Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A BUDAPESTI KÖZFORGALMÚ KÖZLEKEDÉS
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet < ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2016 április 5.
2
A múlt órán: gazdaságos-e a belvízi közlekedés?
IGEN Ft/tkm ár olcsó, HA a meder, a kikötő, a hajó, a személyzet, az áru MIND ADOTT Meder: eltérő rajnai és dunai meder-profil a rajnai rendszerhez kellene átigazodni Hajó: eltérő előzmények miatt eltérő flották Áru: tömegáru – a vasútról szedjük le? Személyzet: leépülő oktatás Kikötő: tervek, – a hidak és kikötők összhangja, „Bezzeg Nyugat-Európa” NL 32 % D, B % - a többi csökken, és kicsi (tengerpart, torkolat, XVIII. sz-i csatornák) KözOP: 60% a hajózhatóság („Bezzeg Ny-Eu” %!) => 82% Ennyire tudnánk felnövelni Ki fizetné ? És kit is tenne versenyképesebbé ? Nem a vasút ellenében kellene érvelni, hanem együtt
3
A múlt órán: az Európai Unió Duna Régió Stratégiája (1 – 4 / 8)
Az uniós szintű célok nagyon fontosak, senkinek nincs, nem lehet ellenük kifogása (prosperitás, fenntarthatóság, biztonság stb.) de e célok túl általánosak és egységesek ahhoz, hogy regionális akciók kidolgozásához érdemleges iránymutatásul szolgáljanak. Az unió Duna-régió stratégiájának a kétéves előkészületi szakasza adós maradt a régió uniós szinten releváns problémáinak az érdemi elemzésével, következésképpen ugyancsak elmulasztotta azt, hogy stratégiai válaszokat dolgozzon ki e problémák megoldásra. Az alulról induló projektek összegyűjtésére irányuló kezdeményezés nagyon demokratikus; ugyanakkor ha nincs irányadó stratégiai elképzelés mögötte, akkor az akció inkább régi projekt-álmok összegyűjtésévé válik, ahelyett, hogy a folyamat során a stratégiai célok elérésére irányuló programokból levezetett projektek születnének A makro-régió, ez a hiányosan definiált alkalmi egység inkább csak zavart kelt, mintsem, hogy segítene kialakítani a problémákra választ ígérő térségi stratégiát. Esetünkben a megoldás eszközének a kiválasztása megelőzte a stratégia kialakítását, holott annak éppen a stratégiából kellett volna következnie
4
A múlt órán: az Európai Unió Duna Régió Stratégiája (5 – 8 / 8)
Az az óriási különbség, ami a térség gazdag és szegény része között fennáll, uniós szintű probléma, és az Európai Unió nem háríthatja át a megoldás felelősségét azokra a régiókra, amelyekben az összes felzárkózási problémával küzdő ország megjelenik A “három nem” visszaüt: most nincs megfelelő stratégia, nincs jól kialakított program és nincs valódi perspektíva a régió (és az unió) előtt A Magyar Elnökségnek nem kellene azért küzdenie, hogy mindenáron átnyomjon egy ilyen stratégiát az elfogadási procedúrán. Ellenkezőleg, a teljes folyamat alapvető felülvizsgálatát kellene inkább kezdeményezni, és az unió valós kérdéseit elemző és megoldó stratégiát készíteni. Zárszó: utóélet, személyes visszavonulás – etikai kérdések
5
A BUDAPESTI KÖZFORGALMÚ KÖZLEKEDÉS
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet < ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2016 április 5.
6
Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet]
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „előbb az 56-oson, aztán a 63-ason, aztán honnan-tudnám-hová a mit-tudom-én-hányason” Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet]
7
Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet]
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „előbb az 56-oson, aztán a 63-ason, aztán honnan-tudnám-hová a mit-tudom-én-hányason” Benjámin László: A Vadaskerti úttól a Kálvin térig [részlet] világom a papírba-zárt emberiség, az absztrahált élet intézete, ahol "tudományos főmunkatárs" címen kapom a fizetést, mélázva sorsom humorán, hogy így nevem mellé került a munka meg a tudomány.
8
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás TÖMEGKÖZLEKEDÉS ? Eddig: a korábbi prioritások visszafordításáról és a tömegközlekedés előnyben részesítéséről volt szó „A tömegközlekedés jó - az egyéni közlekedés rossz ?” Minél tömegesebb annál jobb ? Tömegfogyasztás, tömegkultúra, tömegtermék - tömegközlekedés Kollektív? Közösségi? Közforgalmú? Az általános elveket a közforgalmú közlekedésre is alkalmazni kell: elkerülni a túlzott centralizációt, a kényszerkapcsolatokat, a sebezhető hierarchiát; - többszintes rendszer: (gyors-, hagyományos, hívható)
9
Az első omnibusz Párizsban 1820-ban jelent meg.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Az első omnibusz Párizsban 1820-ban jelent meg.
10
A Shillibeer-féle első omnibusz Londonban 1829-ben.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás A Shillibeer-féle első omnibusz Londonban 1829-ben.
11
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Lóvasút Londonban 1870 körül.
12
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Autóbusz Budapest éves a pesti busz
13
ESZKÖZ-TÖRTÉNET Omnibusz 1820 Párizs (1829 London) 1832 Buda
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás ESZKÖZ-TÖRTÉNET Omnibusz Párizs (1829 London) Buda Lóvasút N.Y (1861 London) Pest Villamos* Richmond (1901 London) Pest Földalatti London (1905-ig gőz) Budapest Trolibusz Bradford (1931 London*) Budapest (* 1901 kísérlet) Autóbusz**1897*London 1835-ig nincs megálló1921 Budapest (*villamos üzemű, 1898 benzin) ( is*) *Werner von Siemens (1883) **Karl Benz * most 1915 márc. 1.
14
Az első villamos a Nyugati pályaudvari végállomásán.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Az első villamos a Nyugati pályaudvari végállomásán.
15
Az első villamos a Nyugati pályaudvari végállomásán.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Az első villamos a Nyugati pályaudvari végállomásán.
16
Tujázás az első világháború idején.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Tujázás az első világháború idején.
17
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „A peronján álltak százan, S én, miként ha volna lázam, Elvonultan, elvadultan Magamat közéjük fúrtam.” Gábor Andor: A villamos [részlet] 1915. „Ha az ember a kora reggeli órákban vagy a déli órákban nagyobb forgalmú utcákon jár, méhrajhoz hasonló embertömegeket lát szállani, és csak ha közelebb ér, akkor látja azt, hogy az egy villamos.” Pálffy József interpellációja a főváros törvényhatósági bizottságának október 7-i ülésén. [In: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada II. köt től 1985-ig. BKV 1987.]
18
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
19
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás VÁLLALAT -TÖRTÉNET 1887 – 1923 Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BVVT) és Budapesti Városi Vasút (BVV) Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. (BESZKÁRT) sínek középre, 1941-től jobbra hajts Fővárosi Villamosvasút (FVV) és Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) csak vonaljegy, kalauz nélkül Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) 1970 Metro
20
Állandó és változó költségek fedezése
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Költség utasszám Állandó és változó költségek fedezése
21
Állandó és változó költségek fedezése
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Költség utasszám Állandó és változó költségek fedezése
22
Menetdíj megállapítása
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forint Költség távolság Menetdíj megállapítása
23
Menetdíj megállapítása
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forint Menetdíj Költség távolság Menetdíj megállapítása
24
Menetdíj megállapítása
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forint Menetdíj Költség távolság Menetdíj megállapítása
25
Kisszakasz: megközelítően a távolsággal arányos menetdíj
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Forint Menetdíj Költség Távolság Kisszakasz: megközelítően a távolsággal arányos menetdíj
26
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
27
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás KISSZAKASZ A jogos sikert követően a „kisszakaszos gondolkodás” sajnálatos módon átterjed a hálózattervezésre is, az alábbi elvek meghirdetésével: „1. Minden útvonalon lehetőleg egy, mindenesetre [ ] kevés számú viszonylat közlekedjék. 2. A viszonylatok útvonala a helyes kocsiadagolás és [ ] egyenletes forgalom biztosítása érdekében lehetőleg rövid legyen. 3. Ahol egy viszonylat végállomással bír, vagyis visszafordul, ott valamennyi, vele közös útvonalon haladó viszonylat is megforduljon.” Forrás: Patz Sándor BSZKRT forgalmi igazgató „Menetrendi javaslat”-a 1934 évre. [In: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada II. köt től 1985-ig. BKV 1987]
28
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás A villamosvágányok kialakítása a Nyugatinál a Nagykörút forgalmának folyamatossá tétele után (1941) Forrás:
29
Az.EMKÉnél a második világhábozú után
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „A Nemzeti táján Jobbra-balra járja Összevissza járja Mind a maga útját A rengeteg ember A rengeteg árva” Szép Ernő: A rendőr [részlet] Az.EMKÉnél a második világhábozú után
30
UTASTÁJÉKOZTATÁS Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás UTASTÁJÉKOZTATÁS
31
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
32
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
33
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
34
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
35
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
36
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
37
London Underground Tube map from 1908
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás London Underground Tube map from 1908
38
1916: Edward Johnston's hand-drawn alphabet for the Underground
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás 1916: Edward Johnston's hand-drawn alphabet for the Underground 1925: Edward Johnston's instructions for the correct proportions of the redesigned Underground bullseye to incorporate the new typeface
39
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Originally (1933) considered too radical, Harry Beck's London Underground Tube map has become a design classic.
40
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
41
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
42
METRO 1970 1950-től építés, majd leállás.
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás METRO 1970 1950-től építés, majd leállás. „Felszín mentesítése a tömegközlekedéstől” A hálózat szétszabdalása, „Ráhordó járatok”.
43
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
44
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
45
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
46
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
47
1896; 1970, 1976 Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás 1896; 1970, 1976
48
450 Md HUF 40%-át fizette az EU Évi működés 6 Md HUF (M2+M3)x4
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás M4 17 halasztás (03-14) 450 Md HUF 40%-át fizette az EU Évi működés 6 Md HUF (M2+M3)x4 Túl sűrű megállók, nincs agglomerációs kapcsolat, keresztbe áll a vasutakra, Belvárosba visz. A hosszabbítás mítosza
49
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás
50
ÁLLATORVOSI LOVAK Örs vezér tér Baross tér Moszkva tér
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás ÁLLATORVOSI LOVAK Örs vezér tér Baross tér Moszkva tér Közös probléma: Az üzemi szempontok dominanciája, az utas érdekeinek háttérbe szorítása.
51
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
52
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
53
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
54
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
55
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
56
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
57
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
58
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
59
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
60
Baross tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Baross tér
61
„Moszkva tér” (=Széll Kálmán tér)
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás „Moszkva tér” (=Széll Kálmán tér)
62
Moszkva tér Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Metróépítés, ráhordás
Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Moszkva tér
63
Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
64
Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
65
Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
66
Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
67
Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
68
Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás Széll Kálmán tér (= Moszkva tér)
69
Tömegközlekedés? Az utastájékoztatás Egy kis történelem Tarifa, kisszakasz Metróépítés, ráhordás Baross tér, Moszkva tér Végállomás VÉGÁLLOMÁS Nem általában a közforgalmú közlekedés, hanem a korszerű, minőségi közforgalmú közlekedés megteremtése a cél. „Tömeges” helyett intelligens, az utasokat jól kiszolgáló, minőségi közforgalmú közlekedésre van szükség. Ez nem olcsó, nem is az olcsóságával kell versenyeznie az autóval, hanem a szolgáltatás minőségével. A fenntartható város lehetősége a fontos az ellehetetlenülő egyéni közlekedéssel szemben. A város és a városkörnyék közös ellátása: közlekedési szövetség. Ez nem a közlekedési vállalatok megállapodása, hanem a megrendelők, a szolgáltatók és az utasok érdekképviseletén alapuló irányító szervezet.
70
A BUDAPESTI KÖZFORGALMÚ KÖZLEKEDÉS
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet < KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2016 április 5.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.