Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMárk Faragó Megváltozta több, mint 7 éve
1
Az új termékdíjas szabályozás bevezetése A rendszer- és szervezetépítés elvégzett munkálatainak bemutatása – Első helyzetjelentés – Budapest, október 11. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 1/37
2
Tartalomjegyzék –> Az új jogszabály elemei
–> A szervezeti struktúra kiépítése –> Termékdíj Bizottság –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség –> Az Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv –> Adatgyűjtés és kiértékelés –> Célértékek, indulóértékek meghatározása –> OGyHT –> Üzleti terv –> Közbeszerzési terv –> Jogszabályi háttér fejlesztése –> Törvény kiigazítása –> Végrehajtási rendelet Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 2/37
3
Az új jogszabály elemei
A változtatás alapelvei 1.) Környezettudatosság erősítése, a társadalmi érdek megjelenítése 1.1.) Új szervezeti séma kialakítása 1.2.) Új díjfizetési rendszer kialakítása 1.3.) Egyéb ösztönző eszközök beépítése 2.) Adminisztrációs terhek csökkentése 3.) Termékdíj-bevételek növelése 4.) A hulladékgazdálkodás alrendszereinek forrásbővítése Változások: től Változások iránya: Megszűnés, új lehetőség, módosulás Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 3/37
4
Az új jogszabály elemei
Megmaradó elemek 1.) A szabályozás alapvető célkitűzése 2.) Termékkör: 6 termékcsoport, kereskedelmi csomagolás speciális kategóriája 3.) Kötelezetti kör [részben] 4.) Alapvető fogalmak, esetek 5.) Kötelezettség keletkezésének időpontja (pl. készletre vételkori fizetés lehetősége) 6.) Átvállalás (számlás, szerződéses) [részben (koordinálós nem)] 7.) Befizetés, ellenőrzés: NAV 8.) Visszaigénylés, annak jogcímei (pl. export) 9.) Gyártói felelősség elve – egyéni hulladékkezelés Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 4/37
5
Az új jogszabály elemei
Megszűnő intézmények 1.) Mentesség 2.) Levonás (kereskedelmi csomagolás) 3.) Kedvezmény 4.) Számlán feltűntetés kötelezettsége Új lehetőség 1.) Gyártói felelősség elvének valódi érvényesítése – egyéni hulladékkezelés Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 5/37
6
Az új jogszabály elemei
OHÜ OGYHT Termékdíj Bizottság Új elemek 1.1.) Új szervezeti séma a.) A Termékdíj Bizottság létrehozása b.) Az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség létrehozása (a továbbiakban részletesebben kifejtve) Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 6/37
7
Az új jogszabály elemei
Új elemek 1.2.) Új díjfizetési rendszer a.) Indokolatlan mentesség, levonás, kedvezmény megszűnése b.) Szennyezéssel arányos díjfizetés, felső hasznosítási arány célértékkel c.) A központosított (független) elosztó és ellenőrzési rendszer explicit finanszírozása d.) A gyártói felelősség gyakorlását biztosító díjfizetési alrendszer kiépítése Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 7/37
8
Az új jogszabály elemei
Új elemek 1.3.) Új ösztönzők beépítése a.) Újrahasználat díjmentesítése b.) Társadalmi tudatformálási költség növelése: 5% -> 7% c.) Helyesebb termékdíj arányok irányába elmozdulás (több lépésben 2014-ig) - Italcsomagolások esetén helyesebb arányok - Kereskedelmi csomagolás kivezetésének elindítása d.) A szennyező fizet elvének kidomborítása, díjtételekben (externális költség), alanyban, tárgyban (pl. a selejt is szennyez) e.) Átalányosok körének bővítése Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 8/37
9
Az új jogszabály elemei
Új elemek 3.) Adminisztrációs terhek csökkenése a.) Díjfizetés alanyának áttelepítése csomagolásról csomagolóeszközre, valamint a reklámhordozó papír esetén az első forgalomba hozóra (nyomda) -> kb. 100 ezer kötelezettel kevesebb b.) Adóhatóság felé történő bejelentési és bevallási kötelezettség formai és tartalmi egyszerűsítése [nullás bevallás, VPID] c.) Számlán történő feltüntetési kötelezettség korlátozása d.) Átalányfizetők körének bővülése: kis- és csekély mértékű kibocsátók (csomagolók) -> importőrök esetén van jelentősége e.) Többutas göngyölegek kezelése f.) Elektromos és elektronikai berendezések tárgyi hatályának egyszerűsítése g.) Reklámhordozó papír kötelezettségét a gyártó számlán átvállalhatja h.) Nem kötelező a termékdíj ügyintézői végzettség Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 9/37
10
Az új jogszabály elemei
A „nagy” kérdés: csomagolás vs. csomagolószer EU adatszolgáltatás Egyes környezetvédelmi szempontok Egyes környezetvédelmi szempontok Csomagolás Bevétel növekedése Kötelezettek számának drasztikus csökkenése Csomagolószer Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 10/37
11
Új szervezeti struktúra
–> Termékdíj Bizottság OHÜ OGYHT Termékdíj Bizottság Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 11/37
12
Új szervezeti struktúra
–> Termékdíj Bizottság Termékdíj Bizottság 9 fő 4 fő állami delegált 4 fő ipari delegált Elektronikai és elektromos berendezések (2 fő állam, 2 fő ipar) Gépjármű anyagáramok albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Különleges anyagáramok albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Iparfejlesztési albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Csomagoló anyagáramok albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) 1 fő független szakértő (miniszteri delegált) Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 12/37
13
Új szervezeti struktúra
–> Termékdíj Bizottság A termékdíj-köteles hulladékáramok hulladékgazdálkodását az állam az OHÜ, valamint az ahhoz kapcsolódó Termékdíj Bizottság (a továbbiakban: TDB) működésén keresztül kívánja megszervezni, irányítani. A TDB tagjait a környezetvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) nevezi ki, továbbá felügyeli a bizottság tevékenységét. A TDB feladata a hazai termékdíj-köteles termékekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodás működését stratégiai szinten befolyásoló rendszerelemek meghatározása, felülvizsgálata és módosítása. A TDB a miniszter tanácsadó testülete. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 13/37
14
Új szervezeti struktúra
–> Termékdíj Bizottság A TDB kilenctagú testület, öt tagot az állam, négyet az ipar delegál. Az állam által delegált tagok: az OHÜ ügyvezetője (elnök); az OHÜ által delegált további két tag (egyik: titkár); a NAV delegáltja; független, külső szakértő. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 14/37
15
Új szervezeti struktúra
–> Termékdíj Bizottság A TDB bizottsági üléseket tart, mely félévente egyszer kötelezően (rendes ülés), valamint az elnök és alelnök javaslatára, eseti jelleggel, soron kívül kerül összehívásra. A bizottsági üléseket az elnök vezeti, a megtárgyalt napirendi pontokat a titkár készíti elő. Az állandó üléseken kötelezően tárgyalandó napirendi pontokat az OHÜ szervezeti és működési szabályzata rögzíti. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 15/37
16
Új szervezeti struktúra
–> Termékdíj Bizottság Az alábbi témákat évente kell tárgyalni és előterjesztést kell készíteni: A termékdíj-köteles termékáramra az adott évben jellemző felső hasznosítási arány mértéke; A termékdíj-köteles termékáramra az adott évben, a megelőző év teljesítménye alapján meghatározott OHÜ elvárt teljesítési hányad mértéke; A termékdíj-köteles termékáramban közreműködő hazai gyűjtők számára adható szolgáltatás megrendelés fajlagos és abszolút értékben meghatározott mértéke; A termékdíj-köteles termékáramban potenciálisan elérhető hasznosítói eljárások prioritási sorrendje, a különféle hasznosítási eljárások teljes életciklus elemzésen alapuló társadalmi hasznosságából kiindulva Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 16/37
17
Új szervezeti struktúra
–> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség OHÜ OGYHT Termékdíj Bizottság Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 17/37
18
Új szervezeti struktúra
–> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Feladata: Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) ellátja az iparág tevékenységének irányítási, szervezési, felügyeleti funkcióit. De: nem gyűjt, szállít és kezel! Önállóan gazdálkodó, nonprift szervezet, a környezetvédelemért felelős miniszter döntéseit hajtja végre Tevékenységét a TDB (Termékdíj Bizottság) által meghatározott keretek között végzi Kifizetéseit a termékdíjból befolyó pénz fedezi Felügyeli a miniszter, valamint az ügydöntő felügyelő bizottság Szoros együttműködésre törekszik a hatóságokkal (felügyelőségek, NAV) Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 18/37
19
Új szervezeti struktúra
–> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Alapvető feladatai: Közvetíti a termékdíj-köteles termékekből keletkező hulladékok begyűjtését és hasznosítását, szolgáltatás-megrendelés útján Nyomon követi és értékeli a hulladékgazdálkodás folyamatait Közreműködik az ipari és a lakossági begyűjtő rendszerek fejlesztésében Végrehajtja az Országos Gyűjtési és Hasznosítási Tervet (a továbbiakban: OGYHT); Megrendeli a hulladékok szállításának és kezelésének megfelelő működéséhez szükséges szolgáltatásokat a piaci szereplőktől Támogatja a hulladékgazdálkodással kapcsolatos hasznosítói ipar fejlesztését Közreműködik a lakosság környezettudatos nevelésével kapcsolatos teendők ellátásában Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 19/37
20
Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség
Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 20/37
21
Új szervezeti struktúra
–> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Létszámok: Kezdetben 40, a rendszer végleges állapotában kb. 80 fő az Operatív igazgatóság kötelékében hajtja végre a folyamatos ellenőrzéseket Kb. 70 fő adminisztráció, irányítás, K+F, egyéb 2011-ben összesen 60 fő belépése, ebből 35 munkatárs felvétel alatt Jelenlegi koordinátorok összesített alkalmazotti létszáma: kb fő, ebből állandó, kifejezetten ellenőr feladatkör: 2 fő Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 21/37
22
Új szervezeti struktúra
–> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Jogi, könyvelési, könyvvizsgálati stáb Alapítás (1) – Az alapítást elvégző jogi iroda kiválasztása (2) – Az OHÜ könyvelőjének kiválasztása (3) – Az OHÜ könyvvizsgálójának kiválasztása (4) – Telephely kiválasztása Határidő: (1) – OHÜ üzleti terv kidolgozása (2) – Az alapításhoz szükséges dokumentumok összeállítása (3) – Optimális törzstőke meghatározása (4) – OHÜ kiemelt közhasznúsága Határidő: Elindulás (1) – OHÜ induló forrásának biztosítása (2) – Telephely felújítása (3) – Telephely bérleti szerződés előkészítés és megkötés Határidő: Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 22/37
23
Új szervezeti struktúra
–> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Törzskar létrehozása Szervezetépítés és dokumentálás (1) – Szervezeti séma véglegesítése (2) – OHÜ vezető kinevezése (3) – OHÜ igazgatók kijelölése (4) – OHÜ Felügyelő Bizottság megszervezése Határidő: (1) – IT és kommunikációhoz kapcsolódó törzsdokumentumok elkészítése, megvalósítása, I. fázis (2) – OHÜ Felügyelő Bizottság tagok kinevezése (3) – Számviteli törvényhez kapcsolódó törzsdokumentumok elkészítése (4) – Szervezeti Működési Szabályzat létrehozása (5) – OHÜ kulcsvezetők kijelölése (6) – Pályázati és közbeszerzési minták kidolgozása Határidő: Együttműködés partnerekkel (1) – Alvállalkozói szerződésminták kidolgozása (2) – IT és kommunikációs elemek megvalósítása II. fázis (3) – Egyéb kapcsolatok kiépítése partnerekkel Határidő: Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 23/37
24
Új szervezeti struktúra
–> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Szervezetfejlesztési tapasztalatok: A koordinátorok szakértő munkatársai érdeklődnek az új munkakör iránt Fontos szakmai pozíciókba megszűnő koordinátorok munkatársai kerültek delegálásra Az érdeklődő szakértők száma meghaladja a 300-at Az ellenőrzési rendszer szakmai stábjához jelentős humán erőforrás toborzására volt lehetőség a munkaerőpiacon Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 24/37
25
Új szervezeti struktúra
–> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (ÖHÜ) Önkormányza- tok, közszolgáltstók Kötelezettek Szerződés Begyűjtők, hasznosítók (kezelők) Közbeszerzés (verseny) Piaci verseny megvalósulása: közbeszerzés, szolgáltatás megrendelés, valamint fejlesztési pályázatok útján Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 25/37
26
Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv
OHÜ OGYHT Termékdíj Bizottság Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 26/37
27
Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv
Az OHÜ feladata alapvetően a rendszerirányítás, közvetlenül gyűjtést, hasznosítást nem végez, ezzel pályázatokon, szolgáltatás-megrendelésen keresztül piaci szereplőket bíz meg. A gyűjtésre és hasznosításra Országos Gyűjtési és Hasznosítási Tervet készít, mely célértéket képez minden termékdíj-köteles termékáramra és anyagáramra. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 27/37
28
Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv
Az OHÜ a tárgyévet megelőző év július 31-ig készíti el a tárgyévre vonatkozó OGyHT-t. Az OGyHT tartalmazza az OHÜ által a tárgyév során elérendő országos gyűjtési és hasznosítási mennyiségeket (a továbbiakban: célérték), valamint a tárgyévet megelőző évben szétosztható mennyiséget (a továbbiakban: induló érték), amely az országos gyűjtési és hasznosítási mennyiség legfeljebb 75%-a lehet. A célértéket termék- és anyagáramonként kell meghatározni. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 28/37
29
Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv
Az OGyHT-t az OHÜ vezetőjének javaslatára a környezetvédelemért felelős miniszter hagyja jóvá. Az OGyHT az OHÜ vezetőjének javaslatára a környezetvédelemért felelős miniszter jóváhagyásával tárgyévben módosítható. Az OGyHT-ben meghatározott célértéket a tárgyév október 31-ig az OHÜ vezetője a a környezetvédelemért felelős miniszter jóváhagyása nélkül az induló érték egyharmadával módosíthatja. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 29/37
30
Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv
–> Kidolgozásának ütemterve: Adatfeldolgozás Pályázat, Közbeszerzés (1) – Gyűjtők, szállítók regisztere (2) – Kezelők, hasznosítók regisztere (3) – Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv, I. fázis Határidő: (1) – Induló értékekre pályázatok, tenderek ( ) (2) – Nyertesek kiválasztása ( ) (3) – Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv, II. fázis ( ) (4) – Szerződéskötés nyertesekkel ( ) Határidő: Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 30/37
31
Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv
Helyzetjelentés: Az OGyHT gyakorlatilag elkészült, a évi input és az output oldal számadatai véglegesítve vannak; A kidolgozásának alapelve, hogy az egyéni hulladékkezelés mértéke a évi egyéni mentesség nagyságrendjével azonos; Ennek változása (egyéni hulladékkezelés bejelentése) az OGyHT átdolgozását követeli meg -> folyamatos módosításra lesz szükség Beépítésre kerültek a fejlesztési célok Számos olyan adat merült fel, amelynek a valós mértékét kizárólag a 2012-es év működése során nyert adatok alapján lehet meghatározni Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 31/37
32
Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv
Az OGyHT célja, következménye: OGyHT az alapja az OHÜ üzleti tervének Az OHÜ kiadásainak 70%-a szolgáltatás megrendelés Gördülő módon kell az OHÜ üzleti tervét készíteni, ahogy az OGyHT változik, úgy az OHÜ üzleti terve is Az OGyHT az alapja az OHÜ Közbeszerzési tervének A közbeszerzésekben a főszabály az OGyHT-ban meghatározott gyűjtési mértékek és hasznosítási prioritások biztosítása -> a hulladékgazdálkodás folyamatának komplex kezelésével - > End of waste állapotig történő nyomon követés -> a szolgáltatások megrendelésében a gyűjtés és hasznosítás együttes érvényesítése -> a forráson a piaci szereplők belső osztozása, az OHÜ közreműködésével Az induló szintekben konzervatív megközelítés választása 2012-es év speciális kezelése (hosszabb távú megrendelések ideiglenes mellőzése) Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 32/37
33
Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv
Az OGyHT fókuszai 2012-re: Felépített rendszerek továbbvitele, szakmai átvilágítása, fejlesztése Lakossági szelektív gyűjtés fokozása (elindítás) Fogyasztói szelektív gyűjtés növelése (valódi eredmény várás) Speciális technikák alkalmazása (EU kötelezettségek teljesítése érdekében) Üveg Papír Italkarton Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 33/37
34
Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv
Csomagolás megbontása 2012-re i állapot Papír és textil Fém (alu nélkül) Alumínium Műanyag Üveg Fa Társított Összesen 2012 Kibocsátás (kg) Bevétel (Ft) Min. haszn. arány (%) 60% 55% 40% 23% 17% Terv. haszn. menny. (kg) ipari begyűjtés (kg) lakossági begyűjtés (kg) fogyasztói begyűjtés (kg) 50 000 energetikai hasznosítás (kg) utóválogatási maradék pirolízise (kg) Hasznosítási arány (%) 92,32% 73,00% 47,27% 46,72% 60,68% 20,00% 31,16% 61,09% Fém összesen: 66,10% Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 34/37
35
Jogszabály módosítás –> Törvény kiigazítása Helyzetjelentés:
A törvény kiigazítása megtörtént: Fogalmak további pontosítása Csomagolószer – csomagolás helyes végigvezetése a rendszeren Újrahasználat szabályainak pontosítása OHÜ feladatkörének pontosítása -> hatósági együttműködések (NAV + felügyelőségek) pontosítás alatt Társadalmi vitára és Parlament elé kerülhet a következő hetekben Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 35/37
36
Jogszabály módosítás –> Végrehajtási rendelet, elemei:
- A kötelezettség általános szabályai A fizetési kötelezettség keletkezési időpontja Egyéni hulladékkezelés Bejelentés, bevallás „Nem kell megfizetni” a termékdíjat esetek Átvállalás Termékdíj Bizottság és OHÜ működési szabályok OHÜ-n kívüli koordináció (Cseber, Recyclomed) Visszaigénylés Felújított gumiabroncsok szabályai Újrahasználható csomagolóeszköz és a csomagolóeszköz-csomagolás egyes szabályai Számlaszöveg feltüntetés tartalmi feltételei Hatósági ellenőrzés, adatkezelés Közbeszerzési és egyéb pályáztatási eljárások feltételei Hulladékkezelési szabályok Elkészülés: várhatóan október folyamán [munkaanyag állapotban van, jogszabályi szöveg részben elkészült] Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 36/37
37
Készítette: Vámosi Oszkár, OHÜ
Köszönöm a figyelmet! Készítette: Vámosi Oszkár, OHÜ Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, 37/37
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.