Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fókuszban a pedagógus mesterség A köznevelés és a felsőoktatás együttműködésének elmélyítése a pedagógusképzés megújításáért c. II. Nemzetközi inter- és.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fókuszban a pedagógus mesterség A köznevelés és a felsőoktatás együttműködésének elmélyítése a pedagógusképzés megújításáért c. II. Nemzetközi inter- és."— Előadás másolata:

1 Fókuszban a pedagógus mesterség A köznevelés és a felsőoktatás együttműködésének elmélyítése a pedagógusképzés megújításáért c. II. Nemzetközi inter- és multidiszciplináris konferencia Vonyarcvashegy október 17. Meleg fiatalok az iskolában – a könyvtáros feladata az egészséges énkép és identitás megtalálásában Somorjai Noémi Informatikus könyvtáros Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Harkai Schiller Pál Könyvtár

2 Miért kell foglalkozni a kérdéssel az iskolában - a pedagógus szemszögéből -
Korlátozott ismeretekkel rendelkezünk a melegeket érintő oktatási, lélektani, egészségügyi kérdésekről Már nem ütközik törvénybe a beleegyezésen alapuló kapcsolat egyneműek között (1961. évi V. törvény a Magyar Népköztársaság Büntető Törvénykönyvéről 279. § a) Már nem betegség, az Amerikai Pszichiátriai Társaság 1973-ban törölte a DSM II.-ből (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders II.) A KSH 2009 óta szolgáltat adatokat a bejegyzett élettársi kapcsolatban élő párokról (Magyar Statisztikai Évkönyv, KSH ) Számuk a társadalomban % (Dr. Takács Judit szóbeli közlése) % (Irodalmi adatok angol nyelvterületen)

3 Hogyan érzi magát egy nem-hetero serdülő - a diák nézőpontja -
Kontrollvesztett, talajt vesztett Mi történik akkor, ha felvetődik benne a kérdés, talán nem is heteroszexuális beállítottságú Kivel beszélheti meg problémáit, érzéseit Osztálytársai zaklathatják Kortársai kirekeszthetik Mobbing, tettlegesség, védtelenség Az iskola, az egyház, a társadalom, a média heteronorm magatartása

4 …és annak következményei
Iskolakerülés Otthoni meg nem értettség, csellengés Rizikómagatartás Drog, alkohol Öngyilkossági gondolatok

5 A pozitív minta, követhető életmodell hiánya
Frankowski: azok a fiatalok, akik később magukat melegnek, leszbikusnak, vagy biszexuálisnak fogják tartani, 2 – 7-szer gyakrabban követnek el öngyilkossági kísérletet, mint heteroszexuális társaik Fontos tudni, hogy a meleg serdülők lelki problémái és a magas öngyilkossági késztetés nem a melegségnek a következménye, hanem a másság miatti stigmatizáció, a zaklatás, a társas támogatás hiánya, az iskolából való kimaradás, családi problémák, az 0tthon elvesztéséhez köthető Frankowski, B.: Sexual orientation and adolescents. Pediatrics 2004, 113,

6 Nem volt ez mindig így… John Boswell: Same-sex unions in premodern Europe. Villard Books, 1994.

7 Pozitív pszichológia Nagyjából 15 éves múltra visszatekintő pszichológiai irányzat, - Martin Seligman és Csíkszentmihályi Mihály Nem a betegségeket akarja gyógyítani, hanem a meglévő adottságokat kiteljesíteni Az egyént úgy fogadja el, ahogy van A tanult tehetetlenségtől az optimista boldogságig A meglévő helyzetből, adottságokból a legjobbat kihozni

8 Fogalmak, rövidítések Szexuális orientáció – melyik nemet preferálja, érzelmek, fantáziák Szexuális identitás – hogyan vélekedik magáról Szexuális magatartás – hogyan viselkedik, kivel teremt kapcsolatot LGBTQI /LMBTQI Leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer (ejtsd: kvír, furcsa, különc), interszexuális (hermafrodita)

9 Sigmund Freud és Alfred Kinsey
Freud meglátása szerint a csecsemő születéskori nemi irányultsága biszexuális Kinsey-skála

10 Hol végeznek ma kutatásokat Magyarországon a melegekről?
MTA Szociológiai Kutató Intézet Dr. Takács Judit Háttér Társaság Labrisz Leszbikus Egyesület LMBTQ Tanácsadó Központ Közép-Európa Egyetem (CEU) (Semmelweis Egyetem)

11

12

13 A kirekesztés,megbélyegzés, homofóbia háttere
Tabutéma, heves indulatok kapcsolódnak a kérdéshez. A heteroszexuálisok többnyire elfojtják homoerotikus érzéseiket neveltetésük folyamán Rettegés attól, nehogy az árnyéka vetüljön valakire, hogy meleg vagy leszbikus Frusztrációt eredményez -- egyéni és társadalmi szinten egyaránt

14 További problémák Társadalmi szintű, világméretű tabutéma, narratív diskurzus hiánya Az egyház kirekesztő magatartása a melegekkel szemben, ez változóban van Természettudományi és társadalomtudományi kutatások hiánya, amely akadályozza a jogi, politikai, oktatási hiátusok felszámolását

15 Homofóbia félelem, irtózás a melegektől, a homoszexualitással kapcsolatos kérdésektől érzelmi és gondolati szinten. Megnyilvánulási formái: Ellenszenv, utálat, megvetés, előítélet, gyűlölet, esetleg irracionális félelem Ennek következtében felléphet - Ellenséges viselkedés - Erőszakos, agresszív magatartás - Társadalmi szintű diszkrimináció Okai: a homoerotikus érzések létjogosultságának tagadása

16 Internalizált homofóbia, kisebbségi stressz
Internalizált homofóbia: homofób környezetben + társas támogatás, megfelelő családi háttér hiányában a személy maga is elkezd idegenkedni saját magától, meggyűlöli saját magát homoerotikus érzései, magatartása miatt Kisebbségi stressz: Stigmatizált kisebbségi csoportokban a stressz –szint és a vele járó pszichofiziológiai mutatók tartósan és károsan megemelkednek Kis K.: Szexuális kisebbségek és oktatás. Iskolakultúra évf. 11.sz

17 Csellengők, családi kapcsolatok megszakadása
Szakirodalmi adatok szerint a fiatalok sokszor kénytelenek elhagyni otthonukat vagy az elviselhetetlen meg nem értés miatt, vagy a család űzi el otthonából a fiatalt. A család, mint támogató háttér eltűnik, a szülőket felkészületlenül éri gyermekük magatartása, érthetetlenül és tehetetlenül állnak, a probléma kibeszéletlen és megoldatlan marad Savin-Williams, R. – Cohen, K.: Development of Same-Sex Attracted Youth In: Health of Sexual Minorities Ed. Meyer, I., Springer 2007

18 Coming-out, előbújás, felvállalás
Egészséges életet úgy élhet a meleg fiatal, ha legalább részben felvállalja meleg identitását A szülők reakciója lehet döbbenet, csalódottság vagy szégyenérzet (Miért éppen velem történik ez meg?) Coming-out krízis –a család is krízisbe kerülhet A szülőknek meg kell gyászolniuk reményeiket, álmaikat + korrekt tájékoztatést kell kapjanak a lehetséges meleg/leszbikus életformákról LaSala Fam Proc

19 A könyvtárak szerepe a korrekt tájékoztatásban
1. A diákok tájékoztatása 1.1. Középiskolában: Iskolai könyvtár, Gyermekkönyvtár, Közművelődési könyvtár A könyvtáros felügyelete mellett keressen irodalmat az interneten, pld. Wikipédia ‚Homoszexualitás’ címszó 1.2 Iskolai védőnő, iskolapszichológus (SE EFK Dr. Hoyer Mária) 1.3. Felsőoktatásban: Háttér Társaság Archívum és Könyvtár – 1.4. Egyetemi Életvezetési Diáktanácsadók (ELTE, SOTE) 1.5 Egyetemi meleg kör (BGME, SOTE)

20 A könyvtárak szerepe a korrekt tájékoztatásban
2. A szülők tájékoztatása 2.1 Ajánlott irodalom: Fischer Eszter: Meleg a gyerekem? Saxum, 2010. 2.2 Felkereshető - az iskolapszichológus - a regionális Nevelési Tanácsadó munkatársai, szakpszichológusai

21 A könyvtárak szerepe a korrekt tájékoztatásban
3. A tanárok, pedagógusok tájékoztatása 3.1 Ajánlott irodalom Tóth László: Adalékok a homoszexualitás társadalmi problémájához. Esély „Az igazi kérdés azonban nem az, miért lesz valaki homoszexuális, hanem az, hogy mit jelent ez az egyén mint társadalomban élő ember számára, hogyan befolyásolja életesélyeit, környezetéhez való viszonyát, lehetőségeit az emberhez való életre”

22 3.2 Kis Kata: Szexuális kisebbségek és oktatás. Iskolakultúra 2010. 20. 11. 40-57.
3.3 A Magyar Elektronikus Könyvtárban mek.oszk.hu Dr. Takács Judit munkái teljes szöveggel olvashatók Homoszexualitás és társadalom A lélek műtétei Az egyenlő bánásmód gyakorlatai 3.3.4 Az LMBT emberek társadalmi kirekesztettsége Magyarországon Homofóbia Magyarországon Stb.

23

24 Örmény családmodell Az örmény családmodellben a szülők továbbra is szeretik gyermeküket, ha ők melegként vagy leszbikusként azonosítják magukat

25 Mi mennyire szeretjük őket??
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!!!


Letölteni ppt "Fókuszban a pedagógus mesterség A köznevelés és a felsőoktatás együttműködésének elmélyítése a pedagógusképzés megújításáért c. II. Nemzetközi inter- és."

Hasonló előadás


Google Hirdetések