Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Költség-haszon elemzés.
Közúti biztonsági auditor alapképzés 2016. október. 6.
2
A költség-haszon (CBA) elemzés szükségessége
EU irányelv 5. cikk 3. bekezdés: A tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a biztonsági beavatkozások a 2. paragrafusban bemutatott útszakaszokra irányulnak. Elsőbbséget kell élvezniük a III. melléklet 3(e) alpontjában bemutatott intézkedéseknek, különös tekintettel azokra, melyek a legmagasabb haszon-költség hányadossal rendelkeznek. Member States shall ensure that remedial treatment is targeted at the road sections referred to in paragraph 2. Priority shall be given to those measures referred to in point 3(e) of Annex III paying attention to those presenting the highest benefit-cost ratio.
3
A költség-haszon elemzés célja
Egy beavatkozás (beruházás, intézkedés) társadalmi megtérülésének vizsgálata
4
Mi a költség-haszon elemzés?
• Számítási eljárás, Amely egy beavatkozás költségeit és hasznait veszi számba, és értékeli ezek egymáshoz képesti viszonyát • Döntéstámogató módszer Fejlesztési változatok esetén a számításokat és értékeléseket azonos módon végzi el a lehetséges változatokra, és kimutatja a legkedvezőbbet
5
A költség-haszon elemzés lépései
közgazdasági költségek és hasznok becslése, Költségek: jellemzően beruházás, üzemeltetés, (pótlás) Hatások: környezet, közlekedési költségek, területfejlesztés, közlekedésbiztonság közgazdasági mutatószámok (ENPV, ERR, BCR),
6
A fejlesztés hatása A fejlesztéssel változást akarunk elérni: hatására kevesebb balesetet, vagy kisebb kárértéket várunk Meg kell határozni a projekt nélküli esetet és ezáltal a projekt nélküli eset és a fejlesztés közötti különbözeteket. A projekt nélküli eset az, ami a projekt nélkül történne a jövőben. A projekt beruházási, működési költségeit, bevételeit és hatásait a projekt nélküli változathoz viszonyítva kell megállapítani a teljes vizsgált referencia-időtávra.
7
Projekt költségek és hasznok
évek 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Beruházási költség 300000 üzemeltetési ktg 100000 balesetek csökkenéséből származó haszon 200000
8
A jelenérték fogalma “A pénznek időértéke van: ezt azt jelenti, hogy egy mai biztos 100 forint többet ér, mint egy holnap biztosan rendelkezésre álló 100 forint. …a pénzünk nem ugyanannyit ér ma, holnap vagy holnapután “ (Gazdasági alapismeretek I., Deák István és al) Így akkor a különböző időpontokban esedékes pénzösszegeket közvetlenül nem adhatjuk össze, Jelenérték: a különböző időpontban esedékes pénzösszegeket egyetlen közös időpontra számítjuk át egy alkalmas kamatláb segítségével:
9
Közgazdasági teljesítménymutatók
ENPV (gazdasági nettó jelenérték): a jövőbeni nettó haszonáramok diszkontált értéke. Az ENPV kiszámítása a projekt megítélésének kulcseleme, mivel csak pozitív ENPV-vel rendelkező projektek támogathatók. A számítás képlete: ahol (X) a t. évben felmerülő haszon és költség különbsége, (i) a diszkontráta és (t) az aktuális év
10
Közgazdasági teljesítménymutatók
BCR (haszon-költség arány): a teljes időszakra vonatkozóan a jelenértékre átszámított hasznok és költségek arányát mutatja. A BCR mutatóra vonatkozó követelmény, hogy legyen nagyobb, mint 1. Ezt használjuk a változatok közötti választáshoz (ERR (gazdasági belső megtérülési ráta): azon diszkontráta, amely mellett az ENPV nulla;) NPV>0: BCR >1, elfogadható, megtérül NPV<0: BCR <1, nem érdemes megcsinálni
11
Mintapélda Elsőbbségadással szabályozott csomópont forgalombiztonságának javítása Balesetek kimenetel szerint 3 év alatt halálos 1 súlyos 4 könnyű 9 Összesen 14 Forgalomnagyság 10000 j/nap Az egy balesetben átlagosan sérültek száma meghaltak súlyosan sérültek könnyen sérültek halálos 1,184 0,524 0,459 súlyos 1,499 0,78 könnyű 1,445 Fejlesztési változat Beruházási költségi ktg. üzemeltetési költség csomópont átépítés, kiskorrekció jelzőlámpa telepítése körforgalomú csomópont létesítése
12
A Beavatkozás hatásai RBM csökkenési arány 0,66 0,76 0,88
Megtakarítás évente Baleset kimenetel szerint Személyi sérülések szerint meghaltak súlyosan sérültek könnyen sérültek halálos súlyos könnyű 0,22 0,88 1,97 0,3 1,4 3,6 0,25 1,01 2,28 1,7 4,2 0,29 1,17 2,63 1,9 4,8 Megtakarítás eFt 129902 150315 173076
13
Beruházási és üzemeltetési költség (eFt)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 csomópont átépítés 30000 500 15500 jelzőlámpa telepítése 60000 2000 7000 körforgalomú csomópont létesítése 120000 1000 31000 Baleseti költségek megtakarítása (eFt) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 csomópont átépítés 129902 jelzőlámpa telepítése 150315 körforgalomú csomópont létesítése 173076
14
Jelenérték Költségek jelenértékének számítása (eFt) 1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 NPV csomópont átépítés 30000 478 458 438 419 401 384 367 352 336 9981 43615 jelzőlámpa telepítése 60000 1914 1831 1753 1677 1605 1536 1470 1406 1346 4507 79045 körforgalomú csomópont létesítése 120000 957 916 876 839 802 768 735 703 673 19962 147231 Hasznok jelenértékének számítása (eFt) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 NPV csomópont átépítés 124309 118956 113833 108931 104240 99752 95456 91345 87412 83648 jelzőlámpa telepítése 143843 137648 131721 126049 120621 115427 110456 105700 101148 96792 körforgalomú csomópont létesítése 165623 158491 151666 145135 138885 132904 127181 121704 116464 111448
15
Értékelés Változat NPV (eFt) BCR csomópont átépítés 984 267 csp 23,57
BCR csomópont átépítés csp 23,57 jelzőlámpa telepítése jlámpa 15,05 körforgalomú csomópont létesítése kör 9,30
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.