Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása"— Előadás másolata:

1 A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
SIPOS Tibor BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

2 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet Sipos Tibor – BME KUKG Ismerkedjünk meg a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet témához kapcsolódó részeivel. „5. Az üzemeltetett úthálózati elemek közlekedésbiztonsági rangsorolása és közlekedésbiztonsági intézkedések 5. § (1) A közút kezelője legalább évente egyszer gondoskodik a 3. mellékletben meghatározott szempontok figyelembevételével történő felülvizsgálat elvégzéséről. A felülvizsgálat alapján a közút kezelője gondoskodik a magas baleseti kockázatú helyszínek és a közúthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolásáról.” Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

3 3. melléklet a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelethez
Sipos Tibor – BME KUKG 3. melléklet a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelethez A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása és az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolása 1. A magas baleseti kockázatú útszakaszok azonosítása: A magas baleseti kockázatú útszakaszok és csomópontok azonosításakor figyelembe kell venni az előző évek relatív baleseti mutatóit a személyi sérüléses balesetek körében. 2. Útszakaszok meghatározása az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolásának elemzése céljából: Az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolásához ki kell számítani az egyes útszakaszok baleseti költségben lehetséges megtakarításait. Az egyes útszakaszokat útkategóriák szerint kell csoportosítani, amelyeken belül az útszakaszokat közlekedésbiztonsági szempontok - mint például balesetek halmozódása, forgalomnagyság és a forgalom típusa - alapján kell vizsgálni és rangsorolni. Az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolása a javasolt beavatkozások várható közlekedésbiztonsági hatékonyságán alapul. Előnyt élveznek azok a beavatkozások, amelyek a közlekedésbiztonság leghatékonyabb javulását eredményezik. Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

4 Közlekedésbiztonsági rangsor
Sipos Tibor – BME KUKG Ennek értelmében célszerű a közúthálózati elemek közlekedésbiztonsági rangsorolását további két rangsorra bontani. 1. az egyes szakaszok lehetséges fajlagos baleseti veszteségérték megtakarítása alapján készült rangsor, Javíthatósági Lehetőség/Potenciál (a nemzetközi gyakorlatban Crash Cost Saving) 2. a javasolt közlekedésbiztonsági intézkedések várható hatásainak eredménye szerinti rangsor Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

5 Javíthatósági Lehetőség
Sipos Tibor – BME KUKG Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

6 Baleseti veszteségérték
Sipos Tibor – BME KUKG Év WorldBank Egy főre jutó bruttó hazai termék értéke [PPP (Current International Dollar)] WorldBank [PPP/Ft)] Halálos áldozat veszteségérték PPP-ből [Ft/áldozat] McMahon módszertan alapján Súlyos sérülés veszteségértéke PPP-ből [Ft/sérült] McMahon módszertan alapján Könnyű sérülés veszteségértéke [Ft/sérült] 2011 22 603,20 124,82 2012 22 701,45 127,12 2013 24 037,17 126,43 2014 25 060,51 130,15 2015 25 581,50 133,86 Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

7 Szakaszolás?!? Nincs „mindig elfogadható” módszertan Ajánlás:
Sipos Tibor – BME KUKG Nincs „mindig elfogadható” módszertan Ajánlás: KUTKA (Közút kategória) SZAKJEL (Szakasz jelleg) PKOD (Pálya kód) ANF kategória (célszerű az osztályközképzés) OTGK/OJ (teherforgalmi részarány, szintén osztályközölni) Sok változó rövid szakaszok Rövid szakasz számítási igény, NEM PROBLÉMA!!! Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

8 Szakaszolás Forgalmi kategória Teherforgalmi arány
Sipos Tibor – BME KUKG Forgalmi kategória Teherforgalmi arány ÁNF értékből képzett kategória [j/n] OTGK/OJ arányból képzett kategória [%] 1 0 – 4000 0 – 5 2 4001 – 10000 5 – 10 3 10001 – 15000 10 – 15 4 15001 – 20000 15 – 20 5 20001 – 25000 20 – 25 6 25001 – 25 – Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

9 Javíthatósági Lehetőség
Sipos Tibor – BME KUKG Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

10 Számolás Csak akkor nem probléma, ha: GIS Geoadatbázis
Sipos Tibor – BME KUKG Csak akkor nem probléma, ha: GIS Geoadatbázis MATLAB, SPSS, SQL Mert a teljes országos közúthálózatot kell vizsgálni!!! Összes balesetet kell vizsgálni!!! MATEK?!? Nem vészes!!! 𝐽𝐿 𝑗𝑔 = 𝑖=1 𝑛 𝐶 𝐹 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝐹 + 𝐶 𝑆𝑅 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝑅 + 𝐶 𝑆𝐿 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝐿 𝐿 𝑗 − 𝑗=1 𝑚 𝑖=1 𝑛 𝐶 𝐹 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝐹 + 𝐶 𝑆𝑅 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝑅 + 𝐶 𝑆𝐿 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝐿 𝐿 𝑔 𝐿 𝑗 Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

11

12 Javíthatósági Lehetőség
Sipos Tibor – BME KUKG Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

13 Nah és hosszú távon mi a helyzet?!?
Sipos Tibor – BME KUKG Jó ez így egyáltalán?!? Rövid távra jó a rangsorunk, de csak a jelenlegi állapot leírására! Nah és hosszú távon mi a helyzet?!? 1837-ig viszonylag jók vagyunk… Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

14 Normál eloszlás Átlag Várható érték Siméon Denis Poisson
Sipos Tibor – BME KUKG Átlag Várható érték Siméon Denis Poisson Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

15 HOGYAN TOVÁBB?!? Poisson eloszlás Sipos Tibor – BME KUKG
HOGYAN TOVÁBB?!? Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

16 Becslés Sipos Tibor – BME KUKG Valahogy próbáljuk meg megbecsülni hosszú távra, hogy mennyi lesz a balesetek/sérülések gyakorisága MAGYARÁZÓ VÁLTOZÓK FÜGGŐ VÁLTOZÓ Infrastruktúra paraméterek Padkaszélesség Sávszélesség Stb… Forgalmi paraméterek… Baleseti gyakoriság Sérülési gyakoriság Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

17 Matek?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu
𝒑 𝒌 = −∞ ∞ P(X = k | Λ = 𝜆) ∙ 𝒇 𝜦 (𝜆) d𝜆 = 0 ∞ 𝜆 𝑘 𝑘! ∙ 𝑒 −𝜆 ∙ 𝑡 𝛼 𝛤(𝛼) ∙ 𝜆 𝛼− 1 𝑒 − 𝑡 𝜆 d𝜆 = = 1 𝑘! ∙ 𝑡 𝛼 𝛤(𝛼) ∙ 0 ∞ 𝜆 𝑘+ 𝛼− 1 𝑒 − 𝑡+1 𝜆 𝑑𝜆 = 1 𝑘! ∙ 𝑡 𝛼 𝛤(𝛼) ∙ 1 (𝑡+1) 𝑘+ 𝛼 0 ∞ 𝜆 𝑘+ 𝛼− 1 𝑒 −𝜆 𝑑𝜆 = = 𝟏 𝒌! ∙ 𝒕 𝜶 𝜞(𝜶) ∙ 𝟏 (𝒕+𝟏) 𝒌+ 𝜶 ∙ Γ(k + α) (6) p(Θ, η, 𝜆 1 , 𝜆 3 | 𝒙) = 1 𝐾 · 𝑒 −(1 + 𝛩𝜂) 𝜆 1 · 𝜆 1 𝑥 1 + 𝑥 2 · 𝑒 − 1+ 𝜂 𝜆 3 · 𝜆 3 𝑥 3 + 𝑥 4 · 𝛩 𝑥 2 − 0.5 · 𝜂 𝑥 2 + 𝑥 4 , ahol K:= 𝑒 −(1 + 𝛩𝜂) 𝜆 1 · 𝜆 1 𝑥 1 + 𝑥 2 · 𝑒 − 1+ 𝜂 𝜆 3 · 𝜆 3 𝑥 3 + 𝑥 4 · 𝛩 𝑥 2 − 0.5 · 𝜂 𝑥 2 + 𝑥 𝑑𝛩 𝑑𝜂 𝑑 𝜆 1 𝑑 𝜆 3 Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

18 Biztonsági Teljesítmény Függvénye
Sipos Tibor – BME KUKG Safety Performance Function (SPF) Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

19 „Overdispersion” - túlszórás
Biztonsági Teljesítmény Függvénye Sipos Tibor – BME KUKG MÁR MEGINT BAJ VAN!!! „Overdispersion” - túlszórás Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

20 Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu
Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

21 Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu
Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

22 Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu
A Getis-Ord Gi: 𝐺 𝑖 ∗ = 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑥 𝑗 − 𝑋 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑆 𝑛 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 2 − 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑛−1 (60) Moran-féle I-próba: 𝐼= 𝑛 𝑆 0 𝑖=1 𝑛 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑧 𝑖 𝑧 𝑗 𝑖=1 𝑛 𝑧 𝑖 2 (61) Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

23 Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu
Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

24 BTF által becsült baleseti gyakoriság
Sipos Tibor – BME KUKG Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

25 BTF által becsült baleseti gyakoriság
Sipos Tibor – BME KUKG Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

26 BTF által becsült baleseti gyakoriság
Sipos Tibor – BME KUKG Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

27 LEHETNE…  EZ ÍGY MÁR EGÉSZ JÓ!!!
BTF által becsült baleseti gyakoriság Sipos Tibor – BME KUKG EZ ÍGY MÁR EGÉSZ JÓ!!! LEHETNE…  Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

28 Hihetőségi elmélet Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu
Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

29 Hihetőségi elmélet Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu
Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

30 Hihetőségi elmélet + BTF
Sipos Tibor – BME KUKG Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

31 Hihetőségi elmélet + BTF
Sipos Tibor – BME KUKG Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

32 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!
SIPOS Tibor BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék Budapest, Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása


Letölteni ppt "A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések