Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A Föld napja Megyeri SAPpan
14
Ötleteink A papíralapú kompetencia mérés helyett digitalizált megoldást javaslunk.
15
Mennyi papír kell a méréshez?
Egy munkafüzet kb. 70 oldal(35 lap). A gyerek számára ez darab A4-es lap. Egy csomagban 500 lap van. Így ez a mennyiség csomag fénymásoló papírnak felel meg. Egy csomag papír 21cm x 30cm x 500=315000cm2= 31,5 m2. 1m2 lap 80g tömegű, vagyis 1csg lap 31,5x80g =2520g = kb. 2,5kg. Így a méréskor felhasznált csomag lap kb x2,5 = 94012kg = 94,2 tonna (kerekítsük 100-ra)
16
Mi kell ennyi papír előállításához?
Ha a papírt fából gyártják, a 100 tonna fehér papír előállításához szükséges anyag és energia: m³ víz, kg fa (kb fa), kWh energia, kg mészkő, 8,700 kg kén, 600 tonna gőz, kg klór.
17
A teljes kiadás: FT
18
A mi ötletünk
19
Előnyei Hosszú távon olcsóbb megoldás
A géptermeket tudják használni az iskolák Sok fa élete megmenthető Időben szétválasztható a magyar és matematika felmérés, így csak 2 óra lenne egyszerre, mint a PISA mérés, ami javíthatna az eredményeken Gyorsabban javítható Gyorsabban lehet elkészíteni a statisztikát
20
További ötletek Egységes méretű, és alakú, visszaváltható műanyag palackok használatát javasoljuk a könnyebb visszaváltás, és kevesebb szállítási költség miatt Műanyag palackokat lehetne használni zajszűrő falként autó pályák mellé Műanyag palackok anyagából készült táblát lehetne készíteni kerámia tábla helyett Minimalista hét bevezetése az iskolákba A kidobott használt bútorokat újra lehetne hasznosítani.
21
A mi ötletünk Bútor gyártók Bútor kereskedők környezetvédelem pénz
szakképzés pénz Karitatív cél pénz Központ újraértékesítés Energetikai cél hulladékudvar Oktatók,szakmunkás tanulók,közmunkások.szakmunkások lomtalanítás Begyűjtés, szállítás, válogatás, felújítás, egyedi tervezés, karitatív tevékenység, értékesítés, hulladékkezelés Lakossági beszállítás
22
Megkérdeztük a faipari iskolákat
1. Használnak-e a diákok gyakorlati oktatásához faanyagot? Válaszok % db 1. Igen 87.5 % 7 2. Nem 12.5 % 1 2. Milyen típusú faanyagot használnak a diákok gyakorlati oktatásához? Válaszok % db 1. Csak megmunkálatlan, nyers faanyagot használunk 12.5 % 1 2. Csak újrahasznosított faanyagot használunk 0 % 3. Vegyesen használunk nyers és újrahasznosított faanyagot is 75 % 6 4. Nem használunk faanyagot 3. Rendelkezésre áll-e elegendő faanyag az oktatáshoz? Válaszok % db 1. Igen 25 % 2 2. Nem 62.5 % 5 3. Nincs szükségünk faanyagra 12.5 % 1
23
4. Ha a lomtalanításkor kidobott bútoroknak lenne egy összegyűjtő, válogató rendszere, szívesen használnának-e ebből származó faanyagot? Válaszok % db 1. Igen 87.5 % 7 2. Nem 12.5 % 1 5. Ha lenne rá lehetőség, szívesen bekapcsolódnának-e az újrahasznosítás folyamatába? Válaszok % db 1. Igen 100 % 8 2. Nem 0 % 7. Jó ötletnek tartja-e Magyarországon is bevezetni, egy a francia példához hasonló, újrahasznosító rendszer kiépítését? Válaszok % db 1. Igen 100 % 8 2. Nem 0 %
24
9. Véleménye szerint hasznos lenne-e bevezetni ezt a rendszert?
8. Ön szerint megvalósítható lenne-e Magyarországon a kísérő levélben leírt hulladék begyűjtési módszer? Válaszok % db 1. Igen 50 % 4 2. Nem 9. Véleménye szerint hasznos lenne-e bevezetni ezt a rendszert? Válaszok % db 1. Igen, gazdasági szempontból 12.5 % 1 2. Igen, környezetvédelmi szempontból 37.5 % 3 3. Igen, szemléletformáló hatása lenne 50 % 4 4. Nem lenne különösebb haszna 0 % 10. Ön szerint mennyi ideig tartana egy ilyen rendszer kiépítése? Válaszok % db év 0 % év 37.5 % 3 év 62.5 % 5 4. Több, mint 10 év
25
11. Ha megvalósulna a hulladék bútorok begyűjtő rendszere, melyik szervezetnek kellene kiépíteni ezt a rendszert? Válaszok % db 1. Államilag kellene megoldani 0 % 2. A bútorgyártóknak kellene ezt felvállalni 12.5 % 1 3. Társadalmi összefogással, alapítványokkal, civil szervezetetekkel lehetne megoldani 25 % 2 4. A közterület-fenntartó cégeknek kellene megoldani 5. Közös összefogással lehetne csak megoldani 37.5 % 3 12. Ön szerint a kidobott bútorok mennyire lennének újrahasznosíthatóak? Válaszok % db 1. Nagy részéből újra bútor lehetne 62.5 % 5 2. Nagy része rossz minőségű fa, inkább energiatermelésre használható 37.5 % 3 3. Nem érdemes foglalkozni vele/Nem éri meg foglalkozni vele 0 %
26
Szakértői vélemény:
28
Köszönjük a figyelmet! Publikáció:
Források:
30
13. Ön szerint milyen nehézségekkel, megoldandó problémával járna egy ilyen rendszer kiépítése?
- Begyűjtési rendszer kiépítése, - társadalom "rászoktatása" a rendszer használatára. Nem lehet egy szervezet felelősségére bízni. Mi is szívesen vállalunk részt belőle. Nehezen maradnak hosszabb távon életbe a több szervezet által, nemzetközi projektek támogatásával létrejövő jó gyakorlatok, ha nem kapcsolódik a fenntartást segítő állami forrás - a projektet követően - hozzá. Nehézségek: szállítás, tárolás, újrafeldolgozás, hulladék kezelés Tárolás: nagy területű, száraz hely biztosítása sok pénzbe kerül. Újrafeldolgozás: A bútorok többsége pozdorjából, bútorlapból készül. Nem értékes bútoripari alapanyag. A gépi megmunkálást veszélyezteti a rejtett csavar, vagy szeg. Nagyobb kárt okoz, mint amennyi haszna van. Hulladék kezelés: Ehhez is száraz, nagy befogadóképességű helyre van szükség, vagy folyamatos szállításra. A jelenlegi szemlélet megváltoztatása lesz a legnehezebb. A vevők egyre magasabb igénnyeket támasztanak az új bútorokkal szemben, ezt használt felújított bútorokkal nehéz lesz kiváltani. Jelenleg "utcai verseny" zajlik a kidobásra szánt holmik körül. Ezt kell szabályozni,megszüntetni! Miből finanszíroznák a bútorok összehordását, egy gyűjtőhelyre, illetve hogyan lehetne finanszírozni a javítási ktg-ket pl. újrakárpitozás?
31
14. Van-e ötlete, javaslata a használt bútorok újrahasznosítására?
Igen. Közösségi terek bebútorozását segítené. Iskolánkban több, másoktól kapott használt bútor ad lehetőséget a tanulók kicsit komfortosabb ülő sarkainak kialakítására. Nekünk nincsenek asztalos növendékeink és a tanműhely lehetőségünk is jelenleg kicsi. A fajáték készítőink pedig másféle faanyaggal dolgoznak, de ha tanműhelyünk kész lesz (kb 2016 nyara) felújításban is szívesen veszünk részt. Bútoros szakembereink már vannak, kárpitos képzéshez is vannak gyakorlati partnereink... A szállítás a logisztika megoldása tűnik a legnehezebbnek Amennyiben sikerül a bútorokat sérülésmentesen begyűjteni, tisztítás és apróbb felújítás után szociális intézményekben elhelyezni, a rászorultak között történő kiosztással lehetne hasznosítani. Franciaországban az emberek gyakrabban cserélnek bútorokat, mint hazánkban. Így nálunk inkább hulladék keletkezik (még), mint újra hasznosítható alapanyag. Közintézmények, üzletek bútorait tudom ezekből az alapanyagokból elképzelni. Kárpitos, asztalos tanműhelyek tudnák felújítani, esetleg értékesíteni. Erre komoly értékesítési hálózatot lehetne építeni, akár országos rendszerben is. Szemléltetés, állami intézmények felszerelése, adományozás
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.