Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KATOLIKUS PEDAGÓGIAI SZERVEZÉSI ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI INTÉZET

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KATOLIKUS PEDAGÓGIAI SZERVEZÉSI ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI INTÉZET"— Előadás másolata:

1 KATOLIKUS PEDAGÓGIAI SZERVEZÉSI ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI INTÉZET 2011.10.25.
HATÉKONY MÓDSZEREK ÉS ESZKÖZÖK A MINŐSÉGELVŰ INTÉZMÉNYMŰKÖDÉS SZOLGÁLATÁBAN KATOLIKUS PEDAGÓGIAI SZERVEZÉSI ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI INTÉZET

2 KI HATÁROZZA MEG A MINŐDÉGET? A HOP ÉS A MIP KAPCSOLATA
HOP = Ígéret MIP = Garancialevél Ígéret szakma, szülők, (állampolgárok) fenntartó felé Garancia szakma, szülők, (állampolgárok) - fenntartó felé

3 AZ ÉRTÉKELÉS INTÉZMÉNYI HAGYOMÁNYAI
Valamiféle „értékelési kényszer” érzékelhető… ( a minőséget méterben mérjük…) Európában egyedülálló a magyar történet: Szakfelügyelet ???????????? Szaktanácsadás! COMENIUS 2000 („A Miniszter beköszön”) Minden gyermeknek joga van „jó óvodába és iskolába” járni

4 PEDAGÓGUSÉRTÉKELÉS Az nem lehet, hogy minden pedagógus egyforma
Az értékelésnélküliség egyik félnek sem egészséges A közoktatás közszolgálat: - átláthatóság - elszámoltathatóság (egyre inkább megvalósul)

5 PEDAGÓGUSÉRTÉKELÉS A differenciált bérezés kezdő lépéseit megtettük:
Kitaláltuk, leírtuk Kipróbáltuk? Bevezetjük (2008. szeptember 1.) Megszületett a pedagógusvédettség enyhítési terve OM nyilvános adatbázisa (kompetencia mérés eredményei) MIP értékelés nyilvánossága Készülő új köznevelési törvény

6 MINŐSÉGFEJLESZTÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS

7 MINŐSÉGÜGYI ALAPFOGALMAK
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS= Önértékelésen alapuló tevékenység (Ki határozza meg a minőséget?) Tudatos és szervezett tevékenység, amely egy intézmény kitűzött céljainak és tényleges működésének állandó közelítését szolgálja. Középpontban a partnerek igényei!

8 MINŐSÉGÜGYI ALAPFOGALMAK
MINŐSÉGFEJLESZTÉS = Az intézményi tevékenységek és folyamatok eredményességének és hatékonyságának fokozása a partnerek elégedettségének növelése érdekében

9 MINDEN A VEZETŐN MÚLIK!?? Ki segít a vezetőnek?

10 A HATÉKONY TEAM FŐ TULAJDONSÁGAI
- Világos és elfogadott értékek Alkalmankénti vezetés A csapatra való büszkeség Világos célok, feladatok Visszajelzés és felülvizsgálat / elemzés Nyitottság és őszinteség Letaráns kommunikáció (nem idézik a főnököt és a munkatársakat ) Kollektív döntéshozatal A hangsúly a cselekvésen van

11 AZ INTÉZMÉNY MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZERE
MIT? MIKOR? MIVEL/HOGYAN? KI-KIT? (BRAINSTORMING) csoportmunka

12 AZ INTÉZMÉNY MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZERE
MIT? MIKOR? MIVEL-HOGYAN? KI – KIT? Hatékonyságot befolyásoló tényező Mérési rend szerint Interjú Fókuszcsoportos Megbeszélés Értékelő lap Klíma teszt SWOT Megfigyelés Brainstorming Ok kutatás Jövőkép alkotás Pedagógusok Partneri igény és elégedettség 2 1 TEAM Eredményesség Dolgozók teljesítménye Ön – társ - vezetői Átfogó intézményi 4 Teljes dolgozói kör

13 AZ INTÉZMÉNY MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZERE
MIT MÉRNÉNEK A PARTNEREINK? Feladat célja: Látens partneri igények és elvárások összegyűjtése Feladat tartalma: Az értékeléssel szembeni dolgozói, szülői, gyermeki és fenntartói elvárások megfogalmazása (Valójában mit szeretnénk mérni?), a felvázolt értékelési rendszer kiegészítése, és közös értelmezése A mérési eredmények „sorsának” nyomon követése (Munkaterv) Módszer: Kiscsoportokban cédulázás, nagy csoportban értelmezés Időkeret: 20 perc Erőforrásigény: 4 féle színben cédulák, rendszerábra

14 Az információk minőségének vizsgálata
KUTATÁSMÓDSZERTAN Mérés Értékelés Információk gyűjtése Az információk minőségének vizsgálata

15 MÉRÉSI MÓDSZEREK ÉS ESZÖZÖK
Megfigyelés - Kódolás nélkül: feljegyzések, jegyzőkönyv - Kódolással: becslési skála (1-4, 1-7, 1-5, 0-3 stb.), jelrendszer (megfigyelési lap: I, x, stb.) Fontos a Megbízhatóság és érvényesség A megfigyelő személy képzése A megfigyelés során alkalmazott technikai eszközök (magnó, stb.)

16 MÉRÉSI MÓDSZEREK ÉS ESZÖZÖK
A KIKÉRDEZÉS - Információk gyűjtése kérdések segítségével - Alkalmas egyének és csoportok igény és elégedettség, vélemény, attitűd, élmény, motívum stb. felderítésére - Lehet önállóan, vagy más módszerekkel együtt is alkalmazni - Alapváltozatai: szóbeli (személyes interakció), vagy írásbeli - Fajtái: Egyéni, csoportos A szóbeli kikérdezés sajátosságai szerint: Interjú, beszélgetés Írásbeli kikérdezés sajátosságai szerint: kérdőíves felmérés, attitűdvizsgálat,

17 A KÉRDŐÍVEK KÉSZÍTÉSÉNEK ALAPELVEI
Formai szempontok A partner megszólítása A megkérdezés céljának megjelölése Az önkéntesség és a névtelenség biztosítása Időtartam megjelölése A visszajuttatás módjának jelölése A válaszadás megköszönése A kitöltött kérdőívek kezelésének szabályozása, a visszaélés lehetőségének kizárása

18 A KÉRDŐÍVEK KÉSZÍTÉSÉNEK ALAPELVEI
2. Tartalmi szempontok Kerüljük a terjengős kérdőívek alkalmazását (Kérdések száma) Gondoljunk az összevethetőségre Az erősségekre és gyengeségekre kérdezzünk rá A nevelő/fejlesztő tevékenységre célszerű rákérdezni Legyenek állandó tartalmú kérdések a trendvizsgálat miatt A 4, 6, vagy 7 fokozatú skálát használjuk Feltétlenül legyenek nyitott kérdések Próbáljuk ki a kérdőívet Törekedjünk a reprezentatív mintavételre Segédlet: Iskolai igény és elégedettségmérés eszköze

19 AZ INTERJÚ -KÉSZÍTÉS TECHNIKÁJA
Meg kell nyerni az alanyt - a kérdező barátságos, érdeklődő legyen - helyszín kiválasztása közösen Téma jelzése - igény és elégedettség mérésnél előre Kitérhet a válasz elől (klasszikus interjú) Kérdezői hibák: - magatartáshibák (nyitottságot, együttműködést gátolja) - szakmai hibák ( bonyolult, zavaros kérdések) Az írnok szerepe: Előnye a kérdőívvel szemben: Mélyebb megismerés, kifejtés lehetősége

20 A MÉRÉS ETIKAI KÉRDÉSEI
A nevelési - oktatási folyamatot soha nem zavarhatja A mérésnek előnye legyen, és ne hátránya Fontos a résztvevők jogainak védelme (beazonosíthatatlanság) Fontos a résztvevők egyetértése Szerzői jogvédelem kérdése AZ ÉRTÉKELÉS ÉS A MÉRÉS ESZKÖZ, MELY SOHA NEM LEHET CÉL!

21 ESZKÖZEINK OTTHON Célja: Saját eszközök Átvett eszközök
Igény szerint adaptáljuk… forrás megjelölés!

22 LEGGYAKRABBAN HASZNÁLATOS MÓDSZEREK
Erősség: INTÉZMÉNYEN Gyengeség: BELÜL Lehetőség: Korlát: KÍVÜL SWOT- analízis: Alkalmas az intézmény folyamatainak, szolgáltatásainak, belső és külső helyzetének felmérésére

23 SWOT- ANALÍZIS Erősségek: továbbra is nagy hangsúlyt...
Gyengeségek: javítandó, szabályozandó folyamatok, megoldandó feladatok Lehetőségek: kihasználására akciótervek készülhetnek Veszélyek: elhárítására akciótervek készülhetnek

24 A SWOT- ANALÍZIS ELVÉGZÉSÉNEK LÉPÉSEI
Bevonandók körének meghatározása Alkalmazott módszer kiválasztása (nyitott, zárt) Felmérés elkészítése Felmérés kiértékelése Szabályozandó, fejlesztendő, javítandó területek kijelölése A két legkézenfekvőbb módszer a SWOT- analízis elvégzéséhez a kérdőíves felmérés és az interjú Önálló eszközként is használható SWOT kitöltése - gyakorlat

25 A PROBLÉMA MEGFOGALMAZÁSA
A minőségbiztosítás folyamatában az egyik legfontosabb mozzanat a probléma „élesre” fogalmazása. (Mélyebbre kell menni az első megérzésnél!) Nem mindegy, hogyan fogunk hozzá a probléma megoldásához!

26 A PROBLÉMAMEGOLDÁS FOLYAMATA
A probléma kiválasztása (súlyozás) A probléma élesre fogalmazása Okok kutatása Az okok megszüntetésére célok kitűzése A célok eléréséhez fejlesztési javaslatok megfogalmazása ………………………………………………………….. Intézkedési tervek elkészítése (R – K - H) Az intézkedési tervek Munkatervbe illesztése

27 OKFELTÁRÓ MÓDSZEREK „5 miért” A halszálka
A gondot okozó jelenség pontos megfogalmazása Megkérdezni, hogy vajon miért? A kapott válaszra ismét rákérdezni, „miért?” Az ötödik miért kérdésre általában eljutunk egy problémagyökérhez Alkalmas az ok-okozati viszonyok feltárására „Fejétől bűzlik a hal”(itt van a probléma)… …A „szag” okai a szálkákon: emberi, eljárásbeli, eszközök, politika, stb.

28 BRAINSTORMING (ötletbörze)
„Minden szervezetben, illetve a szervezet bármely szintjén ott van a jó ötletek megcsapolatlan hordója. A kreatív gondolkodás célja épp ennek a hordónak a csapraverése, a szervezet és az ott dolgozók hasznára.” (G.Rawlinson) Alapelvek: Az ítélkezés felfüggesztése A legvadabb ötletek is elfogadhatók Mennyiségre törekvés Felmerülhető problémák: Belső gátak (mi magunk építjük fel ezeket) Konformizmus, avagy az elvárt válasz adása A nyilvánvalónak tűnő, kényelmes elfogadása A túl gyors ítélkezés Félelem attól, hogy bolondnak tartanak

29 A JÖVŐKÉP MEGALKOTÁSA A múlt áttekintése Mit tanultunk a múltból?
Jelenlegi helyzetünk értékelése Az intézmény életét alapvetően meghatározó hitek és értékek Az intézmény életét és jövő felé haladását meghatározó események A választott jövőkép megalkotása Küldetésnyilatkozat megfogalmazása

30 TERVEZÉSI TECHNIKÁK Szellemi alkotó technikák „TEÁZÁS”

31 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET, TOVÁBBI SZÉP NAPOT KÍVÁNOK!
Lendvai Lászlóné Ani T. (20) MÓD-SZER-TÁR Oktatásszervezési és Tanácsadó Kft


Letölteni ppt "KATOLIKUS PEDAGÓGIAI SZERVEZÉSI ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI INTÉZET"

Hasonló előadás


Google Hirdetések