Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBalázs Hajdu Megváltozta több, mint 7 éve
1
„Az én könyvtáram” a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek A könyvtári fejlesztéseket bemutató programismertető Fodor Péter előadása február 2. EFOP VEKOP/16
2
CÉLOK A Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt könyvtári programja „Az én könyvtáram” címet kapta. A fejlesztés céljai: Az országos könyvtári rendszer segítése, továbbfejlesztése. A köznevelés hatékonyságát és eredményességét szolgáló, új típusú kompetencia- és készségfejlesztő, tanulást támogató szolgáltatások alkalmazása. Országos könyvtári szaktanácsadói hálózat kialakítása és működtetése. A fejlesztés irányai: az olvasáskultúra-fejlesztés támogatása, a digitális írástudás közvetítése, könyvtárhasználat, információkeresés fejlesztése, szövegértés támogatása, fejlesztése, különös tekintettel a digitális szövegértésre, az egyéni és közösségi tanulásra.
3
CÉLcsoportok Közvetlen célcsoport:
Azok a könyvtári szakemberek, akik részt vállalnak a könyvtárak formális és informális oktatást és képzést megvalósító programjaiban. Közvetett célcsoport: Tanulók: az alap- és középfokú oktatásban részt vevők, valamint az óvodás korosztály. Pedagógusok: óvodapedagógusok, alap- és középfokú oktatásban részt vevő pedagógusok, fejlesztő és gyógypedagógusok.
4
MEGVALÓSÍTÁS A könyvtári fejlesztés összefogására, a program lebonyolítására a pályázat kiírója a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárat kérte fel. Könyvtárunk a 19 megyei könyvtár, az OSZK Könyvtári Intézet és az Országos Pedagógiai Könyvtár- és Múzeum bevonásával ˗ együttműködési megállapodások alapján ˗ valósítja meg a projekt könyvtári komponensének célkitűzéseit. A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár együttműködik szakmai szervezetekkel: a Magyar Könyvtárosok Egyesületével, az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel és a Könyvtárostanárok Egyesületével is.
5
Módszertani fejlesztés
A kulturális területen hiánypótló alapkutatások és igényfelmérések lebonyolítása. Kutatások: A pedagógusok és a könyvtári szakemberek digitális írástudásának felmérésére (reprezentatív kutatás), figyelembe véve a Digitális Jólét Program célkitűzéseit és eddigi eredményeit. A magyar diákok szövegértési teljesítménye nemzetközi összehasonlításban a már meglévő kutatási eredmények és felmérések alapján. Szakirodalom, trendek, legjobb gyakorlatok összegyűjtése. Szakmai műhelyek létrehozása a négy fejlesztési irány mentén. Ezek feladata a négy új módszertan kidolgozása. Kiadványok: a fejlesztés keretében módszertani kiadványsorozat megjelentetése.
6
Könyvtári szaktanácsadói hálózat, képzések
Könyvtári szaktanácsadói, koordinátori hálózat: Megyénként és a fővárosban 2-2 fő szaktanácsadóval, összesen 40 fővel. A hálózat célja az új módszertan széleskörű elterjesztése, a helyi, megyei, regionális és országos szintű kezdeményezések támogatása. Alapvető feladata a könyvtári-közművelődési, oktatási, közgyűjteményi intézmények közötti együttműködések elősegítése, támogatása, a jó gyakorlatok széleskörű megismertetése, különös tekintettel a múzeumi területen megvalósuló fejlesztésre. Akkreditált képzések kidolgozása és lebonyolítása a könyvtáros szakma megújulása, ismereteinek frissítése, fejlesztése érdekében. Felkészülés könyvtári szaktanácsadói feladatokra, 40 fő részvételével. A könyvtárosok szerepe a tanulást támogató könyvtári szolgáltatók megvalósításában, 340 fő részvételével. Projektkommunikáció, eredménykommunikáció, 40 fő részvételével. Hatékony kommunikáció a közgyűjteményekben, 100 fő részvételével.
7
Mintaprogramok Mintaprogram csomagok, könyvtári kompetencia fejlesztő foglalkozások kidolgozása, megvalósítása. A négy fejlesztési iránynak megfelelően, a meglévő legjobb gyakorlatok integrálásával, 90 mintaprogram kidolgozására kerül sor, megyénként 4-6 mintaprogram lebonyolításával. A mintaprogramok kipróbálása során 2000 fő diák bevonására kerül sor. A ciklus végére 50 új helyszínen alkalmazzák az új módszereket. A fejlesztők kiválasztása egy tágabb szakmai körből (könyvtáros-tanárok, könyvtári és fejlesztési szakemberek) történik. Kiemelt szempont a hátrányos helyzetűek bevonása, a végzettség nélküli korai iskolaelhagyók számának csökkentése, az esélyegyenlőség biztosítása. E célcsoportokra fókuszáló projektek - felzárkóztató, hátránykompenzáló, tehetséggondozó - is készülnek.
8
További feladatok Szakmai konferenciák, rendezvények Kommunikáció
Konferenciák, workshopok, szakmai napok, programok szervezése a projekt időtartama alatt. Összesen 80 rendezvény segíti a szakmai információcsere kibontakozását. A programok döntő többsége helyben, vidéken kerül megrendezésre. Kommunikáció 2019 első negyedévében országos könyvtár- és olvasásnépszerűsítő kampány lebonyolítására kerül sor. A kampány fő üzenetként közvetíti, hogy a könyvtári rendszer szolgáltatásai társadalmi erőforrásként hasznosíthatók. A projekt keretében szakmai portál működtetése biztosít információs háttérbázist a címen. Monitoring Szakmai monitoring tevékenység - a minőségbiztosítási elvek figyelembe vételével - kíséri a programot. Oktatóközpont: Helyiségek kialakítása és felszerelése a Közraktár utcában, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár telephelyén.
9
Köszönet az Emberi Erőforrások Minisztériumának
a fenntartó Fővárosi Önkormányzatnak a konzorciumi partner vezetőinek és munkatársainak szakmai tapasztalataik megosztásáért a pályázatírásban segítséget nyújtó Szu Annamáriának, Bagyó Kingának az együttműködő intézményeknek: az OSZK Könyvtári Intézetnek, az Országos Pedagógiai Könyvtár- és Múzeumnak, a megyei könyvtári hálózatnak és a szakmai szervezeteknek külön köszönet dr. Hangodi Ágnesnek, Fehér Miklósnak, Tóth Máténak, Varga Katalinnak és Csík Tibornak, akik a pályázat előkészítő szakaszában segítették munkánkat a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár mindazon munkatársainak, akik a projekt előkészítésében rész vettek: Kovácsné Koreny Ágnes, Farkas Ferenc, Dr. Dippold Péter, Fekete József Menyhértné, Pauza István, Dormon Orsolya, Illényi Ildikó
10
Köszönöm a figyelmet! fodorp@fszek.hu www.fszek.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.