Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalatok és szervezetek információ igénye

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalatok és szervezetek információ igénye"— Előadás másolata:

1 Vállalatok és szervezetek információ igénye

2 Vállalati tevékenységek
Tervezés Vezetés Szervezés Irányítás Ellenőrzés

3 A MENEDZSMENT SZINTJEI
hosszútávú vagy stratégiai tervezés: hosszútávú vagy stratégiai célok és az elérésükhöz szükséges tevékenységek (stratégia) meghatározása, a szervezet kialakítása(a stratégiai célok megvalósítása érdekében) STRATÉGIAI TAKTIKAI OPERÁCIÓS

4 A MENEDZSMENT SZINTJEI
közép- és rövidtávú tervezés: a stratégiai célok lebontása rövidtávú célokra vagy mérföldkövekre, és az elérésükhöz szükséges feltételek és tevékenységek meghatározása szervezés, irányítás és szabályozás: a rövidtávú célok eléréséhez szükséges feltételek biztosítása, az erőforrások kiosztása és felhasználásuk figyelése alaptevékenységek menedzselése projektek, (egyedi) akciótervek megvalósításának menedzselése STRATÉGIAI TAKTIKAI OPERÁCIÓS

5 A MENEDZSMENT SZINTJEI
FRANK RÓZA: ÁLTALÁNOS MENEDZSMENT ISMERETEK A MENEDZSMENT SZINTJEI STRATÉGIAI Vezetés közvetlen (direkt, az adott szituációtól függő) szervezés, irányítás és szabályozás erőforrások szétosztása konkrét tevékenységek elindítása, ellenőrzése, javítása és szükség esetén leállítása TAKTIKAI OPERÁCIÓS

6 TERVEZÉS A JÖVŐ ELŐKÉSZÍTÉSE MA MIÉRT MIT MIKOR HOL KI HOGYAN
MENNYIÉRT

7 TERVEZÉS ELEMZÉSI FOLYAMAT, AMELY
MAGÁBA FOGLALJA A JÖVŐRE VONATKOZÓ ELKÉPZELÉSEKET MEGHATÁROZZA AZ ELÉRENDŐ CÉLOKAT ÉS A CÉLOK ELÉRÉSÉHEZ SZÜKSÉGES CSELEKVÉSSOROZATOKAT

8 SZERVEZÉS A CÉL ELÉRÉSÉT SZOLGÁLÓ FOLYAMATOK KIALAKÍTÁSA, ÁTRENDEZÉSE
AZON SZERVEZETEK MEGHATÁROZÁSA, AMELYEKEN BELÜL A FOLYAMATOK LEJÁTSZÓDNAK

9 IRÁNYÍTÁS=BEAVATKOZÁS
KÜLSŐ INGEREKRE ADOTT VÁLASZ - VEZÉRLÉS BELSŐ INFORMÁCIÓ ALAPJÁN - SZABÁLYOZÁS ERŐFORRÁSOK KEZELÉSE EMBERI ERŐFORRÁS PÉNZÜGYEK TECHNIKA

10 VEZETÉS = MŰKÖDTETÉS A VEZETÉS = A SZEMÉLYZET MOTIVÁCIÓJA
AZ EGYÉN VAGY CSOPORT MUNKÁJÁNAK KÖZVETLEN BEFOLYÁSOLÁSÁRA SZOLGÁLÓ TEVÉKENYSÉG, AMELY AZ INTÉZMÉNYI CÉLOKAT KÖZVETÍTI, RÁBÍRJA ŐKET AZOK TÁMOGATÁSÁRA (MOTIVÁCIÓ) ELÉRVE EZZEL A SZEMÉLYES ÉS AZ INTÉZMÉNYI CÉLOK INTEGRÁLÁSÁT. A VEZETÉS = A SZEMÉLYZET MOTIVÁCIÓJA A SZEMÉLYZET BEVONÁSA HATÉKONY KOMMUNIKÁCIÓ

11 ELLENŐRZÉS, VISSZACSATOLÁS
CONTROLLING MENNYISÉGI ÉS MINŐSÉGI NORMATÍVÁK TELJESÍTMÉNYMÉRÉS KORREKCIÓK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS MINŐSÉGET AZ ELSŐ PERCTŐL KEZDVE TÉNYEK ÉS ADATOK ÁLTALI VEZETÉS FOLYAMATOS VISSZACSATOLÁS

12 Boda István szerint Szervezeti célok meghatározása és elérésük biztosítása tervezés – rövid és hosszútávú stratégia kialakítása szabályozás (visszacsatolás, ellenőrzés) – PDCA ciklus; többszintű tervezés, a tervek állandó igazítása a „valósághoz”.  szervezeti erőforrások optimális felhasználásának biztosítása szervezés: a működéshez szükséges kapacitív erőforrások biztosítása (pl. a stratégiát megvalósító szervezet, munkaerő és munkaeszközök biztosítása) irányítás: a működéshez szükséges additív erőforrások biztosítása (pl. pénzforrások). Az irányítás a szervezeti egységek bemenetét (inputját) határozza meg. az emberi erőforrások eredményes és hatékony működésének biztosítása vezetés: a szervezet "aktív elemeinek", a munkaerőnek a közvetlen vagy közvetett irányítása utasításokkal, munkaköri leírásokkal, irányelvekkel, stb. (szervezeti) politika: a döntések elfogadtatása az alkalmazottakkal és más érintettekkel (stakeholder)

13 A menedzsment legfontosabb alrendszerei
a piachoz közvetlenül kapcsolódó alrendszerek (elsődleges tevékenységek) marketing menedzsment: a piaccal való kapcsolattartást megvalósító menedzsment tevékenységek összessége innovációmenedzsment: célja a szervezet egészének vagy egy részének a megújításával versenyelőny szerzése a piacon termelés- és szolgáltatásmenedzsment: célja termékek és szolgáltatások hatékony elállítása minőségmenedzsment: célja minőségi termékek és szolgáltatások előállítása (belső és külső) logisztika: célja, hogy a megfelelő termékek a megfelelő helyen és időben, a megfelelő mennyiségben és minőségben rendelkezésre álljanak a vállalati folyamatok számára egyéb funkcionális területek (támogató tevékenységek) emberi erőforrás menedzsment (EEM): célja az emberi erőforrás hatékonyságának biztosítása információmenedzsment: célja hatékony vállalati információrendszer kialakítása és működtetése pénzügyek menedzsmentje: célja a szervezet számára rendelkezésre álló anyagi- vagy pénzforrások hatékony felhasználása (pl. költségvetés tervezése, kiadások és bevételek nyilvántartása, stb.

14 Értéklánc menedzsment
A gazdálkodó szervezetek és a nonprofit jellegű szervezetek nagy része értéket állítanak elő a felhasználók meghatározott köre számára. Az érték előállításához szükséges tevékenységeket a gazdálkodó szervezetek meghatározott alrendszerei valósítják meg, amelyek együttműködnek egymással, és ún. értékláncot alkotnak. Értéklánc menedzsment Értéklánc Porter szerint Boda István által módosítva

15 Vállalati tevékenységek
Marketing Eladás Beszerzés Humánerőforrás pénzügyi Piaci Makro és mikrokörnyezeti Tervezés Vezetés Szervezés Irányítás Ellenőrzés

16 Feladat Milyen információra van szükség az egyes menedzsment tevékenységek ellátásához? Gyűjtsék össze az egyes tevékenységekhez kapcsolódóan!

17 Az információigények és azokhoz kapcsolódó szolgáltatások legfontosabb típusai a vállalatoknál
Külső információk: céginformáció versenytársfigyelés trendfigyelés, gazdasági fejlődésre vonatkozó információk piacfigyelés pénzpiaci, banki, tőzsdei információk jogszabályfigyelés társadalmi, szociológiai információk kapcsolati információk szabványozási információk szabadalmi és iparjogvédelmi információk Dokumentumszolgáltatás. Belső információk: A cég múltbeli teljesítménye, jelenlegi helyzete, jövőbeni fejlődése, stratégiája Pénzügyi információk Humán erőforrás információk Logisztikai információk Készlet információ Termelési információk

18 Kiszl Péter szerint … Üzleti meta-információ (egyszerre több típust foglal magában) Céginformáció (termékek és szolgáltatások) Banki és tőzsdei információ Jogi információ Szabadalmi, használati- és ipari minta, védjegy információ; Szabvány-információ Statisztikai információ Vállalkozás-fejlesztési információ Piaci (marketing) információ Gazdasági fejlődésre vonatkozó információk, előrejelzése, elemzések, átfogó (nemzeti) információk Adózással, számvitellel kapcsolatos információk Üzleti hírek Egyéb üzleti információk

19 Döntéshozók információs igényei
Vállalkozás Info fogyasztó Tudásigény Info forrás „Info bróker” Egyéni vállalkozás 0 alkalmazott 1 döntéshozó vállalkozó ált. vállalkozási ismeretek tömeg-info áradat család, baráti kör, internet Mikrovállalkozás alkalmazott 1 döntéshozó cégvezető + könyvelő tanácsai Kisvállalat alkalmazott 1 döntéshozó cégvezető könyvelő műszaki vezető értékesítési vezető jogi, vállalkozási, szakterületi ismeretek + szakmai lapok, weboldalak, online hírlevelek, tenderfigyelő + könyvelő tanácsai, szakmai szervezetek Közép-, nagy-, multivállalat alk. sok döntéshozó cégvezető könyvelő műszaki vezető értékesítési vezető piacelemző marketing - PR mindenki + iparági ismeretek, marketing-kommunikációs szolgáltatók ismerete + vásárolt adatbázisok, piackutatások, saját CRM adatbázis, BI megoldások + belső infoszolgáltatók

20 Nagyvállalati információs igények
Témakör Alapkérdés Jó válaszok A piaci termék/szolgáltatás definiálása Milyen hozzáadott értéket állítunk elő? Hol a helyünk az értékesítési láncban? Milyen értéket, miből, hogyan állítanak elő mások? Definíciók, összhangban a TEÁOR fogalomkörével Kínálati piac szereplői  Kik a versenytársaink? Mi történik náluk? Mit terveznek? Miért jobbak? Toplista árbevétel, létszám, piaci részesedés szerint, sajtóhírek  Keresleti piac szereplői  Kik lehetnek a vevőim? Mire vágynak? Mire van valójában szükségük? A termék/szolgáltatás fogyasztásának szokásai, kultúrája, trendje, piac mérete, céglisták  Szabályozási tényezők  Hatósági, társadalmi szabályok, korlátozások, előírások  Jogi információk, számviteli, adózási, munkajogi szabályok stb.  Esettanulmányok  Kinek megy jól mostanában és vajon miért? Sikeres stratégiák, üzleti modellek Információk önmagamról Mit teljesítettem? Mire lennék képes? CRM, üzemeltetési naplók, vevői elégedettségi felmérések, blogok

21 Bank- és pénzügyi szektor
Kereskedelmi, reklám, marketing- szektor Infokommunikáció, informatikai szektor Tartalomszolgáltató szektor Szállítási, közlekedési, idegenforgalmi szektor Termelőipari szektor Biztosítási szektor Oktatási, kulturális szektor Eltérő információs igények az egyes termelő és szolgáltatási ágazatokban Minden szektorhoz keressen a csak arra szektorra jellemző információt!

22 A felelősségi körök, feladatok
Informatikai tervek összehangolása vállalati tervekkel: általános és speciális területeken, folyamatosan (információmenedzselés) ISZ (informatikai, információs szolgáltatás) összehangolása vállalati tevékenységeken belül, a szolgáltatásokban Vállalati egyedi K+F kiszolgálása Részvétel döntésekben az ISZ erőforrásokról „mindenki IT tanácsadója” szerep

23 Feladatkörök CIO-szint (Chief Information Officer) (magyarul: informatikai vezető, informatikai igazgató, felső szintű informatikai vezető): Nélkülözhetetlenné válik az ISz tevékenység és elfogadottá, kezdeményezővé az IRM felé IRM (Information Resources Management, információs erőforrások menedzselése) megjelenése. Felsőszintű tanácsadás, döntéshozatal, IRM tervezés, önálló projektek indítása ISZ (informatikai, információs szolgáltatások) erősítése: adatfeldolgozási tevékenység, kommunikációs rendszerek, biztonsági rendszerek CKO – Chief Knowldge Officer


Letölteni ppt "Vállalatok és szervezetek információ igénye"

Hasonló előadás


Google Hirdetések