készült szakértői véleményezéseket –mely tartalmazza többek között a felek javaslatait is – a partnerszervezetek minden esetben megkapják, mely a helyszíni jegyzőkönyv mellékletét képezi. Az egyes felsőoktatási intézmények fenntartójának – az Osztály jogszabályi kötelezettségének eleget téve – elküldte a vele együttműködésben álló, meglátogatott partnerszervezetekhez kapcsolódó szakértői véleményezéseket 2016 végén, valamint tételesen összefoglalta a tapasztalatait, javaslatait.
9
Látogatás során ellenőrzött dokumentumok
Együttműködési megállapodás(ok) Gyakorlati tanterv A hallgató gyakorlati kompetenciáiról készített írásbeli értékelés, értékelőlap Hallgatói munkaidő-nyilvántartás, hallgatói projektmunkák, munkanapló, stb. A szakmai felelős kompetenciáit igazoló dokumentumok Egyéb, a képzési területre specifikált dokumentumok
10
Példaértékű tapasztalatok:
Alapozó tárgyak gyakorlati oktatása – különböző operációs rendszereken, programokon keresztül Informatikai eszközök tesztelése, konfigurálása, programozás Céges nyílt napok (hallgatói látogatás) a gyakorlati képzés közös előre haladása érdekében Külföldi tanulmányutak szervezése az anyacég megismerése céljából Ösztönző csomag a diák számára (utazási, lakhatási támogatás, jó érdemjegyek és szakmai előrehaladás függvényeként díjazás emelkedése) Tényleges, „éles” munka (termelési folyamatban, gyártási terv és sablonok elkészítése), önálló projektmunka + dokumentációk Saját tanterem és oktatók alkalmazása Mesterképzés elvégzésének támogatása
11
Elérhetőségek Felsőoktatásról: Tájékoztató a duális képzésről, gyakran ismételt kérdések: Elektronikus kapcsolatfelvétel:
12
Köszönöm a figyelmet! Szakmai Gyakorlatok és Duális Képzések Osztály
Géczi Mónika osztályvezető
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.